Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus
Mikäkö sitten tekee konsolipelaamisesta niin ihanaa? 8 vuoden ikäisellä PS2:lla voi pelata edelleen kaikkia sen pelejä tismalleen samalla tavalla kuin kesällä 2001:kin. Ei ajurisäätöä tai muutakaan riesaa; lätty sisään ja pelaamaan. Vuoden 2009 PC-peli ei taitaisi vuoden 2001 PC:ssä inahtaakaan, ja toisaalta vuosia vanhaa peliä voi olla vaikea saada modernissa koneessa toimimaan. Eli tuota se konsolipelaamisen helppous minun mielestäni tarkoittaa. Sama laite palvelee vuosikaudet. (Vinkki: tässä kohtaa ei kannata alkaa inttää, että hajoaahan ne konsolitkin.)
Toinen pointti on se konsolin toimiminen "olohuoneen viihdekeskuksena". Ei ole sattumaa, että konsolit yleensä sijoitetaan olohuoneeseen ja tietokone jonnekin muualle. Vaikka monitorien koot ovatkin kiitettävästi kasvaneet viime vuosina, löytyy ihmisten olohuoneistakin yhä vain isompaa telkkaria. Toki niin PC:n kuin konsolitkin voi kytkeä vaikka videotykkiin, jos siltä tuntuu, mutta yleisesti ottaen konsolin parina oleva TV on reippaasti suurempi kuin se tietokoneen monitori. Katseluetäisyyskin toki vaikuttaa.
Joskus nuorena pojankoltiaisena videoita vielä jaksoi katsella piskuiselta monitorilta kuulokkeet päässä, mutta nykyään se kelpaa vain hätätilanteessa (lue: vaimo on valloittanut olkkarin ison töllön). On se vaan sen verran nautinnollisempaa katsoa isoa kuvaa ja nauttia surround-äänentoistosta. Ja onhan se sohva muutenkin rennompi kuin tämä tietokonetuoli.
PS3:lle on tarjolla myös netti-TV-kanavia, joskaan ei (vielä) Suomessa. Viikonloppuna Englannissa käydessäni testasin BBC:n iPlayeriä PS3:lla, ja se toimi aivan mahtavasti. Kuvanlaatua ei käytännössä erottanut normaalista Freeview'n (eli paikallisen digi-TV:n) kuvasta, vaikka alla oli "vain" 2 megan liittymä. En pitäisi lainkaan mahdottomana, että jonain päivänä esim. Ylen Areena toimisi suoraan Pleikkarin käyttöliittymästä.Tai oletko kuullut netti TV:stä tai tai sivustoista, joista näkee lataamatta TV-ohjelmia?
Ihan ystävällisenä vinkkinä: warella täällä ei kannata keulia. Pääsee äkkiä jäähyboksiin ihmettelemään, että mites tässä näin kävi.Bly-ray leffoja voi kyllä katsella mun PC:ltä, senkun warettaa hehhee =DD
Kuvia voi käännellä ja cropata, ja ne voi kopioida ulkoiselle medialle (tai ulkoiselta medialta Pleikkarille) parilla napinpainalluksella. Sitä paitsi näyttävät eri kivoilta isosta telkkarista kuin tästä 15 tuuman Macbook Pron näytöltä. Mitään varsinaisia kuvankäsittelyominaisuuksia ei ole tullut kaivattua, koska kuvat ovat kuitenkin pääasiassa ihan sitä katsomista varten. Jos jotain lisäviihdettä haluaa, voi taustalle laittaa musiikkia soimaan. Ei siihen oikeasti sen enempää tarvita.Kuvien katseleminen on aika päälle liimattu ominaisuus PS3:sella, koska sä voit vaan katsoa niitä, PC:llä kuitenkin niitä voi kuitenkin muokata ja niiden siirtely tikulle ja nettiin on paljon helpompaa, jos pleikalla nyt sitä voi ees tehä, saatika muilla konsoleilla...
