Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Oculus Quest -keskusteluketju

Questin kehitystuki paranee.

Unreal engine (+ myöhemmin unity) joilla tehdään 100% Questin peleistä, saavat molemmat low level Vulcan API tuen. Optimistisimmat puhuvat 2x tehonlisäyksestä grafiikkaan, pessimistisemmätkin 20% lisäyksestä.
https://uploadvr.com/vulkan-oculus-quest-ue4/

Oculus Questin pelit siis näyttävät jatkossa vieläkin paremmilta. Johtuen kaikenlaisesta ylimääräisestä optimoinnista mitä on jo tehty nykypeleihin, ei ole sanottua että nykyiset pelit paranisivat, tämä koskee enemmän kehityksessä olevia, jotka pystyvät huomioimaan suoraan parantuneen grafiikkatehon.
 
Unreal engine (+ myöhemmin unity) joilla tehdään 100% Questin peleistä, saavat molemmat low level Vulcan API tuen. Optimistisimmat puhuvat 2x tehonlisäyksestä grafiikkaan, pessimistisemmätkin 20% lisäyksestä.
Sanoisin niin että realistit puhuvat 20% tehonlisäyksestä. Yleensä kun hehkutetaan tuollasia satojen prosenttien parannuksia niin todellisuudessa se tarkoittaa sitä etä joku yksittäinen osalue pelimoottorista nopeutuu sen verran. Esimerkiksi jos jokin asia vei aikasemmin 10% laskentatehosta ja optimoinnin jälkeen se vie vain 5%, niin sehan on 100% parannus siihen asiaan, mutta koko framen laskemiseen se on paljon pienempi parannus.
 
Paras VR-verkkoräiskintä mitä Oculuksen puolella kokenut on realismihakuinen Onward. Hakevat Quest-pelaajia betatestaajiksi.

Tuleva Quest-versiossa käsittääkseni hengaillaan yhdessä langallisten VR-lasien pelaajien kanssa. Jännä nähdä miten tämä voi onnistua, kun grafiikat ovat kuitenkin eri tasoa.

67639653_10216609176836026_4439588645971689472_o.jpg
 
Ottaen huomioon sen että PC pelaajilla voi olla myös langallinen verkkoyhteys + korkeampi päivitystaajuus, niin on selvää että Questillä pelaavat eivät ole samalla viivalla, vaikka grafiikan puolesta kenttä olisikin sama tekstuureja köyhdyttämällä.

Ehkä vapaa johdoton liikkuvuus sitten tasoittaa tilejä, mutta varmaankin pääsyy tuohon on yksinkertaisesti se että varmistetaan riittävä pelaajamäärä. Online räiskinässä ei taida olla mitään niin ärsyttävää kun se että pelaajia on liian vähän ja peliseuraa saa odotella.

Toki mahdollista että tulee jotain muutakin vesitystä tuohon ennen julkaisua.
 
Onko joku jo ehtinyt pelaamaan Dirt 2:sta Oculus Questilla? Tämä ollut vähän jo suunnitelmissa myös täällä.

 
Koetan saada ensi viikolla lainaksi peli-pc:tä niin pääsen testailemaan striimausta. Dirt Rallya minulla ei ole mutta kokeilen ainakin skyrimiä ja eiköhän tuolta joku muukin peli tule kokeeksi otettua.
 
Koetan saada ensi viikolla lainaksi peli-pc:tä niin pääsen testailemaan striimausta. Dirt Rallya minulla ei ole mutta kokeilen ainakin skyrimiä ja eiköhän tuolta joku muukin peli tule kokeeksi otettua.

Varmista, että reitittimestä löytyy tuki 5 Ghz langattomalle verkolle, se perus 2,4 Ghz ei oikein riitä.

