Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Inertia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Käytännössä kaikki uudewt pelit, esim CoD MW2 pyörii nupit kaakoss, vaikka kone on "huiman" vuoden vanha. Kuitenkaan pelit tyyliin Crysis ei pyöri ihan täysillä, mut melkein =) Ja näyttökin on 23 tuumaa, joka syö tehoja, kun tarvitaan isompi resoluutio. Ei tässä uutta palikkaa olla ostamassa, kun vasta muutaman vuoden päästä.

MW2 on siinä mielessä aika huono esimerkki, että se käyttää IW4.0-engineä, joka alun perin pohjautuu id tech 4-engineen, joka julkaistiin jo 2004 ja ensimmäinen sitä käyttänyt peli oli Doom 3. Se miten paljon alkuperäisestä enginestä on IW4.0:ssa jäljellä on ihan arvailujen varassa, mutta jossain määrin vanhan enginen käyttö vaikuttaa vieläkin, kun katsoo MW2:n laitevaatimuksia. Minimi näytönohjaimeksi on mainittu GeForce 6600GT, ja 6600-sarja tuli myyntiin 2004. Pentium 4 ja AMD Athlon 64 3200+ prosessorit mainitaan riittäviksi ja nämäkin ovat ikiwanhaa tekniikkaa. MW2 käyttää vanhaa joskin hurjasti modifikoitua moottoria joten se on todella huono esimerkki, 95% uusista peleistä kun ei vastaavalla kokoonpanolla varmaan suostu edes asentumaan.

Näytön koko ei vaikuta tehojen tarpeeseen välttämättä mun käsittääkseni, vaan se natiiviresoluutio, ja isompi näyttö ei välttämättä tarkoita isompaa natiiviresoluutiota mun käsittääkseni. En kyllä totta puhuen ole edes ajatellut isompaa näyttöä tehosyöppönä vaikka 2 uutta isompaa näyttöä juuri puolisen vuotta sitten ostin itselleni. Ei vaikuttanut koneen suorituskykyyn mitenkään.

Jos itse olisin aktiivinen pc-pelaaja, ostaisin kyllä vähintään uuden näytönohjaimen vuoden tai viimeistään kahden välein. Nyt varsinkin on tulossa taas käsittääkseni uuden piirisarjat kummaltakin näytönohjainvalmistajalta, joten vuosi sitten ostetut kortit ovat jäämässä auttamatta vanhoiksi. Hyvällä prosessorilla kyllä pärjää kolme tai neljä vuotta vähintään, mutta hankittaessa sihen joutuu upottamaan jo yhden konsolin hinnan. Kuitenkin yksi syistä miksi pelata PC:llä on juurikin parhaimmat grafiikat, ja jos näytönohjainta ei päivitä, tämä pointti ei välttämättä toteudu.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

10v vanhat pelit toimii lähes aina, Dosboxissa luonnollisesti kikkailua on enemmän, mutta yritäppä tunkea konsoliin 15v vanha peli, ei kyllä käynnisty kikkailemallakaan.
PlayStation 1 täytti juuri sopivasti eilen 15 vuotta, ja sen julkaisupelitkin toimivat edelleen hienosti niin PS1:llä, PS2:lla kuin PS3:llakin. Pelkkä ikä ei siis ole pointti, vaan että vaikka aikaa kuluu, pysyy se konsolipeli yhtenäisen alustan ansiosta samanlaisena aikojen loppuun saakka. Toisaalta uudella PC:llä vanha peli voi saada ihan uudet kuosit esim. paremman resoluution ja erilaisten filtteröintien avulla. NeoGAFin PS2-emulaattoriketjussa on joukossa aivan törkeän hienoja kuvia PS2-peleistä emuloituna modernilla teho-PC:llä. Vielä kun Sony saisi samanlaisen emulaattorin PS3:een niin avot!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

