Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nouseeko GC ylitse XBoxin?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Solid Snake
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Halonhakkaaja
Missä olen sanonu että "mitä vähemmän MS myy koneita, sitä paremmin sillä menee"

Tarkotin vain että GC ei tuota niin paljoa voitta mitä myyntiluvut näyttää, koska se on niin halpa verrattuna xboxiin. Tottakai boxin valmistaminen maksaa enemmän mutta ero ei silti ole niin suuri mitä myyntiluvut näyttää.

Taidan lopettaa vastailun tällaisiin aiheisiin joissa muut keksivät mitä toinen sanoo.

Ei ei, sovelsin vain logiikkaasi. Ja nyt teit sen taas. "GC ei tuota niin paljoa voitta mitä myyntiluvut näyttää, koska se on niin halpa verrattuna xboxiin". Autanpa vähän miestä mäessä ja kerron askel askeleelta teoreettisella, vahvistamattomalla, mutta kuitenkin todennäköisellä esimerkillä, miten homma toimii:

1. GC tuottaa tappiota
2. Xboks tuottaa tappiota tuplasti sen mitä GC

Johtopäätökset:

a. Kumpikaan kone ei tuota voittoa
b. GC tuottaa vähemmän tappiota
c. Jos GC myy 2x sen mitä Xboks, firmat tekevät yhtä lailla tappiota.

Eli kommenttisi "Tottakai boxin valmistaminen maksaa enemmän mutta ero ei silti ole niin suuri mitä myyntiluvut näyttää" ei pidä paikkaansa, sillä myyntiluvut eivät näytä tätä eroa. Sen sijaan voit katsoa kohdan 2. antamastani esimerkistä ja saat hieman suuntaa siihen, mikä tämänhetkinen tilanne on.

Toivon, että ymmärrät nyt kantani hitusen paremmin.
 
Pitää muistaa pelimyyntien volyymit ja niistä saatavat rojaltit sekä myös mahdollisesta moninpelikonseptista saatavat vuosittaiset/kuukausittaiset tulot. Konsolimyynti itsessään on tärkeä, muttei ainoa tulonlähde valmistajilleen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Corca
Pitää muistaa pelimyyntien volyymit ja niistä saatavat rojaltit sekä myös mahdollisesta moninpelikonseptista saatavat vuosittaiset/kuukausittaiset tulot. Konsolimyynti itsessään on tärkeä, muttei ainoa tulonlähde valmistajilleen.
Tästä voimme siis päätellä, että Nintendo vetää pelimyynneissäkin pidemmän korren! Vai kumman yhtiön luulette myyvän enemmän pelejä: Nintendon vai Microsoft Game Studiosin...

Tässä Japanin uudet myyntiluvut:

PlayStation2 116.400
GameCube 53.600
GameBoy Advance SP 51.900
GameBoy Advance 9.500
Xbox 2.600
PSone 400
WonderSwan Crystal 290

Cube on melkein tuplannut myyntinsä, PS2 myy aivan älyttömästi ja Xbox rypee pohjamudissa... Siinä tärkeimmät tiedot
Lähde: Gamefront
 
Oho. Cube mennyt SP:n ohi. Yleensä se on tuolla kärkenä.

Xboxkin myy normaalia enemmän näin joulun alla.


Myydyillä konsoleilla on oikeastaan vain se merkitys että millainen ostovoima kyseisellä alustalla on. Eli jos konsolia on myyty paljon niin myös pelejä menee kaupan paljon. Pelien lisenssimaksuista Nintendo, Sony ja MS keräävät suurimmat tuotot.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Autanpa vähän miestä mäessä ja kerron askel askeleelta teoreettisella, vahvistamattomalla, mutta kuitenkin todennäköisellä esimerkillä, miten homma toimii:

1. GC tuottaa tappiota
2. Xboks tuottaa tappiota tuplasti sen mitä GC

Mihin perustat oletuksesi, että Xbox tekee tuplasti tappiota Cubeen verrattuna, vaikka Cubea myydään pilkkahinttaan? Tällä hetkellä taitaa dollarin heikko kurssikin olla MS:n eduksi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Tällä hetkellä taitaa dollarin heikko kurssikin olla MS:n eduksi.

