Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelialan tulevaisuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CHAOS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Ouyan pelien menestys tai menestymättömyys ei siis mielestäni edelleenkään kerro käytännössä mitään siitä, mikä on indiepelien kohtalo PS4:llä ja Xbox Onella.
Mä ajoin tolla vertauksella sitä että jos halvat indie-pelit kiinnostaisi ihmisiä, olisi Ouya ollut myyntimenestys. En ole millään muullakaan alustalla (poislukien kännypelit) nähnyt indiepelien huikeeta menestystä, joten siksi ihmettelin miksi konsolivalmistajat nyt keskittyvät niihin. Ja siis tosiaan Sonyn lisäksi myös MS, kirjoitin ehkä parissa kohdassa vain Sony, koska he painottavat tuota paljon voimakkaammin. Ja siis huomio huomio, se 100k myynti on sille yksinäiselle koodarille joulu, mutta konsolivalmistaja ehkä miettii miksi viitsivät näitä edes markkinoida. Ja sitten ne 99% muuta indiepeliä myy vain tuhansia kappaleita.

En tunne seuraavan sukupolven konsolien peli- ja päivityssertifiointiprosessia tarpeeksi tarkkaan, mutta uskallan silti väittää, että tuollaiset troijalaisella pelottelut kuuluvat sinne samaan FUD-laariin Kinectin salakatselun/kuuntelun kanssa.
En tiedä minäkään, mutta julkaisemisen avaaminen kuulostaa kovasti siltä että Steamin ongelmat ovat tulossa vastaan. Steam irtisanoutuu pelien tuottamista ongelmista ja vain äärimmäisissä tapauksissa suostuvat ottamaan pelin pois myynnistä (War Z -tapauksessakin vasta useamman päivän viiveellä kun paine nousi tarpeeksi korkeaksi). PC puolella käyttäjä voi asettaa tietoturvaohjelmistot haluamikseen, mutta tulevissakin konsoleissa lienee asia erilailla. Livessä päivitykset maksoivat pelitalolle siksi että Microsoft testasi kaikki mitä Liven kautta ajetaan käyttäjien koneille. Nyt kun maksu on poistettu, oletan poistuvan Microsoftin sertifioinninkin. Oot kyllä oikeessa että olis pitäny pitää turpa kiinni tosta ettei nouse uus foliohattuaalto.

Kun pelillä on julkaisija joka lapioi rahaa ei voi puhua edes mistään indie pelistä. Se on ihan normaali julkaisusopimus. Pelin koko ei määrittele sitä onko se indie. Super Stardust HD ei ole yhtään enempää indie kuin Quantum Break. Yleensä sopimus voidaan katkaista minkä tahansa pelin jälkeen, 3 pelin sopimus ei tarkoita että ne kaikki toteutuu jos edellinen ei myy tarpeeksi. Thatgamecompany on ilmoittanut saaneensa jo royalty tuloja Journeysta jonka kehitys oli vuoden myöhässä http://www.eurogamer.net/articles/2013-07-02-journey-has-finally-become-profitable-chen-says
Joo, oot ihan oikeessa! Sonyn maksama yksinoikeuspeli ei ole indie-tuotos vaikka sen tekisi kuinka pieni studio.
Mä muuten sanoin väärin että 100k myyntiä ekan 5 kuukauden ajalta, piti sanoa että 1v5kk ajalta. Lähde: http://www.vgchartz.com/game/45780/journey/ Mutta, nyt kun ajattelin paremmin, tuossa luvussa tuskin on mukana PSN myynnit vaan ainoastaan levymyynnit uudelleenjulkaisusta
Tota en tiennytkään mitä tossa sun linkissä sanottiin että studio meni konkkaan heti pelin valmistuttua. Surku homma, he teki upeita tuotoksia.

Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Palstaveli iplo käy suhteellisen kuumana indie pelien suhteen ja on vakuuttunut AAA-pelien tulevaisuudesta ja ei siinä mitään. Itse olisin enemmän huolissani mobiilipelaamisen noususta perinteisen konsolipelaamisen rinnalle, mutta niin pitkään kun kahden tatin ohjausjärjestelmä vetää tablettipelejä pataan 100-0, niin ei mitään hätää. Vaikka pelattavat pelit olisivat sitten indie pelejä. Tässä vaiheessa joku huutaa vastalausetta, että saahan sen ohjaimen kiinni tablettiin, niin konsoleiden kohdalla puhutaan kuitenkin käytön helppodesta (avaimet käyteen periaate) sekä kokonaisvaltaisesta tykityksestä (kirjaimellisesti), jolla pyyhitään nyt ja tulevaisuudessa mobiileilla lattiaa.

