Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toisaalta mikään peli ei taida nykyään tulla enää kokonaisena levyllä, eli ehkä vain petän itseäni ostamalla fyysistä, mutta näin nyt ainakin tällä hetkellä.
Osa Playstationin ja Xboxin peleistä tulee kokonaan levyllä, mutta aina silti joutuu asentelemaan, kun levyn laittaa ensimmäisen kerran sisään.

Nintendo Switchin aliarvostettu ominaisuus on se kun laittaa pelikasetin sisään niin voi vaan alkaa suoraan pelaamaan. Ei latauksia, ei asennuksia, ei mitään ylimääräistä. Se on siistiä, helppoa ja jotenkin mukavan välitöntä. Toki Switchilläkin on pelejä, jotka ei ole kokonaan pelikasetilla, mutta yleensä silloin se on jo kotelossa mainittu.
 
Osa Playstationin ja Xboxin peleistä tulee kokonaan levyllä, mutta aina silti joutuu asentelemaan, kun levyn laittaa ensimmäisen kerran sisään.

Nintendo Switchin aliarvostettu ominaisuus on se kun laittaa pelikasetin sisään niin voi vaan alkaa suoraan pelaamaan. Ei latauksia, ei asennuksia, ei mitään ylimääräistä. Se on siistiä, helppoa ja jotenkin mukavan välitöntä. Toki Switchilläkin on pelejä, jotka ei ole kokonaan pelikasetilla, mutta yleensä silloin se on jo kotelossa mainittu.
Joo, arvostan kyllä tätä asenetta Nintendolla. Harmi vaan sinänsä että Zeldoja lukuunottamatta ei oikein löydy itselle maistuvaa pelattavaa.

Tästä muistinkin että tosiaan hankin myös boxille nämä uudet levyversiot Cyberpunkista sekä Witcher 3:sta. Näistähän CDPR erikseen mainitsi että mukana on KAIKKI, patcheja myöten. No punkkiinhan on tullut ainakin yksi patchi noitten ilmestymisen jälkeen mutta kuitenkin siis molemmat ovat ne todelliset "ultimate editionit"
 
Toiset eivät yksinkertaisesti koe fyysistä mediaa nykyaikana tarpeelliseksi, eikä sillä ole mitään tekemistä laiskuuden kanssa. Minun 1000+ kappaleen vinyylikokoelma ei myöskään ole mikään ahkeruuden merkki.
Ymmärrät nyt laiskuuden liikaa sellaisena "perinteisenä" laiskuutena. Tarkoitan itse sellaista laiskuutta kuin vaikka se, että ajaa autolla hevosen sijaan. Asiat kehittyy ja niihin tottuu. Se on silti tavallaan myös laiskuutta, eikä siihen vanhaan enää ihmiset palaa kun ovat tottuneet helpompaan.

Ja onhan se ihan oikein myös sanottu että on laiskuutta, että maksaa enemmän siitä, ettei tarvitse tehdä jotain lisähommaa, kuten kävellä kauppaan tai vaihtaa levyä ja että peli on heti pelattavissa ilman odottelua. Se on varmasti melkoisen monelle kuitenkin iso ja merkittävä seikka tässä kohtaa.

Voin bonuksena muuten lisätä laiskuuteen myös malttamattomuuden, sillä digiostajille tuntuu tosiaan myös olevan erittäin tärkeää saada se peli sillä kellonlyömällä kun se vain on mahdollista.

