Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

John Carmack lähti lätkimään id:ltä. Molemmat voivat nyt keskittyä olennaiseen eli Carmack techiin(Oculus+ muut säädöt) ja id itse peleihin.

"John Carmack, who has become interested in focusing on things other than game development at id, has resigned from the studio," reads a statement from Tim Willits, studio director at id Software. "John's work on id Tech 5 and the technology for the current development work at id is complete, and his departure will not affect any current projects. We are fortunate to have a brilliant group of programmers at id who worked with John and will carry on id's tradition of making great games with cutting-edge technology. As colleagues of John for many years, we wish him well."

Carmackin twiitti:

Näytä liitetiedosto 11948

id Software founder John Carmack resigns - Polygon.com
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Hyvä vastine viime päivien tarkoitushakuiseen pelkouutisointiin.

http://pelitaito.fi/blogi/2013/11/20/huonoja-uutisia-kasvattajille/

Ihan käypää tekstiä mutta poimisin tuosta kirjoituksesta yhden tärkeän pointin.

Samalla, kun pyrimme siivoamaan pelien ympäriltä mystiikkaa ja turhaa pelkoa, saattaa uutisointi pahimmassa tapauksessa kaataa sitä vähintään samaa vauhtia takaisin.

Koska sitten totuus voittaa fiktion. Kuinka paljon yksi ns. "pelasi codia, ampui ja kidutti viattomia coditaidoillaan, teki hirmutyöt koska oli pelannut codia" kaataa totuutta taaksepäin yleisen mielipiteen kannalta. Tosi vaikeaa veikata mitään ajanjaksoa koska pelit nähdään positiivisena ajanvietteenä. Varmaankin pelien imago liittyy pitkälti mm. ikäluokkiin, joten veikkaan 20-30 vuotta siihen kun pelien saama julkikuva on pääosin faktapohjaista eikä mutujen "uutisointia". Voi toki olla että pelit tullaan kieltämään tulevaisuudessa, siis väkivaltaiset tai muuten epäkorrektit pelit ja tulevaisuuden peleissä kerätään kukkia tai ratkotaan puzzleja. Tulevaisuuden pelikone ehkä lukitsee itsensä automaattisesti puolen tunnin pelisession jälkeen että ihmisen ei tule liikaa pelattua :D
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Markkinointi&Mainonta: Suomalaiset arvostavat Sonyn Pleikkaria enemmän kuin muita pelikonebrändejä. : http://www.marmai.fi/uutiset/playstation+rokittaa+wiin+ja+xboxin/a2217381

PlayStation rökittää Wiin ja Xboxin

Mari Kaislaniemi – M&M
22.11.2013 19:20


Suomalaiset arvostavat Sonyn Pleikkaria enemmän kuin muita pelikonebrändejä.

Suomen arvostetuin pelikonebrändi on PlayStation. Toiseksi arvostetuin on Wii ja kolmantena Wiin emobrändi Nintendo.

Microsoftin Xbox ei kolmen arvostetuimman pelikonebrändin joukkoon mahtunut.

Tiedot perustuvat Taloustutkimuksen ja Markkinointi&Mainonta-lehden "Brändien arvostus 2013" -tutkimukseen. Tutkimuksessa selvitettiin 1043 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Vastaajia pyydettiin antamaan jokaiselle tuntemalleen brändille arvosana (4–10) sen mukaan, kuinka paljon hän kyseistä brändiä arvostaa.

Brändilistan sijoitusten perusteena on käytetty ensisijaisesti annettujen arvosanojen keskiarvoa.

