Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Hillary Clinton, mahdollisesti Yhdysvaltojen seuraava presidentti Tetriksen kimpussa muutama vuosikymmen takaperin.

Screen_Shot_2015-04-20_at_12.31.36_PM.0.0.png


"Between Nintendo sales and PC sales, 70 or 80 million copies of that game sold. We even found out that Hillary Clinton loved playing Tetris on the Game Boy."

Lähde: http://www.theverge.com/2015/4/20/8...presidential-candidate-democrat-amazing-tater
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Taas kerran on määritelty keskimääräinen amerikkalainen pelaaja. Me täällä Euroopassa tuskin olemme kovin kaukana noista luvuista.

Notable findings include:

  • The average game player is 35 years old;
  • The most frequent female game player is on average 43 years old;
  • Women 18 years or older represent a significantly greater portion of the game-playing population than boys 18 years old or younger;
  • On average, gamers have been playing for 13 years; and
  • Consumers spent more than $22.41 billion on game content, hardware and accessories in 2014.

CDVgp25UUAEqm35.png:large



Lähde: http://www.theesa.com/article/150-million-americans-play-video-games/
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Yllättävän paljon on +50v. pelaajia tuolla jenkkilässä. Mikähän mahtaa on suhde täällä kotomaassa?
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Yllättävän paljon on +50v. pelaajia tuolla jenkkilässä. Mikähän mahtaa on suhde täällä kotomaassa?

Mikäli pelaaminen rajoitetaan digitaaliselle puolelle (konsolit, tietokone, tabletit, kännykät, älytelevisio jne.) liikutaan samoilla prosenteilla kuin Yhdysvalloissa. Yli 50-vuotiaista 29% liittää itsensä aktiivipelaajiin. Prosentti laskee iän myötä, mutta yhä ryhmässä 70-75 vuotiaat on aktiivipelaajien osuus 17%. Kotimainen mannekiini tästä on Vesa-Matti Loiri, 70 v.

Kysymys on siis itsensä aktiivipelaajiksi määrittelevistä. Prosentit nousevat kun mukaan otetaan kaikki pelaajat. Esimerkiksi 50-59 vuotiaista näin tekee 51%. Konkreettisesti tämä on näkynyt Facebookin puolella, jossa eläkeläisryhmä pommittaa peliviesteillään. :D

Lähde: http://www.lskl.fi/files/1546/Mayra_Karvinen.pdf
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Oletko alkanut unohdella? Treenaa näillä vinkeillä muistisi kuntoon - http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1430279558554

Tiesitkö, että työmuistin teho saattaa alkaa heiketä jo 35-vuotiaana? Yli 65-vuotiaana taas alkaa hidastua aivojen kyky käsitellä nopeutta vaativia tehtäviä ja oppia uutta. Itse asiassa joka ikinen tunti meiltä tuhoutuu noin 2 000 aivosolua.

Muistiongelmia voi kuitenkin ehkäistä itse, sillä aivot ovat kuin lihakset. Treenaamalla rapistuminen hidastuu ja kunto kasvaa.


Pelaa. Esimerkiksi Muistiliito on tehnyt Aivoterveydeksi!-nimisen muistinvirkistyssovelluksen älypuhelimiin. Sovelluksessa on aivoja aktivoivia pelejä. Myös matematiikkapähkinät, sudokut, ristikot ja tietokonepelit ovat hyvää treeniä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kajaanin ammattikorkeassa alkoi PlayStation-pelinkehitys - http://www.pelit.fi/2015/06/kajaanin-ammattikorkeassa-alkoi-playstation-pelinkehitys/

”PlayStation First -yhteistyö antaa opiskelijoillemme mahdollisuuden kehittää konsolipelejä jopa julkaisuun saakka. Labran avaus on saanut aikaan aktiivista pöhinää opiskelijoissamme, sillä he kokevat PlayStation-pelien kehittämisen avaavan uusia mahdollisuuksia liiketoiminta- ja työmarkkinoilla. Tarjoamme työelämälähtöistä koulutusta, ja tulevaisuuden pelitiimejä muodostuu jo opiskelun aikana”, peliprojektikurssin vastuuopettaja Veli-Pekka Piirainen Kajaanin ammattikorkeakoulusta mainostaa
.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tämän aamuisessa Hesarissa on eduskunnan uuden puhemiehen Maria Lohelan haastis. Haastiksen loppupäässä lukee näin:
Kesällä puhemiehellä saattaa olla aikaa myös rentoutumiseen. Hän on intohimoinen konsolipelaaja. Nyt menossa on The Witcher 3: Wild Hunt, aiempia suosikkeja ovat muun muassa Dragon Age Inquisition ja LittleBigPlanet.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Rahaa kuulemma saa laittaa mukavan uuden Mersun verran. Jostain TV:stä muistan nähneeni. Noita simulaattoreita on muuten PK seudulla ainakin ja niitä saa vuokrata. Mukaan tulee lennonopettaja joka maksaa vähän ainakin alkuun.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Intrusiveness of Old Emotional Memories Can Be Reduced by Computer Game Play Procedure

http://www.psychologicalscience.org/index.php/news/releases/intrusiveness-of-old-emotional-memories-can-be-reduced-by-computer-game-play-procedure.html

"In the first experiment, half of the participants had their memories of the film reactivated by viewing selected stills from the film footage, followed by a 10-minute filler task, and then 12 minutes of playing Tetris; the other participants completed only the filler task and then sat quietly for 12 minutes.

