Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

Hesarissa lisää mielenkiintoisia juttuja. Tämä on maksumuurin takana, nappaan muutaman rivin sieltä täältä.

Mikrosirut loppuivat kesken​

Maailmassa on muutama yhtiö, jotka pystyvät valmistamaan suuryritysten tuotantolaitoksissaan tarvitsemia puolijohteita. Siksi kuluttaja joutuu odottamaan niin pitkään ennen kuin saa uuden Playstationin kotiinsa.

Näytönohjaimet, loppu.

Uusi Playstation, loppu.

Autojen sirukomponentit, loppu.

Sirut ovat päässeet kertakaikkisesti loppumaan maailmasta kesken.

Pelaajien hermoja on rassattu yhtä lailla. Oli ostoslistalla sitten uusi näytönohjain tai Playstation, valinta on täytynyt tehdä tähtitieteellisten hintojen tai jonotuksen väliltä. Jos tavaraa on ylipäätään saanut mistään.

Kun suurimmat teknologiayhtiöt, kuten Amazon ja Google suunnittelevat siruja omiin tarpeisiinsa, ne tilaavat raudan suurella todennäköisyydellä joko Taiwanista TSMC:ltä tai Etelä-Koreasta Samsungilta. Niin tekee myös Nvidia, AMD, autoteollisuus ja viihde-elektroniikkaa valmistavat yritykset.

Puolijohteista on tulossa uusi öljyn kaltainen raaka-aine, jota saa vain muutamalta yritykseltä maailmassa. Sirubisnestä määritti pitkään yllätyksettömyys. Nyt käänteitä on lupa odottaa.


Tähän liittyvä HS Vision toimittama video podcast aiheesta "Mikrosirut loppuvat maailmasta kesken".

 
Taidan tietää uuden kohteen "pakko kokea Japanissa" -listalle, heti Akihabaran jälkeen.

Super Nintendo World
 
Viimeksi muokattu:
Pelien äärellä, kotona, selvinpäin - osa syyt siihen ettei parin etsintä natsaa?

Juttu on maksumuurin takana. Muutama rivi sieltä. Aihetta on käsitelty aiemminkin samoin päätelmin.

Miehillä alkoholin kulutuksen väheneminen selitti yksin yli kolmanneksen seksuaalisen aktiivisuuden vähenemisestä. Tietokonepelien pelaamisen selitysosuus oli noin neljänneksen ja vanhempien luona asumisen vähän yli kymmenen prosenttia.

”Istutaan internetin ja tietokonepelien ääressä sen sijaan että mentäisiin ulos kavereiden kanssa. Siksi seksiä on vähemmän, ja se on itse asiassa varsinainen selitys näissä tutkimuksissa.”

Myös tulojen pieneneminen ja tietokonepelien pelaamisen lisääntyminen ovat kytköksissä seksin vähenemiseen, professorit kirjoittavat Journal of Marriage and Family -tiedelehdessä.


 
”Istutaan internetin ja tietokonepelien ääressä sen sijaan että mentäisiin ulos kavereiden kanssa. Siksi seksiä on vähemmän, ja se on itse asiassa varsinainen selitys näissä tutkimuksissa.”
Itse en ainakaan ole koskaan kavereiden kanssa harrastanut ulkona seksiä, olenko vähemmistöä?
 
En tiedä onko tämä se sopivin ketju tälle artikkelille, mutta siirtäkää parempaan jos sellainen on...

Onkohan tuo ao. artikkeli ihan faktatiedon äärellä, vai onko kyseessä taas yksi Sony Timer-legenda?

Tiivistettynä siis artikkelissa väitetään, että mikäli PS4:n sisäinen paristo pääsee tyhjenemään, et voi enää pelata pelejäsi.
Olivatpa ne sitten PSN-versioita tai fyysisiä levyjä. Ominaisuus liittyy trophyihin ja sisäisen kellon oikeaan aikaan.


