Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

Lainaan röyhkeästi Lyrtsin twiitistä tämän kuvan. Kerrostalopelaajille äänieristetyt kopit!? Kannatetaan. Pitää varmaan aloittaa omalta kohdalta. :D

EW1SbuiXsAAMa3t
 
Upea tarina Supercellistä. Suurinpiirtein 10 vuotta sitten olivat Assemblyssa omalla osastollaan. Nyt näkyvä osa suomalaista yrityshistoriaa.

Kolmessa vuodessa miljardiyhtiöksi – Näin syntyi nyt 10 vuotta täyttävä Supercell, joka on jo jättänyt jälkensä Suomen yrityshistoriaan

Supercell teki historiallisen loikan miljardisarjaan vain kolmessa vuodessa. Yhtiö, jolla ei vielä 2011 ollut käytännössä lainkaan liikevaihtoa, takoi 1,5 miljardia vuonna 2014. Viime vuonna Supercellin liikevaihto oli 1,4 miljardia euroa. Eikä Supercell ole iso vain länsimaissa. Sen pelit ovat onnistuneet vuosien varrella nousemaan suosituimpien ja tuottavimpien pelien joukkoon myös isoilla pelimarkkinoilla Koreassa, Kiinassa ja Japanissa. Menestys Aasiassa on todella harvinaista länsimaisille peleille.

 
Viikolla esitelty pelimoottori teki vaikutuksen myös Helsingin Sanomien toimittajaan.

”Grafiikat puhuvat puolestaan”, Epic Gamesin toimitusjohtaja Tim Sweeney sanoo The Verge -teknologiasivustolle.

”Tavoitteemme ei ole vain tuoda lisää ominaisuuksia pelisuunnittelijoille. Tällä hetkellä pelisuunnittelun suurin haaste on se, että laadukkaiden pelien suunnittelu vaatii valtavasti aikaa ja rahaa. Siksi haluamme helpottaa suunnittelijoiden elämää.”


 
Kilpapelaaminen ei olekaan kovin terveellistä! Stressi, burnout ja mielenterveysongelmat vaivaavat helposti, kun vaan pelataan ja pelataan jatkuvasti. Tosin tämähän ei ole siinä mielessä mitenkään uusi uutinen, koska johan tuosta liiallisesta pelaamisesta ja liiallisen ruutuajan haitoista on puhuttu aikaisemminkin.

 
Päivän Hesarissa hyvä juttu koronaviruksen keskelle ilmestyneestä Animal Crossingista. Eskapismia, todellisuuspakoa sekä yhteisöllistä tekemistä. Samaa löytyy myös Death Strandingista, jota itse käyttänyt eristyksen ajan pelinä.


Miljoonat ihmiset villiintyivät pandemian keskellä pelistä, jossa nypitään rikkaruohoja reaaliajassa – Hittipelin lohdullisessa maailmassa on nähty myös mielenosoituksia

Peli ilmestyi pandemian keskelle, ja se on vaikuttanut sen näkyvyyteen. Jyväskylän yliopiston tohtorikoulutettava Tero Kerttula tutkii, miten koronavirus näkyy medioiden uutta Animal Crossingia käsittelevissä kirjoituksissa. Kerttulan mukaan menestys juontaa sekä suositusta pelisarjasta että maailmantilanteesta.

”Edellisestä varsinaisesta sarjan osasta on ehtinyt kulua kahdeksan vuotta. Koronaviruksen aiheuttama sosiaalinen eristäytyminen on kuitenkin varmasti yksi suosioon vaikuttaneista asioista ja saanut myös pelisarjaa aiemmin pelaamattomat tarttumaan teokseen”, Kerttula sanoo.

 
Korona ei ole iskenyt samalla tavalla peliteollisuuteen kuin moneen muuhun ulkomaanvientiä harjoittavaan toimialaan. Asiasta kirjoittaa päivän Hesarissa Housemarquen toimitusjohtaja, Ilari Kuittinen.

Kansainvälistä pelialaa voikin pitää hyvänä esimerkkinä muille nouseville aloille. Sen tuotteet jaetaan pääsääntöisesti digitaalisesti, ja työn tuottavuutta on pystytty pitämään yllä myös nykyisissä etätyöoloissa. Suomen kannalta tärkeää on, että osaaminen ja taitavat tekijät ovat kotimaassa. Tämä tarkoittaa myös, että ala tuottaa arviolta noin miljardin euron arvonlisää kansantaloudelle – enemmän kuin esimerkiksi viime vuosina otsikoissa olleet kaivannaisteollisuus ja ajoneuvojen valmistus.

 
Viimeksi muokattu:
Valtiollinen toimija käyttää e-urheilun sponsorointia maineensa kiillottamiseen?

10 miljoonan esports-turnaus on verrattavissa Saudi-Arabian harjoittamaan urheiluaivopesuun, josta The Guardian kirjoitti viime syksynä. Termiä on käyttänyt erityisesti ihmisoikeusjärjestö Amnesty.

 
Muinainen pelihallien jättiläinen sekä konsolipuolellakin mainetta niittänyt ja 60-vuotta eilen täyttänyt SEGA, on julkistanut ensi viikolla myyntiin tulevan retrokonsolin, Game Gear Micron. Hintaan, joka kääntyy 45 dollariksi.

 
Ylös Bottom