Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Ymmärtääkseni pelilevy on vain digitaalinen avain pelin lataamiseen suurimmassa osassa julkaisuja. Lokaali pelaaminen loppuu siihen, jos serveriyhteyttä ei ole ja peliä ei ole konsolissa asennettuna EDIT: valmiiksi ladattuna.
Tämä on myytti onneksi vielä. Does It Play -sivusto teki tästä tutkimuksen juuri äskettäin ja totesi, että Switchillä 93% peleistä toimii suoraan SD-kortilta tai vaativat korkeintaan minimaalisia päivityksiä. PlayStationilla luku oli 89%. Xbox laahustaa toki perässä, kun he tuota digitalisaatiota ovat erityisesti puskeneet eteenpäin.

Tosin itse en näe sitä myöskään kuluttajan kannalta hyvänä selityksenä, että pitäisi vaan hyväksyä digitaalinen tulevaisuus siksi, että tekijät eivät saa tarpeeksi aikaa julkaista valmiita pelejä. Sehän tarkoittaisi, että kuluttajana olemme täysin valmiita maksamaan täyttä hintaa ja yli siitä, että voimme tehdä beta-testauksen loppuun.
 
Viimeksi muokattu:
Täh? Miten niin ei anna? Pystytkö lainaamaan digidataasi kaverille niin että hän voi sitä käyttää kuten pelilevyn kanssa voi tehdä?
Pystyt lainaamaan. Mutta sekoitat nyt monia asioita keskenään. Ostamaasi peliin saat vain käyttöoikeuden. Pelin omistaa edelleen firma, jonka sen on tehnyt. Saat käyttää peliä vain sille annettujen oikeuksien mukaan.

Voin myös lainata digipelejä kaverilleni, joskin nyt se vaatii esim. käyttäjätunnukseni ja/tai pelilaitteeni lainaamista, tai lisäämistä kaveriani Perheryhmääni (siellä missä se toimii/toimi).
 
Pystyt lainaamaan. Mutta sekoitat nyt monia asioita keskenään. Ostamaasi peliin saat vain käyttöoikeuden. Pelin omistaa edelleen firma, jonka sen on tehnyt. Saat käyttää peliä vain sille annettujen oikeuksien mukaan.
Minä sekoitan asioita? Minusta sinä sekoitat mukaan what iffejä sen sijaan että puhuisit käytännön kannalta.

Saat todistaa sanomani tietty vääräksi mutta ei digipelejä lainailla kuten fyysisiä.

Ja ehkä se ei ole "oikeus" mutta se on asia mitä yleisesti digillä ei voi ja fyysisellä voi tehdä.

Voin myös lainata digipelejä kaverilleni, joskin nyt se vaatii esim. käyttäjätunnukseni ja/tai pelilaitteeni lainaamista, tai lisäämistä kaveriani Perheryhmääni (siellä missä se toimii/toimi).
No joopa joo. Onpa käytännöllistä ja todella vertailukelpoista siihen että lainaa sen pelilevyn ilman että pitää lainata koko tunnus ja pelikirjasto

Ja koko perheryhmä-systeemi on niin outo että kuinkahan monessa teoksessa ja millä alustalla ja ehdoin tuo on mahdollista?

Niin kaukaa haettuja nuo digin puolustelut nyt että huh huh. Mieluummin vertailisi ihan käytännön kannalta kuin sen että olisi mahdollista tai jossain on joku kourallinen poikkeuksia.

Monet digin mahdollisuuksista on hyviä mutta ei tässä mahdollisuuksilla käytännössä pelata.
 
Hei sulla on täs hyllys tämä HFW, voinko lainata? "Joo ota vaa, tuot sitten takas ku oot pelannut läpi", Selvä kiitti :)" Hei onksul lainata tota HFW peliä? "ei mul oo ku diginä se", mut ota toi koko konsoli ittelles, tai hei ota nää mun tunnukset. Kumpi on helpompaa? Mielummin heitän sen levyn kaverille joka pelaa sen läpi ja tuo takas ku alkaa venkslaa tunnuksien kanssa joita en kyllä antais edes parhaimmalle kaverille, tai koko konsolia. Tai alkaa siinä luomaan jotain perheryhmiä.

:D
 
Kuinka moni täällä oikeasti lainailee pelejä muilta/muille ja kuinka usein? Tuo on sellainen kommentti mitä kuulee paljon digi vs. fyysinen keskusteluissa, mutta itse en ole kyllä omassa kaveriporukassa nähnyt tällaista tapahtuvan sitten PS2 aikojen. Voihan se olla että moni aktiivisesti tätä harrastaa, mutta itselle se on hyvin vieras asia ollut pitkään.
 