Täällä käyttänyt ALVR:ää, tosin en ole kokeillut viimeisimmän käyttöjärjestelmäpäivityksen jälkeen. Vaatii ilmeisesti tekijöiltä päivityksen, jotta kaikki napit taas pelaisivat. Lienee Virtual Desktop varmempi vaihtoehto striimausta varten. Siinäkin joutuu kikkailemaan. Ensin Storesta ostaa, sitten poistaa ja Sidequestin kautta asentaa uudestaan sikäläisen version (mahdollistaa Steam VR:n sisältöjen striimauksen).
 
Viimeksi muokattu:
5ghz yhteys on ja näytti mukavasti 866MB. En vain päässyt itse asiaan koska lainakoneen firewall blokkasi koko virtual desktopin palvelun ”Unreachable”. Ja en viitsinyt ruveta lainakoneen nettisuojauksia ronklailemaan, etenkin kun yrityskone kyseessä.

Täytynee katsoa josko jostain löytyisi vielä kone jolla tuo testi onnistuisi tai sitten pikku riskillä ostaa valmis kone, ainakin Gigantissa on palautusoikeus kait noille joka tapauksessa.

Sinänsä uskon että striimaus kyllä pelittää. Lähinnä kiinnostaisi vain selvittää ennen ostoa, pelittääkö se siedettävästi vai rupeaako graafikan pakkaus ärsyttämään niin ettei sitä viitsi pidemmän päälle käyttää.
 
Tuo voi olla yksi kaunis päivä ja Oculus vie mahdollisuuden sisältöjen striimaamiseen tietokoneelta. Haluaa kuitenkin devaajien sitoutuvan autonomisiin laseihin ja tekevän omat versionsa suoraan sille.

Itse näkisin kyllä tässä valtavat mahdollisuudet. Nyt tässä toivookin Oculukselta pelisilmää ja omaa vahvaa tukea PC-sisältöihin lasien kautta. Langattomasti ja langan kanssa.

 
Megazone 3000! Lähitulevaisuudessa ”pelihalli” saa ihan uuden käsitteen :cool: voi sitten kiikkustuolissa kertoo jonneille, millaisia pelihallit oli omassa lapsuudessa.

Veikkaisin tuon ottavan reisiin ja muuhunkin kehoon samalla tavalla kuin Megazone tai maalikuulapelit. Kunto nousee pelaamisen siivellä. Win-Win. :D
 
Eilen tuli uusia hyviä pelejä, ostin sekä Red Matterin että Time Stallin. Kumpikin on lyhyt puzzle henkinen peli, RM kerronnallinen walking simulator, jossa matkan varrella puzzleja, TS:ssä taas ratkotaan avaruusaluksella tuleviin ongelmiin liittyviä puzzleja.

Pikaisen kokeilun perusteella kumpikin on Quest pelien parasta A-luokkaa grafiikan osalta. Kumpikaan ei ole erityisen pitkä, howlong to beat ehdottaa red matterille vähän alle neljää tuntia. Time Stall on yksinoikeuspeli.

Vahva suositus pienen kokeilun jälkeen molempiin.

Laitoin sittenkin ne WidmoVR vahvuksilla varustetut linssit tilaukseen, raportoin jahka saapuvat, mennee 2-3 viikkoa toimituksessa.
 
Questi kotiutettu. Täytyy sanoa että leuka loksahti PSVR kokemusten jälkeen, kun laitoin Anne Frankin pyörimään. Ei johtoja, ei seuranta ongelmia,ei kameran asettelua! Resoluutio huomattavasti parempi. Immersio erittäin vahva. o_O En malta odottaa että saan ladattu red matterin.Silmälasit sopii mukavasti alle, asensin mukana tulleen korottimen silmälaseja varten. Tämä ei olisi ollut välttämättä pakollinen, sillä laseille jäi ilman tätäkin tilaa. Oculus.com omassa verkkokaupassa toimitusaika UPS kuljettamana ~5 arkipäivää.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tämä hieno laite on, ei ole hetkeäkään kaduttanut ostos, päinvastoin. Widmon vahvennetujen linssien pitäisi auttaa likinäköistäkin FoV:ssa, tuo linsseille tehty suojajatke kun entisestään pienentää FoVia. Tilasin myös VR coverista cotton suojat, yhteensä posteineen teki 24€ + mahd. tulli.

