Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ohjaimet ja käyttötavat - akku vai paristo

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Traddash
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Xbox-ohjainten akuista ei ole kokemusta (ladattavissa paristoissa voisit itse valita laadukkaan merkin ja kapasiteetin) mutta kiinnostaisi ensin tietää onko akkusi joku halpamerkki vai MS:n oma? Mikäli ei ole virallinen niin vika on varmasti jo siinä. En itse ostaisi mihinkään laitteeseen halpisakkua.

Virallisia Microsoftin omia akkuja ovat. En itsekkään hommaa halppisakkuja mihinkään laitteeseen.

Zod meinaa että Xbox ja sen ohjain on suunniteltu toimimaan noin? Eiköhän ne ole laitteet vialla, tai joku sitä ohjainta radiotaajuuksilla kiusaa. Veikkaan jälkimmäistä. Harmillinen ongelma.

Ja tosiaan en meinaa, että ne on suunniteltu toimimaan noin.
 
Viimeksi muokattu:
Virrallisia Microsoftin omia akkuja ovat. En itsekkään hommaa halppisakkuja mihinkään laitteeseen.



Ja tosiaan en meinaa. että ne on suunniteltu toimimaan noin.
Minulla ms orkkis akut . Fätti onen yhteydessä ostettu ja vieläkin todella pitkät akun kestot.
 
Kaksi ohjainta sinulla joka tapauksessa on vaikka et olisi niitä hankkinut akun kapasiteetin vuoksi, se nyt vain on fakta. Samoin sinulla on se lataustelakka. Tästähän jo keskusteltiin, että dualshock4:n pienen akun ongelman ratkaisu on niinkin "looginen" kuin hankkia lataustelakka ja/tai toinen ohjain. Ei tietenkään sitten ole enää mitään ongelmia tai piuhasäätöä.

Paristo-ongelma sitten on taas vähän keksimällä keksitty. Paristoni ja laturini ovat aina käden ulottuvilla kun pelaa. Miksei olisi?
No toista ohjainta en ole joutunut kesken pelisession koskaan ottamaan käyttöön, eli aivan sama onko yksi vai kaksi ohjainta.
Akkuparistot ja sen laturi maksaa myös jotain, varmaan 10-30e. Lataustelakka 10-30e. Eli mistän lisäkustannuksista näiden välillä on turha tehdä.

Erona on se, että kun aloitan pelaamaan, DS4:ssa on aina akku täynnä ja voin pelata. Xboxilla taas tulee ilmoitus et paristo vähissä ja alat siinä vaiheessa niitä vaihtelemaan.

Ja ei, ei mulla ole käden ulottuvilla. Otan ohjaimen tv tasolta, siirryn sohvalle ja alan pelaamaan. Sit tulee ilmoitus et loppuu (pc käytössä loppuu kesken pelin ilmoittamatta), joten nousen ylös, otan tv tasolta toiset paristot ja laitan toiset lataukseen.

Joo, ei välttämättä iso vaiva mutta en vaan voi käsittää miten kukaan voi tätä puolustella.
Olen itse tapaturmaeläkkeellä ja kunto on sellainen, etten käytännössä voi kuin maata ja pelata/katsoa tv:tä. Mun pelimäärät on sen vuoksi viikkotasolla 20-60h. Ja jos mulla ei ole ongelmia akun kanssa noilla määrillä, niin en ymmärrä minkälainen akku siinä täytyisi olla että olisi ok. Ja mikä siinä kiinteässä akussa se on ongelma. 8-10h pelisession kestää akku ihan helposti, niin missä tilanteessa porukalla se loppuu oikein? Vedättekö jotain 24h maratoneja?

Akunkestoon ei mikään lataustelakka vaikuta mitenkään. Se on vain nopeampaa. Eli sama ku hankkisi boxin ohjaimeen sen akkulisäosan. Eli lisämukavuutta entisestään, mutta rahallisesti sama meno kuin siitä paristolaturists.
 
Ihan kun olisin ennenkin nähnyt tän saman väännön sisäinen akku vs vapaus valita mitä käyttää väännön. :D
Oma kanta on edelleen että vapaus valita mitä käyttää on pop ja hyvä laatuiset ladattavat patterit on parhaat. ;)

ja io-techissäkin ollu samaa settiä ja sielähän on ollu joku tuttu tältäkin foorumilta vääntämässä.
 
Niihin boxin ohjaimiinkin voi ostaa sellaiset MS:n viralliset akut ja laittaa piuhan päähän aina kun lopettaa pelaamisen, niin on sitten samalla tavalla aina latingissa ja täysi akku kun alkaa pelaamaan. Tai halutessaan hommata siihenkin telakan. Eli mahdollisuudet tismalleen samaan setuppiin on mitä pleikalla. Valinnanvapaus on jees.
 
Mites ne Xboxin akut maksaa nykyisin?

X360 aikana tuli niitä ostettua, mutta ne akut meni aika nopeasti käyttökelvottomaksi ja langattomasta ohjaimesta tuli langallinen. Paristo touhuun kyllästyin äkkiä, sekin toki voi olla parempi XOnella. Nykyään myös saa kelvollisia pattereita ihan halvalla, joten sikäli myös on asiat paremmin.

