Dragonfly
KonsoliFIN Alumni
Blu-ray... Riippuu levystä. 4K UHD:ta tässä tietysti lähinnä tarkoitin.Blue-Ray? Ei. DVD no ei sekään. Eikä VHS.
Blu-ray... Riippuu levystä. 4K UHD:ta tässä tietysti lähinnä tarkoitin.Blue-Ray? Ei. DVD no ei sekään. Eikä VHS.
Tästähän ei ymmärtääkseni ole kiistaa. Tästä olen samaa mieltä. Olen myös inhorealisti ja en näe muuta tulevaisuutta kuin mistä olen tässä jeesustellut - hyväksyn sen osana tulevaisuutta. Ennen oli asiat noin, huomenna ne on toisinSe malli mihin pelifirmat ja elokuvastudiotkin ovat kuviota viemässä on kieltämättä armottoman epäoikeudenmukainen.
Kyllä jotkut tavalliset blu-raytkin päihittää suoratoiston laadun, mutta 4K UHD on tosiaan se mikä on aivan eri planeetalta.Blu-ray... Riippuu levystä. 4K UHD:ta tässä tietysti lähinnä tarkoitin.
Kyllä - näin se on. Life's a bitch and then you diePelien digitaalinen jakelu poikkeaa aika merkittävästikin fyysisestä, sillä digitaalisesti saat vain sen version, joka on sillä hetkellä palveluntarjoajan armosta jakelussa. Fyysisellä levyllä sinulla on se tietty versio, mikä ei katoa mihinkään. Monelle voi olla hankala hahmottaa tätä hyötyä, koska nykyiset leikisti fyysiset julkaisut ovat silkkaa kuonaa ja digistä riippuvaista. Digiversio voi päivittyä niin hyvässä kuin pahassa esimerkiksi lisenssisopimusten, poliittisten tuulten tai palveluntarjoajan vatsavaivojen vuoksi. Kunnollisella fyysisellä versiolla ei ole tätä ominaisuutta, ellei käyttäjä niin valitse.
Yksi käytännön esimerkki, joka tulee helposti mieleen on PS4:n The Last Guardian. Ainoa keino pelata sitä konsolilla 60 fps ruudunpäivityksellä on levyversio, jota ei päivitä. Digiversio ja päivitetty levyversio on lukittu 30 ruutuun. Esimerkkejä löytyy varmasti muitakin, mutta tuskinpa ne ketään kiinnostavat.
Mitä tulee kehitykseen, niin jokainen varmasti oivaltaa, että mikä on se digistä seuraava askel. Jos ja kun suuret massat nielevät täysdigitaalisuuden sellaisenaan, seuraavaksi (ja rinnakkain) tarjolla on streamausta. Digitaalisessa jakelussa on kuitenkin edelleen se riski palveluntarjoajan näkökulmasta, että voi olla jokin sekunti, jolloin käyttäjä ei ole täydellisen riippuvainen sen palveluista. Streamauksessa tämä ongelma poistuu, kun minkäänlaista offline-mahdollisuutta ei voi olla. Ja sekin tarjous tulee menemään kaikesta keskustelusta päätellen sukkana sisään.
Tismalleen näin. Enemmän vaihtoehtoja on enemmän kaikkea. Oli se sitten enemmän tarjontaa, tiukempaan hintakilpailua tai parempia kuluttajan oikeuksia. Jos jakelutapa (tai tapoja) poistuu, niin yleensä kuluttajan tilanne menee huonompaan suuntaan.Digitaalinen ja fyysinen, molempien pitäisi olla olemassa. Oli kyse sitten peleistä tai muusta viihteestä.
No on tässä kieltämättä se hyvä puoli, että hommasin Switch 2:n ja olen pelannut sillä jo enemmän kuin ensimmäisellä Switchillä yhteensä. Samoin Evercade on alkanut kiinnostamaan, koska koko konsepti perustuu fyysiselle medialle ohjekirjoineen. Tuskin olisin saanut kumpaankaan niin hyvää kipinää, ellei Sony olisi paskonut alleen ja Microsoft olisi jo valmiiksi siellä tunkiolla.Valittamisen sijaan toivon että tulevaisuuden strategioilla (pun intended ;D) on myös positiivisia puolia.
