Tässä on ristiriitaista kuitenkin ollut aina se, että vaikka kuluja kaiken järjen ja selityksien mukaan on vähemmän, niin silti digi on melko pitkälti aina maksanut enemmän kuin fyysinen.Itse ajattelen, että digi voisi olla halvempaa, kun säästyy mm. tuotanto-, materiaali- ja rahtikuluja levykkeiden muodossa, mutta harvemmin se näin menee. Ahneus ottaa helposti vallan ja ajatellaan vain voittojen lisääntymistä sen sijaan, että em. kuluista osa siirtyisi kuluttajan suuntaan edullisempana hintana. Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla lukuja säästöistä, vaan eivät taida kertoa näistä julkisesti.
Syyksi on useimmiten selitetty kivijalkakauppojen vaatimuksia ja tarpeita, joka ehkä joskus loogista olikin, mutta minun ainakin on hankala niihin selityksiin enää tässä vaiheessa uskoa. En myöskään usko että tuota nykyistä hintatasoa tullaan yhtään alentamaan siinä kohtaa kun kaikki on pelkkää digiä.
PC-pelien hintoja on myös monesti otettu argumentiksi miten puhdas digi on halvempaa (kuin konsoleilla, joissa fyysinen muka nostaa hintoja) mutta oikeasti PC-pelien halvemmat hinnat johtuu siitä, että siellä on kilpailua enemmän eikä muutenkaan kaikkia konsolipuolen erikoisuuksia, kuten että myydään rauta halvemmalla ja yritetään sitten tienata peleillä.
Jotta digi konsoleilla saataisiin hinnoissa PC-pelien digihintojen tasolle, pitäisi myös kilpailun vapautua yms. Siinä kohtaa konsolit ei tosin enää olisi konsoleita, mistä olen jo muissa yhteyksissä usein kirjoitellutkin: konsoleista on tippunut paljon niiden hyvistä puolista mutta ne eivät luultavasti silti pysty saavuttamaan kaikkia PC:n hyvistä puolista. Tämä on juuri se ongelma, minkä vuoksi ainakin itse täytyy vakavasti harkita ostaako enää seuraavia konsoleita ollenkaan. Ne kun eivät enää ole se tuote, minkä takia konsolipelaaja olen ollut.