Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Sveitsissä ollaan kieltämässä väkivaltaiset pelit:
Sveitsi kieltää väkivaltaiset pelit - Uutiset - MikroPC

"Alkuperäisessä esityksessä vaadittiin kiellettävän pelit, joissa ihmisiä tai ihmisen kaltaisia olentoja on kohdeltava julmasti ja väkivaltaisesti pelissä menestyäkseen."

Aika kiva, eihän tuo olekaan kuin about kaikki pelit ikinä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

"Alkuperäisessä esityksessä vaadittiin kiellettävän pelit, joissa ihmisiä tai ihmisen kaltaisia olentoja on kohdeltava julmasti ja väkivaltaisesti pelissä menestyäkseen."
Se on sitten Super Mariollekkin sanottava ilmeisesti hyvästit Sveitsissä, sillä onhan sienien ja kilpikonnien päälle hyppiminen kovin väkivaltaista.. :rolleyes:

En ymmärrä miksi peleistä kohistaan samoin, kuin noituudesta aikanaan.
Roviolle vaan kaikki pelit.. vai?
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Eilisessä hesarissa (25. helmikuuta 2010) oli varsin mielenkiintoinen juttu Kulttuuri-osiossa. Aiheena virtuaalimaailmojen arkipäiväistyminen.

Tästä Lisätyn todellisuuden -käsitteestä kirjoittaa tällä kertaa saitillaan Tietokone-lehti. Painotuotteen mukana tulee tunnistekuvio, joka herättää piirroshahmon eloon webbi-kameran jatkeena toimivan PC:n näytöllä. Milloin "aikuisviihde" herää tähän mahdollisuuteen tuoda keskiaukeaman Lyylit astetta lähemmäksi :D

Lehtien nettisivuille tuodaan tarjolle ohjelma, joka sisältää Viki-koirahahmon. Paperisen lehden sivulle painetaan viivakoodin tavoin toimiva markkeri, jota osoitetaan web-kameralla. Ohjelma lisää pc:n näytölle markkerin kohdalle koirahahmon, joka tottelee erilaisia ohjauseleitä.

Kameraa pyörittämällä ja heilauttamalla koira kierii, hyppää ja murisee näytöllä. Koiran katse suuntautuu aina kameraan päin, jolloin syntyy vaikutelma, että koira on tietoinen katselijastaan. Lehteen painetun merkin voi kopioida ja suurentaa paperille, jolloin Dibitassujen kanssa voi leikkiä laajemmassa huonetilassa.

Lisätty todellisuus -teknologian avulla lukija voi kokea lehden sisällön täysin uudella tavalla, mainostaa Aller Median Social District Officer Jarno Alastalo. Yhtiö aikoo jatkaa lisätyn todellisuuden hyödyntämistä ja kokeilla erilaisia sisältöjä, kuten videokuvaa ja ihmisiä kävelemässä lehden sivulla.

Lähde: Virtuaalihahmot heräävät eloon lehden sivulla - Tietokone
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Painotuotteen mukana tulee tunnistekuvio, joka herättää piirroshahmon eloon webbi-kameran jatkeena toimivan PC:n näytöllä.

Legolla on jo tuollaisia käytössä. Joidenkin uusien Lego-pakkauste mukana tulee kuvio, jolla pääsee katsomaan sitä Legon sivuilta löytävän flash-sovelluksen ja web-kameran avulla. Lego näkyy kädessä/pöydällä tuon kuvan tapaan.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Legolla on jo tuollaisia käytössä.

Darksiders-pelin kotisivuilla oli myös ennen varsinaisen pelin julkaisua vastaava Lisätyn todellisuuden kokeilumahdollisuus. Sivuston kautta kun printtasi tietynlaisella kuviolla varustetun A4:n ja hiukan kikkaili web-kameran kanssa, niin pystyi loihtimaan pelin sankarin pöydällä olevan tulostetun paperiarkin päälle tietokoneen näytön avustuksella.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Helsingin Sanomat kunnostautunut kirjoittamalla pelialasta useampia juttuja. Kulttuurisivut saavat näin aivan uusia lukijoita. Kiitos siitä.