Taloustutkimus toteutti tutkimuksen kesällä 2013.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Suomalaisen Umbra Softwaren Pr-mies ja Pelaajalehdestä tuttu Thomas Puha kävi puhumassa pelialasta YleX:llä. Kaiken Codihehkutuksen keskellä kiinnostavin juttu tässä on Umbra Softwaren rooli uusimpien aaa-pelien kehityksessä. Myös Edge-magazine haastatteli Puhaa kuun alussa. Umbra on yksi osoitus siitä että suomalainen peliteollisuus on syvempi ilmiö kuin mobiilipelit ja muutama oikeiden pelien kehittäjä. Varsinkin konsolipelien kehityksessä firman softalla on tärkeä rooli parempien visuaalien saavuttamiseksi.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kymmenet jonottivat PS4:sta - "Jos mie sen saan, niin lähden heti pelaamaan" : http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1288626198458.html

Ahtaaja Samu Nikula, 23, oli kiirehtinyt torstaina Helsinkiin Kotkasta saakka. Hän odotteli Verkkokauppa.comin aulassa kolmen ystävänsä kanssa PS4-arvonnan alkamista.

- Kotkassa ei ollut kauppaa, joka myisi näitä heti keskiyöllä, Nikula selitti Helsinkiin päätymistään.


"Sitten mennään Prisman ovelle"

Nikula oli kehittänyt myös pelastussuunnitelman, mikäli rouva Fortuna sattuisi oikuttelemaan.

- Sitten mennään Prisman ovelle odottamaan aamulla kahdeksaksi, hän kertoi.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Suomalaisen Umbra Softwaren Pr-mies ja Pelaajalehdestä tuttu Thomas Puha kävi puhumassa pelialasta YleX:llä. Kaiken Codihehkutuksen keskellä kiinnostavin juttu tässä on Umbra Softwaren rooli uusimpien aaa-pelien kehityksessä. Myös Edge-magazine haastatteli Puhaa kuun alussa. Umbra on yksi osoitus siitä että suomalainen peliteollisuus on syvempi ilmiö kuin mobiilipelit ja muutama oikeiden pelien kehittäjä. Varsinkin konsolipelien kehityksessä firman softalla on tärkeä rooli parempien visuaalien saavuttamiseksi.

Hei, kiitos tästä ja että jaoit asian eteenpäin! :) Täällä stadissa puuhastelemme siis esimerkiksi The Witcher 3:n parissa.

Tässä vielä laaja haastis siitä mitä me tehdään Develop-lehdestä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ylellä riittää taas pelijuttuja. Ensiksi uusista pelilaitteista, PS4 etunenässä:

PlayStation 4 luottaa sosiaalisen median koukkuun
Näillä selityksillä pelikonsolia yritetään ujuttaa kotiisi - "Kulta, tämä ei vähennä meidän yhteistä aikaamme"

Ja sitten hieman retrompaa. Pelikonepeijoonien kaverin ja pelitutkijan kanssa jutustellaan retropeleistä laajemminkin. Myönnettävä, että MSX:n Nemesis 2:n musiikkien kuuluessa taustalla alkoi himottaa pelin kaivaminen esille:

Tieteen taustapeili: Mikä retropelaamisessa viehättää? (Yle Radio Suomi, 27min)

Ja vielä vähän lisää retrojuttuja tekstimuodossa:

Vanhat pierut kaihoavat retropelejä ja -konsoleita
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

YLE Aamu-uutiset kertoivat sen jonka me jo tiesimme. Nappaan pelejä koskevan osuuden.

Nykyaika ruokkii addiktioita - Kilpailu ajaa ihmiset kehittämään riippuvuuksia


Perinteisesti addiktiot liitetään alkoholiin, tupakkaan, rahapeleihin, seksiin ja huumeisiin, mutta yhtä hyvin addiktoitua voi urheiluun, kännykkään tai shoppailuun. Nyky-yhteiskunta edistää addiktioiden syntymistä, uskovat tutkijat.

Raskas työ vaatii raskaan rentoutumisen

Addiktioyhteiskunta-kirjan kirjoittajien mukaan voi myös olla, että ihmiset kehittävät itselleen addiktioita selviytyäkseen kiihtyvän kilpailun yhteiskunnasta.

