Scatterbrain XO
New Member
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi
Hmm.. en ole varma käsitinkö tämän kohdan oikein, mutta: en usko, että PC-kehittäminen olisi hidastunut. Esim. GeoW on kehitetty alunperinkin PC:llä, vaikkain konsolille optimoituna. Loogisesti ajateltuna syy on vain siinä, että sellainen PC joka tuota peliä pyörittäisi hyvin (vuonna 2006) olisi ollut kiven alla. Toinen syy tietenkin tämä "Xbox 360 -yksinoikeus". Mutta ehkä tuoreempi peli, Crysis on parempi esimerkki. Peli myy varmasti näytönohjaimia, mutta möisikö se sittenkin vielä enemmän, jos peli pyörisi massojenkin koneilla?
Palataan GeoW:iin. Peli pyörii uskomattoman hyvin ja hidastelematta boksilla. Tsekkasin PC-version -> vähän sama fiilis kun Bioshockin kanssa, grafiikka on kyllä jumalaista lähinnä sen ansiosta, että on mahdollisuus käyttää isoja resoja, mutta pelitilanteessa eroja ei oikein huomaa. Silti peli tuntuu käsittämättömän raskaalle (8800GTS:llä) näyttöni natiiviresolla 1650x. Jos taas ajattelee, että tehoiltaan XO:n näytönohjaimen pitäisi käytännössä (muistaakseni) olla jotain ikivanhaa 1950pro:ta vastaava, niin onhan tämä varsin kummallista.
Tarkoitan tällä lähinnä sitä, että sielussani haen jonkin sortin selitystä tai vastausta sille, miksi 400 euron lootan pelit näyttävät edelleen vähintään yhtä hyviltä tai jopa paremmilta (viimeisimpänä Ace Combat 6 joka on uskomattoman kaunis) kun uuden huippuPC:ni pelit - muutamaa poikkeusta, kuten Crysis lukuunottamatta (joka ei sinänsä lohduta, kun uusi huippuPC on heti kyykyssä ja framet pysyy nippa nappa 30 tienoilla vähänkään isoimmilla resoilla).
Pelaan lisäksi tämän näköisiä pelejä XO:lla sen elinkaaren loppuun asti, jopa paremman näköisiä jos joku keksii jonkin uuden hienon algoritmin jne. PC:llä sen sijaan mulla on ainakin henk. kohtaiseti käynyt aina niin, että vähän päivityksen jälkeen joku peli on tullut ja kyykyttänyt koneen ja siitä hetkestä noin vuosi eteenpäin olen saanut lukea kateellisena, kuinka uusin ja hienoin peli pyörii omalla kokoonpanollani "siedettävästi" keskitason asetuksilla. Tämä on erittäin, erittäin ärsyttävää, näiden laite/ajuriongelmien lisäksi. Toisaalta olen niin grafiikkahuora, että on ihan toivottavaa että kehitys kehittyykin. Monesti vain mietin, että jos PC:lläkin olisi aikaa enemmän optimoida, mitä kaikkea siellä voitaisiinkaan saada aikaan sen sijaan, että näyttistä pitäisi parin vuoden välein päivittää (ja voi jösses kun tulee uusia standardeja niin joutuu samalla päivittämään muistit/emolevynkin).
sinappipipo sanoi:8800gts ja gtx julkaistiin 2006, eikä sen jälkeen oo boksilla ollut juuri grafiikkakisassa. Gears of War aikansa näyttävimpänä pelinä on vaan osoitus pc-kehittämisen hidastumisesta.
Hmm.. en ole varma käsitinkö tämän kohdan oikein, mutta: en usko, että PC-kehittäminen olisi hidastunut. Esim. GeoW on kehitetty alunperinkin PC:llä, vaikkain konsolille optimoituna. Loogisesti ajateltuna syy on vain siinä, että sellainen PC joka tuota peliä pyörittäisi hyvin (vuonna 2006) olisi ollut kiven alla. Toinen syy tietenkin tämä "Xbox 360 -yksinoikeus". Mutta ehkä tuoreempi peli, Crysis on parempi esimerkki. Peli myy varmasti näytönohjaimia, mutta möisikö se sittenkin vielä enemmän, jos peli pyörisi massojenkin koneilla?
Palataan GeoW:iin. Peli pyörii uskomattoman hyvin ja hidastelematta boksilla. Tsekkasin PC-version -> vähän sama fiilis kun Bioshockin kanssa, grafiikka on kyllä jumalaista lähinnä sen ansiosta, että on mahdollisuus käyttää isoja resoja, mutta pelitilanteessa eroja ei oikein huomaa. Silti peli tuntuu käsittämättömän raskaalle (8800GTS:llä) näyttöni natiiviresolla 1650x. Jos taas ajattelee, että tehoiltaan XO:n näytönohjaimen pitäisi käytännössä (muistaakseni) olla jotain ikivanhaa 1950pro:ta vastaava, niin onhan tämä varsin kummallista.
Tarkoitan tällä lähinnä sitä, että sielussani haen jonkin sortin selitystä tai vastausta sille, miksi 400 euron lootan pelit näyttävät edelleen vähintään yhtä hyviltä tai jopa paremmilta (viimeisimpänä Ace Combat 6 joka on uskomattoman kaunis) kun uuden huippuPC:ni pelit - muutamaa poikkeusta, kuten Crysis lukuunottamatta (joka ei sinänsä lohduta, kun uusi huippuPC on heti kyykyssä ja framet pysyy nippa nappa 30 tienoilla vähänkään isoimmilla resoilla).
Pelaan lisäksi tämän näköisiä pelejä XO:lla sen elinkaaren loppuun asti, jopa paremman näköisiä jos joku keksii jonkin uuden hienon algoritmin jne. PC:llä sen sijaan mulla on ainakin henk. kohtaiseti käynyt aina niin, että vähän päivityksen jälkeen joku peli on tullut ja kyykyttänyt koneen ja siitä hetkestä noin vuosi eteenpäin olen saanut lukea kateellisena, kuinka uusin ja hienoin peli pyörii omalla kokoonpanollani "siedettävästi" keskitason asetuksilla. Tämä on erittäin, erittäin ärsyttävää, näiden laite/ajuriongelmien lisäksi. Toisaalta olen niin grafiikkahuora, että on ihan toivottavaa että kehitys kehittyykin. Monesti vain mietin, että jos PC:lläkin olisi aikaa enemmän optimoida, mitä kaikkea siellä voitaisiinkaan saada aikaan sen sijaan, että näyttistä pitäisi parin vuoden välein päivittää (ja voi jösses kun tulee uusia standardeja niin joutuu samalla päivittämään muistit/emolevynkin).