Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

Kaupallisten tahojen tiedonjano on loputon.

Belgian hollanninkielinen televisioyhtiö kertoi keskiviikkona saaneensa haltuunsa Google Home -älykaiuttimien tallentamia äänitiedostoja. Edes Googlen käyttöehdoissa ei kerrota, että Googlen työntekijät voivat oikeasti kuunnella äänitallenteita.

Se, että laitteet tallentavat tietoa, ei ole uusi asia. Asiasta mainitaan myös Googlen käyttöehdoissa. Sen sijaan siitä käyttöehdoissa ei kerrota, että Googlen työntekijät voivat oikeasti kuunnella äänitallenteita.

Paljastus on siinä mielessä merkittävä, että Google on moneen otteeseen vakuutellut, ettei se salakuuntele. Google Hollanti on jopa tehnyt aiheeseen liittyvät Youtube-videon, jossa sen työntekijät kertovat järjestelmän vain tallentavan laitteille annetut komennot, jotka sitten analysoidaan Googlella jälkeen päin.


Lähde: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006169634.html
 
Viimeksi muokattu:
Jatkoa edelliseen viestiin.

Suomalaistenkin ääniviestejä kuunnellaan ulkomaisissa yrityksissä: Neljä työkseen viestejä kuunnellutta kertoo HS:lle, millaisia ne ovat

HS haastatteli suomalaisia, joiden työtehtävänä on ollut kuunnella muiden suomalaisten älylaitteilleen sanelemia komentoja ja ääniviestejä.

Lähde: https://www.hs.fi/talous/art-2000006170875.html



Belgian VRT News kertoi juuri päässeensä kuuntelemaan joitakin näitä Googlelle annettuja komentoja ja pystyneensä siten selvittämään usean hollantilaisen ja belgialaisen Google Home -käyttäjän osoitteet. Joissakin tapauksissa ääniviesti nauhoitettiin, vaikka käyttäjä ei ollut lausunut yleensä vaadittavaa Hei Google-, tai OK Google -komentoa. VRT:tä lainasi The Next Web.

Lähde: https://www.is.fi/digitoday/art-2000006171263.html
 
Viimeksi muokattu:
Tutkimus: Somella teineihin ikävä haittavaikutus – videopelit tekevät onnellisemmiksi -is

Montrealin Sainte-Justine Hospitalin tutkimuksesta uutisoi muun muassa CBC News. Tutkimuksessa verrattiin ruutuaikaa eri välineissä, kuten somessa, televisiossa ja videopeleissä, ja sen suhdetta masennukseen tuhansilla alaikäisillä vuosina 2012–2018.
Toistuva havainto oli, että juuri sosiaalisen median vaikutukset olivat kaikista suurimmat ja sen kohdalla nähtiin masennusoireiden kasvua. Syyksi epäillään alemmuuden tunnetta, joka johtuu oman elämän vertailusta sosiaalisessa mediassa muiden käyttäjien julkaisemiin loisteliaisiin päivityksiin.
Sen sijaan videopeleissä ei masentumista havaittu. Videopelien vaikutuksista lapsiin ja muihin ihmisiin on väitelty jo ainakin 1980-luvulta lukien, mutta kanadalaistutkimuksen mukaan pelaaminen osoittautui ajanvietteeksi, joka teki teineistä onnellisempia.
 
Kauppalehdellä mielenkiintoinen juttu lähitulevaisuuden kasvuluvuista.

Globaalin markkinan yksittäisistä segmenteistä virtuaalitodellisuus (VR) jatkaa nopeaa kasvuaan. Sen vuosittaisen kasvun ennustetaan olevan 22,2 prosenttia vuoteen 2023 saakka. Erittäin kovia kasvulukuja povataan myös podcasteille ja elektroniselle urheilulle: 28,5 prosenttia ja 18,3 prosenttia.

Lähde: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...ina-edelleen-e-urheilu-ja-podcastit-nousussa/
 
Viimeksi muokattu:
Verkkouutiset kirjoittaa Pisa tulosten laskusta.