Tuota tulikin tässä hiljattain naureskeltua. Nyt kun laitteiden tuonti USA:han Japanista on tappiollista, Nintendolla menee siellä paremmin kuin koskaan ennen GameCuben elinkaaren aikana. Toisaalta USA:sta laitteiden vienti Japaniin on voitollista, mutta Microsoftilla meneekin Xboxinsa kanssa täkäläisillä markkinoilla selvästi huonommin kuin ennen (vrt. viime vuotiset 13 000 laitteen viikkomyynnit tähän samaan aikaan). Hätäisenä johtopäätöksenä sanottakoon, että Nintendon kannalta myynnin kasvu osui aivan väärään aikaan ja toisaalta Microsoftkaan ei pääse hyötymään tilanteesta, kun sen suurimmat toivot Xboxin menekin parantamiseksi, Ninja Gaiden etunenässä, lipsahtivat ensi vuoden alkuun.

GameCuben alhainen hinta ja sitä seurannut myynnin kasvu on kuitenkin siinä mielessä positiivinen juttu, että se antaa kriittisimmissäkin piireissä hieman uskoa GameCuben tulevaisuuteen. Lisäksi Nintendo voi jatkaa GameCuben tuotantoa täyttä häkää ilman pelkoa varastojen täyttymisestä. Cube oikeasti ansaitsee parempaa kuin mihin se on joutunut tämän vuoden aikana tyytymään. Harmi vain, että kyseisen konsolin 3rd party -pelimyynti ei siltikään näytä kovin vahvoja elpymisen merkkejä, vaikka USA:ssa myynti on parhaimmillaan räjähtänyt käsiin ja ohittanut jopa PS2:n. Liekö Cuben ostajat vain Nintendon pelien perässä vai vain halvan heräteostoksen tehneitä, jotka loppujen lopuksi eivät kovin paljoa uuteen konsoliinsa viitsi panostaa. Kasvava laitemyynti, mutta samalla normaalilla tasolla pysyvä peli- ja lisävarustemyynti on aina huonestuttavaa pelikonsolivalmistajille.

Niin ja vielä lopuksi hieman tuosta pelimyynnistä. Nintendo tosiaan myy kotikonsolipuolella pelejä hyvin, mutta syy tulikin mainittua tuossa ylhäällä. Konsolin omistajat panostavat selvästi aina tiettynä aikana tiettyihin peleihin ja muut jäävät vähemmälle huomiolle. Xboxilla pelimyynti vastaavasti jakautuu huomattavasti laajemmalti eri pelien kesken. Eikä se myyvin peli tarvitse välttämättä olla 1st party -peli, kyllä niitä rojalteja saadaan muidenkin peleistä. Ihan hyvä vaan, että 3rd party -peleillekin on kysyntää, niin saadaan mahdollisimman monipuolinen pelitarjonta. Ties miten suosituksi GameCube tulisi, jos sille julkaistaisiin pelejä tyyliin GTA: Double Pack, Hitman 3, Driv3r ja Colin McRae Rally. Vaikka tavallinen nintendolainen ei ehkä näistä hötkähdä, massapelit ovat aina massapelejä. Miettikääpä miksi PlayStationeista on tullut niin suosittuja.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan migge
Vai jätätkö sen vain siksi pois laskusta kun xb ei siellä myy oikeastaan ollenkaan?:rolleyes:

Totta varmasti tuo kommenttisi, mutta ei varmaan japanin myynnit täällä saisi noin paljon hehkutusta jos Cube ei myisi siellä. Kokonaistilanteeseen ja 3rd party tukeen Japanin myynnillä on kuitenkin pienin vaikutus. Kärjistetysti voisi sanoa, että Japanin myynnillä ei ole paskankaan väliä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Mihin perustat oletuksesi, että Xbox tekee tuplasti tappiota Cubeen verrattuna, vaikka Cubea myydään pilkkahinttaan? Tällä hetkellä taitaa dollarin heikko kurssikin olla MS:n eduksi.