Mutta kyllä CoD alkaa olla hiljalleen hieman väsähtänyt. Voi tulla Activisionille yllätyksenä, mutta kauhean ruusuista kuvaa en enää uskalla sarjalla nähdä. Ettei kokisi Guitar Heron ja Tony Hawkien kohtaloa? Ihan vain ennakkomyyntejä vertaamalla tässä vaiheessa huomataan mielenkiintoinen kehitys:

XBox360+PS3, ennakkomyynnit Pohjois-Amerikassa (Vgchartz), 13 viikkoa ennen julkaisua:
Call of Duty: Black Ops II, ~1,2M kpl
Call of Duty: Ghosts, ~600k kpl

Tällä hetkellä Ghosts myynti laahaa jäljessä noin puolet edellisosan myynneistä. Osa asiakkaista toki siirtyy seuraavan sukupolven asiakkaiksi, mutta siinä missä edellisen osan myynnit olivat nousevalla ja kiihtyvällä myyntikäyrällä tässä vaiheessa, niin Ghostin ennakkomyynti ottaa jarrua tällä hetkellä. Edelleen: mitä uusi sukupolvi vaikuttaa tämän myyntiin, ei osaa varmaan kukaan sanoa, mutta fakta on, että uusin Call of Duty ei tule missään nimessä enää myymään samoja määriä kuin edellinen osa. Ja sitten mitä tämä tarkoittaa Activisionin kannalta? "Myynti ei vastaa odotuksia" ja loppu onkin sen jälkeen historiaa...

Ei me kuluttajat ihan niin tyhmiä olla...

Voisitko kertoa yhden, minä kun en löytänyt yhtään.
Tämäkin on ihan turhaa siinä mielessä, etteivät indiepelit myy lähellekään samaa luokkaa kuin AAA-pelit. Paitsi se Minecraft. Ja jälleen voidaan keskustella siitä, mikä oikeastaan on indiepeli. Googlen kahden ensimmäisen sivun tuloksena tupsahtivat seuraavat otsikot:

Superbrothers: Sword & Sorcery EP 1.5 mio
Torchlight 1 mio & Torchlight 2 2 mio
The Binding of Isaac 2 mio
Chivalry: Medieval Warfare 1.2 mio
Beat Hazard 2 mio (dollaria)

Nii-i, ehkä mä näen asian väärin, oudoksun vaan ajatusta että ostava kansa ostaisi uutta konsolia indiepelien takia. E3 ja Gamescon on aika tärkeitä paikkoja myydä ajatus ostaa uuden sukupolven konsoli, aika riskialtis paikka esitellä retrografiikkaa. Ehkä suurelle massalle konsolit markkinoidaan julkaisuikkunassa erilaisin lähtökohdin kuin mitä ovat tähän asti esittäneet.
Minusta sinä vain miellät valmistajien indiehehkutuksen suuremmaksi kuin se onkaan. Voidaan yhtälailla kysyä, olivatko TV/NFL/Kinect/Move/tekniikkademo jne -esittelyt oikeasti jotain, jotka myyvät konsolin kuluttajille. Edelleen, valmistajat saavat tässä vaiheessa lähinnä sosiaalista pääomaa näistä indie-pelien esittelyistä.

Vielä noista "retrografiikoista". E3-pressissä lavalla esiteltiin esimerkiksi Outlast. Eivät kaikki indiepelit näytä Retro City Rampagelta. Tosin tuokin peli on loistava osaltaan tuon graafisen tyylinsä vuoksi, mutta se on tässä sivuseikka.

Mä en oikeasti jaksa kauheasti närkästyä siitä, että joku julkaisija viitsii tehdä taloudellisesti vähemmän varmoja ratkaisuja ja näin laajentaa tarjontaa tyypillisimpien räiskintöjen ulkopuolelle.

Mutta kyllä CoD alkaa olla hiljalleen hieman väsähtänyt. Voi tulla Activisionille yllätyksenä, mutta kauhean ruusuista kuvaa en enää uskalla sarjalla nähdä. Ettei kokisi Guitar Heron ja Tony Hawkien kohtaloa? Ihan vain ennakkomyyntejä vertaamalla tässä vaiheessa huomataan mielenkiintoinen kehitys:

XBox360+PS3, ennakkomyynnit Pohjois-Amerikassa (Vgchartz), 13 viikkoa ennen julkaisua:
Call of Duty: Black Ops II, ~1,2M kpl
Call of Duty: Ghosts, ~600k kpl

Tässä pitää tietää että vgchartzin luvut on ihan täysin hatusta vedettyjä.

Mutta kyllä CoD alkaa olla hiljalleen hieman väsähtänyt. Voi tulla Activisionille yllätyksenä, mutta kauhean ruusuista kuvaa en enää uskalla sarjalla nähdä. Ettei kokisi Guitar Heron ja Tony Hawkien kohtaloa?
Voihan siinä olla, että Ghosts floppaa ja roikkuu tulevana vuonna vain ensimmäiset puoli vuotta myydyimpien listan ensimmäisenä, jonka jälkeen jää enää vain top-5 listalle....

Viimeksi muokannut moderaattori:

Call of Dutyn floppaaminen on aika epätodennäköistä, ihmiset aina ostaa sen uusimman codin ja sitten vasta toteaa oliko hyvä vai huono ostos.