Myös X360 ohjaimet kuluivat huomattavasti nopeammin käytössä mitä nyt PS4 ohjaimet on itselläni kulunut. XOnen ohjain vaikutti aavistuksen laadukkaamaalta mitä edellisessä sukupolvessa, mutta en kyllä nappien muovisesta tuntumasta pitänyt. Ja veli ainakin sanoi, että tatit ovat aavistuksen herkät ja niissä kyllä vaikutti olevan aika lyhyt liikerata mitä itse vähän testailin.

Sonyn sekä Micrsoftin ohjaimet ovat kyllä nykyään molemmat hyviä, molemmissa toki myös huonoja puolia. Itse tykkään enemmän DS4:sta.

Joskus PS4:lla pelatessa räiskintäpeleihin kaipaisi Xbox ohjaimen tattien paikkaa ja aavistuksen voisi olla parempi akkukesto. Itsellä ei toki mitään vaivaa siitä ole, että ohjaimen laittaa aina välillä lataukseen. Osalle varmasti lyhyt akkukesto voi olla rasite.
 
Joo, ei välttämättä iso vaiva mutta en vaan voi käsittää miten kukaan voi tätä puolustella.
Ehkä tässä on se, että puolustelen enemmänkin sitä vapautta valita, jolloin Xboxin ohjaimessa on se 2450 x 2 mAh virtaa ja PS4:n ohjaimessa se 1000 mAh. Telakkaa ja/tai toista ohjainta en halua enkä mitään piuhalatauksia.

Ja jos mulla ei ole ongelmia akun kanssa noilla määrillä, niin en ymmärrä minkälainen akku siinä täytyisi olla että olisi ok. Ja mikä siinä kiinteässä akussa se on ongelma. 8-10h pelisession kestää akku ihan helposti, niin missä tilanteessa porukalla se loppuu oikein? Vedättekö jotain 24h maratoneja?
Ongelma on siis se, että toiseen ohjaimeen saa niin paljon pidemmän akkukeston ihan oletuksena. Toiseen sitä ei saa millään, vaan se vaatii jatkuvaa latauksessa pitämistä vaikkapa siinä telakassa tai piuhan päässä.

Lähtökohta itsellä nyt tosiaan taisi olla se, että piuhoja ja telakoita en halua useistakaan syistä, joten sen vuoksi oma vertailu keskittyy siihen kapasiteettiin. Siinä ds4 häviää auttamattomasti ja ero näiden konsoleiden välillä pelatessa on päivänselvä. Onhan se syykin ihan ilmiselvä kun toisessa on kolminkertainen kapasiteetti.

Akunkestoon ei mikään lataustelakka vaikuta mitenkään.
Ei niin ja sehän se olikin tuolla aiemmin se ihmettely, että Xboxin ohjaimiin saa todella reilun kapasiteetin kun taas ds4 vaatii jatkuvampaa latauksessa pitämistä.

Sony säästi akun kapasiteetissa ja kai MS säästi sitten siinä, että ei tarvinnut laittaa akkua mukaan ollenkaan. Ymmärrän jos joku näkee senkin samanlaisena säästönä "kuluttajan kustannuksella" mutta itselleni ja käyttötavoilleni siitä on vain älyttömästi enemmän hyötyä eikä minkäänlaista haittaa.

Lataustelakka on kieltämättä kätevä, en sitä kiellä missään nimessä, mutta ehkä tämä keskustelu ajautui vähän eri suuntaan siitä, mistä se lähti: huonosta akun kapasiteetista.
 
Mites ne Xboxin akut maksaa nykyisin?

20-30e hintaan olen niitä itse nähnyt kaupassa viimeksi. Kohtuu tyyriitä siis. Ottaen huomioon vielä sen että akku sopii sitten vain siihen boxin ohjaimeen. Ladattavia paristoja olen itse aina suosinut paremman mAh kapasiteetin ja universaalin käytettävyyden vuoksi. Samaan hintaa saa yleensä laturin + 2 paria niitä edellä mainittuja ladattavia paristoja. Toki niitä ei voi sitten ladata ohjaimen sisällä, mutta itsellä on ei ole konsoli muutenkaan lepotilassa vaan ihan kunnolla sammutettu, joten ei ole ongelmaksi itselle muodostunut.
 
Telakkaa ja/tai toista ohjainta en halua enkä mitään piuhalatauksia.

Ongelma on siis se, että toiseen ohjaimeen saa niin paljon pidemmän akkukeston ihan oletuksena. Toiseen sitä ei saa millään, vaan se vaatii jatkuvaa latauksessa pitämistä vaikkapa siinä telakassa tai piuhan päässä.

Lähtökohta itsellä nyt tosiaan taisi olla se, että piuhoja ja telakoita en halua useistakaan syistä,
Kysyn tähän ihan omasta mielenkiinnostani, että mikä sun näkökannalta tuntuu paremmalta pitää akkulaturia pistorasiassa telakan sijasta? Eikö ne kuitenkin oo about sama asia. Siis jos jotain tälläistä ulkonäkösyytä tms siinä on?

Ja sanoit aikaisemmin, että laturi on käden ulottuvilla, miksi siis se telakka ei voisi olla?
Tarkoitan tätä siis sillä, että telakassa ohjain on ulkonäöllisestikin (mun silmään ainakin) paremman näköinen, kuin vain pöydällä ollessa. Eli ihan säilytyksen kannalta telakka ollut todella hyvä juttu. Kun pelaamisen lopettaa, sen laskee siihen. Ja toistaiseksi en ole kyennyt sellaista pelisessiota vetämään missä olisin joutunut lataamaan akkua. Eli ”aina latauksessa” on sinällään mun mielest vähän virheellinen termi. Toki, aina pelisessioiden välissä se on latauksessa, mutta se lataus tapahtuu ohjaimen ”säilyttämisen” yhteydessä samaan aikaan. En koe ikinä pistäväni ohjainta lataukseen, vaan kun lopetan pelaamisen, pistän sen säilöön. Vähän kuin kirjan hyllyyn. Tässä tapauksessa se vain sattuu samalla lataamaan sitä.