Vähän otit pois kontekstista. Koko viestin tarkoitushan oli kuitata halonhakkaajan logiikalle jota herra esitteli parissakin postauksessa. Täysin teoreettinen esimerkki, jonka muuten siinä myös mainitsin.

Mutta jos mietitään että kun GC maksoi vielä noin 150 euroa, firma ei tehnyt koneella tappiota, omien sanojensa mukaan. Tästä voitaisiin päätellä että koneen valmistuskustannukset olisivat sen 150 euroa sis. logistiikkakustannukset. Nyt siis koneella tehtäisiin tappiota sellainen 50 euroa per laite. Xboksia myytiin tappiolla jo silloin kun se maksoi 300 euroa, ei mitään arviota paljonko. Mutta jos oletetaan että sitä tappiota tuli 1 euro per laite, nyt siitä tulee tappiota 101 euroa per laite. Koska kumpaakin konetta on maailmanlaajuisesti myyty suurinpiirtein yhtä lailla, voidaan olettaa että kummankin koneen valmistuskustannukset ovat pudonneet samaa rataa, joten sen voi sikäli jättää huomiotta koska se ei kertoimiin vaikuta, pelkästään summaan. Tällaista pähkäilleenä päätin vetää hatusta tuon pari kertaa enemmän tappiota, joka voi olla tietenkin niin että Nintendo tekee tappiota euron ja Microsoft 2 euroa. MS tekee silloin tappiota tuplasti Nintendoon nähden.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Vähän otit pois kontekstista. Koko viestin tarkoitushan oli kuitata halonhakkaajan logiikalle jota herra esitteli parissakin postauksessa. Täysin teoreettinen esimerkki, jonka muuten siinä myös mainitsin.

Mutta jos mietitään että kun GC maksoi vielä noin 150 euroa, firma ei tehnyt koneella tappiota, omien sanojensa mukaan. Tästä voitaisiin päätellä että koneen valmistuskustannukset olisivat sen 150 euroa sis. logistiikkakustannukset. Nyt siis koneella tehtäisiin tappiota sellainen 50 euroa per laite. Xboksia myytiin tappiolla jo silloin kun se maksoi 300 euroa, ei mitään arviota paljonko. Mutta jos oletetaan että sitä tappiota tuli 1 euro per laite, nyt siitä tulee tappiota 101 euroa per laite. Koska kumpaakin konetta on maailmanlaajuisesti myyty suurinpiirtein yhtä lailla, voidaan olettaa että kummankin koneen valmistuskustannukset ovat pudonneet samaa rataa, joten sen voi sikäli jättää huomiotta koska se ei kertoimiin vaikuta, pelkästään summaan. Tällaista pähkäilleenä päätin vetää hatusta tuon pari kertaa enemmän tappiota, joka voi olla tietenkin niin että Nintendo tekee tappiota euron ja Microsoft 2 euroa. MS tekee silloin tappiota tuplasti Nintendoon nähden.
Oliko 150 vielä tappioton hinta? Itse muistan kommentit Cuben tappiottomuudesta vain alkuperäishinnasta. Samoin Xboxin tappiopuheista on jo aikaa. Nyt Cuben hinta on tippunut valtavasti, mutta Xboxin hinta on pidempään pysynyt samana. Kun laitteiden tehoissa ei ole merkittävästi eroa (ja pikkuruinen kovalevy ei paljoa maksa) on minun vaikea uskoa, että Xbox olisi kaksi kertaa suuremmalla hinnallaan se suurempaa tappiota tekevä kone. Lisäksi nuo ilmoitetut valmistuskustannukset ovat todella epämääräinen juttu, koska yhtään ei voi tietää mitä valmistajat laskevat kuluihin mukaan. Pikemminkin jää vain mahdollisuus päätellä, että kun toista myydään pilkkahintaan ja toista "realistisella" hinnalla, jolloin pilkkahintaan myyty luultavasti on selvästi tappiollinen. En yhtään yllättyisi, jos Xbox olisi jo tappioton kone.
 
