Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Näin fyysisten pelien keräilijänä (tällä hetkellä 611 Playstation peliä hyllyssä) niin mietin, että miten sitä oikein jatkaa sitten jos/kun ps6 digi only toteutuu... Alkaako sitä keräämään ps6 tyhjiä koteloita hyllyyn koristeeksi jos/kun ps6 joskus ostaa. Jos tämän hetken uhkaukset toteutuvat niin ei taida olla paljon vaihtohtoja.

Tätä en voi ymmärtää kuinka idiootteja sonyllä ollaan jos ps6 ei saa edes erikseen levyasemaa, jolla pyöritää ps4 ja ps5 pelejä sekä katsella vaikka 4k elokuvia. Hylkääkö sony todella keskisormen näytöllä näin uskollisen pelaajakunnan ja nauraa paskaisesti päälle että ei vois vähempää kiinnostaa pystytkö katsomaan leffoja vai et...
Tokkopa nuo mitään nauraa. Lompakkoa kattelee. Joskus jotain tarinoin tänne että jos mä keksisin jonkun softa, se myisi x määrää mistä saisin tuotot ja sitten sen jälkeen se myisi z määrää käytettyinä enkä näkisi dollarin dollaria tuosta niin vituttaisihan se.

Jos siellä tyhjässä boksissa on vain koodi, niin se itsessään tekee sen tyhjän boksin tarpeettomaksi. Sittenhän on sama myydä niitä koodikortteja samalla tavalla kuin lahjakortteja ym. Itselleni sen kotelon tarkoitus on nimenomaan sisältää pelilevy tai kortti, mielellään tietysti jotain muutakin.

Tuollaisia erikoisversioitahan on jonkin aikaa ollutkin, että tulee kaikkea sälää, mutta sitten ei välttämättä edes sitä peliä. Tai sitten nimenomaisesti peli koodilappuna.
Niin mietin itse, että jos kerran latauskoodeja tulee koteloissa jatkossa, niin olisi edes jokin pointti tällaisia keräillä, jos niissä olisikin se manuaali ja jokin juliste sitten mukana. Eli en puhunut mistään deluxe-versioista vaan normiversiosta tehtäisiin keräilijälle jollakin tavalla mielekäs ostettavaksi ”fyysisenä”.

Näin tuskin käy. Sikäli siis aivan sama tuleeko muovikotelossa vai pahvin välissä, mutta toki sellaisen version ostan jos se on halvempi kuin pleikkarin storessa. Ja pääsen sitä vihreää korttia vilauttamaan.

Näin fyysisten pelien keräilijänä (tällä hetkellä 611 Playstation peliä hyllyssä) niin mietin, että miten sitä oikein jatkaa sitten jos/kun ps6 digi only toteutuu... Alkaako sitä keräämään ps6 tyhjiä koteloita hyllyyn koristeeksi jos/kun ps6 joskus ostaa. Jos tämän hetken uhkaukset toteutuvat niin ei taida olla paljon vaihtohtoja.
Itse jonkinlaisena keräilijänä olen intoutunut hankkimaan hieman vanhempia pelejä, joko selkeää retroa tai pari sukupolvea vanhempaa tavaraa (esim. PS3). Löytyy ihan pilvin pimein mielenkiintoisia pelejä menneisyydestä. Toki jos ei retrompi kiinnosta niin keräilyharrastus on varmasti vaakalaudalla.

Itse olen ollut aina vahvasti Sonyn leirissä, osittain tottumuksessa. Muutamia sukupolvia sitten syy oli yksinoikeus pelit (esim. Final Fantasy tai Demon's Souls/Bloodborne, vanhat hyvät God of Warit jne.) mutta nykyisin kun sellaista rajoitetta ei ole eikä mikään nyky Sony yksinoikeus kiinnosta, ei ole todellakaan juuri mitään syytä hankkia PS6:sta. Switch 2 ja PC näyttäytyy paljon houkuttelevampana vaihtoehtona, varsinkin Nintendo koska fyysiset.

Paska juttuhan tämä on mutta keräily vain muuttaa muotoaan niin sanotusti, ei se lopu. Mielenkiintoista kuitenkin nähdä mitä PS6 tulee käytännössä olemaan.