Kyllä. Sinne ollaan menossa, ja kovaa! Tuo on pysäyttämätöntä kehitystä. Joku Dindendo ehkä - ja vain ehkä - kun on niin iso tekijä ja erottuu muutenkin kilpailijoistaan saattaa tehdä toisin. Ainakin jonkinaikaa (tyyliin vaikka 20 vuotta)Tismalleen näin. Enemmän vaihtoehtoja on enemmän kaikkea. Oli se sitten enemmän tarjontaa, tiukempaan hintakilpailua tai parempia kuluttajan oikeuksia. Jos jakelutapa (tai tapoja) poistuu, niin yleensä kuluttajan tilanne menee huonompaan suuntaan.
Jos ja kun mennään pelkkään digiin peleissä ja vieläpä konsolien monopolikauppapaikoilla, niin ei varmasti kuluttajien tilanne parane.
Kanssa tuo Switch 2 alkanut kiinnostelemaan. Ihan vaan koska heidän omat IPt. Ainiin, sekin on paha juttu.No on tässä kieltämättä se hyvä puoli, että hommasin Switch 2:n ja olen pelannut sillä jo enemmän kuin ensimmäisellä Switchillä yhteensä. Samoin Evercade on alkanut kiinnostamaan, koska koko konsepti perustuu fyysiselle medialle ohjekirjoineen. Tuskin olisin saanut kumpaankaan niin hyvää kipinää, ellei Sony olisi paskonut alleen ja Microsoft olisi jo valmiiksi siellä tunkiolla.
Tarinan opetus on se, että jos ei raha kelpaa, niin vien rahani sinne missä ne kelpaa.
Sitä se valitettavasti on.Kyllä. Sinne ollaan menossa, ja kovaa! Tuo on pysäyttämätöntä kehitystä
Itse olen innoissani lähes kaikesta uudesta jos se mitenkään koskee uusia konsoleita. Toki muutoksia tulee, monenlaisia ja kaikessa, olen kuitenkin aina jopa naiivin utelias saada härpättimiä. Siinä sitten tulee monenlaista sopeutumista, kuten vaikka monelle fyysisten poisjääminen yms. jos ihan puhtaasti pelialaa mietitään.Sitä se valitettavasti on.
Pelon sekaisin fiiliksin odotellaan tammikuuta 2028. Onko meillä silloin käsissä täysin digitaalinen PS6? Onko meillä siinä vaiheessa tietoa miten Microsoft aikoo jatkaa Xboxin kanssa? Onko disc-to-digital Xboxilla täydessä vauhdissa? Onko Switch 2:n fyysiset julkaisut menneet enemmän Game Key Cardin suuntaan vai ei?
Juu, siis utelias ja innoissaan uuden tekniikan takia olen minäkin.Itse olen innoissani lähes kaikesta uudesta jos se mitenkään koskee uusia konsoleita. Toki muutoksia tulee, monenlaisia ja kaikessa, olen kuitenkin aina jopa naiivin utelias saada härpättimiä. Siinä sitten tulee monenlaista sopeutumista, kuten vaikka monelle fyysisten poisjääminen yms. jos ihan puhtaasti pelialaa mietitään.
No joo, en ole sinänsä peloissaan muutoksista, mutta kyllä se vähän harmittaa, mitä se omassa pelaamisessa tulee tarkoittamaan. Ei vaan esimerkiksi voi ostaa niin paljon pelejä kuin nyt. Ei voi hypätä niin nopeasti kaikkien uutuuspelien pauloihin. Ei voi vaihtaa, myydä, eikä ostaa pelejä käytettynä. Tämä on omalla kohdalla varsinaisen pelaamisen ohessa iso osa peliharrastusta.Ehkä oma opetus mitä itse tiedän, on että ei pidä olla peloissaan muutoksista. Oli ne sitten töissä, kotona, peleissä, säässä yms
Njoo, totta tämäkin näkökulma. Tuon voi vain tulkita myös niin että halusivat tuttuun tapaan nyhtää kaikesta ekstraa eli myydä tuotteita palasina, mikä ei vielä tarkoita että sitä yhtä osaa ollaan jatkossa kokonaan pudottamassa pois. Itse ainakin ajattelin että saivat pakotettua jo digikonsolia paljon liikkelle oletuksena, niin levyasema kuitenkin säilyisi vaihtoehtona meille marginaalihyypiöille, jotka tuota harrastaa - samoin kuin levysoittimia myydään vaikka on jo Spotifyt ja paremmat fyysiset levyt vaihtoehtoina.Minusta tässä on nimittäin aika selvä polku. Ensin julkaistaan levyasemallinen ja digi only PS5, sitten julkaistaan digi only PS5 pro, mutta jotta ei suututettaisi ihan kaikkia, niin halukkaille myydään lisähintaan levyasemaa. Tässä kohtaa on jo totutettu ja "siirretty" kuluttajia digin pariin useamman digi only konsolin voimin, joten aika selvä jatkumo on minun mielestä nimenomaan digi only PS6 ja sukupolven vaihdon yhteydessä on helpoin katkaista fyysisen median taaksepäin yhteensopivuus.
