Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Mietin, että meneekö Warfighterin omaan ketjuun vai tänne. Pistetään tänne, uutinen kummiskin kun on...

EA teki pelivedon ja pisti Medal of Honorin jäähylle – Dome.fi

MoH - faneja kuten esimerkiksi minua ottaa saatanasti aivoon. Jos EA vaan olisi antanut Danger Closelle aikaa, eikä olisi yrittänyt kilpailla Activisionin CoD:ia vastaan, näin ei olisi käynyt. Jos EA alkaa painostamaan DICE:a ja kyseisen yhtiön Battlefieldiä samalla tavalla, en halua edes kuvitella mitä tulee tapahtumaan.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ei nyt pelaamista suoranaisesti otsikoissa mutta Keskisuomalaisessa blogiaan pitävä viihdetoimittaja Marko Ahonen otti jokunen päivä sitten ihan osuvasti kantaa ilmeisesti jollain vauvafoorumilla nousseeseen kohuun The Walking Deadista. Spoilaa kylläkin siinä samalla pelin juonta, joten lukekaa varauksella.

Hyvä teksti. Tuon jälkeen menin sinne Vauva-foorumeille ja kadun vieläkin sitä päätöstä. Ei herranen aika, mitä sakkia...
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Yhden miehen hikipajojen luultiin jo painuneen historiaan. Kunnes mobiilipelit palauttivat tämän kunniakkaan soturiluokan takaisin riviin.

Suomen pelialan loistoajat jatkuvat - silti "99 % hyvistä ideoista jää toteuttamatta"


- Peliyrityksen aloittaminen ei vaadi elämää suurempia panostuksia tai investointeja kuten vaikka teollisuudessa. Menestyksen voi luoda halutessaan omasta olohuoneesta käsin. Esimerkkinä voi mainita yhden miehen aloittaman yrityksen Fingersoftin, jonka peliä on ladattu yli 40 miljoonaa kertaa, Suomen pelialan keskuksen Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen kertoo.

Lisää aiheesta: Suomen pelialan loistoajat jatkuvat - silti "99 % hyvistä ideoista jää toteuttamatta" | Yle Uutiset | yle.fi
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Videopelit tulivat osaksi oikeita sotia : Videopelit tulivat osaksi oikeita sotia - Sota - Ulkomaat - Helsingin Sanomat


"Videopelit voivat välittää sodan intensiteetin ja vakavuuden yleisölle, joka ei muuten katsoisi historiadokumentteja tai lukisi siitä luokkahuoneessa", sanoi pelintekijöitä avustanut veteraani Mike Ergo Los Angeles Timesille huhtikuussa 2009.

"Pelin tekeminen sotarikoksista ja tuhansien kuolemien ja haavoittumisten hyväksikäyttö on sairasta. Sellaista aikaa ei tule, jolloin ihmisten on sopivaa tehdä 'leikisti' kauheuksia. Fallujan verilöylyä tulisi muistaa häpeällä ja kauhulla, ei kiillottaa viihteeksi", sodanvastainen Stop the War Coalition moitti.

Molemmat hyviä pointteja ja vähintäänkin yleisen keskustelun arvoisia.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tänään oli YLE Puheessa aiheena "Videopelisensuuri". Vieraina mm. Jyrki J. Kasvi. Vanhemmat eivät ota tosissaan pelien ikärajoja, mikä neuvoksi? Saksan tapaan K18 pelit piiloon tiskin alle ja ennakkosensuuri.

Yle Areena: http://areena.yle.fi/radio/1812570
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Hesarissa pääkirjoitukset ovat sitä parasta antia ja pitävät tilauksen voimassa myös jatkossa. Eikä tälläkään kertaa tuotettu pettymystä. Meille aktiivisille peliharrastajille suuret tarinat pelien välittäminä voivat olla aivan yhtä merkityksellisiä kuin Tuntematon Sotilas muulle Suomelle. Seuraava kansan yhteen kokoava sankarihahmo Rokka voikin olla kotimainen pelihahmo?

Seuraava Rokka on pelihahmo - Seuraava Rokka on pelihahmo - Pääkirjoitukset - Pääkirjoitus - Helsingin Sanomat

Seuraavina vuosikymmeninä ilmestyy todennäköisesti ainakin yksi Tuntemattoman sotilaan kaltainen kuolematon suomalainen tarina. Hyvin todennäköisesti tuo tarina ei ole muodoltaan elokuva tai kirja vaan videopeli. Se kannattaa muistaa, kun tehdään opetussuunnitelmia ja jaetaan kulttuuritukia.

Digituntemattoman tekijä on todennäköisesti jo elossa ja naputtaa näppäimistöään jossakin päin Suomea. Ihan pian yksi sukupolvi kohahtaa, kun älypuhelimen näytölle syttyy kuva, joka ei unohdu edes kiikkustuolissa.

Edit: Hesarin toimitus tehnyt aiheesta videon: http://www.hs.fi/kulttuuri/Päivän+v...a+syntyy+peleistä+ei+kirjoista/a1362452865784
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ammatilliset koulutussimulaattorit innoittavat videopelisukupolvea? Kuulostaa hienolta, vaikka viimeisintä karkkigrafiikkaa ei olekkaan tarjolla. Kuitenkin sotapeleihinkin jo heti realistisempi ote kuin mitä bäfät ja codit pystyvät tarjoamaan. Mielenkiintoista ja jo kentältä opittua on tuokin, miten reaktionopeus häviää taktiselle tilannetajulle sotasimulaattorissa.