Ymmärtäisin ongelman jos minä näin massiivisilla tuntimäärillä joutuisin vaihtelemaan ohjainta päivän aikana, että se kapasiteetti koituisi ihan oikeasti ongelmaksi. Koska en näe mitenkään, että 99% pelaajista kapasiteetti tulee pelisessioissa esteeksi.
Sit ne harvat jotka vetää ilmeisesti sit vielä enemmän kuin minä ja se loppuu, niin melkein sanoisin että kyllä niille kätevämpi ja nopeampi tapa olisi vain ottaa toinen ohjain kouraan ja pistää toinen latautumaan. Uusia ohjaimia saa jatkuvasti siihen 30euroon ja jos Xboxin oma akku maksaa sen 30e myös ni aika samoissa sit mennään niiden osalta.

Ja on niitä lisäakkuja ainakin ollut DS4:een joskus tarvikkeena. Toki tuo painoa lisää jne, mutta jos sellaisen kytkee niinä harvoina kertoina kun tarvii, niin en kyllä kokisi ongelmaksi sitäkään.

Itse piuhalla lataamisen ymmärrän ja on kyllä aivan hanurista ladata esim kuulokkeita piuhalla.
Eli onko tuossa telakassa joku esteettisyys ongelma ja patterilaturi on jossain kaapin takana pistorasiassa ettei näy, vai mihin se perustuu?
 
Kysyn tähän ihan omasta mielenkiinnostani, että mikä sun näkökannalta tuntuu paremmalta pitää akkulaturia pistorasiassa telakan sijasta? Eikö ne kuitenkin oo about sama asia. Siis jos jotain tälläistä ulkonäkösyytä tms siinä on?
Telakka vain tuntuu jotenkin kömpelömmältä ratkaisulta ja vaatii jonkin tilan, jossa se sitten aina törröttäisi. Tila on aika kortilla siellä missä tällä hetkellä peliasema sijaitsee. Laturihan ei sieltä tilaa vie kun nappaan sen aina ladattavien paristojen kera mukaan kun menen toiseen huoneeseen ja lyön lähimpään pistorasiaan latautumaan. Mukaan sitten kun akut on latautuneet. Lisäksi en pidä mitään sähkölaitetta (jääkaappia ja pakastinta sun muita ilmiselviä lukuunottamatta) jatkuvasti kiinni seinässä.

Ja sanoit aikaisemmin, että laturi on käden ulottuvilla, miksi siis se telakka ei voisi olla?
Tähän tulikin jo vastaus ylempänä mutta tosiaan ihan erilaisen tilan tai paikanhan ne tarvitsevat. Telakalle pitäisi pyhittää joku oma paikkansa eikä telakka ohjaimineen mahtuisi mitenkään sinne, missä pidän nyt laturia.

Tarkoitan tätä siis sillä, että telakassa ohjain on ulkonäöllisestikin (mun silmään ainakin) paremman näköinen, kuin vain pöydällä ollessa. Eli ihan säilytyksen kannalta telakka ollut todella hyvä juttu. Kun pelaamisen lopettaa, sen laskee siihen.
Joo, ei telakoissa mitään vikaa noin muuten ole mutta keskustelu tosiaan lähti siitä akkukapasiteetin pienuudesta ja mitä sen kompensoimiseen vaaditaan.

Lähtökohdiltaan toisessa ohjaimessa on ihan liian pieni akku ja toisessa annetaan käyttäjän tehdä valinta sen käytettävän virtalähteen suhteen. Tuon kautta on ehkä vähän sivujuonne keskustella mikä on kenenkin oma ratkaisu. Toisaalta jos akku on joka tapauksessa käyttäjän valinta, on ds4:ssa ainakin jonkinlainen akku jo valmiina. Itse en pidä sitä erityisenä plussana kun saan niillä akkuparistoilla kolminkertaisen akkukeston.

Ja toistaiseksi en ole kyennyt sellaista pelisessiota vetämään missä olisin joutunut lataamaan akkua. Eli ”aina latauksessa” on sinällään mun mielest vähän virheellinen termi. Toki, aina pelisessioiden välissä se on latauksessa, mutta se lataus tapahtuu ohjaimen ”säilyttämisen” yhteydessä samaan aikaan. En koe ikinä pistäväni ohjainta lataukseen, vaan kun lopetan pelaamisen, pistän sen säilöön. Vähän kuin kirjan hyllyyn. Tässä tapauksessa se vain sattuu samalla lataamaan sitä.
Eikö tämä ole jo melkoista saivartelua? Myönnät itsekin sen olevan myös latauksessa ja sitähän se on. Ei toki pelatessa mutta silti varmasti hyvin paljon enemmän kuin pelaajalla, joka lataa vasta kun konsoli asiasta ilmoittaa. Kirjoitin toki asian liioitellen ("aina latauksessa") mutta oletin siitä ymmärrettävän mitä sillä tarkoitan.

Ymmärtäisin ongelman jos minä näin massiivisilla tuntimäärillä joutuisin vaihtelemaan ohjainta päivän aikana, että se kapasiteetti koituisi ihan oikeasti ongelmaksi. Koska en näe mitenkään, että 99% pelaajista kapasiteetti tulee pelisessioissa esteeksi.
Joo, ehkä tässä menee itselläkin puurot ja vellit sekaisin mutta ongelma tulee nimenomaan pelaajalla, joka lataa ohjaimen vasta kun saa ilmoituksen vähäisestä akusta. Lisäksi kun Onen ohjaimessa on se kolminkertainen kapasiteetti, niin totta kai sen eron huomaa että kumpaa saa olla jatkuvasti lataamassa (mitä paristojenkin vaihtelu on) ja kumpi kestää, noh, kolmisen kertaa pitempään.

Ongelma siis taitaa enemmän tulla siitä, että on tottunut liian hyvään kun siis pelaa samaan aikaan tuolla toisella laitteella, jossa pystyy pelaamaan samalla lataustavalla paljon pidempään.

Sait sillä tapaa silmiä aukaistua, että ongelma ei tosiaan varsinaisesti/yksinomaan ole pieni kapasiteetti vaan pelaajan tavat siihen yhdistettynä. Itse voin kuitenkin myöntää että tapoihin ei kuulu laittaa piuhoja kiinni etukäteen (ennen kuin laite ilmoittaa) ja puhelimenkin lataan vasta kun näyttää siltä, että on syytä olla olemassaolevia akkuprosentteja enemmän virtaa mukana. Tämä sitten kärjistyy tuossa kun tulee se kokemus, että toisella laitteella saa jatkuvasti lyödä piuhaa kiinni. Eikä toisella tarvitse sitä piuhaa ollenkaan, joka taas vielä entisestään lisää tuota eroa.

Sit ne harvat jotka vetää ilmeisesti sit vielä enemmän kuin minä ja se loppuu, niin melkein sanoisin että kyllä niille kätevämpi ja nopeampi tapa olisi vain ottaa toinen ohjain kouraan ja pistää toinen latautumaan. Uusia ohjaimia saa jatkuvasti siihen 30euroon ja jos Xboxin oma akku maksaa sen 30e myös ni aika samoissa sit mennään niiden osalta.
Paristojen vaihtoon menevä aika on sen verran mitätön että en ainakaan itse ostaisi 30 euron ohjainta sitä asiaa "helpottamaan". Itselläni kyllä löytyy kaksi paria Joy-Coneja, joissa teen tuota kierrätystä ihan muutenkin, joten on tuokin tuttu tapa asian hoitamiseen. En kuitenkaan ole sen vuoksi useaa ohjainta ostanut ja Switchin ohjainten latauksessa taas on muita ärsyttävyyksiä, kuten se, että pitäisi ostaa telakka että voisi ladata ne ilman konsoliin kytkemistä.

Omistan myös Move-kapulat ja ärsyttää se akku niissäkin. Pitää kaksi patukkaa lyödä omilla piuhoillaan johonkin usb-reikään sen sijaan että voisi kätevästi vain vaihtaa paristot sisälle, kuten Lips- ja Singstar-mikkeihin (joo, löytyy aika paljon näitä lisälaitteita). Toki noihinkin myydään telakoita mutta jos alan ostamaan ne kolmelle konsolille ja move-kapuloille, niin aiemmin mainitsemani tilan puute alkaa olemaan vielä entistä isompi ongelma. Plus että en yksinkertaisesti halua laittaa rahaa siihen, että tavallaan "korjaan" valmistajan suunnitteluratkaisuja kun on olemassa toimiva ratkaisu, jota kilpailijakin on käyttänyt Xbox 360:n ajoista lähtien ja jossa voi siinäkin valita akun ja telakan, jos se on se juttu mutta voi myös valita ne minusta kätevämmät paristot, joilla eliminoi piuhasirkukset ja telakkarivit hyllyllä.

Ja on niitä lisäakkuja ainakin ollut DS4:een joskus tarvikkeena. Toki tuo painoa lisää jne, mutta jos sellaisen kytkee niinä harvoina kertoina kun tarvii, niin en kyllä kokisi ongelmaksi sitäkään.
No joo, tuo vasta julkaistu lisälaitekin on aika kauhea enkä ihan heti näkisi itseä laittamassa sellaista tai vastaavaa ohjaimeen. Sisäisen akun voisin vaihtaa mutta en viitsi lähteä kikkailemaan jollain kiina-akuilla.

Itse piuhalla lataamisen ymmärrän ja on kyllä aivan hanurista ladata esim kuulokkeita piuhalla. Eli onko tuossa telakassa joku esteettisyys ongelma ja patterilaturi on jossain kaapin takana pistorasiassa ettei näy, vai mihin se perustuu?
Kokoon, kuten jo mainitsin, joka siis on yhtä kuin tilan tarve. Viehän se enemmän tilaa kuin se akkulaturi, joka on helppo lyödä mihin tahansa pistorasiaan kun pelitilasta poistuu tai napata mukaan kun sinne taas menee.

Omalta osalta tämä ongelma tosiaan tiivistyy aika paljon tuohon tilaan, jossa pelaan, mutta en silti haluasi mitään ylimääräistä pöydilleni tilaa viemään, joten kaapissa/hyllyssä/tms olevan akkulaturi on se oma valintani vaikka tilaa olisikin telakalle tai parille.