No tämä toki tukee minun näkemystäni siitä miten digi pakotetaan kaikille kurkusta väkisin alas. En vain silti uskonut että digin "alamäessä" tulisi näin pian pystysuora rotko vastaan.Asema itsessään ei välttämättä tee tappiota, mutta se mahdollistaa "huono" katteiset fyysiset pelit. Hommalta on helpoin katkaista siivet, lopettamalla fyysiset ja olla tarjoamatta levyasemaa. Toki emme voi täysin varmaksi PS6 kohdalla tätä sanoa.
Ensinnäkin: miten fyysisten poistumiseen olisi muka voinut "varautua"? Ehkä typerimpiä neuvoja tähän tilanteeseen mitä keksii.Juurihan sen itse sanoit. Et osannut odottaa, että loppuisi vielä. Eli tuli yllätyksenä. Jos odottaa jotain tapahtuvan kannattaa siihen valmistautua etukäteen eikä vasta kun paska on jo tuulettimessa. Ei maratonillekaan valmistauduta viikkoa ennen.
Itse taas käsittelin asiaa niin, että "kaikki menee kuitenkin fyysiseksi" -> "Sony tarjoaa silti vielä levyaseman" eli Sony siis haluaisi yhä pitää myös tuon vaihtoehdon olemassa.Eipä tuota oikein selvempää polkua ole kuin ensin tiputtaa levyasema rahalla ostettavaksi lisäosaksi ja sitten tiputtaa se pois kokonaan.
Jos jotkin, niin nämä sinun viestisi ovat kapeakatseisia, enkä jaksa uskoa että niistä järkeviä saisikaan. Aina samat "ulinat".Toi on toi ulina niin kapeakatseista isommassa kuvassa etten edes jaksa tuota järkevämmin asiaa yrittää ilmaista.
Kehtaatkin syyttää minua kapeakatseiseksi?!Jos jotkin, niin nämä sinun viestisi ovat kapeakatseisia, enkä jaksa uskoa että niistä järkeviä saisikaan. Aina samat "ulinat".
Aha, no sit se on just niin.Ensinnäkin: miten fyysisten poistumiseen olisi muka voinut "varautua"? Ehkä typerimpiä neuvoja tähän tilanteeseen mitä keksii.
Toisekseen: luulin että tarkoitit ettei yleisesti oltaisi tajuttu suunnan olevan kohti digiä. Minä en edelleenkään uskonut että Sony vetäisi hanat kiinni näin yhtäkkiä. Olet parempi mutuilemaan jos sinä tiesit että se tulee nyt eikä vaikka vasta PS6:n myötä. Mutta vaikka sinä olisit arvannut Sonyn päätöksen päivälleen oikein, ei nämä sinun heittosi ole yhtään sen asiallisempia. Jo palautteesta näkee miten yllätyksenä tuo kyseinen päätös tuli - ja se on nimenomaan se päätös, joka yllätti tässä kohtaa, eikä se että jossain vaiheessa digi "syö kaiken".
Kehtaatkin syyttää minua kapeakatseiseksi?!
Oletko ikinä ajatellut että me oltaisiin edelleen Makuunissa hakemassa VHS kasetteja jos joku toinen ala ei olisi tullut ja tuhonnut sitä (syönyt markkinat)? Miettinyt miten näin pääsi käymään? Nyt ihan voidaan jopa sanoa että on vertailua formaattien välillä. Ei esimerkki. Varmaan romaanin tästäkin kirjoitat mitä eroa noilla on. Ekaksi VHS ja sitten esimerkki vs. vertaus. Jopa vähempilahjaiset kyllä osaa lukea tekstini mutta pura ihmeessa se auki.
Jos joku täällä on kapeakatseinen, niin se olet sinä. Ihan naurettavaa tulla väittämään etteikö digitalisaatio ole väistämätöntä tulevaisuutta, Hyvineen ja pahoineen puolineen.
Ulise mitä uliset mutta ethän sä voi rehellisesti väittää vastaankaan? Vai voitko?