Valitettavasti tilanne on kuitenkin sellainen, että Microsoft tekee edelleen tappiota Xboxinsa kanssa. Tappioiden määrä ei ole arviolta juurikaan suurempi kuin koneen julkaisussa (75-100 euroa per laite), vaikka hinta on laskenut, koska valmistuskustannukset ovat pudonneet tehokkaasti. Xboxin kallein komponentti, Nvidian jo alkujaan ylihinnoiteltu NV2A-grafiikkasuoritin, pitää kuitenkin Microsoftin lujilla. Tämän takia ei ole mikään ihme, että yhtiö vaihtoi ATiin, sillä se tuottaa vähintään yhtä tehokkaita suorittimia huomattavasti halvemmalla. Myös IBM:n prosessorit ovat minimaalisen pieniä ja halpoja, mutta silti tehokkaita. Nintendo teki nämä ratkaisut jo tässä sukupolvessa ja senpä takia Cube on äärimmäisen halpa valmistaa. Toki kiintolevy maksaa Xboxissa, mutta ei kuitenkaan kovinkaan paljon verrattuna prosessoriteknologiaan.

Xboxin suurien valmistuskustannusten takia olisikin Microsoftille lyhyellä tähtäimellä kannattavaa, jos konsolin kysyntä ei olisi suurta. Hyvä pelimyynti ja Liven menestys ovat avainasemassa. Tämän takiahan piratismi on äärimmäisen vahingollista Microsoftille. Pitkällä tähtäimellä kaikkien ymmärtämä "mitä enemmän myytyjä koneita, sitä enemmän myytyjä pelejä" -logiikka puree. Koko Xbox-organisaatiota ajatellen tämä onkin tekemässä Xboxista sen elinkaaren aikana voitollista tuotetta, jos positiivinen kehitys jatkuu samana. Jo tällä tilikaudella on joidenkin laskelmien mukaan teoreettinen mahdollisuus päästä nollatulokseen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Dr Evil
Totta varmasti tuo kommenttisi, mutta ei varmaan japanin myynnit täällä saisi noin paljon hehkutusta jos Cube ei myisi siellä. Kokonaistilanteeseen ja 3rd party tukeen Japanin myynnillä on kuitenkin pienin vaikutus. Kärjistetysti voisi sanoa, että Japanin myynnillä ei ole paskankaan väliä.
Japanissa asuu 130 miljoonaa ihmistä ja konsolipelaaminen on siellä tärkeä pisnes, joten en ihan noinkaan sanoisi. Jos Xbox myisi siellä vähän paremmin kenties voisimme nähdä koneella enemmän laadukkaita Japanilaisia pelejä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Vähän otit pois kontekstista. Koko viestin tarkoitushan oli kuitata halonhakkaajan logiikalle jota herra esitteli parissakin postauksessa. Täysin teoreettinen esimerkki, jonka muuten siinä myös mainitsin.

Mutta jos mietitään että kun GC maksoi vielä noin 150 euroa, firma ei tehnyt koneella tappiota, omien sanojensa mukaan. Tästä voitaisiin päätellä että koneen valmistuskustannukset olisivat sen 150 euroa sis. logistiikkakustannukset. Nyt siis koneella tehtäisiin tappiota sellainen 50 euroa per laite. Xboksia myytiin tappiolla jo silloin kun se maksoi 300 euroa, ei mitään arviota paljonko. Mutta jos oletetaan että sitä tappiota tuli 1 euro per laite, nyt siitä tulee tappiota 101 euroa per laite. Koska kumpaakin konetta on maailmanlaajuisesti myyty suurinpiirtein yhtä lailla, voidaan olettaa että kummankin koneen valmistuskustannukset ovat pudonneet samaa rataa, joten sen voi sikäli jättää huomiotta koska se ei kertoimiin vaikuta, pelkästään summaan. Tällaista pähkäilleenä päätin vetää hatusta tuon pari kertaa enemmän tappiota, joka voi olla tietenkin niin että Nintendo tekee tappiota euron ja Microsoft 2 euroa. MS tekee silloin tappiota tuplasti Nintendoon nähden.