Mikäli asia on epäselvä, niin en itse telakassa tai kahden ohjaimen kierrätyksessä näe mitään ongelmaa. Se akun pieni kapasiteetti ja erityisesti se, että on siihen sidottu eikä muuta (virallisesti) voi, on se asia, jota kritisoin. Mikäli sitä joutuu kompensoimaan ostamalla lisälaitteen tai toisen ohjaimen, on se edelleenkin melkoisen härskiä (kun en nyt parempaa termiä keksi) touhua verrattaessa siihen, että kilpailijalla on mahdollisuus samaan ratkaisuun sen lisäksi, että voi valita useammasta muusta ratkaisusta tai näiden sekoittelemista. Muistan hyvin kuinka jo X360-aikaan oli aina ohjaimeen virtaa mukana vaikka omat ladattavat paristot eivät olisikaan tulleet mukaan: onhan joka kodissa yleensä paristoja tai ainakin kauppa jossain lähistöllä josta niitä (ja nykyään myös ladattavia paristoja) saa. Nykyään tietenkin dualshock4:än virtaa on samalla lailla mukana usb-piuhan kautta mutta langattomuuden siinä menettää eikä ds4:n oletuspiuhalla kovin kaukaa ja vapaasti pysty pelailemaan.
 
Kiitos @shamaniac
Nyt oli asiallisen tyhjentävä vastaus.
Oikeastaan sun vastaus oli kyllä hyvä, sillä kun olin siinä olettamuksessa kokoajan, että jengillä loppuu säännöllisesti akku pelatessa kesken, mutta kyse taitaa tosiaan enemmänkin olla juuri siinä tavassa toimia, jonka seurauksena voi tulla ongelmia kapasiteetin kanssa. Minulle on kaiken A ja O se, että akku on _aina_ pelaamaan aloittaessa täynnä. Kun taas sinä haluat käyttää tyhjäksi.
Itsehän olen niitä jotka tankkaa auton kun on puolet kulunut ja se on pistettävä täyteen. En kykenisi oman pääni kanssa siihen, että tankkasin vaikka kympillä silloin, toisella tällöin, tai odottamaan et bensavalo syttyy. :D

Eikä missään nimessä ollut tarkoitus saivarrella. Anteeksi jos tulkitsit niin. Minä kun tosiaan tulkitsin tuonkin niin, että ”joka” pelikerralla saat olla johdon päässä, koska kokoajan pitää latailla kun loppuu kesken. Yritin avata tuolla vain sitä, että voisin itse hankkia vaikka jonkun kivan telineen mihin saan ohjaimet järjestykseen tv viereen kun en pelaa. Telakka on tavallaan tälläinen ja se tekee sen latauksen siinä samalla, joten en ole PS3 julkaisun jälkeen joutunut miettimään onko akkua jäljellä vai ei. Minä lasken ohjaimen kädestä ja kun jatkan, se on taas täynnä.
Ehkä siinä on juuri se syy miksi mun tavalla paluu (akku)paristoihin on joka kerta todella iso kynnyskysymys. Kun samaan aikaan kaikki puhelimet, tabletit, taskulamput jne on akkukäyttöisiä. En ole kymmeneen vuoteen käyttänyt paristoja(ladattaviakaan) käytännössä mihinkään. Eli tuo miten on tottunut tekemään asiat määrittää aika paljon mielipiteitä. En mikä sano, että on väärin käyttää paristoja. Minulle itselle se vain on 90-lukua ja tuntuu paluulta menneisyyteen kun näen paristoilla toimivan laitteen. Akkulaturin jouduin ostamaan pelkästään xboxia varten, joten se varmasti edesauttoi tätä asennetta.

Tästä tuli mieleen muutkin tavat. Nimittäin ainainen väittely kumpi tattien sijoittelu on parempi. Olen sitä ennenkin yrittänyt kertoa ja vuosia sitten tein jopa pienen videon millä yritin havainnollistaa asiaa. Kun kyse on otteesta siitä ohjaimesta. Xboxin ja pleikan ohjaimet vaativat eri otteen. Jos yrität pleikan otteella xboxia, tai päinvastoin...on varmasti peukalo kipeä, tai muutoin tuntuu huonolta.
Itse kun käytän Nintendon pro ohjainta, Xboxin ohjainta, ps4 ohjainta, että joyconeja, niin en minä huomaa mitään eroa. Tulee täysin luonnostaan oikea ote ja takaraivosta kaikki.
Mutta aikaisemmin pelasin pelkällä pleikalla, joten pitkään meni totuttautua muihin. Edelleen vuosien käytön jälkeen pleikan sijoittelu on luontevin, mutta kuten todettu. En kiinnitä pelatessa mitään huomiota asiaan.

Se mitä huomaan on se, että ajopelejä pelaan vain boxin ohjaimella ja fps pelejä pleikan. Moni varmaan tätä fps kommenttia ihmettelee, niin johtuu juuri liikeradasta. Mulla on esim bäfäss laitettu 5% tuo liikerata. 5% painallus saa aseen ampumaan. Siinä voittaa kaksintaistelussa parhaimmillaan oman elämänsä. Kuitenkin tulee herkästi edelleen painettua pohjaan asti. Olen huomannut, että aseet jotka vaatii näpytystä, niin pleikalla saan ammuttua huomattavasti nopeammin liikeradasta johtuen.
 
Ei todellakaan ole kiinnostusta palata 90 luvulle..