 
Tiivistettynä siis artikkelissa väitetään, että mikäli PS4:n sisäinen paristo pääsee tyhjenemään, et voi enää pelata pelejäsi.
Olivatpa ne sitten PSN-versioita tai fyysisiä levyjä. Ominaisuus liittyy trophyihin ja sisäisen kellon oikeaan aikaan.
Väite on periaatteessa totta, mutta siinä oikaistaan yksi aika iso mutka. Eli noin voi käydä, jos konsoli ei saa syystä tai toisesta haettua ns. varmistettua kellonaikaa PSN:n puolelta. Se suurin pelko siis on, että jossain vaiheessa Sony sulkee ne palvelimet, joista tuo kellonaika voidaan tarvittaessa hakea.

Mikään tuomiopäivän skenario tuo ei mielestäni ole, koska tilanteeseen on ainakin pari ratkaisua.

1) Sony julkaisee päivityksen, joka muuttaa tuota kellonaikavaatimusta (esim. siten, että pelit toimivat edelleen, mutta Trophyja niistä ei enää voi saada). Jos PSN siis olisi noin totaalisesti ajettu, ettei sieltä edes kellonaikaa saa haettua, menettävät Trophytkin merkityksensä, koska ei ole enää myöskään mitään paikkaa, mihin niitä lähettää.
2) Sony lupaa pitää PSN:n oleelliset palvelimet päällä hamaan tappiin asti.

Tai jos ei Sony pysty asialle mitään tekemään, harrastelijapiireistä kyllä ratkaisu aikanaan kaivetaan.
 
Väite on periaatteessa totta, mutta siinä oikaistaan yksi aika iso mutka. Eli noin voi käydä, jos konsoli ei saa syystä tai toisesta haettua ns. varmistettua kellonaikaa PSN:n puolelta. Se suurin pelko siis on, että jossain vaiheessa Sony sulkee ne palvelimet, joista tuo kellonaika voidaan tarvittaessa hakea.

Mikään tuomiopäivän skenario tuo ei mielestäni ole, koska tilanteeseen on ainakin pari ratkaisua.

1) Sony julkaisee päivityksen, joka muuttaa tuota kellonaikavaatimusta (esim. siten, että pelit toimivat edelleen, mutta Trophyja niistä ei enää voi saada). Jos PSN siis olisi noin totaalisesti ajettu, ettei sieltä edes kellonaikaa saa haettua, menettävät Trophytkin merkityksensä, koska ei ole enää myöskään mitään paikkaa, mihin niitä lähettää.
2) Sony lupaa pitää PSN:n oleelliset palvelimet päällä hamaan tappiin asti.

Tai jos ei Sony pysty asialle mitään tekemään, harrastelijapiireistä kyllä ratkaisu aikanaan kaivetaan.
Muistaakseni tästä ongelmasta on ollut juttua netissä jo PS3:n aikaan. Eli sama ongelma on koskettanut jo PS3:sta. Onkohan Boksipuolella samanlaista ongelmaa tiedossa eli toimiiko tuo boksin achievement systeemi samalla tavalla? Itse en kyllä ala konsoleita aukomaan ja pattereita vaihtelemaan. Jos tuollainen ongelma on tiedossa, niin miksi tuota pariston vaihtoa ei ole tehty helpoksi WII U:n tyyliin? WII U:ssa tarvitsi vain aukaista pieni ruuvilla lukittu luukku ja vaihtaa luukussa oleva paristo.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä pitää vähän hakea pelaamiseen liittyvää yhteyttä, mutta yritetään. Jalkapallossa liikkuu ilmiselvästi liian vähän rahaa,
joten syöpäisimmät seurat suunnittelevat omaa snobiliigaansa (okei, korona saanut monen seuran lompakkoon loven).


Miten tämä sitten liittyy videopeleihin? No silleen, että mitenkäs Fifa-pelisarjalle (ja sille toiselle sarjalle) käy tällaisessa tilanteessa?

 
MTV3 viiden jälkeen ohjelmassa on juttua Returnalista ja suomalaisesta peliteollisuudesta. Eivät kertoneet Returnalin myyntilukuja. Kelaa kohtaan 31:32. Tuota on editoitu, 21:38 on uusi kohta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom