Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No aika perkeleesti saa myydä että muut innostuis niin paljon että tulis perässä, yksittäinen ahnea epicin päätös pelkästä digistä ei nyt mun mielestä ole mikä vakava suuntaus vaikka se nyt möiski hyvin, ellei käy niin että se myy biljoonia nii sit ehkä muutki huomaa että ehkä se fyysinen nyt ei ole niin tärkeä.

Mä vielä ymmärrän Baldurs Gate tapauksen joka oli monta vuotta pelkästään peeceellä early accsessina ja sit suosion myötä nyt tehtiin myös konsoleille vaikka siitäkin pelistä tuli edes japski versio. Alan Wake 2 kohalla nyt oli kyse pelkästään epic gamesin sössötykset.

Mä tiedän että se on yks kärpäsen paska että mä en osta tätä diginä mutta jotain nyt pienen ihmisen pitää tehää ettei tätä hyväksy, suurimmalle osalle tämä on yks v**n haile ja jos pelin niin kovasti haluaa kyllä ihmiset nyt sortuu kun ajattelee että "no ei tämä yks digi nyt elämä kaada" ja kun nyt ei ole muutakaa vaihtoehtoo nii pakko tyytyä tähän ratkasuun. Sehän tässä etookin, kun ei ole muita vaihtoehtoja paitsi laittaa omalla kohalla boikottiin ja odottaa mahollista fyysistä, tai sit diginä joskus 19.90 jos nyt käy niin että ei IKINÄ ole tulossa levylle.

Termospullot ei paljon mieltä lämmitä.

Ja joo, ikävä että Alan Wake 2 joutuu nyt eturintamalle tämän takia. Olis sit joku kakkapylly peli mielummin.
 
Kyllähän se suuntaus on vahvasti digiin. Musikki ja spotify sen aloitti...netflix ym. Leffapuolella sitä jatkoi.... Pelipuolella gamepassit ym. Tätä vetää läpi seuraavana. Itselle se fyysinen ei ole ollut enään pitkään aikaan ole ollut edes vaihtoehto peleissä, tiedostan että digi maksaa kyllä jostain aivan älyttömästä syystä enemmän kuin fyysinen vaikka pitäisi olla toisinpäin. Joten ostelen pelit AINA jälkijunassa alesta. Tämä viimeinen alan wake 2 oli 39€ minkä voi sanoa halvaksi...jos olisi ollut 70-80€ hyllyyn tai lunastamatta ois jäänyt. Mitäs työ jotka olette jatkaneet fyysisten ostelua niin onko suurin syy 1. keräilyinto ja pelit jää hyllyyn. 2. Saa halvemmalla ja heti kiertoon pelin pelattua. 3. Pelien kerääminen myynti mielessä myöhemmin jos arvo nousee. ( Näkee torissa ja huudossa paljon pelejä joita kaupataan järkkyhintaan.) 4. Joku muu syy?

Ymmärrän tässä molempien hyödyt ja syyt mutta itselle toi digiin siirtyminen ollut ainoa vaihtoehto... Muutamia hassuja fyysisiä löytyy mutta mitä niitä vähemmän sen parempi. Itsekkin koen että olen myös keräilijä ja kiva kun logissa on paljon pelejä joista valita. Tunnukset ja tilit sitten siirtyy lapsille jos ja kun itse lopetan koko peli harrastuksen...mitä ei nyt heti tule kyllä tapahtumaan ;)
 
Näitä boikotteja miettiessä on myös hyvä tiedostaa, että Alan Wake 2:n flopatessa kaupallisesti leikkauslistalle joutuu tuskin ensisijaisesti digitaalinen jakeluformaatti, vaan se seuraava omalaatuinen, uniikki ja ei-niin kaupallisesti varma peli.

Onhan se toki ikävää, että juuri kotimaisen pelin piti tähän only-digi hömppään joutua, mutta toisaalta, eihän minulla kuluttajana ole muulla tavalla mahdollisuutta vaikuttaa, kun jättää peli toistaiseksi ostamatta.

Ja edelleen Alan Wake 2 ei ole boikotissa. Peli tulee kyllä ostettua, jos/kun fyysinen versio ilmestyy tai kun digin hinta alkaa olemaan minulle tyytyväisellä tasolla.
 