PlayStation 1 täytti juuri sopivasti eilen 15 vuotta, ja sen julkaisupelitkin toimivat edelleen hienosti niin PS1:llä, PS2:lla kuin PS3:llakin. Pelkkä ikä ei siis ole pointti, vaan että vaikka aikaa kuluu, pysyy se konsolipeli yhtenäisen alustan ansiosta samanlaisena aikojen loppuun saakka. Toisaalta uudella PC:llä vanha peli voi saada ihan uudet kuosit esim. paremman resoluution ja erilaisten filtteröintien avulla. NeoGAFin PS2-emulaattoriketjussa on joukossa aivan törkeän hienoja kuvia PS2-peleistä emuloituna modernilla teho-PC:llä. Vielä kun Sony saisi samanlaisen emulaattorin PS3:een niin avot!
Väittäisin että pc peli joka julkaistaan uuden konsolisukupolven alussa, toimii vielä pcllä joka on käytössä sukupolven lopussa, eli kyllä se pckin suhtkoht yhtenäisenä pysyy, ja tämä oli se pointti siis meikällä. Emulaattorit on kyllä jees, onhan se Wii pelejäkin kivempi pelata kunnon resoluutiolla, kunhan vaan emulaatio saataisi vielä täysin bugittomaksi näiden uudempien konsolienkin kohdalla.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Väittäisin että pc peli joka julkaistaan uuden konsolisukupolven alussa, toimii vielä pcllä joka on käytössä sukupolven lopussa, eli kyllä se pckin suhtkoht yhtenäisenä pysyy, ja tämä oli se pointti siis meikällä.
Tuo voi nykyään olla ihan tottakin. Kun aktiivisen PC-pelaamisen lopetin vuonna -99, elettiin 3D-murroskautta, ja muutenkin ensimmäisten oikeasti hyödyllisten DirectX-versioiden (6.x) aikaa. Silloin aikaa meni ihan liikaa kaikenlaiseen säätämiseen, eikä ollut lainkaan tavatonta, ettei peli ymmärtänytkään uuden raudan/softan päälle. Siinä kohtaa PS1-pelaamisen vaivattomuus ihastutti niin paljon, että se vei miehen mennessään, ja sille tielle olen jäänyt, vaikka PC vaihtui Maciin "vasta" pari vuotta sitten.

Edelleenkin kyllä seuraan myös PC-pelien kehitystä sivusilmällä, ja aina välillä eteen tulee tilanteita (esim. DiRT 2:n kohdalla), joissa suorastaan suositellaan päivittämään peliä varten erikseen optimoituihin näytönohjaimen beta-ajureihin. Tällaiselle versiofriikille se on yhtä aikaa siunaus ja kirous; pääsee testaamaan asioita, mutta toisaalta joskus uusi versio puraiseekin nilkkaan. Vaan on tuota konsolipuolellakin tässä sukupolvessa jo nähty, että firmispäivitys pistää pahimmillaan konsolin siihen kuntoon, ettei se ilman kiintolevyn alustusta suostu buuttaamaan.

Mutta nautitaan valintojen monipuolisuudesta, ja koetetaan ymmärtää myös toisten näkemyksiä, vaikka itse ei siitä toisesta vaihtoehdosta niin diggailtaisikaan.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Löytyyhän tässä konsoleita 8kpl ja viimeajat kulunu aika tiiviisti NHL 10:n parissa Boxilla, joten kyllä PC:n ohella saa konsolitkin aikaa ihan mukavasti aina kun sattuu sopiva peli. Alusta kun alusta, jos joku peli kiinnostaa, niin on se alusta hommattava mille pelin saa.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Voi olla asteen OT, mutta mikä on pääsyynä siihen, että pelit kuten "Crysis/Crysis Warhead" ja "ARMA 2" eivät ole ilmestyneet konsoleille - varsinkin kun sota/räiskintä on konsoleilla niin suuressa suosiossa? Onko se tosiaan "tehoista" kiinni? Myykö pelkät PC-versiot nykyään vielä tarpeeksi? PC-pelaajat, valaiskaa konsoliheppua. ;)

Mutta aidosti harmittaa, kun ei pääse pelaamaan noita. Ei oikein viitsi PC:tä muutaman pelin takia hankkia.. Ja hiiri+näppäin ei istu omaan pelimaailmaan. Onneksi "Crysis 2" tulee nyt myös konsoleille..
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Kyllä ne sen sortin tehorautaa vaatii että hankala niitä olisi optimoida nykykonsoleille, varsinkin kun alunperin on tehty pc:lle. Varsinkin Arman vaatima prosessoriteho on aika huikaiseva.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Mielestäni konsolipelit vievät vaivattomuudessa voiton.
PC-ongelmat ovat minulla hyvin yleisiä kun joutuu selaamaan
kaikki järjestelmä-vaatimukset läpi. Mutta sitten kun on asentamassa
peliä niin ei toimikkaan silti. Ehkä ongelmani on liian huono ja hidas PC,
mutta silti, konsolipelit ovat vaivattomampia.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Kyllä ne sen sortin tehorautaa vaatii että hankala niitä olisi optimoida nykykonsoleille, varsinkin kun alunperin on tehty pc:lle. Varsinkin Arman vaatima prosessoriteho on aika huikaiseva.

Tuskin se tehoista on kiinni. Olihan Arma2:kin alunperin tulossa konsoleille, mutta ilmeisesti resurssien puutteessa peruutettiin. Crysiskin pyörii medium asetuksilla siihen 30fps pintaan jopa omalla nuhapumpullani (joka on kuitenkin huomattavasti tehottomampi tehokonsoleita), joten ei varmasti olisi kovin vaativaa saada peli toimimaan konsoleilla. Aikaa ja rahaa se silti vaatisi, joten kehittäjät ovat nähneet paremmaksi olla kuluttamatta resursseja konsoliporttauksiin, jotta pc-versiosta saataisi mahdollisimman hyvä.

