Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?
Olen aina ollut tyyppiä "pakko omistaa kaikki", joten myös pelit on tullut ostettua fyysisenä. Ne ovat hienoja hyllyssä ja ne ovat minun, en myy niitä eteenpäin ja lainaaminenkin on vähän kyseenalaista, varsinkin vanhempien ja harvinaisempien pelien kohdalla. Nyt vanhemmiten olen kuitenkin pikkuhiljaa tullut erilaiseen mielentilaan, koska tavaran määrä on alkanut ärsyttää ihan suunnattomasti

Minulla oli esimerkiksi ennen neljä hyllyä täynnä kirjoja, kunnes mietin, että kirjasto ja laitoin suurimman osan kiertoon pitäen vain ne tärkeimmät. CD:t, sama asia. Kun en kuitenkaan ole myymässä pelejäni eteenpäin, niin olen alkanut miettiä, että siirtyisin tässä pikkuhiljaa enemmän ja enemmän digitaalisuuden puolelle. Joidenkin pelien kanssa siis. Osa sarjoista on edelleen PAKKO omistaa fyysisenä ja erikoispainokset täytyy tietysti myös ostaa fyysisenä. Mutta loppujen lopuksi löytyy paljonkin pelejä, joista ei ole niin väliä, että löytyykö ne tuolta hyllyltä vai ei.
Suurin ongelma tässä on kuitenkin hinta ja oma piheys. En vain millään suostu maksamaan digitaalisesta tuotteesta samaa hintaa, joka on fyysiselläkin! Silloin haluan sen pelin käsiini levyineen lappuineen. Tämä on ongelma siis uusien pelien kanssa. Sen sijaan vanhemmat pelit (tai erinomaisessa alennuksessa olevat tuotteet) ovat kasvavassa määrin diginä. Yhtenä hyvänä esimerkkinä Ni No Kuni, jota en löytänyt mistään fiksuun hintaan ja sitten sen saikin alle 8e diginä.
Toinen ongelma on se, että läheskään kaikkia vanhempia pelejä ei löydy diginä. Minulta löytyy useampi ehkä harvinaiseksikin leimattu peli, mutta en suostu myymään niitä, koska niitä ei ole diginä ja en ole valmis menettämään peliä kokonaan. Final Fantasyt sen sijaan esimerkiksi tuntuvat olevan jatkuvasti alessa, mutta missasin kesän tarjoukset lahopäisyyden ja lomareissun takia, joten uutta odotellessa. Muutoin, olisin aika lailla valmis myymään koko PS1/2-kokoelmani. Ehkä vielä joskus löytyy Huuto.netistä iso ja hapla pelipaketti hyvään kotiin