Omalla kohalla pelkästään edullinen hinta ja jälleenmyynti / lahjoittaminen on fyysisen levyn oston takana. Monet uudet julkaisut saat huomattavasti edullisemman julkaisupäivänä fyysisenä ja tietenkin kauppojen alet. Digi puolella aleja saa odottaa pitkään ja osa ei edes koskaan tule kunnon aleihin.
 
Näitä boikotteja miettiessä on myös hyvä tiedostaa, että Alan Wake 2:n flopatessa kaupallisesti leikkauslistalle joutuu tuskin ensisijaisesti digitaalinen jakeluformaatti, vaan se seuraava omalaatuinen, uniikki ja ei-niin kaupallisesti varma peli.
Nimenomaan. Ymmärrän, että fyysisen puuttuminen harmittaa mutta boikotointia tai ”odotellaan aleja” ei vain pysty näin loistavan pelin kohdalla ymmärtämään. Luulisi, että pelejä ostaessa se ylivoimaisesti tärkein asia on se pelikokemus itsessään mutta välistä tuntuu, että joillekin sitäkin tärkeämpää on saada se muovikotelo hyllyyn pölyttymään ja jos sitä ei saa niin mielummin luovutaan siitä upeasta pelikokemuksesta minkä se peli tarjoaisi, kun siitä formaatista millä sen saa. Ja vielä, kun on kyse näin loistavasta pelistä niin surulliseksi vetää, että näiden ”periaatteiden” takia toivotaan jopa pelin floppaavan millä todellakin on aivan toisenlainen vaikutus tekijään, kun se, että ei tehdä enään digi-only. Digitaalisuus vain on tätä päivää ja se tulee sieltä pikkuhiljaa enemmän ja enemmän, boikotoi sitä yksittäisiä julkaisuja tai ei.
 
Kuluttajalla ei ole oikein muita mahdollisuuksia vaikuttaa alan kehitykseen kuin ostaa tai olla ostamatta jotain peliä. Luonnollisesti siinä joutuu pohtimaan, että onko tärkeysjärjestyksessä ensin esim. fyysisen median kannattaminen vai halu päästä pelaamaan jotain peliä. Itselläni järjestys on päivänselvä, eikä valinta rajoitu pelkästään tähän peliin. Boikotti on toki kuin tykillä kärpäsen ampumista, koska se aina näitä syitä kovin hienovaraisesti erittele. Toisaalta sen tekemättä jättäminen on hiljaista hyväksyntää ja kuin vapaalippu palveluntarjoajien tulevillekin aivoituksille.

Tietenkään yksittäisen pelaajan boikotilla ei ole mitään merkitystä, ellei satu olemaan joku miljoonien seuraajien some-influensseri. Mutta kuten tältäkin foorumilta voi lukea, moni näkee tämän asian niin merkityksellisenä, että jättää pelin ostamatta.
Ja miten se boikotti luetaan valmistajan suunnalta? Todennäköisesti niin, että jengi ei tykännyt meidän pelistä eikä niin, että jätettiin fyysinen tekemättä.
 
Ihan satavarmasti etenkin AW2 myyntien flopatessa analysoitaisiin syitä tähän ja esiin voisi kuvitella nousevan vahvasti senkin, että oliko sittenkään järkevää jättää todella iso myyntikanava käyttämättä. Itse pelin ympärillä ollut kuitenkin hyvä pöhinä ja arvostelut/pelaajien kommentit olleet positiivisia. Johan tästä ratkaisusta on ympäri maailman kohistu ja joissain arvosteluissakin mainittu miinuksena, ei varmaan ole jäänyt tekijöiltä ja julkaisijalta huomaamatta. Sitäkin kautta voi sitten miettiä miksi myyntitavoitteisiin ei päästy JOS niin tulee käymään.
 