Toinen syy on se, että esim. arman tapauksessa monimutkainen sotasimulaattori käytännössä vaatii näppäimistön, joten peli olisi konsolilla joka tapauksessa raakile.

Lisäksi syynä voi olla se, että tehokonetta vaativien pc-pelien käyttäkäkanta koostuu lähinnä pc-elitisteistä, jotka katsovat konsoleita kieroon. Jos peli on saatavilla myös konsoleille, ei se silloin hyödynnä pelaajien huippukalliiden koneiden täyttä potentiaalia, minkä vuoksi peli jää hyllyyn tai tulee kovalevylle arvelluttavampaa kautta. Pc-pelien kehittäjät ovat tästä tietoisia ja saattavat jättää konsoliversiot jo suunnittelupöydällä pois. Kovin moni kehittäjä tuskin pystyy tälläistä politiikkaa kuitenkaan kauaa harjoittamaan, ja uskoisinkin että suuren budjetin pc yksinoikeudet tulevat vähenemään huomattavasti, kuten ovat jo vähentyneet tämän sukupolven aikana. Raha se on joka ratkaisee.

Edit. Ja selvennettäköön, että molempien tehokonsolin prosessoritehot ovat vielä verrattavissa huippu-pc:n prosessoreihin. Konsolien pullonkaulat ovat näytönohjain ja vähäinen muisti.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Crysiskin pyörii medium asetuksilla siihen 30fps pintaan jopa omalla nuhapumpullani (joka on kuitenkin huomattavasti tehottomampi tehokonsoleita), joten ei varmasti olisi kovin vaativaa saada peli toimimaan konsoleilla.

Crytek aikanaan selitti, että Crysisin kohdalla suurin ongelma oli kenttien muistivaatimukset, jotka ylittivät konsolien resurssit. Puhtaasti laskennallisesti Crysis taitaa olla nykyään jo mainettaan kevyempi peli. Etenkin jos suostuu luopumaan High-asetusten tuomasta realismihyppäyksestä, vähän vanhempikin kokoonpano pystyy peliä pyörittämään. Ihan korkeimmat asetukset ovat silti edelleen aika kova pala koneelle kuin koneelle. Talk about scalability, huh?

Crysis on kyllä toisaalta sellainen peli, ettei sitä tulisi ensimmäiseksi mieleen pelatakaan konsolilla. Konsolit ovat omiaan hieman toisenlaisissa toimintapeleissä. Työkalut tehtävän mukaan. :)
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

PC:n ja konsolien välinen hintaero korostuu wanhoissa kunnon peleissä. Miten on mahdollista saada Earthworm Jimit parilla lantilla kun Virtuaalikonsolissa ne maksavat 8 euroa / kappale? Se ei ole enää mikään kovin kohtuullinen hinta siitä vaivattomuudesta, että pelit saa vähän helpommin pyörimään televisioruudulla. GoG-pelit kun nekin saa kohtuullisen nopeasti pelattavaksi ilman DRM:ää tai muuta bloattia hidastamassa asennusta ja käyttöönottoa.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Edit. Ja selvennettäköön, että molempien tehokonsolin prosessoritehot ovat vielä verrattavissa huippu-pc:n prosessoreihin. Konsolien pullonkaulat ovat näytönohjain ja vähäinen muisti.

Tuota en kyllä purematta niele, ilman jotain konkreettista todistetta (Muuta kuin mutua.) :)
Tietysti se mitä kukin pitää huippu pc:nä varmasti vaihteleepi.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

PC:n ja konsolien välinen hintaero korostuu wanhoissa kunnon peleissä. Miten on mahdollista saada Earthworm Jimit parilla lantilla kun Virtuaalikonsolissa ne maksavat 8 euroa / kappale? Se ei ole enää mikään kovin kohtuullinen hinta siitä vaivattomuudesta, että pelit saa vähän helpommin pyörimään televisioruudulla. GoG-pelit kun nekin saa kohtuullisen nopeasti pelattavaksi ilman DRM:ää tai muuta bloattia hidastamassa asennusta ja käyttöönottoa.

Siinäpä se vähän on, kun konsoleilla laitevalmistajat vetävät sen ~kolmanneksen välistä ja käytännössä kieltävät vapaan hintakilpailun omilla alustoillaan. Melkein kaikki nettipalvelut ja -hyödykkeet ovat konsoleilla kalliita suhteessa Steamin ja muiden PC-palveluiden hintatasoon. Mutta jotain myyntimiesten oveluudesta kertoo tietysti se, etteivät hinnat välttämättä ylitä vielä kipurajaa. Vaikka periaatteessa tietää maksavansa liikaa, niitä ostaa silti. :o
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Joo, kyllä konsolipelikaupat rahastavat vanhoilla peleillä, ei siitä pääse mihinkään. Mutta kuten Hakkiz sanoi, niin hinnat ovat usein juuri siinä "rajoilla" ja päätös on monelle helppo jos jotain remaster-versioita trophyillä/achievementeillä on saatavilla.

