Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen parisuhdeongelmana?

Vastaus: Pelaaminen parisuhdeongelmana?

Meillä on onneks helppoa tämän suhteen, jos mä valtaan olkkarin töllön ja pelaan, tyttöystävä pelaa koneella wowia tai tekee jotain muuta. Samoin kun itse saattaa uppoutua pelaamaan, mitä itse teen niin ei ongelmaa. On kyllä urheiluharrastuksen lisäämisen vuoksi pelaaminen vähentynyt hieman kun käydään kätköilemässä ja lenkillä / salilla yhdessä.
 
Vastaus: Pelaaminen parisuhdeongelmana?

Keittiöpsykologi tässä päivää. Tuli vaan mieleen, että ehkä metsä vastaa kuten sinne huutaa. Jos itse suhtaudut ivallisesti naisesi harrastukseen, miksi oletat hänen kunnioittavan peliharrastustasi.

Olet oikeassa, tosin tässä tapauksessa minä olen muuttanut asenteeni tahallaan yli-ivalliseksi emäntäni harrastusta kohtaan juuri mainitsemastasi syystä, jotta hänkin osaisi ajatella pelaamista vain samanlaisena harrastuksena.
 
Vastaus: Pelaaminen parisuhdeongelmana?

Mitä taas tulee siihen ettei viitsi toista jättää lasten kanssa keskenään, niin miksi ei? Kuten sanottu niin esim itellä vaimo on poissa 2-3 iltana viikossa ja vastuu on mulla, miten se eroaa siitä, että itse oman harrastuksen vuoksi on antanut vastuun toiselle. Ei sillä saisi olla merkitystä harrastatko kotona vai kodin ulkopuolella.

Olisi varmaan pitänyt tähdentää, että kirjoittelen ihan omasta näkökulmastani ja elämäntilanteestani. Arkisin töistä kotiuduttuani jää ainoastaan vajaat neljä tuntia yhteistä aikaa muksujen kanssa, niin en kehtaa siitä pelaamiseen nipistää yhtään ylimääräistä, vaikka rakas harrastus onkin kyseessä. Ohjain kourassa ehtii sitten istua illemmallakin, kun jälkikasvu siirtyy vetelemään sikeitä.
 
Vastaus: Pelaaminen parisuhdeongelmana?

Olet oikeassa, tosin tässä tapauksessa minä olen muuttanut asenteeni tahallaan yli-ivalliseksi emäntäni harrastusta kohtaan juuri mainitsemastasi syystä, jotta hänkin osaisi ajatella pelaamista vain samanlaisena harrastuksena.

Luulen, että tämänkaltainen viestintä luo vaan pahaa verta. Ivallisuus ei oikein yhdisty sellaiseen positiivissävytteiseen kommunikaatioon mitä konfliktitilanteissa olis ehkä hyvä harrastaa.


Itselläni on parisuhdepullat kohtalaisesti uunissa. Mun pelaaminen yhdistyy pitkälti siihen, että kirjoitan sekä harrastuksekseni että nykyään myös sivutyökseni niistä ja siksi iso osa vapaa-aikaa uppoaa niihin. Miesystäväni työskentelee pelialalla kehittäjäpuolella ja pelaa harrastuksekseen itsekin paljon. Toistaiseksi on löydetty hyvä ymmärryksen sävel kumpaisenkin kiireisiin ja tarpeeseen saada myös vapaa-aikaa. Yhteistä aikaa löytyy, kun sitä tekee vaikka sitten väkisin. En silti sanoisi, että kahdella pelaajalla on tällä rintamalla sen helpompaa kuin muunkaanlaisella pariskunnalla. Luulen, että enimmäkseen se on kiinni siitä, mitä on valmis tekemään toisen ihmisen ja parisuhteen eteen ja minkä verran haluaa pitää omista tarpeistaan kiinni. Meidän kohdalla se esimerkiksi tarkoittaa sitä, että yli-itsenäisyyteen taipuvaisena ihmisenä mä opettelen jatkuvasti huomioimaan toista ja näkemään tilanteen myös kumppanini silmin. Suuremmilta riidoilta vältyttäneen jatkossakin, kunhan molemmilla on omat konsolit ja tila missä pelata niillä, tämä on ehkä se ainoa asia missä en ole ikinä pystynyt tulemaan vastaan kahden aktiivipelaajan suhteessa. Tosi tympeää, jos parisuhderiita saadaan aikaiseksi siitä, kumman vuoro on pelata seuraavaksi laitteella X. Moni ex on moittinut pelaamistani, mutta mä olen onneksi aina pystynyt irtaantumaan telkkarin äärestä jos jotakin tärkeämpää on tullut tielle. Yleensä yhteinen tekeminen ylittää tärkeyskynnyksen helposti, paitsi jos mulla on joku jumalaton dedis :rolleyes:
 
Vastaus: Pelaaminen parisuhdeongelmana?

