Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Mulla on jo pari termospulloa, vaatteitaki vielä sen verran että ei tartte alasti kulkee, mutta Alan Wake 2 pelilevyä ei vielä ole.
 
Ihan kiva nähdä Alan Waken myynneissä että tuottaako tuo digitaalinen uhkapeli mitään hedelmää, kuinka monta potentiaalista ostajaa jää rannalle fyysisen kopion puutteen takia. Se on kuitenkin fakta että ei ne muut julkaisijat huvikseen niitä levyjä paina myyntiin.

Tämä Alan Wake 2 on nyt tavallaan vähän syyttä eturintamassa puskemassa kuluttajien asioita alaspäin, mikä on mielestäni sääli.

Jopa Alan Wake remasterista löytyy fyysinen kopio, sitten itse 2 osasta ei.
Tätä miettinyt itsekin.
Olisi kiva nähdä myyntidataa rinnakkaisuniversumissa missä myös fyysisiä kopioita pelistä olisi myynnissä ja verrata myyntitilastoja..
Varmaan näillä johtoportaan porukoilla on jotain hihasta vedettyjä ennusteita myynnistä mutta perustuuko ne arvosteluihin, pelin hintaan, jakelumalliin vai mihin niin kukaan meistä tavan tallaajista ei tiedä.

Itse ajattelen että jos tämä myy yli odotusten pitkällä aikavälillä (+1v ->) niin ehkä tuolla jakelumallilla on jotain vaikutusta. Ei kuitenkaan ihan mainstream pelistä ole kyse. Jos taas alle, niin onko syynä fyysisten myynniin puuttuminen vai jotain muuta?

Mutta sen tiedän että jos tämä myy hyvin niin muut tulee perässä ja fyysisien myyntiä tullaan painamaan entisestään alas...
 
No aika perkeleesti saa myydä että muut innostuis niin paljon että tulis perässä, yksittäinen ahnea epicin päätös pelkästä digistä ei nyt mun mielestä ole mikä vakava suuntaus vaikka se nyt möiski hyvin, ellei käy niin että se myy biljoonia nii sit ehkä muutki huomaa että ehkä se fyysinen nyt ei ole niin tärkeä.

Mä vielä ymmärrän Baldurs Gate tapauksen joka oli monta vuotta pelkästään peeceellä early accsessina ja sit suosion myötä nyt tehtiin myös konsoleille vaikka siitäkin pelistä tuli edes japski versio. Alan Wake 2 kohalla nyt oli kyse pelkästään epic gamesin sössötykset.

Mä tiedän että se on yks kärpäsen paska että mä en osta tätä diginä mutta jotain nyt pienen ihmisen pitää tehää ettei tätä hyväksy, suurimmalle osalle tämä on yks v**n haile ja jos pelin niin kovasti haluaa kyllä ihmiset nyt sortuu kun ajattelee että "no ei tämä yks digi nyt elämä kaada" ja kun nyt ei ole muutakaa vaihtoehtoo nii pakko tyytyä tähän ratkasuun. Sehän tässä etookin, kun ei ole muita vaihtoehtoja paitsi laittaa omalla kohalla boikottiin ja odottaa mahollista fyysistä, tai sit diginä joskus 19.90 jos nyt käy niin että ei IKINÄ ole tulossa levylle.

Termospullot ei paljon mieltä lämmitä.

Ja joo, ikävä että Alan Wake 2 joutuu nyt eturintamalle tämän takia. Olis sit joku kakkapylly peli mielummin.
 
Kuluttajalla ei ole oikein muita mahdollisuuksia vaikuttaa alan kehitykseen kuin ostaa tai olla ostamatta jotain peliä. Luonnollisesti siinä joutuu pohtimaan, että onko tärkeysjärjestyksessä ensin esim. fyysisen median kannattaminen vai halu päästä pelaamaan jotain peliä. Itselläni järjestys on päivänselvä, eikä valinta rajoitu pelkästään tähän peliin. Boikotti on toki kuin tykillä kärpäsen ampumista, koska se aina näitä syitä kovin hienovaraisesti erittele. Toisaalta sen tekemättä jättäminen on hiljaista hyväksyntää ja kuin vapaalippu palveluntarjoajien tulevillekin aivoituksille.