Ihan satavarmasti etenkin AW2 myyntien flopatessa analysoitaisiin syitä tähän ja esiin voisi kuvitella nousevan vahvasti senkin, että oliko sittenkään järkevää jättää todella iso myyntikanava käyttämättä. Itse pelin ympärillä ollut kuitenkin hyvä pöhinä ja arvostelut/pelaajien kommentit olleet positiivisia. Johan tästä ratkaisusta on ympäri maailman kohistu ja joissain arvosteluissakin mainittu miinuksena, ei varmaan ole jäänyt tekijöiltä ja julkaisijalta huomaamatta. Sitäkin kautta voi sitten miettiä miksi myyntitavoitteisiin ei päästy JOS niin tulee käymään.
Se ei välttämättä ole enään niin iso myyntikanava, kun voisi kuvitella:


Kohinaa digi-onlystä tämän kohdalla yleensäkki olen kuullut lähinnä täällä kfin foorumeilla ja jokusen hassun yksittäisen kommentin jossain youtube videon kommenttiosiossa.
 
Kohinaa digi-onlystä tämän kohdalla yleensäkki olen kuullut lähinnä täällä kfin foorumeilla ja jokusen hassun yksittäisen kommentin jossain youtube videon kommenttiosiossa.
Isoin kohina on varmaankin Twitterissä. Ei tarvitse kuin ottaa joku Remedyn Alan Wake 2 -postaus ja löytyy jopa yllättävän paljon ihmisiä, jotka ovat fyysisen version perään - kuin myös Steam version perään. Kyllä tuosta näkee että ihmiset haluavat pelata pelinsä tietyllä laitteella ja tietyllä formaatilla. Se että pystyin tuohon alle ottamaan kuvakaappauksia en vain yksittäisistä viesteistä vaan niin että siinä on monta viestiä peräjälkeen pyytämässä fyysistä versiota on paljon puhuvaa.
esim.
1698822817601.png
1698822869284.png

tai
1698822752609.png
 
Nimenomaan. Ymmärrän, että fyysisen puuttuminen harmittaa mutta boikotointia tai ”odotellaan aleja” ei vain pysty näin loistavan pelin kohdalla ymmärtämään. Luulisi, että pelejä ostaessa se ylivoimaisesti tärkein asia on se pelikokemus itsessään mutta välistä tuntuu, että joillekin sitäkin tärkeämpää on saada se muovikotelo hyllyyn pölyttymään ja jos sitä ei saa niin mielummin luovutaan siitä upeasta pelikokemuksesta minkä se peli tarjoaisi, kun siitä formaatista millä sen saa. Ja vielä, kun on kyse näin loistavasta pelistä niin surulliseksi vetää, että näiden ”periaatteiden” takia toivotaan jopa pelin floppaavan millä todellakin on aivan toisenlainen vaikutus tekijään, kun se, että ei tehdä enään digi-only. Digitaalisuus vain on tätä päivää ja se tulee sieltä pikkuhiljaa enemmän ja enemmän, boikotoi sitä yksittäisiä julkaisuja tai ei.
Tämän perusteellahan kuluttaja ei koskaan voisi boikotoida mitään, mikä häntä oikeasti kiinnostaisi paljon?
Tulee ihan Qatarin futiskisat mieleen. Upea futiskokemus kai sekin oli katsojille. Eikä mun boikotilla ollut vaikutusta kuin itselleni.

Alan Wake II ei ollut itsellä ensimmäisenä ostoslistalla muutenkaan, joten en ole sinänsä boikottirintamassa. Toki digi only vähentää riskiä päätyä pelin kimppuun, mutta eiköhän tätä joskus tule testattua. Toivon toki pelille ja Remedylle kaikkea hyvää, kuten varmaan ylivoimainen enemmistö tämänkin foorumin väestä.

Edit: Toki ostan pelejä satunnaisesti myös diginä, eli muutenkaan en tunne tässä niin vahvasti kuin toiset. Kaapit on jo riittävän täynnä pelejä, ei fyysinen pelikokoelma ole itselleni sellainen isompi ilonaihe. Toki pakottaminen pelkkään digiin v*tuttaa enemmänkin.
 
Tämän perusteellahan kuluttaja ei koskaan voisi boikotoida mitään, mikä häntä oikeasti kiinnostaisi paljon?
Tulee ihan Qatarin futiskisat mieleen. Upea futiskokemus kai sekin oli katsojille. Eikä mun boikotilla ollut vaikutusta kuin itselleni.