Ero tietokoneen ja konsolin päivittämisessä on lähinnä siinä, että ensin mainittu tarkoittaa yleensä käytännössä esim. uuden raudan hankkimista, mutta konsolin tapauksessa päivittyy vain käyttöjärjestelmä. Ja se on taas kerran parin napinpainalluksen takana oleva operaatio, joka onnistuu, vaikkei ymmärtäisi edes mitä sana käyttöjärjestelmä edes tarkoittaa.Mä en ole konsoleihin perehtynyt ja tulkitsin niidne päivityksen vain sen kannalta, että yleensä PC leimataan paskaks sen takii, että sitä pitää päivittää. Sen jonkun on aika outoa valittaa siitä, kun kerran konsoleitakin pitää päivittää...
Onneksi maailmassa löytyy tilaa molemmille. Sitä paitsi jos PC todella voisi korvata konsolit, se olisi varmasti tähän päivään mennessä jo tapahtunut. Mutta koska laitteet palvelevat eri tarkoituksia, kumpaakin tarvitaan, eikä kumpikaan ole syrjäyttämässä toista.Konsoli ei korvaa PC.tä, mut PC voisi korvata konsolit, koska siitä löytyy lähes kaikki ominaisuudet mitä konsoleista.
Langaton näppäimistö toimii oikein kivasti myös sohvalta.1. Ja kuten sanottu netissä sä voit surffaa mut on sinne kirjottelu on aika turhauttavaa.
On hyvä, että voi tuon myöntää. Ei siinä mitään, ettei pidä konsoleista, mutta sitä omaa näkemystään ei pidä esittää ja tuputtaa universaalina totuutena. Itse olin ns. tietokonepelaaja toistakymmentä vuotta ennen ensimmäisen konsolin hankkimista, mutta sen jälkeen PC-peliurani oikeastaan töksähti kuin seinään.Mulla on vanhahtava käsitys konsoleista, koska en ole koskaan edes harkinnut ostavani sellaista, ja nää jutut mitä tiedän mä oon lueskellu esim. näiltä foorumeilta josta jo tuolla ylhäällä sanottiin.
Mikäkö sitten tekee konsolipelaamisesta niin ihanaa? 8 vuoden ikäisellä PS2:lla voi pelata edelleen kaikkia sen pelejä tismalleen samalla tavalla kuin kesällä 2001:kin. Ei ajurisäätöä tai muutakaan riesaa; lätty sisään ja pelaamaan. Vuoden 2009 PC-peli ei taitaisi vuoden 2001 PC:ssä inahtaakaan, ja toisaalta vuosia vanhaa peliä voi olla vaikea saada modernissa koneessa toimimaan. Eli tuota se konsolipelaamisen helppous minun mielestäni tarkoittaa. Sama laite palvelee vuosikaudet. (Vinkki: tässä kohtaa ei kannata alkaa inttää, että hajoaahan ne konsolitkin.)
Toinen pointti on se konsolin toimiminen "olohuoneen viihdekeskuksena". Ei ole sattumaa, että konsolit yleensä sijoitetaan olohuoneeseen ja tietokone jonnekin muualle. Vaikka monitorien koot ovatkin kiitettävästi kasvaneet viime vuosina, löytyy ihmisten olohuoneistakin yhä vain isompaa telkkaria. Toki niin PC:n kuin konsolitkin voi kytkeä vaikka videotykkiin, jos siltä tuntuu, mutta yleisesti ottaen konsolin parina oleva TV on reippaasti suurempi kuin se tietokoneen monitori. Katseluetäisyyskin toki vaikuttaa.
Joskus nuorena pojankoltiaisena videoita vielä jaksoi katsella piskuiselta monitorilta kuulokkeet päässä, mutta nykyään se kelpaa vain hätätilanteessa (lue: vaimo on valloittanut olkkarin ison töllön). On se vaan sen verran nautinnollisempaa katsoa isoa kuvaa ja nauttia surround-äänentoistosta. Ja onhan se sohva muutenkin rennompi kuin tämä tietokonetuoli.