Tietenkään yksittäisen pelaajan boikotilla ei ole mitään merkitystä, ellei satu olemaan joku miljoonien seuraajien some-influensseri. Mutta kuten tältäkin foorumilta voi lukea, moni näkee tämän asian niin merkityksellisenä, että jättää pelin ostamatta.
 
Kyllähän se suuntaus on vahvasti digiin. Musikki ja spotify sen aloitti...netflix ym. Leffapuolella sitä jatkoi.... Pelipuolella gamepassit ym. Tätä vetää läpi seuraavana. Itselle se fyysinen ei ole ollut enään pitkään aikaan ole ollut edes vaihtoehto peleissä, tiedostan että digi maksaa kyllä jostain aivan älyttömästä syystä enemmän kuin fyysinen vaikka pitäisi olla toisinpäin. Joten ostelen pelit AINA jälkijunassa alesta. Tämä viimeinen alan wake 2 oli 39€ minkä voi sanoa halvaksi...jos olisi ollut 70-80€ hyllyyn tai lunastamatta ois jäänyt. Mitäs työ jotka olette jatkaneet fyysisten ostelua niin onko suurin syy 1. keräilyinto ja pelit jää hyllyyn. 2. Saa halvemmalla ja heti kiertoon pelin pelattua. 3. Pelien kerääminen myynti mielessä myöhemmin jos arvo nousee. ( Näkee torissa ja huudossa paljon pelejä joita kaupataan järkkyhintaan.) 4. Joku muu syy?

Ymmärrän tässä molempien hyödyt ja syyt mutta itselle toi digiin siirtyminen ollut ainoa vaihtoehto... Muutamia hassuja fyysisiä löytyy mutta mitä niitä vähemmän sen parempi. Itsekkin koen että olen myös keräilijä ja kiva kun logissa on paljon pelejä joista valita. Tunnukset ja tilit sitten siirtyy lapsille jos ja kun itse lopetan koko peli harrastuksen...mitä ei nyt heti tule kyllä tapahtumaan ;)
 
Näitä boikotteja miettiessä on myös hyvä tiedostaa, että Alan Wake 2:n flopatessa kaupallisesti leikkauslistalle joutuu tuskin ensisijaisesti digitaalinen jakeluformaatti, vaan se seuraava omalaatuinen, uniikki ja ei-niin kaupallisesti varma peli.

Onhan se toki ikävää, että juuri kotimaisen pelin piti tähän only-digi hömppään joutua, mutta toisaalta, eihän minulla kuluttajana ole muulla tavalla mahdollisuutta vaikuttaa, kun jättää peli toistaiseksi ostamatta.

Ja edelleen Alan Wake 2 ei ole boikotissa. Peli tulee kyllä ostettua, jos/kun fyysinen versio ilmestyy tai kun digin hinta alkaa olemaan minulle tyytyväisellä tasolla.
 
Omalla kohalla pelkästään edullinen hinta ja jälleenmyynti / lahjoittaminen on fyysisen levyn oston takana. Monet uudet julkaisut saat huomattavasti edullisemman julkaisupäivänä fyysisenä ja tietenkin kauppojen alet. Digi puolella aleja saa odottaa pitkään ja osa ei edes koskaan tule kunnon aleihin.
 
Näitä boikotteja miettiessä on myös hyvä tiedostaa, että Alan Wake 2:n flopatessa kaupallisesti leikkauslistalle joutuu tuskin ensisijaisesti digitaalinen jakeluformaatti, vaan se seuraava omalaatuinen, uniikki ja ei-niin kaupallisesti varma peli.
Nimenomaan. Ymmärrän, että fyysisen puuttuminen harmittaa mutta boikotointia tai ”odotellaan aleja” ei vain pysty näin loistavan pelin kohdalla ymmärtämään. Luulisi, että pelejä ostaessa se ylivoimaisesti tärkein asia on se pelikokemus itsessään mutta välistä tuntuu, että joillekin sitäkin tärkeämpää on saada se muovikotelo hyllyyn pölyttymään ja jos sitä ei saa niin mielummin luovutaan siitä upeasta pelikokemuksesta minkä se peli tarjoaisi, kun siitä formaatista millä sen saa. Ja vielä, kun on kyse näin loistavasta pelistä niin surulliseksi vetää, että näiden ”periaatteiden” takia toivotaan jopa pelin floppaavan millä todellakin on aivan toisenlainen vaikutus tekijään, kun se, että ei tehdä enään digi-only. Digitaalisuus vain on tätä päivää ja se tulee sieltä pikkuhiljaa enemmän ja enemmän, boikotoi sitä yksittäisiä julkaisuja tai ei.
 