Sodan raakuus yllättää

Mutta pystyvätkö raskaamman luokan simulaattorit todella tyydyttämään videopelisukupolven odotukset? Ainakin Britanniassa jouduttiin vaikeuksiin, kun Battlefield 3:n tapaiseen efektitykitykseen tottuneet alokkaat kohtasivat armeijan kulahtaneet virtuaalimaailmat.

Suomen puolustusvoimissa käytetty taistelusimulaattori on pohjimmiltaan sama, jota Britanniassa syytettiin vanhentuneeksi. Bohemia Interactiven Virtual BattleSpace 2 (VBS2) ei ehkä tarjoa viimeisintä "karkkigrafiikkaa", mutta on sitäkin raadollisempi yllätys peliväkivaltaan turtuneille nuorille.

Sotasimulaattori kyllä näyttää, mitä luodit ja ammukset tekevät, kertoo toimitusjohtaja Michael Eklöf järjestelmän Puolustusvoimille toimittaneesta Specopsista.

– Tässä on myös älykkäitä pelaajia vastassa. Enää ei vain osoiteta hiirellä ja osuta. Sen sijaan se voi olla yksi laukaus kohti ja loppu. Tarkoitus on opettaa sotilaalle, mikä hänen tehtävänsä on osana laajempaa kokonaisuutta. Splatteripeleihin verrattuna sota on kamalaa.

Eli mitä tapahtuu, jos vaikka heittää käsikranaatin omiin jalkoihinsa?

– Kuolema, amputaatio, verenkiertoon mitattavia muutoksia, ja lääkintämies tulee auttamaan, Eklöf listaa vaihtoehtoja.

Taistelukentälle ei herätä uudestaan henkiin. Sen sijaan jokainen kaatuminen käynnistää tapahtumaketjun sotilaan saattamiseksi pois vaikkapa helikopterilla.

Hiirikäsi häviää
tilannetajulle

Eri maiden asevoimien kokemusten mukaan nuoret innostuvat simulaattorista, koska sen käyttöönotto on helppoa.

Puolustusvoimien panssariprikaatin simulaattorisektorin johtaja, insinöörikapteeni Lasse Lahdenmaa kertoo, että mielipiteitä simulaattorista on kerätty yli 400 käyttäjältä.

Palaute on ollut enimmäkseen kiittävää, mutta toisaalta näkymiä on moitittu vanhentuneiksi verrattuna juurikin Battlefield 3:een. Lahdenmaan mukaan simulaattorissa on haluttu painottaa toiminnallisuutta.


Lisäksi pyritään siihen, että jos koulutusaihe on vaikea toteuttaa kiehtovasti simulaattorissa, sitä ei edes yritetä.

Michael Eklöfin mukaan VBS2:n käyttöönotto on vanhemmalle armeijaväelle muutamia tunteja hitaampaa. Mutta sitten tapahtuukin kummia. Nuorten niin sanottu pelikäsiala ei enää ratkaisekaan voittoa, kun kyse on taktisesta ymmärtämisestä. Silloin rutinoituneet jäärät lyövät alokkaita kuusnolla.

– Viisaus voittaa nopeuden, Eklöf kiteyttää.

Simulaattori ei tosin missään tapauksessa korvaa aitoa harjoittelua, vaan toimii sen tukena. Kun simulaattorin jälkeen mennään oikeasti ulos, voidaan keskittyä paremmin pääasiaan.

VBS2 perustuu Bohemian pc:llä suosittuun fps-peliin (first person shooter) Operation Flashpoint. Yhtiön mukaan simulaattori pidetään tarkoituksella hieman aikaansa jäljessä graafisesti, jotta valtiota ei tarvitse rasittaa uusilla pc-hankinnoilla parin vuoden välein.

Simulaattori myös yhdistää oikean ja pelimaailman. Gps-liiveillä varustettu ryhmä oikeassa metsässä voi näkyä simulaattorissa ja sinne voidaan tähdätä vaikka tykistölaukaus.

– Sitten liivit kertovat metsässä olevalle, että "pam, olet kuollut", Specopsin Eklöf hahmottaa.

Yleistä peli- ja pc-teknologiaa käyttämällä järjestelmän hinta on saatu erittäin alas suhteessa järeisiin ammattisimulaattoreihin. Michael Eklöfin mukaan summalla saisi "ehkä parisataa MS Officea"

Lisää aiheesta: Ambulanssissa oksettaa, ja luoti tappaa kerrasta
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ammatilliset koulutussimulaattorit innoittavat videopelisukupolvea? Kuulostaa hienolta, vaikka viimeisintä karkkigrafiikkaa ei olekkaan tarjolla. Kuitenkin sotapeleihinkin jo heti realistisempi ote kuin mitä bäfät ja codit pystyvät tarjoamaan. Mielenkiintoista ja jo kentältä opittua on tuokin, miten reaktionopeus häviää taktiselle tilannetajulle sotasimulaattorissa.



Lisää aiheesta: Ambulanssissa oksettaa, ja luoti tappaa kerrasta

Jos kaipaa realistisempaa otetta niin nythän tuon Bohemia Interactiven ARMA3 Alphan saa ostettua Steamista 25 eurolla. Ei toki niin realistinen ole kuin tuo VBS, mutta kuitenkin varmaan suurinpiirtein realistisin vaihtoehto mitä kotikoneelle voi hankkia. Ja grafiikkakin on aikalailla nättiä jos koneessa riittää vääntöä :-)
 
Ylös Bottom