Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

Tässä on varmaankin aika paikkansapitävä arvio siitä että miten pelaaminen jakaantuu iän ja sukupuolten välillä suomessa.
https://yle.fi/uutiset/3-10744859

Näytä liitetiedosto 1761

Mielenkiintoisia numeroita. Paljon konkreettisempia lukuja kuin ne aikaisemmin tässäkin ketjussa vilahdelleet kansainväliset tutkimukset, joissa pelaaja-tittelin sai niinkin helposti kuin käynnistämällä pelin viimeisen kuukauden aikana.

Vielä kiinnostaisi tietää, mitä "tai muulla vastaavalla laitteella" tarkoittaa tässä tapauksessa. Kuuluvatkohan siihen mobiililaitteet? 51-64-vuotiaiden naisten peliaktiivisuus nimittäin yllättää.
 
Tässä on varmaankin aika paikkansapitävä arvio siitä että miten pelaaminen jakaantuu iän ja sukupuolten välillä suomessa.
https://yle.fi/uutiset/3-10744859

Näytä liitetiedosto 1761

Haettu pelaamisen "suurkuluttajia", minimi 1,5 tuntia päivässä pelaamista. Tuo ei kerro pelaajakunnasta kuin vain osan tarinasta. Keskiarvona reilu 10 tuntia pelaamista vuoden jokaisena viikkona on kova luku, reilut 40 tuntia kuukaudessa.

Tuosta tilastosta viipaloituu iso joukko pelaajia pois. Tuskin edes täällä kaikki pääsevät noihin lukuihin vuoden jokaisena kuukautena.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoisia numeroita. Paljon konkreettisempia lukuja kuin ne aikaisemmin tässäkin ketjussa vilahdelleet kansainväliset tutkimukset, joissa pelaaja-tittelin sai niinkin helposti kuin käynnistämällä pelin viimeisen kuukauden aikana.

Vielä kiinnostaisi tietää, mitä "tai muulla vastaavalla laitteella" tarkoittaa tässä tapauksessa. Kuuluvatkohan siihen mobiililaitteet? 51-64-vuotiaiden naisten peliaktiivisuus nimittäin yllättää.
Jos tuohon tosiaan lasketaan mobiililaitteet, eli kännykät, niin 1,5 tuntia päivässä on ihan pala kakkua. Sehän on bussimatka töihin ja iltapäivällä takaisin kotiin. Siinä sitten illalla sängyssä vielä pari erää HayDayta ja homma on paketissa.

Sitten taas jos konsolin tai tietokoneen edessä pitää kyyköttää, niin juuri nämä vanhempien ikäluokkien prosentit hieman yllättävät. Toki 1,5 tuntia päivässä tulee täällä varmaan aika monelle tosi helposti. Tai vielä helpommin jos tätä lasketaan viikko- tai kuukausitasolla. Vähänkin enemmän pelaavat pelaavat reilusti pidempiä pätkiä kuin 1,5 tuntia kerrallaan silloin kun siihen on aikaa. Omalla kohdalla voi olla, ettei joka arki-ilta ehdi 1,5 tuntia pelata, mutta tämä ero kurotaan helposti umpeen viikonloppuna. Sama pätee myös omassa kaveripiirissä.
 
Näin Amerikassa. Työntekijöiden järjestäytyminen ja videopelaaminen laitettu vastakkain.

D6INgUTW0AEABOy


Lähde
 
Helsingissä vastaavaa toimintaa on ollut ainakin Oulunkylän nuorisotalolla, Scoressa: http://score.munstadi.fi/

Vantaa avaa pelitalon, johon houkutellaan kotiinsa yksin pelaamaan jämähtäneitä 10–17-vuotiaita

Uusi pelitila mahdollistaaa pelaamisen esimerkiksi sellaisille nuorille, joilla ei ole kotonaan hinnakkaita pelikoneita.

Vantaan kaupunki avaa tiistaina uuden nuorten pelitalon Tikkurilaan Nuorten monitoimitila Liitoon.

Pelitalo on tarkoitettu 10–17-vuotiaille nuorille. Tikkurilan pelitalossa he pääsevät maksutta pelaamaan tietokonepelejä ohjatussa ympäristössä.

Pelaaminen on yhä suurempi osa nuorten kulttuuria ja elämää, joten kaupunki päätti vastata nuorten toiveeseen.

Paikalla on aina ohjaaja mukana pelaamassa ja valvomassa pelitoimintaa. Ohjaaja on myös tukena, jos nuori kohtaa pelissä esimerkiksi vihapuhetta.

Lisää: https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000006112098.html
 

Hieno juttu siitä miksi esim allekirjoittanut pelaa 95% ajastaan yksin.


