Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

Nascar-kuljettaja teki eilen uskomattoman videopeli-ohituksen kisan viimeisessä mutkassa (kyllä te kaikki tiedätte miten niissä voi kusettaa). Katsokaa video :cool:

Haastattelussa kertoikin tehneensä noin aina Nascar 2005 Gamecube-versiossa :D

 
En tiedä mihin ketjuun tämä parhaiten kuuluisi, mutta pannaan nyt tänne. Eli Segan 25 vuotta kateissa ollut pikkutuhma kirjaimellinen videopeli on nyt kaikkien imutettavissa. Panemisesta ja imuttelusta huolimatta peliä voi turvallisin mielin pelata myös pähkinättömässä marraskuussa, sillä peli ei sisällä alastomuutta tai muutakaan epäkristillistä rietastelua.

Uutisen suosituin kommentti kuvannee peliä hyvin: "It looks like an early, bad episode of Babylon 5."


 
Tein aiemmin ketjun sekalaisille peliuutisille, mutta se ei ole ainakaan vielä kovin suosittu.
 
Completionist on varmaan monelle tuttu nimi tälläkin foorumilla, mutta nyt on herralla osunut paska tuulettimeen aika komeasti.
Jirardin isä siis perusti vuosia sitten open hand foundationin joka kerää eri hyväntekeväisyys tapahtumilla rahaa joka sitten lahjoitetaan eri tahoille dementian hoitoa ja tutkimuksia varten.

Myös Jirard on ollut hommassa mukana jo vuosia järjestämällä peli striimejä joissa katsojat on lahjoittaneet rahaa ja myös erilaista tavaraa on tietenkin ollut myynnissä.
Nyt vaan selvisi ihan verotietoja katsomalla, että open hand ei ole viimeiseen kymmeneen vuoteen lahjoittanut mitään mihinkään vaan yli 600.000$ on edelleen yhdistyksen tilillä.
Tämä siitäkin huolimatta, että Jirard on joka tapahtuman alussa maininnut ison listan sairaaloita ja muita paikkoja johon ovat lahjoittaneet rahaa ja joiden kanssa ovat yhteistyössä eli on siis suoraan valehdellut katsojille joka kerta, koska mitään ei ole lahjoitettu mihinkään.
Nyt kun tämä selvisi niin selityksenä oli, että ne ei ole vielä löytäneet sopivaa kohdetta lahjoituksille. No miten ois ne kaikki paikat joiden kanssa muka on tehty yhteistyötä.

Nyt hommaa on kaivettu vielä lisää ja parin viimeisen vuoden aikana tuloiksi on merkattu lähinnä ne rahat mitä on saatu sellaisen kanavan kautta josta näkee suoraan kuinka paljon on lahjoitettu, mutta missä on kaikki katsojien lahjoitukset striimien aikana, eri kaman myynnistä tulleet tulot tai golf turnauksen tuotot. Kaiken tämän pitäisi mennä kuulemma suoraan open handille, mutta nyt tuloista puuttuu kymmeniä tuhansia.

 
Ihan mielenkiintoista olisi lukea tuo, mutta näillä otsikoinneilla tuntuu olevan vähän ikävä vaikutus markkinoilla. Siis nimenomaisesti näillä "Tiesitkö, että kaapissasi voi lojua aarre?" tai "Vanhoista [syötä tuotekategoria tähän] maksetaan nyt jopa satoja euroja"-tyyppisiset otsikot, joiden jälkeen Tori ja Huuto.net pursuaa ylihintaista tavaraa. Varsinkin leffaharrastuksen osalta huomannut tämän vaikutuksen, kun joku somettaja tai lehti julistaa näitä hintoja, niin moni luulee sen yleisimmänkin tuotteen olevan mielettömän arvokas.
"Ostettiin silloin 1990-luvun lopulla Mustamäen torilta (piraatti-) pelejä simolle, kyl niistä voi 500e pyytää."
 