Tämä fyysisten kopioiden puolustaminen on kyllä erikoinen ilmiö konsolipelaamisessa, varsinkin kun PC-pelaaminen on ollut jo ikuisuuden digitaalista.
Merkittävin syy, miksi en pc:llä pelaa on se, ettei siellä ole enää (fyysisiä) pelejä. En nyt ehkä niitä isoja pelilaatikoita kaipaa mutta jotain jäi puuttumaan kun tuli puhdas digi. Viimeistään siinä kohtaa siirryin konsolipelaajaksi. Viimeisimpiä pc-pelejä taisi olla Half-Life 2 ja sekin levyllä. Paitsi en muista oliko sillä levyllä sitten mitään. Bioshock Infinite ja X-Com tuli jostain ajatushäiriöstä johtuen ostettua pc:lle mutta niistäkin on kyllä jonkinlaiset levyt hyllyssä. Taisi olla joku uuden koneen testaus tai testi siitä, että jaksaisiko pc:llä vielä pelata. En jaksanut. Infiniten pelasin läpi mutta kunnolla jauhoin X360:llä. X-Com jäi kesken.

Digiostajat voidaan sit varmaan sanoa, että fyysisten ostajat on vaan köyhiä ja ei ole varaa ostaa diginä.
Jos tuota puolta käsitellään aiheesta, niin ennemminkin tietoisempia kuluttajia: miksi maksaisin enemmän vähemmästä? Fyysisenä saan halvemmalla samat bitit + levyn koteloineen pelikokoelmaa koristamaan.

Fyysisenä itse asiassa ostan monia indie-pelejä, jotka saisin diginä 10-20 euroa halvemmalla. Eli ei ainakaan omalla kohdalla ole kyse rahasta vaan siitä, mistä haluan maksaa ja minkä koen maksamisen arvoisena. En halua maksaa pelkistä biteistä tai siitä että saan pelin heti, tai ettei tarvitse vaivaantua levyjen vaihtamiseen tai vaikka käymään kaupassa tai postissa/postilaatikolla.

Kohta fyysisiä ei varmaan muualta saa, kuin vain VPD tai Konsolinetin tyylisistä kaupoista, niin matkustanko mä aina 100+ kilsaa pelin takia, kun Postin käyttökin olisi varmaan laiskuutta.
Joo, olet ihan oikeassa: Postin käyttö on laiskuutta. Kuten jo ylempänä kirjoitin, me ollaan totuttu tiettyihin juttuihin mutta nimenomaan siksi ne on vakiintuneet koska ne on helpompia. Pyöräkin on keksitty helpottamaan työtä eli laiskureiden keksintö. Neliöllä sitä ne kuormat pitäisi viedä.

No joo, ettei mene ihan vitsailuksi niin kyllä se fakta vain taitaa olla se, että ihmiskunta tuppaa turvautumaan ja yleistämään asioita, jotka helpottavat arkea. Woltit, suoratoistot, digiversiot. Kaikki poistavat itse tekemistä. Eikö se nimenomaan ole laiskuutta? Ainakin itse voin myöntää että joku Wolttaaminen on nimenomaan sitä ettei jaksa käydä kaupassa = laiskuus. Onko se nyt niin paha myöntää että digin yksi merkittävimpiä puolia on se, että se poistaa hommasta askeleita, sekä kuvaannollisesti että kirjaimellisesti. Se. On. Myös. Laiskuutta. Varsinkin jos/kun siitä maksaa enemmän.
 
No joo, ettei mene ihan vitsailuksi niin kyllä se fakta vain taitaa olla se, että ihmiskunta tuppaa turvautumaan ja yleistämään asioita, jotka helpottavat arkea. Woltit, suoratoistot, digiversiot. Kaikki poistavat itse tekemistä. Eikö se nimenomaan ole laiskuutta? Ainakin itse voin myöntää että joku Wolttaaminen on nimenomaan sitä ettei jaksa käydä kaupassa = laiskuus. Onko se nyt niin paha myöntää että digin yksi merkittävimpiä puolia on se, että se poistaa hommasta askeleita, sekä kuvaannollisesti että kirjaimellisesti. Se. On. Myös. Laiskuutta. Varsinkin jos/kun siitä maksaa enemmän.