Lyhennän ja yhdistelen juttua.


HS 27.3.2010. Kulttuuri, C4.

Nyt pelejä katsellaan


God of War 3 -pelin alussa on pysäyttävä kohtaus. Pelin tavallinen toiminta keskeytyy. En enään katselekaan yläviistosta käsin kuinka ohjaamani soturi Kratos tappaa vihollisiaan matkalla Olympos-vuorelle kostamaan ylijumala Zeukselle.

Kamerakulma siirtyy Kratoksen uhrin, merenjumala Poseidonin silmien taakse, ja saan katsella kuinka Kratos tappaa hänet.

Kohtauksessa pelihahmo Kratos liikkuu käytännössä itsestään. Peli vain ilmoittaa muutaman sekunnin välein, mitä ohjaimen nappulaa nyt pitää näpäyttää, että toiminto jatkuisi.


Tälläiset lyhytelokuvamaiset, hyvin vähän pelaamista vaativat osat ovat yleistyneet peleissä. God of War 3:ssakin niitä on paljon. Yleensä niissä näytetään miten Kratos voittaa suuren vihollisen. Ne ovat kuin palkintoja - saa katsella miten käy. Ja mielellään sitä katselee. God of War 3 on henkeäsalpaava, kuin elokuvaa. Hollywood ei vain uskaltaisi luoda näin huikeita näkymiä taivaan peittävistä titaaneista ja helvetin hirviöistä.

Uusista konsoleista saadaan nyt irti niin näyttävää jälkeä, että pelaamisesta tulee yhä enemmän katselemista. Koko God of War -pelisarja on valtavan suosittu.


Elokuvamainen kokemus on myös kevään toinen PS3-konsolin kärkijulkaisu, Heavy Rain. Nykyaikaan sijoittuva peli kertoo neljästä ihmisestä, joihin Origami-tappajaksi kutsuttu lastenmurhaaja on vaikuttanut.

Heavy Rainissa pelataan erittäin vähän. Koko peli on kuin elokuva, jossa välillä saa liikuttaa päähenkilöitä ja vaikuttaa hieman tarinan kulkuun. Mutta tunnelataus on väkevä.

Heavy Rain näyttää, että peliohjain voi olla voimakas, jopa intiimi samaistumisen väline.

Hysteerisen seikkailun keskellä ne pienet lyhytelokuvamaiset kohtaukset ovat hengähdystaukoja. Heavy Rainin pienieleisen samaistumisen vällissä vastaavat osiot on kohotettu intensiivisiksi huippukohtauksiksi.

Intiimiydessä on voimaa.

Löytyy näemmä myös heidän nettisivultaan: http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkel...llisia+pelejä+hyvin+eri+tavalla/1135254986018
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Helsingin Sanomat kunnostautunut kirjoittamalla pelialasta useampia juttuja. Kulttuurisivut saavat näin aivan uusia lukijoita. Kiitos siitä.

Löytyy näemmä myös heidän nettisivultaan: God of War 3 ja Heavy Rain ovat elokuvallisia pelej, hyvin eri tavalla - HS.fi - Kulttuuri

On se hienoa, että pelit saavat tällaista positiivista julkisuutta. Ehkä nyt tavallinen tallaaja, jonka mielestä "pelaaminen on lasten ja nörttien hommaa", ymmärtää, että pelaaminen on viihdettä siinä kuin musiikki, elokuvat ja kirjatkin.

Toivottavasti Quantic Dream tekee pian lisää saman tyylin pelejä. Erilaisuus on hyve!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Helsingin Sanomat kunnostautunut kirjoittamalla pelialasta useampia juttuja. Kulttuurisivut saavat näin aivan uusia lukijoita. Kiitos siitä.

Hesarissa on tosiaan ollut viime aikoina paljon juttua pelialaan liittyen (kiitos Jussi Ahlrothin).

