Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse ajattelen, että digi voisi olla halvempaa, kun säästyy mm. tuotanto-, materiaali- ja rahtikuluja levykkeiden muodossa, mutta harvemmin se näin menee. Ahneus ottaa helposti vallan ja ajatellaan vain voittojen lisääntymistä sen sijaan, että em. kuluista osa siirtyisi kuluttajan suuntaan edullisempana hintana. Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla lukuja säästöistä, vaan eivät taida kertoa näistä julkisesti.
Tässä on ristiriitaista kuitenkin ollut aina se, että vaikka kuluja kaiken järjen ja selityksien mukaan on vähemmän, niin silti digi on melko pitkälti aina maksanut enemmän kuin fyysinen.

Syyksi on useimmiten selitetty kivijalkakauppojen vaatimuksia ja tarpeita, joka ehkä joskus loogista olikin, mutta minun ainakin on hankala niihin selityksiin enää tässä vaiheessa uskoa. En myöskään usko että tuota nykyistä hintatasoa tullaan yhtään alentamaan siinä kohtaa kun kaikki on pelkkää digiä.

PC-pelien hintoja on myös monesti otettu argumentiksi miten puhdas digi on halvempaa (kuin konsoleilla, joissa fyysinen muka nostaa hintoja) mutta oikeasti PC-pelien halvemmat hinnat johtuu siitä, että siellä on kilpailua enemmän eikä muutenkaan kaikkia konsolipuolen erikoisuuksia, kuten että myydään rauta halvemmalla ja yritetään sitten tienata peleillä.

Jotta digi konsoleilla saataisiin hinnoissa PC-pelien digihintojen tasolle, pitäisi myös kilpailun vapautua yms. Siinä kohtaa konsolit ei tosin enää olisi konsoleita, mistä olen jo muissa yhteyksissä usein kirjoitellutkin: konsoleista on tippunut paljon niiden hyvistä puolista mutta ne eivät luultavasti silti pysty saavuttamaan kaikkia PC:n hyvistä puolista. Tämä on juuri se ongelma, minkä vuoksi ainakin itse täytyy vakavasti harkita ostaako enää seuraavia konsoleita ollenkaan. Ne kun eivät enää ole se tuote, minkä takia konsolipelaaja olen ollut.

...eikä muutenkaan kaikkia konsolipuolen erikoisuuksia, kuten että myydään rauta halvemmalla ja yritetään sitten tienata peleillä.

Suurimman osan peleistä julkaisee yritykset, jotka eivät ole missään tekemisissä konsoliraudan valmistamisen kanssa ja nämä maksaa sen saman siivun konsoliraudan valmistajan digikaupalle kuin esimerkiksi Steamille.

Walled Gardenit pois ja kilpailu auki konsoleilla, niin hinnat tulee alas. Ainoa syy korkeammalle hinnoille on nimenomaan tämä suljettu ympäristö, jossa ei kilpailua ole - kuten avoin digikauppa PC-puolella osoittaa.

Tässä on ristiriitaista kuitenkin ollut aina se, että vaikka kuluja kaiken järjen ja selityksien mukaan on vähemmän, niin silti digi on melko pitkälti aina maksanut enemmän kuin fyysinen.

Syyksi on useimmiten selitetty kivijalkakauppojen vaatimuksia ja tarpeita, joka ehkä joskus loogista olikin, mutta minun ainakin on hankala niihin selityksiin enää tässä vaiheessa uskoa. En myöskään usko että tuota nykyistä hintatasoa tullaan yhtään alentamaan siinä kohtaa kun kaikki on pelkkää digiä.

PC-pelien hintoja on myös monesti otettu argumentiksi miten puhdas digi on halvempaa (kuin konsoleilla, joissa fyysinen muka nostaa hintoja) mutta oikeasti PC-pelien halvemmat hinnat johtuu siitä, että siellä on kilpailua enemmän eikä muutenkaan kaikkia konsolipuolen erikoisuuksia, kuten että myydään rauta halvemmalla ja yritetään sitten tienata peleillä.

Jotta digi konsoleilla saataisiin hinnoissa PC-pelien digihintojen tasolle, pitäisi myös kilpailun vapautua yms. Siinä kohtaa konsolit ei tosin enää olisi konsoleita, mistä olen jo muissa yhteyksissä usein kirjoitellutkin: konsoleista on tippunut paljon niiden hyvistä puolista mutta ne eivät luultavasti silti pysty saavuttamaan kaikkia PC:n hyvistä puolista. Tämä on juuri se ongelma, minkä vuoksi ainakin itse täytyy vakavasti harkita ostaako enää seuraavia konsoleita ollenkaan. Ne kun eivät enää ole se tuote, minkä takia konsolipelaaja olen ollut.

Jotenkin tuntuu että konsolit yhä enemmän yrittää olla kuin PC mutta niistä ei koskaan tulee peeceetä, konsolit on konsoleita ja mun mielestä konsolin idea on juurikin se että se on halvempi ja helppokäyttöisempi kuin PC, tai näin ainakin tähän asti ollut. Peli sisään ja pelaa, noh nykyää toki pitää asentaa pelit jne. Mut kuitenkin ettei tarvitse mitään ylimääräistä pc kikkailua.