– Raskas työ vaatii raskaat huvit, eli kun töissä on tiukkaa, niin sitten täytyy myös rentoutua vähän raskaammin, muotoilee Tuukka Tammi.

Ulkoa päin tulevia paineita pumpataan pois hikiliikunnalla tai aivot nollataan pelaamisella tai alkoholilla. Nykyihmisillä on aiempaa enemmän aikaa ja rahaa käytettävisssään – siis myös suunnattavissa riippuvuuksiinsa.

Lähde: http://yle.fi/uutiset/nykyaika_ruok...jaa_ihmiset_kehittamaan_riippuvuuksia/6962929
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Suomen pelialan monitoimimies Thomas Puha kävi Korporaation vieraana puhumassa PS4:sta. Linkin takaa podcast ja videot vierailusta.

Puha - Radio Rock
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

YLE Aamu-uutiset kertoivat sen jonka me jo tiesimme. Nappaan pelejä koskevan osuuden.

Lähde: http://yle.fi/uutiset/nykyaika_ruok...jaa_ihmiset_kehittamaan_riippuvuuksia/6962929
Eipä yllättänyt. Mutta en ole koskaan tajunnut miksi pelaaminen pitää viihdemuotona nostaa erityisesti esille negatiivisessa mielessä. Tässäkin sitä verrattiin alkoholiin. Samalla lailla aivot "nollaantuvat" (onko tuo nyt muka hyvä termi?) lukiessa tai telkkaria katsoessa. Jos minua ottaa päähän tai stressaa, nappaan usein käteen kirjan tai katson vaikka Netflixistä jotain.

Muokkaus: Lisäksi näissä asioissa voisi tehdä eron addiktion ja tavan/harrastuksen välillä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Hyvin mahdollista. En tosin vieläkään tajua mikä NSA:ta kiinnostaa esim. Xbox Livessä niin paljoa, että sinne on pitänyt ujuttaa omaa vakoilukalustoa.

Kun vakoilukoneisto kasvaa riittävästi ja se saa riittävästi valtuuksia, siitä tulee vainoharhainen ja uhkia alkaa näkyä joka paikassa. Nähdään että kaikkia mahdollisia paikkoja pitää valvoa.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kun vakoilukoneisto kasvaa riittävästi ja se saa riittävästi valtuuksia, siitä tulee vainoharhainen ja uhkia alkaa näkyä joka paikassa. Nähdään että kaikkia mahdollisia paikkoja pitää valvoa.

Knowledge is power. Internetin ja somen aikana tämä pätee vielä huomattavasti enemmän. Jos yksi valtio/taho voisi kontrolloida internettiä niin...no jokainen voi miettiä tykönään esim. millaisia "uutisia" saisimme lukea.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Yle uutisoi insinöörien muuntokoulutuksesta pelialalle.

Nokia-insinööristä leivotaan pelintekijää muuntokoulutuksella


Muuntokoulutuksesta on saatu apua pelialan työvoimapulaan. Ala laskee tarvitsevansa ensi vuonna 300 uutta työntekijää, mutta kokeneita työntekijöitä ei ole tarjolla riittävästi.



Suomalaiset pelialan yritykset aikovat kasvattaa ensi vuonna tuntuvasti henkilöstöään. Pelialan yhdistyksen Neogamesin tekemän selvityksen mukaan alan yritykset aikovat palkata seuraavan 12 kuukauden aikana noin 300 työntekijää. Peliyritykset työllistävät nyt noin 2 200 työntekijää, suurimpana Rovio yli 700 työntekijällään.

Yhdistyksen johtaja KooPee Hiltunen toteaa että peliyritykset haluaisivat palkata ennen kaikkea kokeneita työntekijöitä.

– Kokenut kaarti alkaa kuitenkin olla jo töissä jossakin firmassa. Tämän vuoksi rekrytointeja tehdään ulkomailta, mikä on hidasta ja kallista, hän kuvaa.