Kannattaa Taloussivujakin tsekata aina välillä - viikko sitten sieltä löytyi sivun pituinen juttu Alan Wakesta, Remedystä ja 6 vuotta kestäneestä kehityksestä. Hyvä juttu olikin.

Max Paynen tekijät hioivat uutuuspeliään kuusi vuotta - HS.fi - Talous
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kannattaa Taloussivujakin tsekata aina välillä - viikko sitten sieltä löytyi sivun pituinen juttu Alan Wakesta, Remedystä ja 6 vuotta kestäneestä kehityksestä. Hyvä juttu olikin.

Alan Wakesta on tosiaan näkynyt ilahduttavan runsaasti juttua kotimaisessa mediakentässä. Toimittajien puolella sukupolvi on vaihtunut ja kuuden vuoden projektin arvo selvästi ymmärretään.

Näinköhän on. Kun laman myötä perinteinen teknologiteollisuus on heivattu Kiinaan, alkaa täällä silmät avautumaan myös muulle osaamiselle maassamme. Sellaiselle, jota kenties vielä äskettäin pidettiin merkityksettömänä puuhasteluna. Meille pitää tulla aina ulkoapäin kertomaan missä olemme hyviä. Vasta suurten kansainvälisten toimijoiden osoittama huomio noteerataan. Siihen asti kyse on vain puuhastelusta. Onnea Remedylle maailman turuilla ja toreilla!
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Alan Wakesta on tosiaan näkynyt ilahduttavan runsaasti juttua kotimaisessa mediakentässä. Toimittajien puolella sukupolvi on vaihtunut ja kuuden vuoden projektin arvo selvästi ymmärretään.

Näinköhän on. Kun laman myötä perinteinen teknologiteollisuus on heivattu Kiinaan, alkaa täällä silmät avautumaan myös muulle osaamiselle maassamme. Sellaiselle, jota kenties vielä äskettäin pidettiin merkityksettömänä puuhasteluna. Meille pitää tulla aina ulkoapäin kertomaan missä olemme hyviä. Vasta suurten kansainvälisten toimijoiden osoittama huomio noteerataan. Siihen asti kyse on vain puuhastelusta. Onnea Remedylle maailman turuilla ja toreilla!

Niinpä. Mediassa jauhetaan usein esim. uusimmista suomalaisista musiikin ja elokuvien menestystarinoista kansainvälisillä markkinoilla. Kotimaisia pelejä harvemmin mainitaan, ainakaan sen ansaitsemalla palstatilalla, vaikka esim. Max Paynen viisi miljoonaa myytyä kopiota ylittää monien lehdissä paistatelleiden artistien myyntimäärät reilusti...heitä kuitenkaan väheksymättä.

Osaavia pelinkehittäjiä Suomesta löytyy. Ehkäpä toimittajien/päättäjien sukupolven vaihtumisen myötä pelialaan aletaan suhtautua vakavasti muuallakin kuin pelilehdissä.

Vielä kun saisi yhden kunnon televisiossa pyörivän peliohjelman ruutuun... :rolleyes: Sitä odotellessa pitää katsoa miten Finnish Game Awards toimii televisiossa (8.4 kalenteriin ylös eiks jeh!).
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Näette tämän jotenkin positiivisena? Haluammeko tätä? Todellakin?
Oi, kyllä! Olen varmasti vähemmistössä, mutta mulle on hienot välianimaatiot kelvanneet jo vähintään ensimmäisestä Metal Gear Solidista lähtien. Toisille kymmenien minuuttien MGS4-cutscenet on ihan liikaa, mutta meikku nauttii täysin rinnoin. Samoin nuo esimerkeiksi nostetut GOW3 ja Heavy Rain ovat ennen kaikkea välipätkissään todellista silmäkarkkia.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Niin, kyllä kaikille hienot välianimaatiot kelpaa, mutta entä kun gameplay muuttuu välianimaatioksi?
En osaa sanoa, missä raja kulkee, mutta vielä sitä ei ole missään nimessä ylitetty. QTE:t tuntuvat olevan yksi vihatuimpia pelimekaniikoita, mutta mulle sekin kelpaa, jos sillä saavutetaan entistä näyttävämpiä kohtauksia.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Oi, kyllä! Olen varmasti vähemmistössä, mutta mulle on hienot välianimaatiot kelvanneet jo vähintään ensimmäisestä Metal Gear Solidista lähtien. Toisille kymmenien minuuttien MGS4-cutscenet on ihan liikaa, mutta meikku nauttii täysin rinnoin. Samoin nuo esimerkeiksi nostetut GOW3 ja Heavy Rain ovat ennen kaikkea välipätkissään todellista silmäkarkkia.