Mikä hitto tämä juttu on? Itsellä tietysti tuo levynä löytyy mutta ikinä kuullut tällaisesta. Hyvä esimerkki siitä, miten levyversio mahdollistaa vaihtoehdot: voi pelata sitä levyversiota tai päivittää, riippuen kumpi on parempi tai sopii itselle.Yksi käytännön esimerkki, joka tulee helposti mieleen on PS4:n The Last Guardian. Ainoa keino pelata sitä konsolilla 60 fps ruudunpäivityksellä on levyversio, jota ei päivitä. Digiversio ja päivitetty levyversio on lukittu 30 ruutuun. Esimerkkejä löytyy varmasti muitakin, mutta tuskinpa ne ketään kiinnostavat.
Samoin minäkin mutta silti minut kovasti halutaan tuomita joksikin luddiitiksi tai luolamieheksi vaikka kyse on vain siitä että en ota kaikkea "kehitystä" vastaan automaattisesti vaan sen mukaan, mikä itselle sopii. Samoin monet kritisoimani asiat olen ihan käytännössä kokenut sellaisiksi etteivät ne ole minkäänlaista kehitystä minulle.Juu, siis utelias ja innoissaan uuden tekniikan takia olen minäkin.
Itse en vaihtele tai myy mutta ostelen jonkin verran käytettyjä. Eniten harmittaa keräilyn loppuminen. Ei diginä enää keräile pelejä. Siinä tippuu pelaamisesta iso osa. Siis uusien pelien osalta, sillä sitten voi alkaa kerätä vaikka kaikki tähän mennessä julkaistut fyysiset pelit!No joo, en ole sinänsä peloissaan muutoksista, mutta kyllä se vähän harmittaa, mitä se omassa pelaamisessa tulee tarkoittamaan. Ei vaan esimerkiksi voi ostaa niin paljon pelejä kuin nyt. Ei voi hypätä niin nopeasti kaikkien uutuuspelien pauloihin. Ei voi vaihtaa, myydä, eikä ostaa pelejä käytettynä. Tämä on omalla kohdalla varsinaisen pelaamisen ohessa iso osa peliharrastusta.
Kirjoitin että viestisi, eli siinä kohtaa puhuin vain siitä. Sitä se myös oli, sillä yhä jatkat tuon "ulinan" käyttämistä alentaen ja vähätellen kaikkia, jotka fyysisten poistumisesta ovat kirjoittaneet. Se on kapeakatseista niputtaa porukkaa ja heidän sanomisensa "ulinaksi". Tätä samaa teet aika usein näiden termiesi kautta.Kehtaatkin syyttää minua kapeakatseiseksi?!![]()
Koetko viestisi olevan kauhean asiallisia? Jaksat toistamiseen vihjailla minun olevan jotenkin vähä-älyinen tai etten ymmärtäisi yksinkertaisia asioita tai osaisi lukea. Minä vastasin sinulle jo muutenkin tähän "vertaus/esimerkki"-asiaan mutta taas sinun oli ihan pakko ottaa se esille ja jatkaa jankutusta siitä, etten muka ymmärtäisi näitä termejä.Oletko ikinä ajatellut että me oltaisiin edelleen Makuunissa hakemassa VHS kasetteja jos joku toinen ala ei olisi tullut ja tuhonnut sitä (syönyt markkinat)? Miettinyt miten näin pääsi käymään? Nyt ihan voidaan jopa sanoa että on vertailua formaattien välillä. Ei esimerkki. Varmaan romaanin tästäkin kirjoitat mitä eroa noilla on. Ekaksi VHS ja sitten esimerkki vs. vertaus. Jopa vähempilahjaiset kyllä osaa lukea tekstini mutta pura ihmeessa se auki.
Missä kohti väitin tuon alleviivaamani asian? Tämä on taas sinun tulkintojasi, joten ei ihme jos saat minusta vähä-älyisen kun ne on vain sinun päässä muodostettu kuva siitä, mitä minä olen muka ajatellut tai kirjoittanut.Jos joku täällä on kapeakatseinen, niin se olet sinä. Ihan naurettavaa tulla väittämään etteikö digitalisaatio ole väistämätöntä tulevaisuutta, Hyvineen ja pahoineen puolineen.