Missäs Nintendo ja MS valmistaa konsolinsa? Sonyhan siirsi/siirtää koko tuotantonsa Kiinaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Dr Evil
mutta ei varmaan japanin myynnit täällä saisi noin paljon hehkutusta jos Cube ei myisi siellä. Kokonaistilanteeseen ja 3rd party tukeen Japanin myynnillä on kuitenkin pienin vaikutus. Kärjistetysti voisi sanoa, että Japanin myynnillä ei ole paskankaan väliä.
Japanin pelimarkkinat ovat ehkä pienemmät kuin USA:n ja Euroopan, mutta ainakin omaan pelimakuuni ne tärkeimmät. Japanilaisten 3rd party -pelifirmojen tukeen Japanin myynnillä on suuri vaikutus, ja IMO japanilaiset pelifirmat yleisesti ottaen tekevät parhaat pelit. Uskon, että valtaosa muistakin Cuben ostaneista ovat ostaneet sen pääosin japanilaisten peliyhtiöiden pelien takia.
Muuten, tälläkin foorumilla viitataan usein Iso-Britannian myyntilukuihin, jonka pelimarkkinat kuitenkin ovat paljon pienemmät kuin Japanin...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tardini
Japanin pelimarkkinat ovat ehkä pienemmät kuin USA:n ja Euroopan, mutta ainakin omaan pelimakuuni ne tärkeimmät. Japanilaisten 3rd party -pelifirmojen tukeen Japanin myynnillä on suuri vaikutus, ja IMO japanilaiset pelifirmat yleisesti ottaen tekevät parhaat pelit. Uskon, että valtaosa muistakin Cuben ostaneista ovat ostaneet sen pääosin japanilaisten peliyhtiöiden pelien takia.
Muuten, tälläkin foorumilla viitataan usein Iso-Britannian myyntilukuihin, jonka pelimarkkinat kuitenkin ovat paljon pienemmät kuin Japanin...

Mitä nyt olen seuraillut niin japseilla on tapana ostaa huippupelit ja laitteet nopeasti kotiin, kun taas esim. Eurooppassa vatvotaan uuden konsolin ostoa monta vuotta pahimmillaan. Tästä syystä Japanissa moni peli saattaa myydä ensimmäisinä vuorokausina miljoonia kopioita jotain peliä eikä sen jälkeen enää paljoakaan, kun taas Eroopassa luvut kasvavat vähemmän nopeasti. Aika harvan normaali pelaajan on pakko saada esim. uusi Final Fantasy heti julkaisupäivänä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tardini

Muuten, tälläkin foorumilla viitataan usein Iso-Britannian myyntilukuihin, jonka pelimarkkinat kuitenkin ovat paljon pienemmät kuin Japanin...

Tiedä sitten ovatko nuo Iso-Britannian luvut ainoita jotka annetaan julkisuuteen (Euroopassa). Itse olen käsittänyt että nuo Iso-Britannian markkinat ovat Euroopan tärkeimmät tms. ja siksi myös hyvin suuntaa-antavat koko Eurooppaa ajatellen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hakkiz
Valitettavasti tilanne on kuitenkin sellainen, että Microsoft tekee edelleen tappiota Xboxinsa kanssa. Tappioiden määrä ei ole arviolta juurikaan suurempi kuin koneen julkaisussa (75-100 euroa per laite), vaikka hinta on laskenut, koska valmistuskustannukset ovat pudonneet tehokkaasti. Xboxin kallein komponentti, Nvidian jo alkujaan ylihinnoiteltu NV2A-grafiikkasuoritin, pitää kuitenkin Microsoftin lujilla. Tämän takia ei ole mikään ihme, että yhtiö vaihtoi ATiin, sillä se tuottaa vähintään yhtä tehokkaita suorittimia huomattavasti halvemmalla. Myös IBM:n prosessorit ovat minimaalisen pieniä ja halpoja, mutta silti tehokkaita. Nintendo teki nämä ratkaisut jo tässä sukupolvessa ja senpä takia Cube on äärimmäisen halpa valmistaa. Toki kiintolevy maksaa Xboxissa, mutta ei kuitenkaan kovinkaan paljon verrattuna prosessoriteknologiaan.
Olen nähnyt saman suuntaisia perusteluja ennenkin, mutta kunnon tuoreet lähteet ovat puuttuneet. Mielellään niitä lukisi. Onko sinulla niitä antaa?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Pikemminkin jää vain mahdollisuus päätellä, että kun toista myydään pilkkahintaan ja toista "realistisella" hinnalla, jolloin pilkkahintaan myyty luultavasti on selvästi tappiollinen. En yhtään yllättyisi, jos Xbox olisi jo tappioton kone.