Alan Wake II ei ollut itsellä ensimmäisenä ostoslistalla muutenkaan, joten en ole sinänsä boikottirintamassa. Toki digi only vähentää riskiä päätyä pelin kimppuun, mutta eiköhän tätä joskus tule testattua. Toivon toki pelille ja Remedylle kaikkea hyvää, kuten varmaan ylivoimainen enemmistö tämänkin foorumin väestä.

Edit: Toki ostan pelejä satunnaisesti myös diginä, eli muutenkaan en tunne tässä niin vahvasti kuin toiset. Kaapit on jo riittävän täynnä pelejä, ei fyysinen pelikokoelma ole itselleni sellainen isompi ilonaihe. Toki pakottaminen pelkkään digiin v*tuttaa enemmänkin.
Joo ihmisoikeuksien puolesta boikotointihan on sama asia, kun pelin boikotoiminen digi-onlyn takia…
 
Joo ihmisoikeuksien puolesta boikotointihan on sama asia, kun pelin boikotoiminen digi-onlyn takia…
Noh voi sitä tuohonkin takertua, ajattelin että teikäläinen riittävän fiksuna tajuaa mitä haetaan ilman, että kirjoitan kaikista mahdollisista ilmiselvistä eroista näiden tilanteiden välillä. Mutta kai se rautalankakerä vaan kuuluu olennaisena tarvikkeena foorumikirjoitteluun.
 
Noh voi sitä tuohonkin takertua, ajattelin että teikäläinen riittävän fiksuna tajuaa mitä haetaan ilman, että kirjoitan kaikista mahdollisista ilmiselvistä eroista näiden tilanteiden välillä. Mutta kai se rautalankakerä vaan kuuluu olennaisena tarvikkeena foorumikirjoitteluun.
Ja sitte mennään henkilökohtasuuksiin, kun argumentit loppuu kesken. Tyypillistä.
 
Väännetään nyt parin rivin verran rautalankaa ennen kuin poistun takavasemmalle aiheesta, joka ei ole edes itselläni kovin rankasti sydämellä, kun AWII ei ole itselleni erityistärkeä peli. Mutta jos ja kun itse jatkossakin olen boikotoimassa jotain, niin voi vakuuttaa, että seuraavat kaksi argumenttia eivät kiinnosta minua vähääkään ja on turha kuvitella, että kertoo minulle jotain mitä en jo tiennyt:
1) "Boikotillasi ei ole yhtään mitään vaikutusta isossa kuvassa" Tiedetään, mutta en silti aio lopettaa.
2) "Etkö ymmärrä, että jäät jostain hienosta / laadukkaasta paitsi?" Tiedän, mikä h*lvetin boikotti se nyt edes on jos kieltäytyy kuluttamasta jotain mikä ei kiinnostanut alunperinkään :D
 
Ja joo, ikävä että Alan Wake 2 joutuu nyt eturintamalle tämän takia. Olis sit joku kakkapylly peli mielummin.

Tämähän on oikeastaan juuri hyvä, että kyseessä on joku oikein isokin (ja ilmeisesti hyväkin) peli eikä joku tusinatuote. Keskustelua syntyy ja se saattaa levitä muuallekin. Henk.koht odotan jotain aletta tai psn+/gamepassia joskus. Controlista pidin paljonkin, mutta eka AW:kin oli vähän pakkopullaa.
 
Ja sitte mennään henkilökohtasuuksiin, kun argumentit loppuu kesken. Tyypillistä.
Noh kyllä siellä oli kehuakin takana. Tiesin että Qatar-heittoon voi joku tarttua heti eroja korostaen, mutta en silti jaksanut alkaa vääntämään wall of textiä perään, koska aattelin foorumihistorian perusteella, että varmaan tajutaan mitä yhtymäkohtaa haettiin takaa.

edit: Jos ja kun olisi hyvä, että foorumilla puhutaan menemättä henkilökohtaisuuksiin ja muita kunnioittaen, niin ilmainen vinkki boikottikeskusteluihin: Ei kannata viitata muiden periaatteisiin lainausmerkeissä "periaatteina". Ei kosketa tässä topikissa mua, mutta v*tuttaisi aivan varmasti jos keskusteltaisiin itselle tärkeästä aiheesta. Vaikkei kirjoittaja tätä niin pahalla olisi tarkoittanutkaan.
 