Joo näin se menee. Tosin, "laiskuus" sanana koetaan aina negatiiviseksi, joten mieluummin käyttäisin esim. "helppous" tai "vaivattomuus". Kaikki arvostaa vaivattomuutta, harva arvostaa laiskuutta vaikka ne voivat merkitä periaatteessa samaa asiaa. Joku arkinen asia, missä vain lopputuloksella tai käytännöllisyydellä on merkitystä, on järkevää automaisoida tai helpottaa, eikä se ole negatiivinen asia. Jos ei mene enää aikaa siihen että täytyisi Prismaa lähteä kiertämään uuden pelin vuoksi niin niukan vapaa-ajan voi käyttää vaikka mielekkääseen kuntoiluun tai sitten oikeasti sen pelin pelaamiseen. Se on järkevää.

Ainoa negatiivinen asia minkä itse koen digitaalisuudessa tai tuotteiden vaihtumisessa palveluiksi, on kulutuksen volyymin nousu. Sitä kapitalismi haluaa, kulutetaan koko ajan enemmän ja nopeammin. Valitettavasti tällöin kaikesta tulee kertakäyttö kulttuuria enemmän ja enemmän. Mm. sen vuoksi olen itse edelleen fyysisen median kannattaja (varsinkin pelien ja musiikin osalta). Leffoistakin olen saanut huomattavasti enemmän irti kirjastosta dvd:itä lainaamalla kuin mistään suoratoistopalvelusta. Ja väitän silti olevani myös laiska ihminen!
 
Fyysisenä tulee edelleen hankittua konsoleille ja pc:lle tietysti digitaalisena. Olen itse vahvasti puoltanut fyysisiä pelejä, mutta nyt kun oikeasti mietin asiaa, niin en kyllä missään nimessä haluaisi vajaan 500 pelin steamkirjastoani mihinkään kaappiin taikka hyllyyn fyysisenä. Ei tuommoinen määrä vain mahtuisi mihinkään järkevästi. Konsoleille tulee hankittua vain ne pelit mitä ei pc:lle saa, joten niiden kanssa ei tule tilanpuutteen takia ongelmia.
 
Fyysisenä tulee edelleen hankittua konsoleille ja pc:lle tietysti digitaalisena. Olen itse vahvasti puoltanut fyysisiä pelejä, mutta nyt kun oikeasti mietin asiaa, niin en kyllä missään nimessä haluaisi vajaan 500 pelin steamkirjastoani mihinkään kaappiin taikka hyllyyn fyysisenä. Ei tuommoinen määrä vain mahtuisi mihinkään järkevästi. Konsoleille tulee hankittua vain ne pelit mitä ei pc:lle saa, joten niiden kanssa ei tule tilanpuutteen takia ongelmia.
Moniko noista 500 pelistä on oikeasti pelattu ja/tai hankittu eikä nimenomaan näitä digijakelun ilmaisia tai puoli-ilmaisia, joita napsitaan kirjasto täyteen? Itselläkin on kertynyt varmasti kymmenittäin jo Xboxin ja PS:n palveluista niitä, mitkä on vain lunastanut. En koe että ne olisivat itse valitsemassani kirjastossa mukana vaan siellä on vain ne pelit, jotka olen oikeasti päättänyt ostaa, eikä ne, jotka lunasti kun kerran sai tai kun oli niin halpa.

Tosin saattaahan tuota omassa, ihan harkitusti ostetussa pelivalikoimassa aina PS1:ltä lähtien olla hyvinkin jo vastaava määrä, joten en siis epäile etteikö sinulla ihan harkitusti ostettuja pelejä voisi tuon verran ollakin. Itsellä on Steamissä varmaan 80 % enemmän ilmaisia tai kaupanpäällisiä kuin tarkoituksella harkittuja pelejä. Joku yksi Humble Bundle ja siinäkin voi olla jo helposti kymmenen peliä.
 