Nojaa. Ehkä tuo "joka pelissä" on vähän liioittelua. Ei se nettipelien temmellyskenttä nyt sen ihmeempi paikka ole kuin muukaan internetti. Nimerkin takaa on vain helppoa ja kivaa kertoa miten väärin kaikki muut pelaavat ja kuinka iso E-kikkeli itsellä on. Mute- ja esto-ominaisuudet onneksi löytyvät varmasti jokaiselta alustalta / pelistä. Mitä artikkeliin itsessään tulee, niin minun on vaikea kuvitella että 12-vuotiaille tulee mitään kovin suuria traumoja "roisin kielenkäytön" johdosta. Tai ehkä ajat ovat muuttuneet siitä kun itse maleksin ala- yläasteen käytävillä, mutta kyllä siellä vitut ja perkeleet jo silloin kaikuivat.

Ja nyt itse varmaan edustan artikelissa mainittua ajattelutapaa siitä, että tälläinen käytös on ok ja kuuluu juttuun. Mitä mieltä tavallaan olenkin. Ainakin asiaan kuulumisen osalta. Ok se ei ole, mutta eipä sitä millään non-toxic hankkeilla ja eettisillä ohjeistuksilla tulla ikinä muuttamaan.
 
- Minulla ei ole enää aikaa pelata. Mutta jos reissussa sattumoisin löytyy pelikauppa, menen katsomaan, että löytyisikö erikoisesti 16-bittisen Super Nintendon pelejä.

Ja niitä on löytynyt.

– Niitä on nyt joitain satoja kertynyt. Ehkä pari sataa voisi olla se luku tällä hetkellä.

– Minulla on suuri tavoite, että lasken ne läpi ja excelöin ne, mutta en ole vielä ehtinyt tehdä sitä.

Satojen pelien joukosta löytyy helposti se suurin suosikkikin.

– Zeldan 16-bittiselle Super Nintendolle tehty A Link to the Past on kautta maailman historian ihan parhaita pelejä.

Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr)

Lähde: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/493c0345-12e2-4211-9588-0591cbca0512
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka en Ohisalosta pahemmin perustakaan, on kyllä hienoa, että poliitiikan ihan kärkipaikoillekin alkaa tupsahtelemaan enemmän sellaisia ihmisiä, joille pelit ovat ihan normaaliin elämään kuuluvia arkipäiväisiä juttuja. Eikä jotain poikkeuksellisen nörttiä (vaikka toimittaja sitä sössöttikin)...
 
Pelaaminen on valtavirtaa, ollut jo pitkään. Siitä puhuminen ei ole enää sosiaalisesti samalla tavalla noloa mitä joskus on kenties ollut. Siinä näiden kansakunnan kellokkaiden esimerkki on rohkaiseva. Eräänä esimerkkinä Vesa-Matti Loiri.

Tänään ovat Ohisalon haastattelun innoittamana muitakin poliitikkoja esittänyt omat suosikkinsa. Tässä esimerkkinä Ville Niinistön lista:

 
Viimeksi muokattu:
Sattumalta huomasin 5G-modeemien olevan jo myynnissä ja jakeluun tällä viikolla. Elisa näemmä lanseerannut tuotevalikoimansa.

Ja mitä on luvassa? Nopeampaa dataa, lyhyempää latenssia, verkkopelaamista ja uusia palveluja, Ihanainen luetteli. – 5G ei ole vain tekniikkaa. Ennen kaikkea kyse on uusista palveluista.

Elisa on asentanut ”kolminumeroisen” määrän 5G-tukiasemia, mutta saittien sijaintia tai jakautumista Ihanainen ei halua avata tarkemmin. Yksi tukiasema yltää noin 700-800 metrin päähän, joten Helsingin keskustassakin niitä täytyy olla useampia.

5G:tä myydään datanopeuden lisäksi lyhyellä latenssilla eli viiveellä, joka mahdollistaa esimerkiksi VR-pelaamisen verkon yli.

Entä se datanopeus? Huawein mukaan Turussa on päästy gigabitin datanopeuksiin, mutta siellä onkin ”heidän oma verkkonsa”. Käytännössä 5G-lupauksen pitää olla 600-700 megabittiä sekunnissa aina ja kaikkialla. 4G:stä mobiilidatan vauhti tulee näin kasvamaan noin 6-kertaiseksi. Sekin riittää aika moneen käyttöön aika pitkäksi aikaa.


Lähde: http://elektroniikkalehti.fi/index....-aika-alkoi-ja-tata-se-tarkoittaa-kaytannossa
 
Viimeksi muokattu:
Yhdysvaltojen ja Kiinan väliseen kauppasodan poikaseen vedoten on Nintendo siirtämässä osan tuotannostaan Vietnamiin. Myös muut konsolivalmistajat ovat tekemässä vastaavia siirtoja. Sieltä voisi Taivanista löytyä kapasiteettia?

 
Ylös Bottom