Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
PC näyttää entistä paremmalle vaihtoehdolle ensi sukupolven ainoaksi pelikoneeksi.
1. Kaikki nettipelaaminen ilmaista
2. Streamaus ilmaista + saa itse valita mihin palveluun streamaa + laadun saa itse valita (nettiliittymän nopeuden mukaan toki)
3. Pelikuvan tallentaminen ilmaista, ja ei mitään idioottimaisia 15min rajoituksia + laadun saa itse valita
4. Kaikki nuo media "appsit" kuten Netflix yms luonnollisesti toimii ilman minkään maksumuurin takana olemista + voi katsella myös toisten maiden tarjontaa helposti
5. Voice chat on ilmaista esim. Skypellä, tai esim. Mumblella, TeamSpeakilla jne...
1. Riippuen miten asiaa katsoo. Pelaajat itse maksavat servereistä yhteisönä tai yksilöinä eli joku muu maksaa kuin varsinainen yhtiö. Älä käytä tätä plussana jatkossa. Tätä voitaisiin myös soveltaa konsoleilla sen sijaan että Sony tai muut firmat itse ylläpitäisivät servereitä.
2. Niin meinaatko tällä nyt UStreamia ja Twitchiä? Eipä noista striimipalveluista ole kauheasti valinnan varaa ja uskoisin että striimaus konsoleilla on myös korkean laatuista sekä laadun voisi määritellä.
3. Rajoituksena toimii oma koneesi jonka vuoksi en itse nykykoneellani voi kaapata kuin 720 resoluutiolla ilman että peli rupeaisi tökkimään kun pelaan HD Ready resolla esim. BF3:sta High asetuksilla. Mahdollisuus kaapata sitä kuvaa sulavasti ilman että pelaaminen häiriintyy vaatii koneelta enemmän tehoja mitä itse peli tarvitsee (käytän MSI Afterburnerin mukana olevaa näppärää videokaapparia). Tässä konsoleilla on selvä etu kun kyseessä on erillinen laitteisto hoitamassa sitä. Kuka vielä tietää, jos sen rajoituksen voi poistaa tallentamalla suoraan kovalevylle.
4. No et sata varmasti voi helposti katsella muiden maiden tarjontaa ilman ylimääräisiä säätöjä omasta päästä. Edelleen 2/3 konsoleista ei pidä näitä ylimääräisiä leffapalveluitasi maksumuurin takana.
5. Chatti on ilmaista kunhan joku maksaa. Ei ne Mumblet, Teamspeakit ja Ventrillot mitään ilmaisia ole vai olenko väärässä? Joku niiden ylläpidosta maksaa tavalla tai toisella. Konsolien yhteydessä kuten nyt vaikka PS4:ssa voit keskustella ihan kenen tahansa kanssa jolla on PS4 ja ehkä jopa Vitan omaavan kanssa. PC:llä taas jos sitä ohjelmaa ei läydy tai ei halua käyttää niin mitäs sitten? Itse en käytä omalla koneellani Teamspeakia, Venttiä tai Skypeä (mikä on ihan turhan raskas äänipuheluille). Mumblea käytän nykyisin aika harvoin ja sekin on sitten Murojen ylläpitämällä kanavalla (ihan kivaa porukka) kun innostun pelaamaan jotakin peliä mitä hekin pelaavat.
Kaikki konsolit tarjoavat ymmärtääkseni ääni- ja tekstichattit ja tarjoavat yhtenäisen palvelun ilman että kukaan palveluun kuuluva jäisi jostakin ulos. Sinun ihannoimasi Steam ei tarjoa äänikeskustelua missään muodossa eli se on huonompi alusta yhteisölle kuin SEN, Live ja Wii verkko.
Konsoleilla et osta lisenssiä tai palvelua jos ostat fyysisen tuotteen mutta PC:llä joudut tyytymään 95%:sti pelkästään lisensseihin tai palveluihin mitä peleihin tulee. Kun Steamin tapainen palvelu menee alas niin sinulta evätään pääsy kirjastoosi. Omistat ilmaa.
Ainut plussa mitä näen PC puolella on se että pelaajakunta voi ylläpitää haluamansa pelin nettipuolta yllä niin kauan kuin se haluaa. Jopa silloinkin kun pelin viralliset ylläpitäjät vetävät töpselit irti seinästä omalta keskuspalvelimeltaan, voivat pelaajat pyörittää serveriä virtuaali-LAN-ohjelmien kautta kunhan pelissä on jonkin sortin LAN tuki.