Ai että OSTAN PELIN JA ANNAN SEN ILMASEKS KAVERILLE ETTÄ SE PELAA SEN ILMASEKS. Eihän kukaan tollaseen lähe. Oottelen sitä kaveria joka ostelee uutuuspelit.
 
Kuinka moni täällä oikeasti lainailee pelejä muilta/muille ja kuinka usein? Tuo on sellainen kommentti mitä kuulee paljon digi vs. fyysinen keskusteluissa, mutta itse en ole kyllä omassa kaveriporukassa nähnyt tällaista tapahtuvan sitten PS2 aikojen. Voihan se olla että moni aktiivisesti tätä harrastaa, mutta itselle se on hyvin vieras asia ollut pitkään.
Ne pelit, mitä ostan fyysisenä, tulee myös lainattua/annettua eteenpäin perheenjäsenille tai ystäville, joilla ei ole varaa hommata näitä samalla tahdilla.

Mutta senkin ohella fyysinen media on tärkeää esim. kirjastojen kannalta. Kaikilla on oikeus viihteeseen, myös peleihin, eikä digitaalinen tulevaisuus ole tätä ottanut huomioon.
 
Veikkaan, että tässä haluttiin nyt vain todistaa kuinka ylivoimainen fyysinen pelilevy on.
Keskusteluhan lähti(?) siitä kun yritettiin todistella millainen digitaalinen julkaisu voisi, ehkä, mahdollisesti ja parhaimmillaan olla :D

Minä vain kerroin mitä käytäntö on.

Ja yhä painotan että digissä (kuten tietty fyysisissäkin) olisi paljon mahdollisuuksia vaikka ja mihin. Mutta kysyn yhä että mitä niillä tekee kun ne eivät konkretisoidu mitenkään käytännössä?
 
Viimeksi muokattu:
Ne pelit, mitä ostan fyysisenä, tulee myös lainattua/annettua eteenpäin perheenjäsenille tai ystäville, joilla ei ole varaa hommata näitä samalla tahdilla.

Mutta senkin ohella fyysinen media on tärkeää esim. kirjastojen kannalta. Kaikilla on oikeus viihteeseen, myös peleihin, eikä digitaalinen tulevaisuus ole tätä ottanut huomioon.
Koskeeko tämä työnkautta saatavia vai itse ostettuja?
 
Mutta senkin ohella fyysinen media on tärkeää esim. kirjastojen kannalta. Kaikilla on oikeus viihteeseen, myös peleihin, eikä digitaalinen tulevaisuus ole tätä ottanut huomioon.
Nyt vain odotetaan sitä vastausta, jossa kerrotaan että digitaalisia pelejä VOISI OLLA MAHDOLLISTA lainata. Ihan kuin sen mahdollisuudella voisi käytännössä tehdä yhtään mitään.
 
Koskeeko tämä työnkautta saatavia vai itse ostettuja?
Mikä kohdasta "ne pelit, mitä ostan fyysisenä" oli epäselkeää?

Nyt vain odotetaan sitä vastausta, jossa kerrotaan että digitaalisia pelejä VOISI OLLA MAHDOLLISTA lainata. Ihan kuin sen mahdollisuudella voisi käytännössä tehdä yhtään mitään.
Vielä 2012-2014 aikana tuli luettua useampia opinnäytetöitä ja tutkielmia siitä, miten kirjastoihin teoriassa voitaisiin anoa lisenssilupia, joilla tämä voisi toteutua. Mutta ainakin 2022 vielä kirjastot kertoivat, että koko digitaalinen lainaaminen oli jumahtanut huomattavasti ideatasollakin.

Todellisuushan on, että firmat eivät halua mitään lainaamista mahdollistaa. Jokaisen pitäisi ostaa se peli itse. Eikä lopulta satojen gigatavujen lataaminen ole toimiva ratkaisu kaikille. Vaikka kuinka uskotaan, että netti löytyy jokaiselta, niin se ei silti ole niin kattava ratkaisu, että se korvaisi kirjastojen tarjoaman palvelun.
 
Kuinka moni täällä oikeasti lainailee pelejä muilta/muille ja kuinka usein? Tuo on sellainen kommentti mitä kuulee paljon digi vs. fyysinen keskusteluissa, mutta itse en ole kyllä omassa kaveriporukassa nähnyt tällaista tapahtuvan sitten PS2 aikojen. Voihan se olla että moni aktiivisesti tätä harrastaa, mutta itselle se on hyvin vieras asia ollut pitkään.
Minulla fyysisen kannatus perustuu muuhun kuin lainailuun tai jälleenmyyntiin. Se perustuu pitkälti periaatteeseen, jonka kautta koen että saa fyysisen pelin kautta enemmän vapauksia ostamaani tuotteeseen mitä digin ostamalla. Ei sen enempää tai vähempää.

