Tutkijan mukaan Sims-pelien suosion takana on sen joustavuus ja muokattavuus. Peli taipuu pelaajan omien halujen ja tarkoitusperien mukaan lähes mihin tahansa.
"Ne tavat joilla pelaajat muokkaavat peliä, kertovat eniten pelaajista itsestään", sanoo Sims-peleistä väitellyt Tanja Sihvonen.
Sihvosen väitöskirja Pelaajat irti! The Sims-peliä ja pelikulttuuria tutkimassa tarkastettiin toukokuun lopussa.
Sihvosen mukaan peliympäristö on turvallinen ympäristö käsitellä vaikeitakin tunteita.
Pelissä on kyse eräänlaisesta elämäsimulaattorista. Sims-pelien idea on luotsata esikaupunkinaapurustossa asuvien perheiden elämää. Keskeisessä osassa on perheen kodin rakentaminen ja sisustaminen sekä erilaisten esineiden hankkiminen. Pelaaja ohjaa pelihahmoja, simejä. Simit rakastuvat, saavat lapsia, opiskelevat, vanhenevat ja käyvät töissä, eli tekevät kaikkea mitä ihmisetkin.
Peli itsessään antaa valtavan määrän mahdollisuuksia hahmojen, rakennusten, esineiden, talojen ja koko peliympäristön muokkaamiseen. Sihvosen mukaan pelaajat ovat myös taivuttaneet peliä tarkoituksiin, jotka eivät enää vastaa pelinkehittäjien ajatuksia siitä, miten peliä tulisi pelata.
"Illuusio hallinnasta on erityisesti aikuisille pelaajille tärkeä mielihyvän lähde pelissä. Monet nauttivat kontrollista pelimaailmaan ja vapaudesta tehdä pelissä mitä vain", sanoo Sihvonen.