En halunnut Switch 2 ketjuun tätä keskustelua tuoda, mutta aina särähtää omaan korvaan tämä että digipelien ostajilla on mielessä vain helppous ja laiskuus. Itse olen 2 viikkoa putkeen poissa kotoa joka kuukausi ja pelaan pleikkariani Portalin kautta etänä, joten fyysinen ei yksinkertaisesti ole vaihtoehto. Vai onko jokin maaginen tapa millä se levy vaihtuisi useamman sadan kilometrin päästä?

Ennen PS5:sta ja Portalia käytin PS5:sta ja Steamdeckiä sekä vielä tätäkin aiemmin käytin PS4:sta ja Vitaa vaikkakin silloin en ollutkaan kotoa ihan näin paljoa poissa.
Tämän lisäksi ainakin meidän taloudessa on täysin ehdoton juttu, että yhtäkään online-ominaisuutta sisältävää peliä ei osteta muuta kuin diginä, jotta voimme pelata yhdessä poikani kanssa pelejä onlinessa joutumatta ostamaan samaa peliä kahteen kertaan.
Fyysisenä tulee edelleen hankittua konsoleille ja pc:lle tietysti digitaalisena. Olen itse vahvasti puoltanut fyysisiä pelejä, mutta nyt kun oikeasti mietin asiaa, niin en kyllä missään nimessä haluaisi vajaan 500 pelin steamkirjastoani mihinkään kaappiin taikka hyllyyn fyysisenä. Ei tuommoinen määrä vain mahtuisi mihinkään järkevästi. Konsoleille tulee hankittua vain ne pelit mitä ei pc:lle saa, joten niiden kanssa ei tule tilanpuutteen takia ongelmia.
Minulla on tämä yksi niistä syistä miksi suosin digiä. Viisi leffoja ja pelejä pullollaan täynnä olevaa isoa hyllyä kämpässä on jo ihan tarpeeksi. En ole ajatellut uusia hyllyjä ostaa, joten saa fyysisten ostaminen olla ihan marginaalijuttu jo siitäkin syystä.
 
Kokonaan levyllä ja/tai pelikasetilla olevista fyysisistä julkaisuistaan tunnettu Limited Run tarjoaa RAIDOU Remastered: The Mystery of the Soulless Army -pelin Switch 2 versiosta game-key cardia. Onkohan tämä ensimmäinen kerta kun Limited Run myy konsoliversiota pelistä, jossa ei itseasiassa tule fyysistä kunnollista versiota mukana. Hullua tässä on se, että ensimmäisen Switchin versiossa peli on kasetilla. Tai tietysti PlayStationin tai Xboxin versiossa. Eli jos tämän kalliin Collector's Editionin haluaa ostaa, niin Switch 2:n versio on se huonoin versio. (PC versio tietysti täysin digital)

1745909587057.png

Sama juttuhan on myös pelin normaalin retail version kanssa. Ensimmäisen Switchin versio on kokonaan pelikasetilla, kun taas Switch 2 versio on game-key card.

Switch 2

Switch

**********************************

Onkohan nyt oikeasti niin, että fyysisistä julkaisuistaan tunnettu Switch on nyt saamassa seuraajan, joka ei itseasiassa tulekaan olemaan tunnettu fyysisistä julkaisuistaan? Switchin iso valttikortti on ollut se, että pelaaminen on helppoa ja välitöntä. Kasetti sisään ja peli käyntiin. Uuden pelin ostaminen kesken ulkomaan reissun ei ole mikään ongelma, kun peli toimii suoraan. Myöskin Switchin fyysisten pelien katalogi on kaikenkattava. On kaikkea pienistä indiepeleistä isoihin AAA-julkaisuihin.

Kun taas Switch 2:n kohdalla ainakin alku näyttää siltä, että tosi iso osa peleistä onkin tyhjiä game-key cardeja ja peli pitää ladata kokonaisuudessaan. Tämä saa myös Switchin 256 gigan sisäisen muistin näyttämään selvästi pienemmältä kuin alunperin annoin itseni ymmärtää. Pelien koot ovat kasvaneet, joten tuohon 256 gigaan ei montaa vähänkään isompaa peliä mahdu.

Olen hämmentynyt, että Nintendon konsolin ja vieläpä Switchin seuraajan kohdalla tilanne on kääntynyt näinpäin. Mikään ei tietenkään sano, etteikö tilanne voisi parantua tulevaisuudessa. Ehkä Nintendo antaa julkaisijoille mahdollisuuden vähän useamman eri koon pelikaseteille, jolla pelidatan laittaminen kasetille on vähän enemmän taloudellisesti kannattavaa.
 
Limited Runin maine on viime parin vuoden aikana mennyt niin surkeaksi, että onneksi heidän toimintatavoista ei voi vielä päätellä mitään tulevaisuuden kannalta. He menevät aina sieltä mistä aita on matalin.

Tästä huolimatta tuo game-key card perseily on kyllä huolestuttavaa. Se on todella kuluttajavastaista ja jättää ihan hitosti kysymysmerkkejä tulevaisuutta ajatellen siitä, mitä kukaan enää omistaa.
 
Limited Runin maine on viime parin vuoden aikana mennyt niin surkeaksi, että onneksi heidän toimintatavoista ei voi vielä päätellä mitään tulevaisuuden kannalta. He menevät aina sieltä mistä aita on matalin.
Tavallaan joo, mutta ovat silti tarjonneet fyysisiä versioita peleistä, jossa data on pelimedialla. Kaikki muu heidän toimintansa, kuten ylikalliit Collector's Editionit ja tahallinen retail versioiden blokkailu, ovat sitten täysin kritisoitavia asioita.
Tästä huolimatta tuo game-key card perseily on kyllä huolestuttavaa. Se on todella kuluttajavastaista ja jättää ihan hitosti kysymysmerkkejä tulevaisuutta ajatellen siitä, mitä kukaan enää omistaa.
Niin, Switch on ollut niin hyvä fyysisissä versioissa. Todella hämmentävää, että Switch 2 näyttää menevän ihan eri suuntaan, kun täytyyhän Nintendolla ja julkaisijoiden suunnalla jotain dataa olla siitä, kuinka suhteessa hyvin Switchin fyysiset versiot ovat myyneet.
 
Todella hämmentävää, että Switch 2 näyttää menevän ihan eri suuntaan, kun täytyyhän Nintendolla ja julkaisijoiden suunnalla jotain dataa olla siitä, kuinka suhteessa hyvin Switchin fyysiset versiot ovat myyneet.
Eikös Nintendon omat pelit ole niin että kaikki data on kortilla myös Switch 2:n kanssa eli Nintendo itsessään ei muuta toimintaansa mitenkään? Nyt on ulkopuolisille julkaisijoille annettu mahdollisuus säästää rahaa ja julkaisijat ovat hypänneet rahankiilto silmissään tähän kelkkaan.
 
Eikös Nintendon omat pelit ole niin että kaikki data on kortilla myös Switch 2:n kanssa eli Nintendo itsessään ei muuta toimintaansa mitenkään? Nyt on ulkopuolisille julkaisijoille annettu mahdollisuus säästää rahaa ja julkaisijat ovat hypänneet rahankiilto silmissään tähän kelkkaan.
Joo, näyttäisi että Nintendon omat pelit ovat kokonaan kasetilla.

Mutta sanoisin että kolmannen osapuolen julkaisijoille on annettu liian vähän vaihtoehtoja. Että syyttävä sormi ei osoita pelkästään heihin, sillä nyt on käytännössä vaan ääripäät valittavissa. Joko laitat pelisi kalliille 64gb pelikasetille tai sitten tyhjä game-key card. Nyt ja tulevaisuudessa tulee olemaan paljon pelejä, jotka vievät jotain 5-50 gigan väliltä. 64gb kasetti on monille näistä ihan overkill ja luultavasti maksaa sen verran reilummin, että game-key card jää ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi.
 