Laskussa: Suomalainen koulutustaso ja osaaminen

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan mukaan kotimaisen koulutustason ja osaamisen lasku voi uhata koko Suomen tulevaa talouskasvua.
Pisa-tutkimuksissa luonnontieteiden, matematiikan ja lukutaidon testitulokset ovat laskeneet vuoden 2006 jälkeen. Luonnontieteellinen osaaminen on heikentynyt yhdeksässä vuodessa jopa yhden kouluvuoden oppimäärän verran.
Artikkelin loppuun on upotettu Kokoomuksen kansanedustajan Sinuhe Wallinheimon Twiitti:
Suomalainen koulutustaso ja osaaminen laskussa jo vuodesta 2006. Väistämättä hiipii mieleen ajatus, että PS3, Nintendo Wii ja Xbox 360- pelikonsolit tulivat tuolloin markkinoille. Älypuhelimista puhumattakaan. Onko näillä ollut vaikutusta? Uskon, että on.
 
Artikkelin loppuun on upotettu Kokoomuksen kansanedustajan Sinuhe Wallinheimon Twiitti:
Suomalainen koulutustaso ja osaaminen laskussa jo vuodesta 2006. Väistämättä hiipii mieleen ajatus, että PS3, Nintendo Wii ja Xbox 360- pelikonsolit tulivat tuolloin markkinoille. Älypuhelimista puhumattakaan. Onko näillä ollut vaikutusta? Uskon, että on.

Wallinheimo oikoo mutkia suoriksi ja yhdistää vanhat ennakkoluulonsa (videopelaaminen) nyt tähän yhteyteen. Konsoleita on ilmestynyt läpi vuosikymmenien.
 
Päivän Hesari kirjoittaa laajentuvasta 5G-verkosta.

”Pelatessa lyhyt viive on tärkeä, ja siinä 5g tuo pian etua 4g:hen verrattuna. Samoin virtuaalitodellisuuteen liittyvissä ratkaisuissa, jotka alkavat varmasti yleistyä pian. Pelaamisessa ja virtuaalitodellisuudessa tulevat näkymään ensimmäiset 5g:n synnyttämät wau-efektit kuluttajille”, Telian Collin uskoo.

”Tulevaisuudessa 5g-päätelaitteet tulevat myös olemaan jotain ihan muuta kuin puhelimia. Ne voivat liittyä esimerkiksi älyvaatteisiin tai olla silmälaseihin integroituja virtuaalitodellisuusratkaisuja.”

Lähde: https://www.hs.fi/teknologia/art-20...-other&share=2b074daf3a84f6502644cbf00bcd682c
 
https://muropaketti.com/pelit/ultim...remmin-kuin-fifa-19n-varsinaiset-myyntitulot/

Juu varmaan pitkälti tämän takia itse jalkapalloa (mitä fifa lopulta on) ei kiinnosta juurikaan kehittää. :rolleyes:

En keksinyt tälle muuta paikkaa foorumilta.

Viime vuonna EA:n liikevaihdosta 28 prosenttia oli peräisin Ultimate Team -mikromaksuista. Ultimate Team -pelimuoto löytyy muun muassa FIFA ja NHL -peleistä.

FIFA 19 -pelien myynti kattoi EA:n viime vuotisesta liikevaihdosta vain 14 prosenttia, eli Ultimate Team -mikromaksut olivat kaksi kertaa tuottavampia”

Oli taas aika huomionhakuinen uutinen.
Ultimate Team löytyy Fifa, NHL, Madden ja NBA peleistä. Etenkin Fifa ja Madden on mielipuolisen paljon myyviä pelejä, joista esim Madden on kuulunut todella pitkään jo EA Accesiin, joten mikromaksuja menee taatusti paljon.
sit näiden neljän pelin mikromaksuja verrataan pelkän Fifan myynteihin..

Eli ei Fifasta mikromaksuja enemmän tule kuin se myy.
 
Niin totta.

Tuukka Tervosen kolumni: Jos et saa töissä aikaiseksi, syö sipsejä ja pelaa tietokonepelejä työajalla

Tuntia myöhemmin katselin digitaalisen avaruusalukseni komentosillalta, kuinka komentamani laivaston torpedot kiitivät päin vihollistani. Sillä hetkellä, kun ihastelin laseraseiden valossa vastustajani lippulaivan roihuavaa romua mustan aukon painovoimakuilussa, jokin kytkin nytkähti alitajunnassani, ja näin viimein selvänä ratkaisun ongelmaan, joka oli minua aiemmin vaivannut.