Mutta keskustelussa tosiaan tunnuttiin käyvän läpi yleisesti hyviä puolia eikä sitä, käyttääkö tai hyödyntääkö niitä. Itse asiassa keskustelussa digin osalta puhuttiin puhtaasti toteutumattomista mahdollisuuksista eikä käytännössä toteutuneista tai yleistyneistä jutuista. Tähän nähden on varmaan ihan ok puhua myös fyysisen kaikista hyvistä puolista vaikka niitä ei itse, tai tietty määrä käyttäjiä, hyödyntäisikään.

Ai että OSTAN PELIN JA ANNAN SEN ILMASEKS KAVERILLE ETTÄ SE PELAA SEN ILMASEKS. Eihän kukaan tollaseen lähe. Oottelen sitä kaveria joka ostelee uutuuspelit.
Onko tämä joku sarkasmi-heitto vai tosissaan kirjoitettu? Minä voisin kyllä lainata ja on joskus lainailtukin enemmän pelejä mutta ajan myötä yhä vähemmän.

Aika itsekäs ajatus että ei voi kaverille lainata vain sen takia että joku saa jotain ilmaiseksi. Jos siis tämän olit tosissasi kirjoittanut.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt vain odotetaan sitä vastausta, jossa kerrotaan että digitaalisia pelejä VOISI OLLA MAHDOLLISTA lainata. Ihan kuin sen mahdollisuudella voisi käytännössä tehdä yhtään mitään.
Tämä ei ole mikään varsinainen lainausmahdollisuus, mutta meidän perheessä digiostokset mahdollistavat sen, että samaa peliä voi pelata kahdella konsolilla yhtä aikaa kahdella eri PSN-tunnuksella. Toisin sanoen poikani voi omalla PS4 Prollaan pelata jenkkitunnuksella ostamiani pelejä, ja samaan aikaan mie voin PS5:llä pelata samaa nimikettä omalla PSN-tunnarillani. Tähän ei vaadita edes mitään perheryhmiä, ainoastaan ensisijaisen PS4/PS5-järjestelmämäärityksen luovaa käyttöä. Harmittavasti Xboxin puolella systeemi ei ole yhtä joustava, vaan varsinaisia kotikonsoleita voi olla vain yksi riippumatta siitä, onko se One- ja Series-sukupolven laite.

Yhdellä fyysisellä pelilevyllä moinen järjestely ei onnistuisi, vaan vain jompikumpi voisi pelilevyä käyttää kerrallaan.
 
Minulla fyysisen kannatus perustuu muuhun kuin lainailuun tai jälleenmyyntiin. Se perustuu pitkälti periaatteeseen, jonka kautta koen että saa fyysisen pelin kautta enemmän vapauksia ostamaani tuotteeseen mitä digin ostamalla. Ei sen enempää tai vähempää.
Tämähän on ihan ymmärretävää enkä tiedä miksi ihmisillä olisi mitään tätä vastaan. Esitin tuon kysymyksen sillä ajatuksella että itse vähän epäilen että monet, jotka tuota lainattavuutta käyttävät syynä fyysisen paremmuuteen, oikeasti lainaisivat pelejään.

Tämä paremmuushan monesti liittyy siihen miten kyseinen ihminen käyttää konsoliaan. Oma käyttötapa on sellainen että pelkästään fyysisiä pelejä ostamalla rajoittaisin omaa käyttöä erittäin paljon. Sinulla käyttötapa on selkeästi toisenlainen niin aika vaikea sanoa täysin objektiivisesti että kumpi olisi parempi.

ainoastaan ensisijaisen PS4/PS5-järjestelmämäärityksen luovaa käyttöä.
Ehti tämä kommenti ilmestyä juuri kun olin painamassa lähetä nappia niin tämä on kanssa sellainen mitä omassa käytössä ei pystyisi ikinä käyttämään. Tuo yllä mainitsemani oma käyttötapa on siis se että pelaan hyvin paljon remote playn kautta Steamdeckillä. Ihan sohvalla istuessakin saatan pelata etäkäyttönä ja sitten telkkarissa pyörii jotain hömppää samalla. Jos joku muu konsoli olisi ensisijaisena, etäkäyttö yhdistäisi siihen konsoliin ja häiritsisi tätä toista pelaajaa.
 
