Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus
MW2 on siinä mielessä aika huono esimerkki, että se käyttää IW4.0-engineä, joka alun perin pohjautuu id tech 4-engineen, joka julkaistiin jo 2004 ja ensimmäinen sitä käyttänyt peli oli Doom 3. Se miten paljon alkuperäisestä enginestä on IW4.0:ssa jäljellä on ihan arvailujen varassa, mutta jossain määrin vanhan enginen käyttö vaikuttaa vieläkin, kun katsoo MW2:n laitevaatimuksia. Minimi näytönohjaimeksi on mainittu GeForce 6600GT, ja 6600-sarja tuli myyntiin 2004. Pentium 4 ja AMD Athlon 64 3200+ prosessorit mainitaan riittäviksi ja nämäkin ovat ikiwanhaa tekniikkaa. MW2 käyttää vanhaa joskin hurjasti modifikoitua moottoria joten se on todella huono esimerkki, 95% uusista peleistä kun ei vastaavalla kokoonpanolla varmaan suostu edes asentumaan.
Näytön koko ei vaikuta tehojen tarpeeseen välttämättä mun käsittääkseni, vaan se natiiviresoluutio, ja isompi näyttö ei välttämättä tarkoita isompaa natiiviresoluutiota mun käsittääkseni. En kyllä totta puhuen ole edes ajatellut isompaa näyttöä tehosyöppönä vaikka 2 uutta isompaa näyttöä juuri puolisen vuotta sitten ostin itselleni. Ei vaikuttanut koneen suorituskykyyn mitenkään.
Jos itse olisin aktiivinen pc-pelaaja, ostaisin kyllä vähintään uuden näytönohjaimen vuoden tai viimeistään kahden välein. Nyt varsinkin on tulossa taas käsittääkseni uuden piirisarjat kummaltakin näytönohjainvalmistajalta, joten vuosi sitten ostetut kortit ovat jäämässä auttamatta vanhoiksi. Hyvällä prosessorilla kyllä pärjää kolme tai neljä vuotta vähintään, mutta hankittaessa sihen joutuu upottamaan jo yhden konsolin hinnan. Kuitenkin yksi syistä miksi pelata PC:llä on juurikin parhaimmat grafiikat, ja jos näytönohjainta ei päivitä, tämä pointti ei välttämättä toteudu.
Käytännössä kaikki uudewt pelit, esim CoD MW2 pyörii nupit kaakoss, vaikka kone on "huiman" vuoden vanha. Kuitenkaan pelit tyyliin Crysis ei pyöri ihan täysillä, mut melkein =) Ja näyttökin on 23 tuumaa, joka syö tehoja, kun tarvitaan isompi resoluutio. Ei tässä uutta palikkaa olla ostamassa, kun vasta muutaman vuoden päästä.
MW2 on siinä mielessä aika huono esimerkki, että se käyttää IW4.0-engineä, joka alun perin pohjautuu id tech 4-engineen, joka julkaistiin jo 2004 ja ensimmäinen sitä käyttänyt peli oli Doom 3. Se miten paljon alkuperäisestä enginestä on IW4.0:ssa jäljellä on ihan arvailujen varassa, mutta jossain määrin vanhan enginen käyttö vaikuttaa vieläkin, kun katsoo MW2:n laitevaatimuksia. Minimi näytönohjaimeksi on mainittu GeForce 6600GT, ja 6600-sarja tuli myyntiin 2004. Pentium 4 ja AMD Athlon 64 3200+ prosessorit mainitaan riittäviksi ja nämäkin ovat ikiwanhaa tekniikkaa. MW2 käyttää vanhaa joskin hurjasti modifikoitua moottoria joten se on todella huono esimerkki, 95% uusista peleistä kun ei vastaavalla kokoonpanolla varmaan suostu edes asentumaan.
Näytön koko ei vaikuta tehojen tarpeeseen välttämättä mun käsittääkseni, vaan se natiiviresoluutio, ja isompi näyttö ei välttämättä tarkoita isompaa natiiviresoluutiota mun käsittääkseni. En kyllä totta puhuen ole edes ajatellut isompaa näyttöä tehosyöppönä vaikka 2 uutta isompaa näyttöä juuri puolisen vuotta sitten ostin itselleni. Ei vaikuttanut koneen suorituskykyyn mitenkään.
Jos itse olisin aktiivinen pc-pelaaja, ostaisin kyllä vähintään uuden näytönohjaimen vuoden tai viimeistään kahden välein. Nyt varsinkin on tulossa taas käsittääkseni uuden piirisarjat kummaltakin näytönohjainvalmistajalta, joten vuosi sitten ostetut kortit ovat jäämässä auttamatta vanhoiksi. Hyvällä prosessorilla kyllä pärjää kolme tai neljä vuotta vähintään, mutta hankittaessa sihen joutuu upottamaan jo yhden konsolin hinnan. Kuitenkin yksi syistä miksi pelata PC:llä on juurikin parhaimmat grafiikat, ja jos näytönohjainta ei päivitä, tämä pointti ei välttämättä toteudu.