Ihan mielenkiintoista olisi lukea tuo, mutta näillä otsikoinneilla tuntuu olevan vähän ikävä vaikutus markkinoilla.
Itse jutussahan mainitaan esimerkein ihan oikein että joistain peleistä maksetaan isoja summia mutta otsikosta voisi tosiaan asiaan vihkiytymätön saada käsityksen että ihan kaikista maksetaan hyviä hintoja. On siis tosiaan vähän klikkiotsikkomainen otsikko valittu.
 
Snufkin: Melody of Moominvalley -arviota lukiessa mainittiin termi "cozy gaming". Täytyi termi googlata ja löytyi Ylen juttu siitä.

Eikö valtaosa pelaamisesta ole rentoutumista, jos ei kilpapelaamista lasketa. Tai jotkut kuulemma saattavat pelata verkossa änäriä veren maku suussa.

 
No jaa, ehkä pelaaminen yhtä rentoa tai ei kuin vaikkapa urheilukin: voi ottaa iisimmin chillaillen tai ihan täysillä.

Yleisesti vähän ärsyttää että kaikelle pitää keksiä joku oma nimike tai alagenre. Cozy gaming. Justiinsa.

Noista esimerkkipeleistä olen pelannut Spiritfarerin ja oli kyllä tylsää hommaa. Itselle rentoa pelaamista on vaikka joku Mario, jossa itse pelaaminen on sujuvaa mutta mukana voi olla haastettakin. Jopa soulsit on rentoa kunhan ei mene haastamaan sitä itselle vaikeinta pomoa tms.

Unpacking taitaa myös mennä "cozyihin", kuten kaikki Simsit ja Animal Crossingit? Unpackingin jaksoi pelata mutta oli se sekin sellaista että välillä kyseenalaistin että mitä oikein hommaan. Tosin pidän myös astianpesukoneen täyttämistä tyydyttävän kun sen saa täytettyä täydellisesti, joten ehkä siinä oli jotain sellaista aspektia. Olin silti tyytyväinen että oli lyhyt peli. Simsit ja Animal Crossingit ei oikein ole ikinä innostaneet. Tai muutenkaan mikään eläminen pelissä niin että vain hengaillaan tekemättä varsinaisesti mitään erikoisempaa.
 
Sami ”Sam Lake” Järvi, mies on aina niin innostunut ja positiivinen kertoessaan peleistä, oikeinkin tarttuvaa ja käsinkosketeltavaa tuo intohimo pelien tekemistä kohtaan. Remede saa kyllä olla erittäin tyytyväinen että on saanut tuollaisen keulakuva hepun firmaansa ! :)

Sam Lake Picks His Favorite Moment from Every Remedy Game
“Watch as Sam Lake chooses his best Remedy game moments! Remedy Entertainment makes games packed full of memorable moments. Whether it’s Max Payne’s nightmare fuel dream state levels or Control’s reality-twisting Ashtray Maze, you’ll no doubt have your favourites. So, we thought we’d ask Sam Lake, Creative Director at Remedy, to choose his fondest moments from each of the games he’s worked on in over 20 years at the studio. Here are his favorite Remedy game moments.”

-------------------------------

”Longtime Remedy Entertainment writer Sam Lake sat down to discuss his unexpected career, from how helping a friend led to writing Max Payne, creating Alan Wake, the elusive Alan Wake 2, lessons learned from Quantum Break, and how it's all led to Remedy's new game, Control.”

------------------------------
Pelaajan nro231 / tammikuu 2013 kansikuva pojuna...
Näyttökuva 2024-03-11 073933.png
 
Viimeksi muokattu:
Tänään Kalevassa juttua otsikolla ”Pelit ja some voivat sotkea koulumotivaatiota”. Juttu on vain tilaajille, mutta koska asia on tärkeä ja varmastikin moni foorumin vanhempi painii tämän asian kanssa, kopioin tekstin spoiler-napin alle.

Itse myös vanhempi ja aina mietityttää omien lapsien peli- ja ruutuaika. Valtamediassa hyvin usein pelaaminen nähdään negatiivisena harrastuksena, mikä aiheuttaa vain ongelmia.

Löytyykö meiltä foorumilta keskusteluketjua tähän aiheeseen? Olisi mielenkiintoista lukea muiden näkemyksiä, miten harrastatte pelaamista kotona ja kuinka paljon peliaikaa sallitte omille lapsille. Jos ei ole sopivaa ketjua, tehdään.

"Sosiaalisessa mediassa saatava huomio ja etenkin pelaaminen palkitsevat aivoja jatkuvalla dopamiiniryöpyllä. Esimerkiksi television katsomisella ei ole samanlaista vaikutusta…"

Poissaoloja, väsymystä, uhmakasta käytöstä ja hällä väliä -asennetta. Pienempien oppilaiden kohdalla raivareita ja fyysisiä purkauksia muita ihmisiä kohtaan. Näin mentoriopettaja Kirsi Pöykön mukaan oppilaan motivaation puute voi näkyä koulussa.

Pöykkö on nähnyt peruskoulun elämää vuodesta 1998. Nyt hän kiertää mentoriopettajana ja neuropsykiatrisena valmentajana opettajien apuna Oulun pohjoisen alueen kouluissa.

Hän on havainnut koululaisissa muutoksen.

– Nykyään on enemmän oppilaita, jotka jäävät kokonaan pois koulusta. Myös psyykkinen oireilu on lisääntynyt.

Yhä useammalla oppilaalla keskittymiskyky on nopean TikTok-videon keston luokkaa. Jo matematiikan sanallinen tehtävä voi olla liian pitkä tekstipätkä luettavaksi.

Motivoitunutta oppilasta Pöykkö kuvaa näin: tulee ajoissa kouluun aamupalan syöneenä, on ottanut työskentelyvälineet mukaan ja noudattaa aikuisen ohjeita. Opinnot etenevät.

– Se ei tarkoita, että lapsi koko ajan tykkäisi koulunkäynnistä, hän sanoo.

Neuropsykologian erikoispsykologi Heli Isomäki Terveystalosta kertoo, että motivaatio voi pohjautua eri ihmisillä eri asioihin, kuten sosiaalisiin suhteisiin tai sopivaan vaatimustasoon, uuden oppimiseen tai ulkoisiin palkkioihin.

Motivaatioon liittyy keskeisesti aivoissa erittyvä mielihyvähormoni dopamiini. Isomäen mukaan dopamiinia voi erittyä koulussa esimerkiksi uuden oppimisesta sekä hyväksynnän ja arvokkuuden kokemuksesta.

Nykynuorten arjessa älypuhelimet ovat keskeinen dopamiinin lähde.

– Sosiaalisessa mediassa saatava huomio ja etenkin pelaaminen palkitsevat aivoja jatkuvalla dopamiiniryöpyllä. Esimerkiksi television katsomisella ei ole samanlaista vaikutusta, Isomäki sanoo.

Koulumotivaation kannalta ongelmia syntyy, kun dopamiinille kasvaa toleranssi, eli mielihyvän kokemuksen syntyminen aivoissa vaatii sitä aina vain enemmän.

– Silloin normaalit dopamiinia tuottavat keinot luokassa tai tavallinen elämä ylipäätään eivät enää tunnu miltään.

Heli Isomäen mukaan yhteiskunnassa on vallalla ilmiö, jossa haetaan nopeaa palkitsevaa tunnetta vaivannäköä edellyttävän palkinnon sijaan. Hän korostaa tahdonvoiman merkitystä motivaation parina.

– On huijausta tarjota lapsille maailmankuvaa, jossa asioiden pitäisi aina olla motivoivia. Siitä on tutkimusnäyttöä, että sinnikästä harjoittelua vaativilla musiikki- ja urheiluharrastuksilla on positiivinen vaikutus elämässä menestymiseen.

Koulumotivaatio-ongelmiin pitää suhtautua Heli Isomäen mielestä kuin addiktioon.

– Meillä on lapsia ja nuoria, jotka pelaavat kaiken vapaa-aikansa ja joilla on puutetta arjen tavallisista tilanteista viriävästä dopamiiniaineenvaihdunnasta.