Mitäs työ jotka olette jatkaneet fyysisten ostelua niin onko suurin syy 1. keräilyinto ja pelit jää hyllyyn. 2. Saa halvemmalla ja heti kiertoon pelin pelattua. 3. Pelien kerääminen myynti mielessä myöhemmin jos arvo nousee. ( Näkee torissa ja huudossa paljon pelejä joita kaupataan järkkyhintaan.) 4. Joku muu syy?

Tuosta listasta itselle keskeisiä ovat

1. Pelit jää hyllyyn, keräilyinnosta en niinkään yksiselitteisesti puhuisi. Pelien kertyminen hyllyyn vain on luonnollisesti seuraus fyysisten julkaisujen ostamisesta. Niin typerältä kuin se kuulostaakin.
2. Usein pelit saa tosiaan jopa julkaisussa halvemmalla. Kiertoon pelit lähtevät harvemmin, ja silloinkin yleensä ilmaiseksi.
4. Tähän noita aiemmissa viesteissä lueteltuja asioita liittyen omistamiseen.

Jatkopohdintana vielä

3. Tämä on toki se homman varjopuoli, eikä rajoitu pelkästään peleihin. Kyllähän näistä haluaa moni hyötyä rahallisesti, kun julkaisut ja niiden painosmäärät kutistuvat. Ylihintaisiin tuotteisiin pätevät samat vaikuttamisen keinot, eli boikotointi. Valitettavasti ilmiön yleisyyden perusteella se ei ole toiminut kovin hyvin.
 
Kuluttajalla ei ole oikein muita mahdollisuuksia vaikuttaa alan kehitykseen kuin ostaa tai olla ostamatta jotain peliä. Luonnollisesti siinä joutuu pohtimaan, että onko tärkeysjärjestyksessä ensin esim. fyysisen median kannattaminen vai halu päästä pelaamaan jotain peliä. Itselläni järjestys on päivänselvä, eikä valinta rajoitu pelkästään tähän peliin. Boikotti on toki kuin tykillä kärpäsen ampumista, koska se aina näitä syitä kovin hienovaraisesti erittele. Toisaalta sen tekemättä jättäminen on hiljaista hyväksyntää ja kuin vapaalippu palveluntarjoajien tulevillekin aivoituksille.

Tietenkään yksittäisen pelaajan boikotilla ei ole mitään merkitystä, ellei satu olemaan joku miljoonien seuraajien some-influensseri. Mutta kuten tältäkin foorumilta voi lukea, moni näkee tämän asian niin merkityksellisenä, että jättää pelin ostamatta.
Ja miten se boikotti luetaan valmistajan suunnalta? Todennäköisesti niin, että jengi ei tykännyt meidän pelistä eikä niin, että jätettiin fyysinen tekemättä.
 
Ja miten se boikotti luetaan valmistajan suunnalta? Todennäköisesti niin, että jengi ei tykännyt meidän pelistä eikä niin, että jätettiin fyysinen tekemättä.

Aika paljon keskusteluahan tuo asia on juuri kyseisen pelin kohdalla aiheuttanut, joten en usko heidän olevan ainakaan täysin tietämättömiä asiasta. Kuten kirjoituksessani totesin, ei näitä boikotteja oikein voi niin tarkasti kohdentaa, että se jotenkin välittäisi palveluntarjoajalle yksiselitteisen viestin. Boikotin taustalla voi yhtä lailla olla vaikkapa hinta, fyysisen version puuttuminen tai jokin muu henkilökohtainen peruste. Missä se raja boikottiin lähtemiseen sitten kenelläkin on, onkin ihan oma juttunsa. Tai jos sellaista rajaa ylipäätään on.