Itse myönnän, että maksan kyllä muutaman euron pelistä lisää ihan sen takia, että siitä saisi muutaman trophyn/ach. samalla.. Ja joku isompi "remasterointi" on tietenkin jo tosi hieno juttu.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

oma mielipide tästä aiheesta

pc on monipuolisempi
(pystyt muokkaan grafiikka settinkejä erittäi laajasti esim cod4)

ja pelaaminen on helpompaa
(no otetaa vielä toi cod4, tattien kans aimiminen on hirveää!)

olen itse paukuttanu pc:tä pääsääntöisesti, mutta nyt on pakko myöntää että kun kelloon tulee 24 tänä vuonna niin ei oikein enää pc kiinnosta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Pelaisin vieläkin pc:llä, mutta vasemman käden särkyminen pilasi homman. Kävin KYSissä puolen vuoden aikana monet tutkimukset läpi: hermopisteet, röntgenit, magneettikuvaukset ym. Eikä löytynyt syytä. Jos yritän pelata pc:llä niin vasen käsi menee 10 minuutin jälkeen ihan *piip* kipeäksi ja sen jälkeen on pakko lopettaa. Nyt on tullut pelailtua ainoastaan konsoleilla, niissä vasen käsi ei mene kipeäksi.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

oma mielipide tästä aiheesta



ja pelaaminen on helpompaa
(no otetaa vielä toi cod4, tattien kans aimiminen on hirveää!)

Tottumuskysymyksiä, joku voisi sanoa että pc:n hiiritähtäys on ylinopea (eli suomeksi epäinhimillinen) ja pc:n asennusrumba kaikkineen on sadistista kakkaa. :)

KUN taas konsolilla kaikki on vaivattomampaa ja peleistä saa oikeasti nauttia sen sijaan että kyhnyttää koneella selkä kyyryssä ja paikat kipeänä. ;)
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

olen itse paukuttanu pc:tä pääsääntöisesti, mutta nyt on pakko myöntää että kun kelloon tulee 24 tänä vuonna niin ei oikein enää pc kiinnosta.. ainut mitä pc:ltä odotan on Battlefield: Bad Company 2, tämä tulee oleen varmaan ainut peli mihin meinaan enään pc:llä koskea, muuten suuntana todennäköisesti ps3:n maailma. miksi? pc pelaaminen on aika yksinäistä ja suurin osa lapsuuden kavereista pelaa kyseistä konsolia ja mielestäni pc on vähän niinku teinipoikien vehe niin siksi. (CS yms. skeida)

ja haluan nyt painottaa, että tällä hetkellä olen pc pelaaja, kotoa tosin löytyy live-bännätty xbox360 mutta lähiaikoina tulen ps3:n ostamaan ja boxin annan hyväntekeväisyyteen.

Sama tausta, PC:llä tuli taottua yli 10v. Ostin PS3 ja paluuta PC maailmaan ei ole. Yksinkertaisesti se että istut sohvalla ja 40" TV edessä on 10x miellyttävämpää kuin koneella istuminen. Eikä tarvi 2v välein murehtia koneen päivityksestä. Tatit on oikeasti hyvät myös COD:ssa, tottumis kysymys mutta pari illassa homma tulee jo selkäytimestä.

Jos vielä katsot hieman mistä pelisi ostat, etkä joka peliä osta heti uutena vaan maltat odottaa alekoreja, niin väitän että konsoli tulee halvemmaksi kuin pelkästään PC:n päivityskierre. (piratistimia kun PC:llä ei kukaan harrasta)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Bioshock 2:n PC-versiossa on sen verran huh-huh-tason DRM-järjestelmä, että oikein pahaa tekee. Edes pelin tallentaminen ei onnistu, ellei käyttäjä ole kirjautunut Games for Windows Live -palveluun. Erityisen ongelmalliseksi tilanteen tekee sen, että maailmassa on yli 160 maata, joissa GfWL ei ole tuettu. Oletko esim. kreikkalainen? Tough luck, et pääse pelaamaan peliä netissä.
I knew I forgot something. It’s the fact GFWL is NOT supported in 166 countries! AT ALL! If you register your game from within one of those countries, your license is lost FOREVER and you will NEVER be able to go online/play multiplayer with that copy EVER again. A quick google will show plenty of casualties.

Lähde: RockPaperShotgun
 
Ylös Bottom