The results showed that the participants who had their memories reactivated and played Tetris experienced significantly fewer intrusive memories in a diary over the next week than the participants who came to the lab and simply sat quietly for the equivalent period of time."

Tuossa ehkä vähän mietityttää se, että olisiko Tetriksen sijaan yhtä hyvä lähteä vaikka kävelylle, mutta kiintoisa tulos kuitenkin.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tämä miljardi on jo vanha luku. Tosin sekin taidettiin konsolisodan melskeissä kiistää hapatuksena. Muistan päivän, jolloin Suomen Microsoft kielsi koko ongelman laajuuden olemassaolon (RROD) ja samana iltapäivänä Yhdysvalloista Microsoft taas asian myönsi. Täällä oli vikaantumisketju jo kertonut karun tosiasian - ongelma oli hyvin laaja.

Tämä kylmä miljardin dollarin päätös piti Xboxin hengissä - http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1435899150633.html

Kun rautavika selvisi Microsoftin Xbox-tiimille, tehtiin nopeita laskutoimituksia siitä, miten paljon asian korjaaminen maksaisi.

Rikkinäiset konsolit piti hakea lähetillä ostajilta ja toimittaa takaisin. Korjaukseen olisi aikaa kolme viikkoa, joten kuljetusten piti olla nopeimpia lähettiyrityksen tarjoamia.

Luku johon tiimi päätyi operaation kokonaiskustannuksista oli 1,15 miljardia dollaria, eli noin 1,03 miljardia euroa.

Moore kertoo, ettei ikinä unohda sitä hetkeä, kun joutui kävelemään Microsoftin silloisen pääjohtaja Steve Ballmerin eteen ja kertomaan ongelman laajuudesta.

– Tärisin Steven edessä, jota kunnioitan suuresti, mutta joka osaa olla todella pelottava ihminen, Moore muistelee.

Steve pyysi Moorea selittämään tilanteen.

– Vastasin, että jos tätä ei korjata, Xbox-brändi on kuollut. Kerroin, että konsolit pitää hakea pelaajilta, korjata, ja palauttaa - ensiluokkaisena palveluna.

Steve kysyi Moorelta mitä operaatio maksaisi.

– Vedin syvään henkeä ja kerroin summan. Steve ei harkinnut hetkeäkään vaan vastasi välittömästi: "tehkää se".
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Vastaisuudessa kirjastoilta voi odottaa nykyistä laajempaa konsolipelitarjontaa lainattavaksi:

Tähän mennessä kirjastot ovat voineet lainata vain pienen osan markkinoilla olevista konsolipeleistä. Pelien lainaus on tekijänoikeuslain aiemman tulkinnan mukaan vaatinut erillisen luvan pelien tuottajilta. Lupa on ollut kallis ja sitä ei ole moniin peleihin saanut. Espoon kaupunginkirjasto piti tätä tulkintaa Euroopan Tuomioistuimen ns. Nintendo-päätöksessä (Case C-355/12) asettaman linjan vastaisena ja pyysi Tekijänoikeusneuvostolta kannanottoa päätöksen vaikutuksista kirjastoihin. Tekijänoikeusneuvosto on nyt antanut lausuman (2015:8), että erillistä lainauslupaa ei tarvita.

”Konsolipelejä koskevat nyt samat lainaussäännöt kuin kirjoja”, muotoilee Espoon kaupunginkirjastoa prosessissa avustanut Joni Hatanmaa Asianajotoimisto Hedman Partnersista. Unionin tuomioistuin piti konsolipelejä itsenäisinä teoksina, joita ei voi supistaa pelkästään tietokoneohjelmaksi. On siten loogista, että niihin ei Suomessakaan enää sovelleta tietokoneohjelmia koskevia lainausrajoituksia, kuten Tekijän-oikeusneuvosto on nyt linjannut. Odotan päätöksen myötä lainattavien pelien nimikkeiden ja määrän lisääntyvän merkittävästi.”

http://www.kirjastot.fi/fi/uutiset/...ien-runsaamman-lainaamisen-kirjastoissa-5e2da

Nykyisellään kirjastojen videopelivalikoimaa on siis rajoittanut ennen kaikkea julkaisijoiden penseily. Tähän asti lainauslupa on irronnut suurista pelitaloista lähinnä Activisionilta. Nyt sopii odottaa, että hankkimatta jääneitä peliklassikkoja alkaa vähitellen löytyä myös kirjastojen hyllyiltä.
 
Ylös Bottom