Pohjanoteeraus taisi kyllä olla Avowedin "physical" joka oli siis pelikotelo ja latauskoodi sisällä. Mut joo. Kyllähän tämä on aivan naurettavaa touhua. Minä pointti on koko "fyysisellä" kopiolla jos levyllä ei ole käytännössä mitään? Miksei sitten suoraan vaan all-digital?

Ehkä niillä on microsoftilla mennyt puurot ja vellit sekaisin. Ehkä ne eivät ole hiffanneet että pelaajat haluvat levyn JA pelin sillä levyllä. Ehkä ne luulevat että me vain tykätään muovisista ympyrän muotoisista jutuista ja päättivät antaa meille...levyn. Nyt sitten ihmettelevät että miksi me taas mesotaan. Saatiin se levy kuitenkin...
Microsoft jatkaa siis typerällä linjallaan. Uusin Doom jää kyllä tuon takia aleja odottelemaan ja tuo Avowed on kyllä jo tosiaan varmaan se pohjanoteeraus. Siitä pääsisi enää alemmas sillä että siellä olisi tyhjä CD-R ilman pelikuvituksia, eli fyysinen levy.

Menin itse vielä jossain häiriössä ostamaan Great Circlen "fyysisen" 59 eurolla vaikka sekin on samaa paskaa. Peli siis todella hyvä mutta levyllä ei juuri mitään. Lisäksi sen asennus oli jotenkin naamioitu niin ettei edes PS5 näyttänyt asennusta nettilatauksena mutta totesin itse sen sellainen olevan poistamalla levyn siinä kohtaa kun sen luku loppui: asennus loppui mutta sen sai jatkumaan kun painoi "resume".

Homma on siis mennyt MS:n osalta siihen pisteeseen, että ne on tuoneet kilpailijan konsolille peliensä lisäksi ominaisuuden, jolla peittävät pelin asennuksen olevan nettilataus.

Yleensä siis peliä asentaessa se nettiosuus näkyy erillisenä latauksena PS5:lla mutta nyt siinä näkyi koko ajan vain yksi asennus joka alkoi levyasennuksena eikä missään vaiheessa päälle päin pystynyt näkemään että se on pitkälti oikeasti nettilataus.

Joo, on se tietysti myös markkinointia ja palkinto pelintekijöille.
Markkinointia ja sellainen perinnekin ehkäpä ja sen kautta palkinto tai konkreettinen osoitus että homma on pääosaltaan valmis. En ehkä tekijänä itse kokisi kuitenkaan palkinnoksi ja ottaisin mieluusti vaikka lomaa ja/tai rahaa kuin työn jossain muodossa X näytille.

No niin kauan kuin fyysisen pelin voi myydä, lainata ja peliä voi pelata usealla eri laitteella ilman että sitä täytyy ostaa uudelleen, niin kauan fyysisellä pelillä on enemmän arvoa kuin digitaalisella. Niin kauan fyysisessä pelissä on fyysisen pelin etuja vs. digitaalinen.
Totta kai, en minä tästä eri mieltä ole ollutkaan. On kuitenkin saivartelua jos väittää että levy, jossa on jotain pelidataa, on sama asia kuin se fyysinen versio, josta ihmiset on alunperin puhuneet.

Ymmärrät varmasti että kertakäyttöiset latauskoodit muuten tyhjässä pelikotelossa on vähän eri asia.
Totta kai, samoin kuin ne fyysiset, joissa ei ole edes peliä vaan muuta fyysistä kamaa. Fyysinen (tai sen ydin) on käsittääkseni kuitenkin aina nimenomaan ymmärretty fyysisenä mediana, eli levynä, jossa se pelin data on. Kaikki muu "fyysinen" aina pelikoteloa myöten on ollut lähinnä sitä paketointia. Nykyään siis tuntuu että fyysinen ei enää tarkoita pahimmissa tapauksissa kuin sitä, että pelillä on fyysinen paketointi, mikä ei ole yhtään enää sitä miten se on alunperin ymmärretty, saati meille "myyty".