Luulen, että tämänkaltainen viestintä luo vaan pahaa verta. Ivallisuus ei oikein yhdisty sellaiseen positiivissävytteiseen kommunikaatioon mitä konfliktitilanteissa olis ehkä hyvä harrastaa.
No eipä meillä tosin koskaan olekaan ollut mitään suurempia riitoja tästä asiasta. Eli taidetaan kuitenkin molemmat ymmärtää ottaa asiat myös huumorilla. Tosin, eihän tässä ole oltu kuin vasta 9 vuotta yhdessä.
 
Vastaus: Pelaaminen parisuhdeongelmana?

8 vuoden kokemuksella sanoisin että maailma olisi parempi paikka ilman tietokoneita ja pleikkareita. Otan asiasta varmasti oppia tulevaan mahdolliseen parisuhteeseeni.
 
Vastaus: Pelaaminen parisuhdeongelmana?

Tämä on itse asiassa niin kiinnostava ja tärkeäkin aihe, että me yritetään Jepun kanssa päästä haastattelemaan alan ammattilaista ja julkaista tulos jossain tulevassa podcastissa. Jos siis haluatte kysyä parisuhteista ja erityisesti pelaamisesta (ja miksei muistakin harrastuksista) parisuhteen ongelmanlähteenä, niin antakaa palaa. Jos haluaa kysyä nimettömänä, niin joko privaa mulle tai jepulle tai sähköpostia osoitteeseen podcast@konsolifin.net.
 
Vastaus: Pelaaminen parisuhdeongelmana?

Omasta tilanteesta vielä sen verran että nyt erosta aikalailla 2 viikkoa aikaa ja peleihin en ole sen jälkeen koskenut, eikä edes tee mieli koskea. Varmasti pelaamista tulee joskus jatkettua tavalla tai toisella kun kuitenkin sen ympärillä olen kasvanut ja olen juuri sitä ikäpolvea.

Toisaalta varmasti tulee tämä ero vaikuttamaan pelaamiseen pysyvästi ja varsinkin jos uutta parisuhdetta joskus pääsen kokemaan niin muistan huomioida tärkeät asiat. Tietysti jos kumppani on niin ikään peleistä kiinnostunut niin siitähän saisi yhteisen harrastuksenkin. Mutta jos on niinkuin meillä oli että täysin yksipuolesta kiinnostusta niin vaikea sitä on sovittaa perheen arkeen.
 
Vastaus: Pelaaminen parisuhdeongelmana?

Toisaalta varmasti tulee tämä ero vaikuttamaan pelaamiseen pysyvästi ja varsinkin jos uutta parisuhdetta joskus pääsen kokemaan niin muistan huomioida tärkeät asiat. Tietysti jos kumppani on niin ikään peleistä kiinnostunut niin siitähän saisi yhteisen harrastuksenkin. Mutta jos on niinkuin meillä oli että täysin yksipuolesta kiinnostusta niin vaikea sitä on sovittaa perheen arkeen.

Tuokin on vähän väärä asenne. Samasta syystä voi sitten ottaa itse eron jos vaimo käy vaikka salilla, pelaamassa sulkapalloa tms.
Toki jos pelaaminen on ollut 24/7 niin sitten on eri juttu, mutta normaali pelaaminen on täysin rinnastettavissa muihin harrastuksiin, eikä se niin mene että vain toinen osapuoli saa tehdä jotain, mutta toinen ei jotain muuta itselle tärkeää.

Kyllä meillä ainakin on täysin yksipuolista kiinnostus pelaamiseen. Perheessä kuitenkin minä, vaimo ja 2 ja 4-vuotiaat lapset. Kyllä siltin pelaan viikkotasolla varmaan arkisin 10h ja viikonloppusin 5-10h päälle. Ja hyvin saadaan arki sujumaan ja lasten kanssa ehdin olemaan jopa niin paljon et välillä tekis mieli lykätä ne naapuriin. :D
 
Vastaus: Pelaaminen parisuhdeongelmana?