No kuule arvaapa vaan voiko näihin sinun juttuihisi sanoa vastaan. Niissä on niin paljon vääriä tulkintoja ja ymmärryksiä että vähän pakkokin on "väittää vastaan". Mikä yleensä on lähinnä asioiden korjaamista koska olet tulkinnut omiasi.Ulise mitä uliset mutta ethän sä voi rehellisesti väittää vastaankaan? Vai voitko?
Kyllä voin verrata ja helposti. Ennen vuokrattiin fyysinen VHS ja sitten tuli suoratoistot. Nyt ostellaan xyz asioita ja huomenna ne ladataan netistä. Fyysisellä medialla on erittäin huonot tulevaisuuden näkymät jos ajatellaan vaikkapas seuraavaa sukupolvea. Mihin kukaan enää sitä tarvitsee ja miksi? Kaiken saa netistä.No etsä nyt tosissaan voi verrata VHS videofirma makuunin vhs kasettien vaihtumista dvd, bluray, 4k leffojen/levyjen kehitystä nyt tähän että poistetaan fyysinen, ihan samanlainen formaatti mutta jätetään vain digimuotoon jotenkin kehitykseksi. Millä tavalla pelkkä digi on kehitys ei tuu mulla kyllä koskaan menemään jakeluun, ehkä tästä 10-20 vuoden päästä tajuan katsomalla taaksepäin että "on tää muuten hyvä että fyysiset poistui" mutta just nyt en näe tässä mitään positiivista kehitystä kuten nyt sun esittämä VHS vaihtuminen kun tuli dvd ja blu ray markkinat ja tuhosivat videofirma makuunit ym.![]()
No eihän me sitten olla eri mieltä. Ulinaa voidaan jatkaa, mutta kuten yllä mainittu, se jää ulinaksi eikä muuta mitään. Edelleen kehotan katsomaan vähän korkeammalta. Tähän viittasin kapeakatseisuudella. Sadan vuoden päästä joku näillekin varmaan nauraa jos on vielä tallessa ;DMinä tiedän että suunta on kaiken digitaalisuus, minä en vain itse siitä pelien kohdalla välitä. Se on ihan eri asia. Sitä sinun tuntuu olevan vaikea käsittää ja siksi yrität jatkuvasti minua lokeroida ja nälviä ties mistä.
Joo, tosiaan jos levyn nakkaa PS5:n sisuksiin ja ei päivitä, niin näin toimii. Digillä ei toimi.Mikä hitto tämä juttu on? Itsellä tietysti tuo levynä löytyy mutta ikinä kuullut tällaisesta. Hyvä esimerkki siitä, miten levyversio mahdollistaa vaihtoehdot: voi pelata sitä levyversiota tai päivittää, riippuen kumpi on parempi tai sopii itselle.
Mun mielestä tuossa on ihan pointti siinä mielessä, että maailma menee eteenpäin ja aina joku jää kaipaamaan jotain. Ja jos nyt haluaa takertua sanaan "kehitys" niin onhan tämä tavallaan kehitys julkaisijoiden/pelifirmojen näkökulmasta, kun verkkotekniikka on kehittynyt siihen pisteeseen, että fyysiset julkaisut tuottavat enää marginaalisia summia. Digitaalinen kuitenkin monella tapaa mukavampi heidän näkökulmastaan.No etsä nyt tosissaan voi verrata VHS videofirma makuunin vhs kasettien vaihtumista dvd, bluray, 4k leffojen/levyjen kehitystä nyt tähän että poistetaan fyysinen, ihan samanlainen formaatti mutta jätetään vain digimuotoon jotenkin kehitykseksi. Millä tavalla pelkkä digi on kehitys ei tuu mulla kyllä koskaan menemään jakeluun, ehkä tästä 10-20 vuoden päästä tajuan katsomalla taaksepäin että "on tää muuten hyvä että fyysiset poistui" mutta just nyt en näe tässä mitään positiivista kehitystä kuten nyt sun esittämä VHS vaihtuminen kun tuli dvd ja blu ray markkinat ja tuhosivat videofirma makuunit ym.![]()
Keräily on myös iso osa peliharrastusta tällä suunnalla, joten kyllä myös sen loppuminen (uusien pelien osalta) harmittaa.Itse en vaihtele tai myy mutta ostelen jonkin verran käytettyjä. Eniten harmittaa keräilyn loppuminen. Ei diginä enää keräile pelejä. Siinä tippuu pelaamisesta iso osa. Siis uusien pelien osalta, sillä sitten voi alkaa kerätä vaikka kaikki tähän mennessä julkaistut fyysiset pelit!![]()