Edelleen en pelin painamisesta tiedä, mutta kyllä siinä hyvin tarkkana ollaan ennenkuin tällaista tietoa päästetään mihinkään kosketuksiin julkisen verkon kanssa. Tosiaan mahdollista varmasti siirtää verkon yli, mutta tehdäänkö näin siltikään koska riskit?
Varmasti ollaan tarkkana mutta onko myöskään joku postitus sen turvallisempi kuin turvattu yhteys tms. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää että viedäänkö ne tosiaan yhä aina fyysisellä muodossa perille. Veikkaisin siis itsekin että varmasti pääosin näin yhä tehdään mutta olisi kyllä outoa jos ei olisi edes osittain siirrytty myös verkon yli siirtämiseen.

En itseasiassa tiennyt että elokuvateattereissa streamataan leffat nykyään. Eikö kuitenkin ainakin jokunen vuosi sitten digiprojektoreihin tuotu elokuvat kovalevyillä paikan päälle?
Sittenhän meitä on kaksi, sillä minulla on vain joku sumuinen muistikuva jostain elokuvan lataamisesta teatteriin. En tiedä kuinka yleistä mutta väittäisin että ainakin mahdollista. Se siis kai ladataan teatteriin talteen ja sen voi toistaa lisenssin mukaisen määrän tms.

Olisikohan tuo ollut jostain paikallislehden jutusta pienempää teatteria koskevasta artikkelista. Kuulosta täysin loogiselta kun ne systeemit on muutenkin pitkälti digiä nykyään. Siellä mitään filmikeloja ole enää pitkään aikaan ollut missään.

Striimausta en tuolla tosin tarkoittanut, vaan sitä että se ladataan ja toistetaan paikallisesti. Yhteys on varmasti sen verran turvallinen että uskaltavat tehdä ja sen kautta siis uskoisin että miksei pelienkin tiedostoja yhtä lailla voisi siirtää verkon yli.

En ole julkaisupäivän päivitysten fani, mutta pelaan silti mieluummin vähemmän bugista peliä.
Minä taas arvostaisin että pelit hiottaisiin Nintendon tapaan valmiimmiksi eikä mitään oletuskorjauksia joka peliin koska voi. Nykyään se ajatus on nimenomaan se että tehdään ja korjataan sitten myöhemmin. Ja ymmärrän kyllä pelien nykykoot ja monimutkaisuudet jne. Goty-version tai muun ostamalla saa nykyään (ehkä) sen toimivan version fyysisenä. En kyllä itsekään pääasiassa enää näihin usko tai niitä odota ja olen tyytynyt
siihen että edes saa jonkin fyysisen, jossa olisi mieluusti mahdollisimman paljon dataa levyllä eli korjausfilut mahdollisimman hillityn kokoisia.

Jokainen toki varmaan toivoo mahdollisimman toimivaa peliä heti paketissa, joten on vähän ristiriitaista toivoa "vähemmän bugista peliä" nimenomaan patcihen kautta jos vaihtoehto olisi "vähemmän buginen peli" suoraan levyltä. Näitähän tässä kuitenkin mielestäni verrattiin, sillä kritisoin nimenomaan sitä että tarkoituksella laitetaan se rikkinäinen/vajaa peli levylle vaikka sitä peliä tiedetään väännettävän vaikka vielä kuukauden verran pidempään. Minä voisin odottaa fyysistä sen verran että saisivat sen paremmassa kunnossa levylle, jos se sen vaatisi. Mutta tiedän että suurin osa pelaajista on kärsimättömiä mulle-kaikki-heti-tyyppejä (pelien osalta), joten eipä se ole mahdollisuus.