No tavallaan olet siirtynyt 90 luvulle siinä mielessä että lataat akkuja alvariinsa, kuten 90 luvulla kun akut oli vielä aika kehnoja. Kehitys on ollut valtava. Ei meidän AA akkujen käyttäjien tarvitse alvariinsa jumpata: 2450 mAh kestää omassa käytössä aivan törkeen pitkään, pidän värinänkin vielä yleensä pois päältä niin vielä pidempään. Pöydällä pyörii 4 akun kätevä muovirasia jossa on aina 2 paria ladattua akkua. Kun se rutiini vaihtaa ne akut on mennyt lihasmuistiin ei tarvitse muuta kuin katsoa että ne akut menee oikein päin ja se on muutaman sekunnin homma kun pari on siirtynyt säilytysrasiasta ohjaimeen ja ohjain on taas tulilla. Seuraavan kerran kun nousee sohvalta tyhjä pari menee lataukseen, siirtää sieltä takaisin rasiaan kun jaksaa ja muistaa. Ei paha homma!

Hyvä esimerkki muistan GS:GO X360 versiossa kun olin 1 vs 2 ja olin just plänännyt pommin. No eikös perkele juuri siinä hetkessä loppunut akku, noh sitten kuului vain snack krackle and pop ja mulla olikin jos uudet akut ohjaimessa ja ohjain päällä. Ammuin ne 2 viimeistä puolustajaa uusilla akuilla ja rundivoitto. :cool:

Mutta joo iso hattua shamaniacille joka jaksaa niin sinnikkäästi selittää ja perustella päivänselvyyksiä. Asiat on juurikin niin, tosin jos nyt ihan suoraan sanotaan niin onhan tämä aika turha debatti. Melkein hyödyllisempää olisi keskustella siitä mitenpäin vessapaperirulla kuuluu olla telineessä. Muo ainakin harmittaa jos se on "väärinpäin" :D

Kyllä vaihdettavat AA-akut on ihan kurkoja, sekin juttu joka tässä vänkäämisessä ei ole tullut esille on kierrätettävyys. Näin viherpiiperryksen aikana on positiivista jos laitteesta voi käyttäjä helposti itse poistaa akun ennen kuin heittää SER-lavalle. Integroidut akut on riesa kierrätysmielessäkin, sama homma puhelimissa nykyään lähes kaikki on integroituna. Ennen oli paremmin kun kaikkiin nokialaisiin pystyi käyttäjä itse vaihtamaan akun, sekä heittämään akun omaan erilliseen kierrätyslaatikkoon ja laite toiseen kun laitteen elinkaari oli lopussa. Tai jos jäi paikalle niin jätteiden käsittelyssä oli helppo poistaa akku ennen mitään silppureita tms. johon sitä jätettä ajetaan. Ei tarvinnut alkaa purkamaan laitetta poistaakseen akun joka menee "eri reitille" kierrätysprosessissa.
 
Viimeksi muokattu:
Se mitä huomaan on se, että ajopelejä pelaan vain boxin ohjaimella ja fps pelejä pleikan.

Minulla oli muutama vuosi sitten paha jännetuppitulehdus ja sen seurauksena pitkään samalla ohjaimella pelaaminen voi kipeyttää kädet. Hyödyn siis tosi paljon siitä, että pleikkarin ja xboxin ohjaimet ovat ergonomisesti niin erilaisia. Autopeleissä varsinkin on paljon staattista pitoa (kaasu pohjassa), joka ärsyttää käsiä erityisesti. Jostain syystä pystyn pelaamaan pleikkarin ohjaimella paljon paremmin näitä tällaisia autopelejä, joissa pitää ajaa suurin osa ajasta kaasu pohjassa. Muutenkin tykkään autopeleissä pleikkarin ohjaimesta yllättävän paljon isojen tattien vuoksi. Tateissa tuntuu olevan myös tarkempi tuntuma, eli pystyy tekemään hienovaraisempia ohjausliikkeitä. Pahin ongelma vaihtelevassa ohjainten käytössä on X-nappi, jota painan säännönmukaisesti väärin, koska se on eri ohjaimissa eri paikassa.
 
Pahin ongelma vaihtelevassa ohjainten käytössä on X-nappi, jota painan säännönmukaisesti väärin, koska se on eri ohjaimissa eri paikassa.
Mulla menee pleikka ja xbox ihan ok. Ei ole muuta samaa kuin X ja kuitennin kaikki tapahtuu aina samoista asioista. Neliöstä/x lataa ja x/A hyppää. Mut ei hitto ku siirrytään Nintendoon, missä A, eli kaiken mahdollisen hyväksyminen onkin siellä, missä kaksi muuta peruuttaa. Ja B siellä missä kaksi muuta hyväksyy.
 
Dreamcastissa oli samat symbolit ja sama järjestys kuin Xboxissa, Nintendon ohjaimissa on tosiaan siihen nähden käänteinen järjestys. Xboxin ohjaimessa on aika paljon vaikutteita Dreamcastista ja tuolla nappien järjestyksellä on siis alkuperä jo muinaisissa 16 bittisissä konsoleissa. Megadrive julkaistiin ennen snesiä, joten Nintendoa voi syyttää sekaannuksen aikaansaamisesta. En ole oikein ikinä pitänyt mistään Nintendon laitteesta ja niiden käyttäminen on poikkeavan näppäinasettelun vuoksi tuskallista. Jotenkin toivoisin, että jossain vaiheessa joku nappien järjestys voittaa muut ja yleistyy vakioksi. PC:llähän pelataan paljon Xboxin ohjaimella ja sillä on siten jonkinlainen etulyöntiasema muihin nähden. Pleikkarin ainoa ongelma on tosiaan siis nappien erilaiset symbolit, muutenhan se toimii ihan samalla logiikalla kuin Xboxilla. Vaikea kuvitella kuitenkaan, että PS leirissä luovutaan tavaramerkiksi muodostuneista symboleista helpolla.
 