Tuokin on vähän väärä asenne.

Samaa mieltä! Omalla eukollani ja minulla ei juurikaan ole yhteisiä harrastuksia. Totta kai liikumme yhdessä pyöräillen yms., mutta harrastukset ovat täysin eri luokkaa. Itse voisin jopa väittää, että näin saamme omaa aikaamme.
 
Vastaus: Pelaaminen parisuhdeongelmana?

Tuokin on vähän väärä asenne. Samasta syystä voi sitten ottaa itse eron jos vaimo käy vaikka salilla, pelaamassa sulkapalloa tms.
Toki jos pelaaminen on ollut 24/7 niin sitten on eri juttu, mutta normaali pelaaminen on täysin rinnastettavissa muihin harrastuksiin, eikä se niin mene että vain toinen osapuoli saa tehdä jotain, mutta toinen ei jotain muuta itselle tärkeää.

Voi olla. Mielestäni oma pelaaminen ei ole niin pahaa mitä vaimo antoi ymmärtää. Vapaapäivinä saattoi parhaillaan mennäki se 7-8 tuntia riippuen päivästä, mutta arkena max. 2h/pvä ja monesti oli päivienkin taukoja pelaamiseen. Enkä monen muun perheenisän tavoin pelaa iltaisin/öisin kun lapsi nukkumassa vaan lopetin pelit aina klo 20-21 aikoihin.

Vaimolle taisi olla kova paikka että 8 vuoden yhteiselon ja lapsen jälkeen arki rutinoitui eikä ollut enää sitä samaa alkuhuumaa mitä silloin ekoina vuosina. Se ehkä osin selittää hänen syrjähyppynsä kun tunsi taas "elävänsä". On se kumma kun ei tämmöinen hyvä, tasainen ja rehellinen normaali mies enää kelpaa.

Mutta kyllä tämä jälkensä mun pelikäyttäymiseen jättää. Mutta kunhan pojalle ikää tulee niin eiköhän sitä pojankin kanssa ala videopelit viimeistään taas maistumaan :) Huomenna saan avaimet kouraan uuteen asuntoon joten siitä se lähtee.
 
Vastaus: Pelaaminen parisuhdeongelmana?

Tuokin on vähän väärä asenne. Samasta syystä voi sitten ottaa itse eron jos vaimo käy vaikka salilla, pelaamassa sulkapalloa tms.
Toki jos pelaaminen on ollut 24/7 niin sitten on eri juttu, mutta normaali pelaaminen on täysin rinnastettavissa muihin harrastuksiin, eikä se niin mene että vain toinen osapuoli saa tehdä jotain, mutta toinen ei jotain muuta itselle tärkeää.

AAMEN!

Omenanraato on kyllä loistavasti saanut purettua omat ajatuksensa vastapuolelle. Itse olen yrittänyt selittää asiaa samallalailla, mutta en ole saanut vain hiottua sanomaani ihan noin timantiksi.

Itsehän tein nykyisen suhteen alussa ison virheen, kun en pelaillut toisen pitäessä sitä lapsellisena ja turhana ajanvietteenä. Olin ensimmäisessä asunnossa "pelaamatta" melkein puoli vuotta, kun toisesta suunnasta nalkutettiin omasta pelaamisestani ja annoin sen vaikuttaa oman vapaa-ajan käyttöön.
 
Vastaus: Pelaaminen parisuhdeongelmana?

Mä oon aina pelannut paljon, eikä ittellä viimeisin parisuhde juurikaan muuttanut omia pelaamistottumuksia. Enemmän niihin vaikutti isäksi tuleminen, enää ei voi pelata räiskintäpelejä ennen kuin ipana on unten mailla.

Mä luulen että omalla kohdalla pelaaminen muuttuisi parisuhdeongelmaksi, jos vaikka mä lopettaisin sen, ja aloittaisin jonkun uuden harrastuksen jossa olisin enemmän poissa kotoa. Toinen potentiaalinen ongelma olisi vaatia jotain miesluolaa, jonne käpertyisin yksikseni pelaamaan illat pitkät. Pointtina on että vaikka mä pelaankin paljon, pyrin aina olemaan perheen läsnä. Useinmiten se peli ei ole mulle niin tärkeä, etteikö voi pausea laittaa, jos puolisolla tai lapsella on jotain asiaa.
 