Mun mielestä day 1 patchit on nykyään vain hyvä asia. Miettii että jos peli olisi valmis yli kuukautta ennen julkaisua eikä siihen enää sen jälkeen koskettaisi, pelintekijät saisivat joko kenkää tai siirtyisivät suoraan seuraavan pelin pariin jos sellainen on jo tiedossa. Tämä suorastaan takaisi sen että peli ei myöskään julkaisun jälkeen tule saamaan kauhesti tukea ja jää sellaiseksi kuin se julkaisussa nyt sattuisi olemaan. Tälleenhän pelit julkaistiin ennen kuin internet yleistyi konsolien puolella niin tuntuisi vähän hölmöltä siirtyä vanhoihin tapoihin, joissa bugiset pelit jäivät bugisiksi.
En ole sanonu etteikö korjaukset olisi hyvä asia ja etteikö niitä saisi ja pitäisi tehdä.

On kuitenkin täysin eri juttu korjata peliä kuin laittaa tietoisesti vajaa tai rikkinäinen versio levylle tiedostaen, että se saa ison päivityksen/korjauksen heti julkaisussa.

Mitä minä siis sanon: pelit pitäisi tehdä fyysiselle medialle valmiimpina. Nykyään ne heitetään sinne viikkoja tai kuukausia ennen julkaisua sellaisessa vaiheessa, että ne vaativat järjestään korjauksia ja/tai päivityksiä. Ne eivät ole mitään "oho, tämä olikin rikki"-tason juttuja, joita pitää myöhemmin korjata, vaan ne on asioita, joiden tiedetään olevan rikki tai vajaita jos siinä kohtaa kun ne levylle laitetaan. Niissä on ihan merkittävä ero.

Totta kai myöhemmin ilmaantuvia ongelmia pitää korjata koska se on mahdollista. Nykyaika on vain sitä, että ne korjaukset on pahimmillaan yhtä isoja kuin peli, siinä missä ennen vanhaan korjaukset oli tosiaan patcheja, pieniä tiedostoja, jotka korjasivat jonkin asian kuntoon.

Nykyään kun on nopeat nettiyhteydet ja muut, niin ei enää välitetä missä kunnossa ne pelit on: ainahan voi korjata jälkeenpäin tai vaikka tehdä koko pelistä jokin uusi versio, tyyliin Cyberpunk 2077. Ja kyllä, ääripään esimerkki mutta järjestään jokainen nykypeli vaatii sen Day One -patchin. Missään muulla alalla ei taida olla tuotteita, jotka myydään oletuksena rikkinäisinä/vajaina ja niille tulee heti korjaussarja kylkeen.

"Hei tässä tämä uusi BMW ja se moottoriohjausyksikön korjauspaketti tulee sitten viikon päästä, niin pääset ajelemaankin."
 
Viimeksi muokattu:
Jos fyysinen media on kuluttajille tärkeä formaatti, ja vieläpä nimenomaan vain niin, että siellä kotelossa on kortilla/levyllä ihan koko peli, niin eiköhän näitä nähdä jatkossakin. Markkinat kyllä tässä kohtaa määrää tarjonnan.

Nyt kun Nintendolla myös selvästi yleistyy ilmeisesti tämä "game key" formaatti, eli se pelikortti on vain lisenssiavain ja kaikki ladataan netistä, niin tässä tullaan näkemään kuinka suuri osa kuluttajista tässä todella nyt kokee tämän "vääräksi tavaksi kuluttaa ja myydä pelejä" ja äänestää lompakollaan. Ja toisaalta, kuinka monelle tämäkin on tarpeeksi hyvä tapa ja riittää, kun kuitenkin loppujen lopuksi näinkin sen pelin saa myytyä eteenpäin ja luonnollisesti ostettua käytettynä.

Itse veikkaan tämänkin olevan jälleen kerran kuplassa suurelta tuntuva asia, mutta massamarkkinat eivät tästäkään osaa närkästyä.
 
Ylös Bottom