Tällaisessa tilanteessa Isomäen neuvo on purkaa dopamiinikuormaa vähentämällä pelien ja sosiaalisen median parissa käytettyä aikaa. Sen jälkeen dopamiini voi alkaa toimia koulussakin.

– Sitten voidaan lisätä tahdonvoimalla tehtäviä asioita. Mutta ennen sitä pitää taata jaksaminen ja hyvinvointi, sillä muuten uhkana on käyttäytymisen ja mielenterveyden ongelmia, Isomäki sanoo.

Usein oppilaiden motivaatio-ongelmien taustalta nousee esiin aivoterveyteen liittyviä asioita.

– Ehkä on syöty viimeksi eilen iltapäivällä, pelattu koko iltapäivä ja valvottu puhelimen kanssa myöhään yöhön, Kirsi Pöykkö sanoo.

Pöykkö korostaa, ettei näiden asioiden hoitaminen kuulu lasten vastuulle, vaan vanhempien tulisi asettaa arkeen rytmiä ja rajoja. Hänestä tuntuu, että joidenkin lasten kohdalla koulu on ensimmäinen taho, joka niin tekee.

– Siksi reaktiot opettajaa kohtaan voivat olla rajuja. Toivoisin, että lapset oppisivat aikuisten ohjeiden noudattamisen jo kotona. Lapsi ei mene rikki siitä, että häntä rajoitetaan, mutta hän voi mennä rikki, jos rajoja ei ole.

Kun opettaja on keskustellut oppilaan kanssa, seuraava askel on lähettää vanhemmille Wilma-viesti.

– Ääritapauksessa huudetaan lastensuojelua tueksi.

Usein lasta hyödyttää niin koulussa kuin kotona arjen selkeä rakenne.

– Myös ympäristön selkeys auttaa, kun tarkkaavaisuutta ei häiritse mikään ylimääräinen.

Pöykkö suosittelee vanhempia tutustumaan Oulun kaupungin nettisivuilta löytyvään Digiarjen vinkit -tietopakettiin.

Heli Isomäki kertoo kaksi tutkimustietoon pohjautuvaa neuvoa vanhemmille lapsen kouluinnon tukemiseen.

– Ensiksi, on tärkeää osoittaa lapselle aukotonta hyväksyntää ja rakkautta, joka ei ole riippuvainen menestyksestä ja tuloksista vaan siitä, että hän on olemassa.

– Toiseksi, vanhemman kannattaa olla aktiivisesti kiinnostunut lapsen koulunkäynnistä. Muistaa jutella ja kysellä, ehkä auttaakin, muttei kontrolloiden. Kontrolloiva ja sanktioiva suhtautuminen tappaa lapsen sisäistä motivaatiota, Isomäki sanoo.

Mikäli vanhempi on neuvoton lapsensa kanssa, kannattaa pyytää ulkopuolista apua.

– Siinä tilanteessa se on suurinta rakkautta vanhemmalta. Yhteiskunnallisesti meidän on hyvä kysyä, minkälaista apua vanhemmat tarvitsevat, että he jaksavat luoda lapsilleen rajoja, Kirsi Pöykkö sanoo.

Heli Isomäki korostaa toiveikkuutta.

– Motivaatio on aivojen neurokemiallinen prosessi eli muuttuva rakenne. Siksi sitä voi ja kannattaa oppia hallitsemaan.
 
Niin pelien sisäiset kuin ulkopuolisetkin palkintojärjestelmät on takuulla suunniteltu juuri näitä samoja koukuttavia mekanismeja hyödyntäen.
Samanlaisia pelillistys -mekanismeja viljellään myös tylsiin palveluihin, jotta käyttäjät koukuttuisivat. Olemme itsekin työpaikalla suunnitelleet mm. työaikaseurantaan tällaisia "palkintoja", jotta työntekijöitä saataisiin aktivoitua tuntikirjausten tekemiseen yms. Lisäksi esim. Google tarjoaa "palkintoja" mm. Google Maps -arvostelujen ja -karttakorjausten tekemisessä yms.
 
Ylös Bottom