Itse jonkinlaisena keräilijänä olen intoutunut hankkimaan hieman vanhempia pelejä, joko selkeää retroa tai pari sukupolvea vanhempaa tavaraa (esim. PS3). Löytyy ihan pilvin pimein mielenkiintoisia pelejä menneisyydestä. Toki jos ei retrompi kiinnosta niin keräilyharrastus on varmasti vaakalaudalla.

Mielenkiintoista kuitenkin nähdä mitä PS6 tulee käytännössä olemaan.
Tämä on omalla kohdalla ongelma koska kerään nykyään vain ps5 pelejä. Kun muutama vuosi sitten sain ps2 ja ps3 peleissä 100kpl täyteen niin päätin että ne saa jäädä siihen. Sama ps4 pelien kanssa kun sain 200kpl täyteen niin se jäi siihen. Retro pelit ei nappaa, ei niitä tule pelattua, vain näitä uusia pelejä.

Kaikesta huolimatta itsekin odotan suurella mielenkiinnolla ps6 että mikä laite se julkaisussa on.

Sony on ottanut pitkästä aikaa kantaa tähän päätökseensä. Kuten arvata saattaa, perääntyminen ei ole tällä hetkellä todennäköistä. Koska kaikki muukin keskittyy digitaaliseen jakeluun, pitää myös pelialalla kuluttajien vain niellä tämä asia. Ehkä koomisin kommentti tuli kysymykseen siitä, että miten päätös vaikuttaa suhteisiin jälleenmyyjien kanssa ja että miten tuleva konsoli eroaa PC-koneista, jos kaikki on digiä. Vastaus:

"In response, Tao pointed out that publishers will still be able to ship empty boxes with codes inside to stores in markets like North America and argued that PlayStation hardware will win on affordability."
Itse tätä mietin ja jos ne myy tappiolla rautansa, niin voi se pc-rautaan nähden ollakin selkeästi halvempaa. Siinä kohtaa pitää itsekin vähän miettiä että mitä tekee kun pc-komponenttien hinnat on niin hirveitä, varsinkin nykyisin.

Paljon on seikkoja mitä pitää miettiä kun seuraava pelikonetta harkitsee. Hinta on vain yksi niistä vaikka se merkittävä seikka onkin.

Puhun vaan omasta puolestani, mutta meikäläinen ei tule koskaan ostamaan yhtäkään muovikoteloa, jonka sisällä on vain koodilappu. Se on joko aito fyysinen levyineen/pelikasettineen tai sitten ei mitään.
Itsekin haluaisin haistattaa paskat tuollaisille turhuuksille mutta jos se koodilappu kotelon ympäröimänä on vaikka 10-20 euroa halvempi kuin suoraan diginä ostettuna niin tyhmähän sitä olisi ettei ostaisi halvempaa.

Tuotteena siis ihan perseestä mutta jos sen ostamalla saa saman halvemmalla, niin kyllä se koriin tipahtaa - jos hinta on siis sen verran mitä digipelistä siinä kohtaa olen valmis maksamaan.

Ainoa etu koodilappusissa on hintakilpailu. Jos pelin pystyy ostamaan jostain muualtakin kuin vain Playstationin omasta kaupasta, niin on ainakin mahdollisuus, että pelit voi saada edullisemmin muualta. Tai että ainakin tarjouksia voi tulla eri suunnilta.
Tämäpä juuri. Siksi noita turhia koodilappukoteloita voi tosiaan olla järkevä hinnan vuoksi ostaa.

Itse keräilen kirjoja. Tämä olisi vähän sama kuin alkaisin vain keräämään pelkkiä kansia ilman sivuja. Ei mitään järkeä. :D
Olisi järkeä jos tilanne olisi muuten sama kuin pelien kanssa tulee ehkä olemaan: kirjoja saisi vain diginä ja tuon pelkät kannet sisältävän digikirjan saisi halvemmalla kuin pelkän digikirjan. Minä ostaisin kansien kera olevan halvemman digikirjan siinä kohtaa. En tajua kuka ei, ellei välttämättä halua maksaa enemmän.

Ylös Bottom