Tämä ei ole mikään varsinainen lainausmahdollisuus, mutta meidän perheessä digiostokset mahdollistavat sen, että samaa peliä voi pelata kahdella konsolilla yhtä aikaa kahdella eri PSN-tunnuksella. Toisin sanoen poikani voi omalla PS4 Prollaan pelata jenkkitunnuksella ostamiani pelejä, ja samaan aikaan mie voin PS5:llä pelata samaa nimikettä omalla PSN-tunnarillani. Tähän ei vaadita edes mitään perheryhmiä, ainoastaan ensisijaisen PS4/PS5-järjestelmämäärityksen luovaa käyttöä. Harmittavasti Xboxin puolella systeemi ei ole yhtä joustava, vaan varsinaisia kotikonsoleita voi olla vain yksi riippumatta siitä, onko se One- ja Series-sukupolven laite.

Yhdellä fyysisellä pelilevyllä moinen järjestely ei onnistuisi, vaan vain jompikumpi voisi pelilevyä käyttää kerrallaan.
No niin, tässä oli käytäntöä ja vielä selitetty niin että tuollaista käyttämätön ymmärsi missä ja miten se toimii.

Kuulostaa siis hyvältä systeemiltä ja juuri tuon kaltaisen pitäisikin yleistyä että digi alkaisi viemään oikeasti ne viimeisetkin elämänehdot fyysiseltä. Tai siis viehän se muutenkin mutta myös meidän jäärien mielestä. Vaikka en usko että se tuntuu enää yhtään samalta kuin "oikeasti" ostaa se peli.

Niin oudolta kuin se varmaan mukavuudenhaluisemmista (tms.) kuulostaakin, niin myös se pelin hakeminen, saaminen ja odottelu kaupasta, postilaatikosta tai muualta on osa kokemusta. Ei tunnu yhtään miltään vain katsoa jotain latauspalkkia. Ja ihan eri asiansa on sitten kaikki spessuversiot ja niiden kamojen aukominen ja tutkiminen. Siinäkään joku "deluxe digital golden assthong" ei lämmitä missään.
 
Tämä ei ole mikään varsinainen lainausmahdollisuus, mutta meidän perheessä digiostokset mahdollistavat sen, että samaa peliä voi pelata kahdella konsolilla yhtä aikaa kahdella eri PSN-tunnuksella. Toisin sanoen poikani voi omalla PS4 Prollaan pelata jenkkitunnuksella ostamiani pelejä, ja samaan aikaan mie voin PS5:llä pelata samaa nimikettä omalla PSN-tunnarillani. Tähän ei vaadita edes mitään perheryhmiä, ainoastaan ensisijaisen PS4/PS5-järjestelmämäärityksen luovaa käyttöä. Harmittavasti Xboxin puolella systeemi ei ole yhtä joustava, vaan varsinaisia kotikonsoleita voi olla vain yksi riippumatta siitä, onko se One- ja Series-sukupolven laite.

Yhdellä fyysisellä pelilevyllä moinen järjestely ei onnistuisi, vaan vain jompikumpi voisi pelilevyä käyttää kerrallaan.
Meillä samantapaiset kuviot käytössä myöskin oman poikani kanssa pleikkarilla. On tuo olkkarin XSX:llä ja pojan huoneen Xbone X:lläkin ihan hyvin onnistunut. Toki pojan konsoli on pitänyt laittaa kotikonsoliksi, jotta on onnistunut. En nyt ehkä kunnolla hahmottanut eroja pleikkarin ja boxin välillä, mutta joka tapauksessa Nintendon kuvioilla ei sitten vastaava onnistukaan, mikä on ollut harmillista.
 
Digipuolella on ainakin osittain tehty moninpelaaminen helpommaksi jos samalla henkilöllä on useita laitteita. Esim. Questin Walkabout minigolfissa voi olla pelaaja yhtä aikaa useamalla headsetillä samalla tunnuksella, mutta myöskin online pelissä, ei vain co-opissa. Ymmärtääkseni tämä ei onnistu konsoleilla yhdellä fyysisellä pelillä. Ehkä joku laite toimisi vastaanottavana co-oppina ilman fyysistä levyä samassa tilassa joillain peleillä, mutta moninpeliin tuskin molemmat pääse. Edellyttää toki että henkilö omistaa useamman laitteen, mutta aika useinhan semmoinen tilanne on ainakin konsolisukupolvien vaihtuessa (esim. itselläni Quest 1, Quest 2 ja kohta Quest 3).

Ei tämä digi siis ihan pelkästään saatanasta ole.
 
Ylös Bottom