Ainakin MGS4 ja Heavy Rain ovat pelejä (GoW3 mulla vielä pelaamatta - mutta ainakin arvostelut lupaavat vain hyvää), joissa "leffamaisuus" tukee pelaamista ja päinvastoin. Eli kokonaisuus toimii siitäkin huolimatta, että on enemmän välianimaatioita kuin "normaalisti" (MGS4), tai että pelaaminen on pelin ja interaktiivisen leffan sekoitus (HR).

Kyse on aina kokonaisuudesta. Ei peleistä aina voi irrotella vain yhtä osasta ja sen perusteella tehdä liian pitkälle vietyjä johtopäätöksiä (suuntaan tai toiseen). PS3:sen kohdalla jauhetaan jo vähän liikaakin graffojen merkityksestä, vaikka sen laadukkaat exclusive-pelit ovat yleensä kokonaisuutena huippukamaa. Grafiikka on vain yksi osa. Toki "hyvä grafiikka" on juurikin sitä kivaa silmäkarkkia, mutta ei se peliä pelasta jos kaikki muu on pielessä..

Hesarin jutussa täytyy tavallaan muistaa se, että jos Hesarissa on pelijuttu, niin yleensä siihen pitää aina ikäänkuin löytää joku "perustelu" (vs. niin, että tehtäisiin puhtaita peliarvioita kuten leffoista). Nyt peliarvostelu on ikäänkuin "verhottu" ilmiöksi siitä, että pelejä "katsellaan" nykyään yhtä paljon kuin pelataan (siinä on totuuden siemen tietysti, mutta ei koko totuus).. J. Ahlroth haluaisi varmasti kirjoittaa peleistä enemmänkin ja tehdä puhtaita peliarvosteluja myös, mutta Hesarissa (ei edes Nyt-liitteessä, kumma kyllä) siihen on vain rajallinen mahdollisuus. Aina kun peleistä on juttua, niin siihen pitäisi saada joku erityiskulma. Mutta ehkäpä usein se on juuri parempi niin (mitään "wow, oltiin pr-tapahtumassa ja kivaa oli ja pelikin on mahtava!" -juttuja tuskin Hesariin saisi läpi muutenkaan).
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Sijalla 96. myös vaikutusvaltainen visionääri.

Ilmeisesti tulokset vielä elävät kivasti, sillä Molyneux on ehtinyt nousta sieltä satasen huonommalta puolelta jo 93. sijalle tässä puolentoista tunnin aikana.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Uskoisin että Oprah olisi vaikutusvaltaisempi kuin Conani vaikka Oprah onkin mielestäni ääliön oloinen.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tuo Timen vuosittainen äänestys on täysi vitsi. Ei kannata ottaa tuloksia tosissaan, ainakaan ennen kuin Timen väki korjaa tuloksia.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tuo Timen vuosittainen äänestys on täysi vitsi. Ei kannata ottaa tuloksia tosissaan, ainakaan ennen kuin Timen väki korjaa tuloksia.

Jooh, Lady Gaga ykkösenä kun mä sitä vilkasin :D Mut kuitenkin ihan mukava että peli ala alkaa nostaan oikeesti jo päätä tuollaisessakin. Kaikki huomio mikä ei oo negatiivista on hyväksi alalle. :)
 
Ylös Bottom