Omasta mielestäni kiinteä akku on parempi ratkaisu. Sohvan vierestä pitää löytyä joka tapauksessa laturi kännykälle sun muille... Dualshockin akku on tosin liian pieni ja menee hermot välillä lataussessioihin. Toiv. DS5 homma on paremmalla tolalla.

En jaksanut lukea jokaista kommenttia, mutta ei siis olla kaukana siitä, että boksin ohjain+akkupaketti\akut ja laturi maksavat saman verran mitä 2xds4?
 
En jaksanut lukea jokaista kommenttia, mutta ei siis olla kaukana siitä, että boksin ohjain+akkupaketti\akut ja laturi maksavat saman verran mitä 2xds4?

No ei nyt kovin lähelläkään olla, lisäksi tuo AA-laturi on sellainen härveli joka monesta kodista löytyy jokatapauksessa. Monelle riittää siis alkuinvestoinniksi 7 euroa. Itsellä käytössä vuonna 2003 Casio digikameran mukana tullut laturi. Hienosti pelittää, Japanilaista laatua. Kyllä ne markettienkin laturit ihan hyvin toimii ja mm. tuo Ikean härveli myös. Ostin sellaisen kaverille joskus joululahjaksi kun se härväsi paristojen kanssa.


 
No ei nyt kovin lähelläkään olla, lisäksi tuo AA-laturi on sellainen härveli joka monesta kodista löytyy jokatapauksessa.
Mä en rehellisesti tunne ainuttakaan jolla olisin kuullut enää olevan akkulaturia. Itsekin ostin vain Xboxin takia. Ei tänäpäivänä enää ole juurikaan laitteita missä olisi paristot ja niiden käyttöikä olisi lyhyt, joten aikalailla on vuosien saatossa ihmiset ne hävittäneet.
Pleikan ohjaimia on 4-6 kertaa vuodessa siihen 32-35 euroon myynnissä, kun taas Xboxin ohjaimet on tuntuneet olevan aika nihkeästi alessa missään vaiheessa. Ite olen joutunut niistä maksamaan melkein aina 49-59e. En kiistä etteikö niitä olisi, ei vain koskaan ole samaan aikaan sattunut olemaan kuin pleikan ohjaimet ja/tai kun olen erikseen jonkun aikaa etsinyt ja seuraillut jonkun aikaakin ja odotellut tarjoukseen.

Ite olen maksanut viimeiset 3-4v joka ohjaimesta max 35e pleikalle (jopa nyt syksyllä ilmestyneet erikoisvärit), ne kun on noin usein tarjouksessa ni menee melkein sen nykyarvosta. Yksinkertaisesti ei kannata ostaa kalliimmalla, jos ei aivan akuutti pakko ole.

Olen varmaan vain onnistunut kiertämään ne Xboxin tarjoukset, mutta kyllä mulla on ollu aika samoissa kaksi DS4:sta, kuin yksi Xboxin ohjain ja sille edes akut, saati laturi.
 
Omasta mielestäni kiinteä akku on parempi ratkaisu. Sohvan vierestä pitää löytyä joka tapauksessa laturi kännykälle sun muille... Dualshockin akku on tosin liian pieni ja menee hermot välillä lataussessioihin. Toiv. DS5 homma on paremmalla tolalla.

En jaksanut lukea jokaista kommenttia, mutta ei siis olla kaukana siitä, että boksin ohjain+akkupaketti\akut ja laturi maksavat saman verran mitä 2xds4?
Pitää löytyä laturi kännykälle? No miksei pitäisi samlla lailla löytyä laturi paristoille? Itselläni on kännykän laturin käyttö täysin identtistä kuin paristolaturin. Otan esille silloin kun on latauksen tarve. Tämä asia siis edelleen kiteytyy lähinnä omiin tottumuksiin, tapoihin ja pakotteisiin (kuten mitä mahtuu mihinkin). Täällä ei ole mitään jatkuvasti paikallaan olevaa kännylaturia tai paristolaturia, vaan ne on yleensä hyllyssä/kaapissa, josta ne kaivetaan vasta kun on tarvetta ja ne löydään siihen pistorasiaan, joka on milläkin hetkellä sopivin eli vapaa ja/tai lähin.

Hinnan suhteen sinulle jo vastattiinkin mutta jo yksi ds4 maksaa sen vähintään 40 euroa ja sillä saa vähintään kahdeksan akkua (eli 2x4 paketin) ja laturin.

AA-laturi on sellainen härveli joka monesta kodista löytyy jokatapauksessa. Itsellä käytössä vuonna 2003 Casio digikameran mukana tullut laturi.
Näin juuri. Omakin laturi on ties mistä (en edes muista) ja hyvin on toiminut. Akkulaturi on siis vain jostain talouteen päätynyt ja olen Xbox 360:n ohjainten kanssa alkanut käyttää akkuparistoja ja tätä kyseistä laturia.

Eikä se erikseenkään tosiaan paljoa maksa, kuten linkeistäsi voi jokainen todistaa. Lisäksi juuri nuo Ikean paristot on todella laadukkaita sekä halpoja. 10/10!