Vastaus: Pelaaminen parisuhdeongelmana?

Meillä saadaan välillä riitaa aikaiseksi siitä, että mä pelaan tai hankin uusia konsoleita/pelejä. Meillä rahat on sillätavalla erikseen, että laskut maksetaan puoliksi ja kauppareissut puoliksi sillai, että " sä viimeksi, niin mä nyt" -ajatuksella. Sitten taas jos haluaa ostaa jotain omaa niin siihen menee omat rahat. Talous pyörii hyvin eikä ole ongelmia.

Ongelmaksi kuitenkin muodostuu se, että mun konsoleilla pelaaminen häiritsee sitä, mutta mua ei saa häiritä sen kännykällä ja tietokoneella pelaamat ihanan Farm Heroes Saga sekä Candy Crush Saga tai tää uusi numeropeli. Se kuitenkin pelaa niitä tauotta ja jopa sängyssä. Mulla kuitenkin konsolit on ja pysyy tuossa olkkarissa. Ne ei tuu koskaan siirtyy makuuhuoneeseen. Ilmeisesti puhelimella ja tietokoneella tuollaisten "viattomien" fb-pelien yms pelaaminen ei voi olla ongelmia tuottavaa hänen mielestään. Minun mielestä kyllä, koska minä pelaan vähemmän ajallisesti kuin hän.
 
Vastaus: Pelaaminen parisuhdeongelmana?

Candy crush sagan äänet. Voi PRKL kun menee hermo siihen. Miks sitä musiikkia on pakko kuunnella, eikä voi pitää ääniä pois päältä. Vaimollakin menny jopa unirytmi sellaiseksi et kun toinen lapsi herää joskus 2-3 maissa ni se ei saa sen jälkeen 2-3h unta, vaan pelaa sängyssä tota. Ja meikä herää siihen raivostuttavaan musiikkiin. Aaaargh. :D

Ei uskalla kauheasti mainita ku oma pelaaminen on nykysin niin sallittua, ni alkaa siitä taas nipottaa varmaan sit jos mä valitan. :)
 
Vastaus: Pelaaminen parisuhdeongelmana?

Candy crush sagan äänet. Voi PRKL kun menee hermo siihen. Miks sitä musiikkia on pakko kuunnella, eikä voi pitää ääniä pois päältä. Vaimollakin menny jopa unirytmi sellaiseksi et kun toinen lapsi herää joskus 2-3 maissa ni se ei saa sen jälkeen 2-3h unta, vaan pelaa sängyssä tota. Ja meikä herää siihen raivostuttavaan musiikkiin. Aaaargh. :D

Ei uskalla kauheasti mainita ku oma pelaaminen on nykysin niin sallittua, ni alkaa siitä taas nipottaa varmaan sit jos mä valitan. :)

Siitähän saa äänet pois eikä vaikuta peliin mitenkään...
 
Vastaus: Pelaaminen parisuhdeongelmana?

Meillä saadaan välillä riitaa aikaiseksi siitä, että mä pelaan tai hankin uusia konsoleita/pelejä. Meillä rahat on sillätavalla erikseen, että laskut maksetaan puoliksi ja kauppareissut puoliksi sillai, että " sä viimeksi, niin mä nyt" -ajatuksella. Sitten taas jos haluaa ostaa jotain omaa niin siihen menee omat rahat. Talous pyörii hyvin eikä ole ongelmia.

Ongelmaksi kuitenkin muodostuu se, että mun konsoleilla pelaaminen häiritsee sitä, mutta mua ei saa häiritä sen kännykällä ja tietokoneella pelaamat ihanan Farm Heroes Saga sekä Candy Crush Saga tai tää uusi numeropeli. Se kuitenkin pelaa niitä tauotta ja jopa sängyssä. Mulla kuitenkin konsolit on ja pysyy tuossa olkkarissa. Ne ei tuu koskaan siirtyy makuuhuoneeseen. Ilmeisesti puhelimella ja tietokoneella tuollaisten "viattomien" fb-pelien yms pelaaminen ei voi olla ongelmia tuottavaa hänen mielestään. Minun mielestä kyllä, koska minä pelaan vähemmän ajallisesti kuin hän.


Kannattaa ottaa puheeksi tuo ja kysellä syitä miksi näin. Mainitse myös tuosta että tilanne häiritsee sinua.
 
Ylös Bottom