Alunperin ajattelin että tämä ei lisälaitteita kaipaa mutta nyt olen ostanut jo säilytyskotelon, linssit vahvuuksilla ja kangassuojat. Sinänsä kaikki parantavat käyttömukavuutta, uskon käyttäväni Questiä todella paljon.

Striimikokeilut ovat edelleen siirtyneet mutta jospa ehtisin no mans skyn pariin ensi viikolla.
 
Kovia Beat saber pelaajia joilla olis kokemusta myös joko Rifteistä tai PSVR?

PSVR Beat saber ei tarjoo enää oikein haastetta tavalla jolla toivois ja on alkanu iskee tarve vaihtaa pelailut Oculusten puolelle. Nyt vaan ei tiedä yhtään ostaisko Rift S vai Questit. Rifteillä nyt vois pelaa joitain isojen poikien pelejä, mutta Questit palvelis Beat saberissa erinomaisesti.
Voi pelaa missä kohdin kämppää tahansa, ei ole pakko pitää luureja päässä (sisäänrakennetuista surroundeista vissiin kuuluu tarpeeks kovaa?) ja mikäli 360 (custom)biisit tulee saamaan ni aina vaan parempi.

Vähän mietityttää silti ruudunpäivitys ja sulavuus. Miltä peli esimerkiks näyttää tai tuntuu jos vertaa PSVR?
Tai Rifteihin verratessa, onko se kuinka paljon huonompi...?
Perus OST expert+ noilla pystyy pelaamaan, se on tullu katsottua ja luettua. Nyt kiinnostaa enemmän ne kolmea Camellian biisiä vaikeemmat ja nopeemmat tapaukset.
 
Itse en ole huomannut Questin Beat Saberissa isompia ongelmia, custom sisältöäkin löytyy kivasti.

360 päivitys on luvattu ja itse tykkään ainakin vapaasta liikkumisesta vaikkei Beat Saber siinä suhteessa mahdottoman hankala ole PSVR:lläkään.

Riftiä en omista, joten sen ja Questin eroihin en osaa ottaa kantaa.
 
Tänään pääsin striimauksen makuun, mutta valitettavasti en saanut virtual desktoppia pyörimään vaan se tarjosi mustaa ruutua. Netissä oli useampiakin poppaskonsteja tähän, mutta mikään niistä ei tepsinyt.

Asensin ilmaisen ALVR:n ja sillä homma lähti pelittämään. Huoneen setuppaus oli varsin kömpelöä, mutta pääsin siitä huolimatta kokeilemaan jo pelejäkin.

Google Earth näytti hienolta, enkä huomannut striimauksessa isompaa lagia. Skyrim pyöri kans ok, vaikka pientä (edit = hienoista) striimauksesta aiheutuvaa pikku häiriötä näkyi, kuten Google Earthissäkin.

Kokonaisuutena selkeästi plussan puolella mutta kunnon testiä en päässyt tekemään, koneessa oli vain gtx1060 eikä VD toiminut.

Ei PSVR Skyrimkään huono ole, vaikka se pyörii selvästi matalammalla resoluutiolla, tekstuurit ovat kuitenkin siedettävät. Voi olla että tehokkaammalla koneella ja VD:llä ero olisi Quest striimauksen eduksi isompi, ainakaan tämän kokeilun perusteella se ei tuntunut ihan peli-pc hinnan väärtiltä, koska peli-pc:tä ei mulla ennestään ole. Toki täytyy huomioida että mitään modejakaan en skyrimiin asentanut, mitkä parantaisivat PCVR maailmaa Skyrimissä oleellisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko 5 Ghz reititin samassa tilassa kun pelasit ja lasit yhdistetty nimenomaan tälle taajuudelle? Ei pitäisi tulla häiriöitä, ainakaan täällä ei ole sitä tehnyt.
 
Ylös Bottom