Ihan hyvä että kirjoitit "realistisella" sillä siihen nähden mitä xboksissa on sisällä on 200 euroa naurettavan pieni hinta. Jos verrataan puhtaasti rautaa niin veikkaisin että cuben arvo ei todelakaan ole puolia siitä mitä Xboksin. Sekin vielä että jos Xboks olisi tappioton kone, MS varmasti pudottaisi hintaa alemmaksi. Yhätikin ainoa järkevä syy minkä keksin sille, ettei MS ole ruvennut sotimaan hinnalla vaan bundleilla, on se että koneesta tulee liikaa tappiota jo nyt.

Slaisser - euroopan tärkeimmät markkinat löytyvät Saksasta, ja perinteisesti iso-britannian myynnit ovat aina olleet jokseenkin erilaiset kuin muun euroopan, monissa tapauksissa jopa täysin päinvastaiset (muista Segan hillitön suosio briteissä vs. Nintendo muualla euroopassa)

Solid Snake - Nintendo valmistaa koneensa kiinassa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan migge
Japanissa asuu 130 miljoonaa ihmistä ja konsolipelaaminen on siellä tärkeä pisnes, joten en ihan noinkaan sanoisi. Jos Xbox myisi siellä vähän paremmin kenties voisimme nähdä koneella enemmän laadukkaita Japanilaisia pelejä.

Hei en vähätellyt Japania, tai pitänyt sitä mitättömänä maana, vaan olen sitä mieltä, että heidän asiansa ei juurikaan vaikuta siihen mitä useimmat Euroopassa pelaa. Xboxille kuitenkin tulee täällä jo esim. Segan ja Namcon pelejä, joten ne hyttyssimulaattorit voin suosiolla jättää heille. Ei ole mitään vikaa jos diggailee Japsikulttuurista, mutta näin yleisesti ottaen se ei meitä Eurooppalaisia juuri liikuta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Dr Evil
Hei en vähätellyt Japania, tai pitänyt sitä mitättömänä maana, vaan olen sitä mieltä, että heidän asiansa ei juurikaan vaikuta siihen mitä useimmat Euroopassa pelaa. Xboxille kuitenkin tulee täällä jo esim. Segan ja Namcon pelejä, joten ne hyttyssimulaattorit voin suosiolla jättää heille. Ei ole mitään vikaa jos diggailee Japsikulttuurista, mutta näin yleisesti ottaen se ei meitä Eurooppalaisia juuri liikuta.

Puheista päätellen olet melko uusi pelaaja. Nykyäänhän jo lännessäkin tehdään todella hyviä pelejä kun taas japsit tuntuvat olevan vähän metsässä. Tuleehan sieltä vielä loistavia pelejä, mutta nykyään länsi kilpailee idän kanssa täysin tasavertaisesti. GTA 3 on myynyt Japanissa todella loistavasti mikä on melko ennen kuulumatonta, koska sen ei luulisi olevan peli Japsien makuun. Tuleehan Japanista Metal Gear Solid, Gran Turismo Final Fantasy, mutta kun FF:kin on nykyään tehty länsimaiseen makuun, ei noista mitään tunnistaisi periaatteessa Japsipeliksi. Japani on ollut tähän asti kaikkein tärkein peli maa ja uskon että sitä se vielä tulee olemaan tulevaisuudessa.
 
Ylös Bottom