Toisesta näkökulmasta katsottuna digiversion ostaminen puolestaan voisi lähettää sellaisen viestin, että niitä levyversioita ei tarvitse jatkossakaan julkaista. Sitä viestiä en itse ainakaan halua tekijöille välittää. Minulla ei ole niin pakottavaa tarvetta pelata jotain tiettyä peliä, että sen vuoksi olisin valmis luopumaan (mielestäni) omistusoikeudesta. Annan rahani mieluummin sitten niille muille pelintekijöille, joiden tekeleet vielä löytyvät levyltä.
 
Ihan satavarmasti etenkin AW2 myyntien flopatessa analysoitaisiin syitä tähän ja esiin voisi kuvitella nousevan vahvasti senkin, että oliko sittenkään järkevää jättää todella iso myyntikanava käyttämättä. Itse pelin ympärillä ollut kuitenkin hyvä pöhinä ja arvostelut/pelaajien kommentit olleet positiivisia. Johan tästä ratkaisusta on ympäri maailman kohistu ja joissain arvosteluissakin mainittu miinuksena, ei varmaan ole jäänyt tekijöiltä ja julkaisijalta huomaamatta. Sitäkin kautta voi sitten miettiä miksi myyntitavoitteisiin ei päästy JOS niin tulee käymään.
 
Ihan satavarmasti etenkin AW2 myyntien flopatessa analysoitaisiin syitä tähän ja esiin voisi kuvitella nousevan vahvasti senkin, että oliko sittenkään järkevää jättää todella iso myyntikanava käyttämättä. Itse pelin ympärillä ollut kuitenkin hyvä pöhinä ja arvostelut/pelaajien kommentit olleet positiivisia. Johan tästä ratkaisusta on ympäri maailman kohistu ja joissain arvosteluissakin mainittu miinuksena, ei varmaan ole jäänyt tekijöiltä ja julkaisijalta huomaamatta. Sitäkin kautta voi sitten miettiä miksi myyntitavoitteisiin ei päästy JOS niin tulee käymään.
Se ei välttämättä ole enään niin iso myyntikanava, kun voisi kuvitella:


Kohinaa digi-onlystä tämän kohdalla yleensäkki olen kuullut lähinnä täällä kfin foorumeilla ja jokusen hassun yksittäisen kommentin jossain youtube videon kommenttiosiossa.
 
Kohinaa digi-onlystä tämän kohdalla yleensäkki olen kuullut lähinnä täällä kfin foorumeilla ja jokusen hassun yksittäisen kommentin jossain youtube videon kommenttiosiossa.
Isoin kohina on varmaankin Twitterissä. Ei tarvitse kuin ottaa joku Remedyn Alan Wake 2 -postaus ja löytyy jopa yllättävän paljon ihmisiä, jotka ovat fyysisen version perään - kuin myös Steam version perään. Kyllä tuosta näkee että ihmiset haluavat pelata pelinsä tietyllä laitteella ja tietyllä formaatilla. Se että pystyin tuohon alle ottamaan kuvakaappauksia en vain yksittäisistä viesteistä vaan niin että siinä on monta viestiä peräjälkeen pyytämässä fyysistä versiota on paljon puhuvaa.
esim.
1698822817601.png
1698822869284.png

tai
1698822752609.png
 
Nimenomaan. Ymmärrän, että fyysisen puuttuminen harmittaa mutta boikotointia tai ”odotellaan aleja” ei vain pysty näin loistavan pelin kohdalla ymmärtämään. Luulisi, että pelejä ostaessa se ylivoimaisesti tärkein asia on se pelikokemus itsessään mutta välistä tuntuu, että joillekin sitäkin tärkeämpää on saada se muovikotelo hyllyyn pölyttymään ja jos sitä ei saa niin mielummin luovutaan siitä upeasta pelikokemuksesta minkä se peli tarjoaisi, kun siitä formaatista millä sen saa. Ja vielä, kun on kyse näin loistavasta pelistä niin surulliseksi vetää, että näiden ”periaatteiden” takia toivotaan jopa pelin floppaavan millä todellakin on aivan toisenlainen vaikutus tekijään, kun se, että ei tehdä enään digi-only. Digitaalisuus vain on tätä päivää ja se tulee sieltä pikkuhiljaa enemmän ja enemmän, boikotoi sitä yksittäisiä julkaisuja tai ei.
Tämän perusteellahan kuluttaja ei koskaan voisi boikotoida mitään, mikä häntä oikeasti kiinnostaisi paljon?
Tulee ihan Qatarin futiskisat mieleen. Upea futiskokemus kai sekin oli katsojille. Eikä mun boikotilla ollut vaikutusta kuin itselleni.