Suljin läppärini,avasin uudelleen työkoneeni, kirjoitin jutun valmiiksi, kuittasin siitä kehut ja lähdin kotiin pelaamaan vähän lisää. Periaatteessa kaikki oli hyvin, mutta tunsin yhtä kaikki viiltävää syyllisyyttä.

Lisää: https://yle.fi/uutiset/3-10911690?f...JcuN1Z5OXFjlg3U5adqsReneo0bH3TmMSfR3V4D4cMPPM
 
Microsoft sanoo suoraan: Käyttäjien puheita tallennetaan ja kuunnellaan

Tietosuojalausekkeen muutokset näkyvät myös sen suomenkielisessä versiossa. Siinä sanotaan nyt, että "käsittelemme henkilökohtaisia tietoja [...] sekä automaattisilla että manuaalisilla (ihmisvoimaan perustuvilla) menetelmillä".

Yhtiö ei kuitenkaan sanonut keskeyttävänsä näytteiden kuuntelua. Näin ovat luvanneet tehdä esimerkiksi Apple ja Google.

Lähde: https://www.is.fi/digitoday/art-2000006206063.html
 
Muutama päivä sitten uutisoitiin Ben Irvingin lähdöstä Biowarelta. Hän oli siis Anthemin yksi tuottajista (lead producer). Nyt vastaava henkilö tulevan Dragon Agen peräsimestä on lähtenyt lätkimään. Tiedä sitten kuinka iso vaikutus sillä on peliin, joka on varmaankin alku tekijöissään, mutta kyllä tässä vähän alkaa oikeasti jännittää Biowaren puolesta.

Dragon Age 4's Lead Producer Leaves BioWare - Game Informer
 
...mutta kyllä tässä vähän alkaa oikeasti jännittää Biowaren puolesta.

Nyt vasta? Itsellä se pelko ja jännitys alkoi jo silloin, kun julkisuuteen paljastui, millainen pökäle se Anthemin lopullinen julkaisuversio oli ja millainen mahalasku siitä tuli. Mass Effect: Andromeda oli pettymys siihen nähden, millaisia huipputuotteita sarjan aikaisemmat pelit olivat ja Anthem sai vielä sitäkin huomattavasti heikommat arvostelut, joten Biowarella on takanaan kuitenkin kaksi peräkkäistä pettymystä.

Dragon Age on kuitenkin ehtinyt jo muodostua varsin isoksi nimikkeeksi viimeisen vuosikymmenen aikana, joten se varmaan saadaan vielä Biowarelta ulos, mutta sen on kyllä sitten onnistuttava, tai muuten voi olla Biowaren taru siinä. Kolmea peräkkäistä megaluokan pelin epäonnistumista ei juuri mikään studio kestä, varsinkaan noin paljon EA:n kanssa kytköksissä oleva studio. Kädet ristiin Biowaren puolesta, että seuraava DA saadaan ja onnistuu.
 
Insomniac Games ostettu osaksi Sonya. Sellaisten pelien takana mm. kuin Marvel's Spider-Man ja Ratchet & Clank.

 
Microsoft sanoo suoraan: Käyttäjien puheita tallennetaan ja kuunnellaan

Tietosuojalausekkeen muutokset näkyvät myös sen suomenkielisessä versiossa. Siinä sanotaan nyt, että "käsittelemme henkilökohtaisia tietoja [...] sekä automaattisilla että manuaalisilla (ihmisvoimaan perustuvilla) menetelmillä".

Yhtiö ei kuitenkaan sanonut keskeyttävänsä näytteiden kuuntelua. Näin ovat luvanneet tehdä esimerkiksi Apple ja Google.

Lähde: https://www.is.fi/digitoday/art-2000006206063.html

Kotaku kirjoittaa tästä samasta aiheesta: https://kotaku.com/report-contractors-have-listened-to-inadvertently-reco-1837452205

The report, titled “Microsoft Contractors Listened to Xbox Owners in Their Homes,” explains how Xbox captured audio from unassuming gamers. “Xbox” plus another word like “on” or “help” triggers specific voice commands for the console, as do the words “Hey Cortana.” While it was previously known that Microsoft could record and access audio logs, it wasn’t clear that accidental recordings were a problem. One current contractor told Motherboard that some accidental activations were people “people telling Cortana ‘No’ as they were obviously in the middle of a game and doing normal game chat.” A former contractor added that lots of other voices heard in recordings were children’s.
 
Ylös Bottom