Mä en rehellisesti tunne ainuttakaan jolla olisin kuullut enää olevan akkulaturia. Itsekin ostin vain Xboxin takia. Ei tänäpäivänä enää ole juurikaan laitteita missä olisi paristot ja niiden käyttöikä olisi lyhyt, joten aikalailla on vuosien saatossa ihmiset ne hävittäneet.
Sanoisin että tämä on ns. kuplaharha tms. Omassa lähipiirissä taas akkulatureita on melkein kaikilla. Tämä on sen kautta huono argumentti kun ei tästä mitään oikeaa johtopäätöstä voi vetää muusta kuin vertailemastaan eli tuntemastaan porukasta.

Pleikan ohjaimia on 4-6 kertaa vuodessa siihen 32-35 euroon myynnissä, kun taas Xboxin ohjaimet on tuntuneet olevan aika nihkeästi alessa missään vaiheessa. Ite olen joutunut niistä maksamaan melkein aina 49-59e. En kiistä etteikö niitä olisi, ei vain koskaan ole samaan aikaan sattunut olemaan kuin pleikan ohjaimet ja/tai kun olen erikseen jonkun aikaa etsinyt ja seuraillut jonkun aikaakin ja odotellut tarjoukseen.
Siis mitäh?! Nimenomaan Xboxille saa ohjaimia siihen 30-35 euroon ja ds4 ei ole alennuksessa juuri koskaan tai jos on, niin se on sitten se 40 euroa (jota pidän siitä halpana, koska ei koskaan tarjouksia).

Tämäkin lienee samainen harha meillä molemmilla tai jotain jos kokemukset on näin päinvastaiset. Uskaltaisin silti väittää että koska seuraan alennuksia tosi tarkkaan, olen huomannut Xboxin ohjaimia selvästi useammin alennuksessa kuin ds4:sta. Viimeisin ostamani ohjain maksoi 33 euroa ja oli erikoiskuvioitu ja pinnoitettu malli (Onelle siis). Pleikkarille ostin halpisohjaimen kun ne viralliset ei olleet niihin aikoihin tarjouksessa kun olisi tarvinnut. Enkä kauheasti tosiaan ole nähnyt muulloinkaan. Mutta en ole mitään oikeaa tutkimusta tehnyt, joten voin olla väärässä ja ehkä noita on molempia tasaisen epätasaisesti tarjouksessa, ei vain ole ollut oma tarve ja alennus samaan aikaan ja toisessa sitten ehkä on osunut.

Ite olen maksanut viimeiset 3-4v joka ohjaimesta max 35e pleikalle (jopa nyt syksyllä ilmestyneet erikoisvärit), ne kun on noin usein tarjouksessa ni menee melkein sen nykyarvosta. Yksinkertaisesti ei kannata ostaa kalliimmalla, jos ei aivan akuutti pakko ole.
Melko halvalla olet saanut, sillä ne harvat kerrat kun muistan ohjainten olleen alessa, on se ale ollut sen vajaa 40 euroa (eli joku tyypillinen 39,95 tms). Xboxille taas selvästi muistan että hinta on useasti ollut nimenomaan 30-35 euroa.

Olen varmaan vain onnistunut kiertämään ne Xboxin tarjoukset, mutta kyllä mulla on ollu aika samoissa kaksi DS4:sta, kuin yksi Xboxin ohjain ja sille edes akut, saati laturi.
Joo, tämä on ihan helppo uskoa. Itsekin olen sen verran halvalla saanut ohjaimia ja konsoleita kun on oikea tarjous ollut vastassa. Et kuitenkaan voi vertailla oman ohjaimeni hinnan kanssa jos se maksaa 33 euroa ja akut sen 7 euroa ja laturi (jos sen tarvitsee erikseen) 10 euroa. Yhteishinta on 50 euroa ja sinun kaksi erittäin halpaakin ohjainta on silti 70 euroa (jos ne siis maksoivat sen 35e/kpl).

Nyt rupesi kyllä kiinnostamaan että mikä lienee totuus. Onko noita molempia ohjaimia suunnilleen yhtä usein alessa? Onko ne alehinnat suunnilleen samaa? Jotenkin tuntuu, että ehkä nuo ds4:n alennukset on enemmänkin lisääntyneet vasta nyttemmin ja olen itse edelleen menneisyydessä asian suhteen, jolloin Xboxille sai selkeästi useammin ohjaimen alehintaan. Omat kokemukset siis perustuu samojen tarjouskeskustelujen, mainosten sun muiden lukemiseen ja niihin hetkiin, kun on ohjainta etsimällä etsinyt.

Väittäisin nyt ainakin tosiaan sen, että (keskustelussa ilmi tulleilla) alehinnoillakin Onen ohjain, akkulaturi ja akkuparistot ovat halvempia kuin kaksi alehintaista dualshock4:sta.
 
Kaipa niitä on sit yhtä usein. Keväällä ostin kolme ohjainta ite, kesällä parille kaverille vinkkasin eri tarjoukset ja nyt syksyllä ostin kaksi ohjainta 34.95e.
Xboxille olisin keväällä ja syksyllä tarvinnut ohjaimet ja tässä viimeisen parin viikon aikana, enkä löytäny mistään. :D tänään lopulta lähti sit 59eurolla Xboxin ohjain ku oli ainut mitä täältäpäin sai samantien matkaan, kun ei enää voinut odotella posteja.
 
Ylös Bottom