Konsolit on myös ollut halvempia, itse olen joskus 2000 luvun paikkeilla siirtynyt konsolipelaajaksi juuri sen helppuden takia ja juurikin se halvempi hinta. Mutta tuntuu että nyt hinnatki on lähteny lapasesta, syyt ovat nyt nämä AI ja muistien tolkuttomat hinnat, mutta koko ajan on puskettu konsolit enemmän siihen että ne yrittää olla jotain PC vempaimia mitä ne ei koskaa tule olemaan ja vaikka tuleekin niin en itse enää näe syytä semmosta hommata kuin voi jo oikeesti siirtyä kokonaan PC pelaajaksi jossa sentään pelien hinnat ovat järkeviä.

En todellakaan ala maksaa tonnia tai yli jostain konsolista joka on digi only, eikä nyt se digi only tässä ole ainoa syy vaan se että jos siel tosiaan on vain se yksi PSN store näillä nykyisillä hinnoilla nii saavat pitää tunkkinsa.

Ainoa tai muutama harmituksen aihe itselleni sit tulee olemaan kun olen kuitenkin jo 18 vuotta keränny trophyjä, eka trophy saavutettu 18 vuotta sitten, plus muutenkin pitkä historia playstationin kanssa, pitkä kaverilista jo sieltä ps3 ajoilta, sit tietenkin tulee menettää joitakin näitä tulevia playstation yksinoikeuksia, ohan se suuri harmi jättää se kaikki taakse.

En nyt vielä tässä vaiheessa lähe mitään sanoo etten tule hommaa pleikka kutosta tai tulevia pleikkareita mutta eipä se kyllä hyvältä näytä. Mutta kuten sanoin niin PS5 kantaa vielä meikäläisellä pitkälle ja pelejä siihen tullaa tekemään vielä vuosia pleikka kutosen tulosta huolimatta ja jo tehtyjä pelejä mihin mun elinikä edes riitä pelaa niitä kaikkia. Mutta katotaa nyt, lähitulevaisuudessa ollaan viisampia kun saadaan enemmän tietoa.

Itselle yksi merkittävimmistä syistä olla nimenomaan konsolipelaaja on aina ollut se, että niille saa ostettua "oikeita" pelejä. Siis nimenomaan niitä fyysisiä pakkauksia, joissa on kannet ja pelimedia sisällä. Niitä pelejä, joita on voinut myös ostaa käytettynä, vaihtaa tai antaa pois pelattuaan.

Muut syyt on olleet helppokäyttöisyys/kätevyys ja halvempi hinta.

Siinä kohtaa kun konsolit on pelkkää digiä, jää niiden eduiksi ainoastaan helppokäyttöisyys/kätevyys (piuhat kiinni ja menoksi, mahtuu pienempään tilaan, yms.) ja halvempi hinta, joka ei tosin nykyään enää sekään tunnu niin halvalta. Tosin ero pelitietokoneeseen taitaa silti olla merkittävä: lieneekö yleinen hintojen nousu mennyt jopa niin että suhde konsolin ja pelitietokoneen hinnassa on sama kuin suunnilleen aina?

Toisaalta jos digiä on kaikkialla, niin sen perusteella ei enää voi valita ja kun konsolit on kuitenkin silti halvempia, niin jää enää suljetut kauppapaikat, jotka nostavat konsolipelien hintoja. Yksinoikeuspelejä ei taas PC:lle kaikkia tule, joten tässä kohtaa asiaa miettien täytyy silti varmaan todeta että jatkossakin sitä on konsolipelaaja. Ei kuitenkaan välttämättä enää heti julkaisussa. Ei konsolin eikä pelien suhteen.

A player turned on his old PS3 to play Metal Gear Solid 4, but found that he could no longer access his digital games. His PlayStation account was deleted after years of inactivity and all games linked to the account were no longer accessible. “Sony deleted my whole account due to inactivity…. I hate Sony but this just made me hate them more. ”Sony’s terms allow accounts to be closed after 36 months of continuous inactivity, although users are supposed to be notified and given time to log back in. Good reminder that you don’t own your digital games on playstation

Täytyy sanoa etten tiennyt tuollaisesta 3 vuoden rajasta mitään, tuskimpa moni muukaan. Tietenkin jos siihen tiliin yhdistetty sähköpostikin on kuollut, niin mitäpä siinä teet, etkä ole pleikalla pelannut sitten PS3:n. Tylyä touhua.

Aika pitkälti kaikki - ellei ihan täysin kaikki - tilit häviää jollain aikarajalla, jos niissä ei käy. Oliko EU:lla jopa joku asetus, joka tuohon pakottaa ettei pidetä tietoja epäaktiivisessa tilissä loputtomiin?

Osakseen voinee, ehkä, kenties, osoittaa syyttävää sormea siis myös johonkin byrokratiaan, mikäli tuon takana myös joku pykälä on.

Itsellä hävisi yksi Youtube-tili sen takia että MBnetin sähköpostiosoitteet suljettiin ja sen Youtube-tilin palautus ja muut oli siinä sähköpostissa.

Onhan nämä ainakin muistutus siitä, että kannattaa pitää tiedot tallessa yms. mutta vaikeampi fyysistä kokoelmaa on hävittää vain olemalla käyttämättä sitä X ajan verran. Ja ettei mene itsestäänselvyyksistä väittelyyn tai toteamisiin, niin fyysisellä on sitten tietysti eri uhkat, millä ne voi hävitä tai hajota.

Onhan tuo tietysti myös "user error" vaikka valitettava homma onkin enkä sinänsä isommin halua tai koe tarvetta firmoja puolustella.

Ylös Bottom