Yksi toimivaksi osoittautunut keino osaajien saamiseksi ovat muuntokoulutusohjelmat. Gamepro-koulutusohjelmissa muilla aloilla työskennelleille ihmisille annetaan rautaisannos pelialan tuntemusta. Seitsemän kuukautta kestävään ohjelmaan valitut ihmiset työskentelevät jo koulutuksen aikana jossakin peliyrityksessä. Rahat koulutukseen tulevat rekrytoivista yrityksistä sekä Uudenmaan Ely-keskuksen kanavoimista työllisyysvaroista.

Tiiminvetäjä Antti Ilmo ohjelmaa järjestävästä Saranen Consulting -yrityksestä kertoo, että lähes kaikki ohjelmaan valitut ihmiset ovat saaneet koulutuksen lopuksi työpaikan. Työllistyneitä on jo viitisenkymmentä.

– Hakijoita on noin kymmenkertainen määrä koulutuspaikkoihin verrattuna. Valintakriteerit tulevat yrityksilltä. Tyypillisesti halutaan ohjelmointiosaamista, mutta mukana on myös artisteja ja tuotannon osaajia, Ilmo kuvaa.


"Nokian jälkeenkin elämää"

Yksi ohjelmaan päässeistä on aiemmin Nokian leivissä työskennellyt tietotekniikka-alan diplomi-insinööri Päivi Karjalainen. Alan vaihto tuli ajankohtaiseksi, kun Nokian Oulun-yksikkö vähensi väkeään vuonna 2012.

– Nokia oli hyvä työpaikka, mutta elämää on myös Nokian jälkeen. Ajattelin, että koulutus on täsmäisku kiinnostavalle alalle, Karjalainen tiivistää tunnelmansa nyt.

Tietokonepeleistä lapsesta asti kiinnostunut Karjalainen pohtii myös, että peliala voi osaltaan olla paikkaamassa Nokian jättämää aukkoa työmarkkinoilla, mutta uudesta Nokiasta puhuminen ei ole hänen mielestään järkevää.

– Ei ehkä ole hyväkään, että tulee yksi suuri firma, joka kaatuessaan vie taas asioita huonompaan suuntaan. Mutta toivottavasti tulee paljon pieniä uusia yrityksiä, hän pohtii.

Myös työllisyystilastot kertovat, että pelialasta ei ole vielä massojen työllistäjäksi. Pelkästään tietotekniikka- tai tietoliikennealan diplomi-insinöörejä oli lokakuun lopussa työttömänä yli 400. Samojen alojen amk-insinööreistä on vailla työtä 1 300.

Lähde: http://yle.fi/uutiset/nokia-insinoorista_leivotaan_pelintekijaa_muuntokoulutuksella/6990155
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kiinnostavaa juttua 0:00 - 11:28 vaikka onkin hieman vanha video. Juttu sivuaa niin microsoftia, pelaamista yleensä, xbox onea, pelialan tulevaisuutta, mikromaksuja ja free to play mallia.
https://www.youtube.com/watch?v=Mpx4R9SY98o

Jutun perusteella mieleeni tuli Dead space 3:n alku grindaukset kun turpaan tuli niin paljon että joutui turvautumaan normaali vaikeustasoon. Jatkossa olisi voinut vaihtaa takaisin hardcoreen huoletta koska se oli hällä väliä menoa loppua kohden mutta en enään alun grindauksen ja sitä seuranneiden pettymyksien ja *itutuksien jälkeen halunnut. Peli oli jo alkunsa ansiosta turhauttanut minut siihen pisteeseen että halusin vain päästä sen läpi mahdollisimman nopeasti. Osa alun kohdista tuntuivat mahdottomilta läpäistä ilman ostettuja aseita/varusteita. Kuitenkin edellisen osan vedin läpi hardcorella melko jouhevasti ja kun ei edes ole mikään casual-pelaaja niin tuntui oudolta ja ehkä vähän keskeneräiseltä tai testaamattomalta peliltä.
 
Ylös Bottom