Alan Wake II ei ollut itsellä ensimmäisenä ostoslistalla muutenkaan, joten en ole sinänsä boikottirintamassa. Toki digi only vähentää riskiä päätyä pelin kimppuun, mutta eiköhän tätä joskus tule testattua. Toivon toki pelille ja Remedylle kaikkea hyvää, kuten varmaan ylivoimainen enemmistö tämänkin foorumin väestä.

Edit: Toki ostan pelejä satunnaisesti myös diginä, eli muutenkaan en tunne tässä niin vahvasti kuin toiset. Kaapit on jo riittävän täynnä pelejä, ei fyysinen pelikokoelma ole itselleni sellainen isompi ilonaihe. Toki pakottaminen pelkkään digiin v*tuttaa enemmänkin.
 
Tämän perusteellahan kuluttaja ei koskaan voisi boikotoida mitään, mikä häntä oikeasti kiinnostaisi paljon?
Tulee ihan Qatarin futiskisat mieleen. Upea futiskokemus kai sekin oli katsojille. Eikä mun boikotilla ollut vaikutusta kuin itselleni.

Alan Wake II ei ollut itsellä ensimmäisenä ostoslistalla muutenkaan, joten en ole sinänsä boikottirintamassa. Toki digi only vähentää riskiä päätyä pelin kimppuun, mutta eiköhän tätä joskus tule testattua. Toivon toki pelille ja Remedylle kaikkea hyvää, kuten varmaan ylivoimainen enemmistö tämänkin foorumin väestä.

Edit: Toki ostan pelejä satunnaisesti myös diginä, eli muutenkaan en tunne tässä niin vahvasti kuin toiset. Kaapit on jo riittävän täynnä pelejä, ei fyysinen pelikokoelma ole itselleni sellainen isompi ilonaihe. Toki pakottaminen pelkkään digiin v*tuttaa enemmänkin.
Joo ihmisoikeuksien puolesta boikotointihan on sama asia, kun pelin boikotoiminen digi-onlyn takia…
 
Joo ihmisoikeuksien puolesta boikotointihan on sama asia, kun pelin boikotoiminen digi-onlyn takia…
Noh voi sitä tuohonkin takertua, ajattelin että teikäläinen riittävän fiksuna tajuaa mitä haetaan ilman, että kirjoitan kaikista mahdollisista ilmiselvistä eroista näiden tilanteiden välillä. Mutta kai se rautalankakerä vaan kuuluu olennaisena tarvikkeena foorumikirjoitteluun.
 
Haluaisin tietää, että mikä olisi se vaihtoehtoinen tapa vaikuttaa tällaiseen asiaan, mikäli ostamatta jättäminen on väärä tapa?

Ihmisoikeuksiin vetoaminen on myös kaksiteräinen miekka, sillä sopimuksista riippuen myös oikeus omaisuuteen kuuluu niihin. Mutta kuten edellinen viestikin jo vihjaa, ehkä tähän kaninkoloon ei ole tarvetta mennä yhtään syvemmälle.
 
Noh voi sitä tuohonkin takertua, ajattelin että teikäläinen riittävän fiksuna tajuaa mitä haetaan ilman, että kirjoitan kaikista mahdollisista ilmiselvistä eroista näiden tilanteiden välillä. Mutta kai se rautalankakerä vaan kuuluu olennaisena tarvikkeena foorumikirjoitteluun.
Ja sitte mennään henkilökohtasuuksiin, kun argumentit loppuu kesken. Tyypillistä.
 
Ylös Bottom