Noh kyllä siellä oli kehuakin takana. Tiesin että Qatar-heittoon voi joku tarttua heti eroja korostaen, mutta en silti jaksanut alkaa vääntämään wall of textiä perään, koska aattelin foorumihistorian perusteella, että varmaan tajutaan mitä yhtymäkohtaa haettiin takaa.

edit: Jos ja kun olisi hyvä, että foorumilla puhutaan menemättä henkilökohtaisuuksiin ja muita kunnioittaen, niin ilmainen vinkki boikottikeskusteluihin: Ei kannata viitata muiden periaatteisiin lainausmerkeissä "periaatteina". Ei kosketa tässä topikissa mua, mutta v*tuttaisi aivan varmasti jos keskusteltaisiin itselle tärkeästä aiheesta. Vaikkei kirjoittaja tätä niin pahalla olisi tarkoittanutkaan.
Ehkä tässä kiinnittää huomion tuo boikotti sana, kuulostaa kun olisit kovasti nyt agendaa ajamassa ja olemassa aktiivisena toimijana.

Yhtä hyvin voi sanoa että omasta puolestani jätän pelin ostamatta koska...
Se varmaan kuvaa tarkoitustakin paremmin, kun ymmärsin toisesta viestistäsi ettet edes pidä AW2:sta sinulle kovin oleellisena.

En minäkään ihan täysin ymmärrä miksi AW2 on nyt digipeli targettina, fyysiset levyt/muistit ovat jääneet pois käytännössä kaikkialta muualta paitsi kotikonsoleista. Eikä ole minusta mitään indikaatiota siitä etteikö digi olisi tulevaisuuden suuntana.
 
Ehkä tässä kiinnittää huomion tuo boikotti sana, kuulostaa kun olisit kovasti nyt agendaa ajamassa ja olemassa aktiivisena toimijana.

Yhtä hyvin voi sanoa että omasta puolestani jätän pelin ostamatta koska...
Se varmaan kuvaa tarkoitustakin paremmin, kun ymmärsin toisesta viestistäsi ettet edes pidä AW2:sta sinulle kovin oleellisena.
Ehkä näinkin. En mä itse näe boikotointia mitenkään vahvana sanana sen sijaan, että ilmoittaisi selkeästi ääneen ettei aio ostaa jotain asiaa periaatteellisista syistä. Mutta voihan se jollekin särähtää. Peruspointtini on silti ihan sama.

Minähän jätän uuden Alan Waken toistaiseksi ostamatta, koska ykkösosa ei ollut omaan makuun eikä yksikään Remedyn peli ole tähän mennessä iskenyt ihan täysillä + muutenkin liikaa pelattavaa. En tätä jaksanut tässä kauhean moneen kertaan avata, koska en usko että tämä on kauhean kiinnostavaa. En kommentoinut asiaa omien ostoaikeiden kautta missään vaiheessa, ihan vaan yleisellä tasolla tuota ilmaan heitettyä ajatusta siitä, että tässä tapauksessa boiko...ostamatta jättäminen on erityisen tyhmää, koska kyseessä on erittäin hyvä peli. Ja "periaatteistaan" kiinni pitävät jäävät paitsi hyvästä pelikokemuksesta.
En halua puhua muiden puolesta, mutta jotenkin kuvittelen, että aika moni pelin periaatteesta vielä ostamatta jättävä tietää tämän? Ja silti pysyy päätöksessään. Sitä voi joko yrittää ymmärtää tai sitten vaikkapa vähätellä, jos haluaa.

Tässä ei kyllä tullut kukaan sen viisaammaksi.
 
Noita prosenttilukuja kun katselee niin väkisinkin tulee mieleen, että oliskohan noissa digitaalisissa ostoissa mukana jäsenyyteen liittyvät "ilmaiset" pelit. Siis psn extrat jne,
 
Ylös Bottom