Palstaveli iplo käy suhteellisen kuumana indie pelien suhteen ja on vakuuttunut AAA-pelien tulevaisuudesta ja ei siinä mitään.
Sinänsä mulle ei ole mitään väliä mitä sä ajattelet musta tai mun mielipiteistä, mutta ihan tällai vinkkinä ni kyllä tässä ollaan kuumana käymisestä aika kaukana. Ihan tavallista keskustelua mä tässä viritän. Kato aikuisilla on lupa olla asioista eri mieltä jolloin asian eri puolia vertaillaan keskustelemalla.
Miksi mä en olisi vakuuttunu AAA-pelien tulevaisuudesta? Okei, viime vuosi oli laskusuuntainen pelimyynnissä, mutta sitä edelsi 2-3 ehkä koko pelaamisen historian kovinta vuotta, jolloin myyntihyllyt täytti ihan huikeita hittejä toinen toisensa perään. Samaan aikaan konsolisukupolvi oli edennyt öööö...seitsemännelle vuodelleen? Vähän niinkuin joulumyynnin jälkeen tammikuussa joku analyytikko sanoisi että nyt myynti ei suju enää ollenkaan, lopetetaan tuote kokonaan. Ei ole mitään syytä olettaa etteikö ihmiset haluaisi pelata eeppisiä pelejä jatkossakin. Se että jotkut pelit ovat flopanneet taloudellisesti, kertoo ehkä enemmän pelien tekotavasta kuin kuluttajista. On aika hassua että joko pelin markkinoimiseen pistetään saman verran rahaa kuin itse pelin tekemiseen tai vaihtoehtoisesti lykätään se myyntiin täysin ilman tukea. Minecraftia ei ole mainostettu kai eurollakaan, markkinointimiesten pitäisi ottaa vähän oppia sissimarkkinoinnista niin myyntiodotuksetkin saadaan hieman järjellisemmälle tasolle.

Tämäkin on ihan turhaa siinä mielessä, etteivät indiepelit myy lähellekään samaa luokkaa kuin AAA-pelit. Paitsi se Minecraft. Ja jälleen voidaan keskustella siitä, mikä oikeastaan on indiepeli. Googlen kahden ensimmäisen sivun tuloksena tupsahtivat seuraavat otsikot:

Superbrothers: Sword & Sorcery EP 1.5 mio
Torchlight 1 mio & Torchlight 2 2 mio
The Binding of Isaac 2 mio
Chivalry: Medieval Warfare 1.2 mio
Beat Hazard 2 mio (dollaria)

Minusta sinä vain miellät valmistajien indiehehkutuksen suuremmaksi kuin se onkaan. Voidaan yhtälailla kysyä, olivatko TV/NFL/Kinect/Move/tekniikkademo jne -esittelyt oikeasti jotain, jotka myyvät konsolin kuluttajille. Edelleen, valmistajat saavat tässä vaiheessa lähinnä sosiaalista pääomaa näistä indie-pelien esittelyistä.

Vielä noista "retrografiikoista". E3-pressissä lavalla esiteltiin esimerkiksi Outlast. Eivät kaikki indiepelit näytä Retro City Rampagelta. Tosin tuokin peli on loistava osaltaan tuon graafisen tyylinsä vuoksi, mutta se on tässä sivuseikka.
Superbrothersissa valtaosa myynnistä oli Humble Bundlesta tai iOS alustalta, Steamin myyntiosuus 7%. Jos pelin hinnaksi tulee jotain tyyliin 30 senttiä josta vielä suuri osa menee hyväntekeväisyyteen, mä en ainakaan sanoisi sitä miljoonamyynneiksi. HB:stä saa kyllä moni muukin indie peli huikeet "myynnit".
Torchlightia en pidä itse indie pelinä, sitä se voi kyllä hyvinkin olla.
Binding of Isaac ja Super Meat Boy on kyllä huikeilla myynneillä, se on pakko sanoa.
Beat Hazardissa puhutaan dollareista, ei kappaleista. Mutta sillä sivulla on HIENO käppyrä joka todistaa sen mitä mä tässä olen ihmetelly. Live ja PSN myynti on ihan murusia verrattuna Steamin myyntiin, jossa tosin sielläkin myynti perustuu 70% alennuksiin. Toi käppyrä todistaa just sen mitä mä oon koittanu sanoa: konsolipelaajat ei osta indie-pelejä ja sitä pohjaa vasten mä ihmettelen miksi mm Sony niin paljon panostaa niiden esittelyyn. Ajatellaan nyt vaikka että jos E3 maksaa Sonylle jonkun ~30-50 miljoonaa dollaria, niin saadaan vähän viitettä minkä verran noiden indie-pelien markkinointi maksaa Sonylle. Voi toki olla että he koittavat nostaa niiden arvoa ihmisten silmissä, niin eivät sitten hermostu kun PS+ ilmaiset pelit muuttuvat AAA linjasta indie linjalle.

TV/NFL/Kinect/Move on jotain mitä kuluttaja ei saa muualta. Kinect ja Move toki on yritystä uudelleenlämmittää Wii:n huikeeta suosiota, mutta kyllä Kinectin 24 miljoonaa myytyä (täydellä hintaa) kappaletta todistaa että sille on kysyntää.

Mä en oikeasti jaksa kauheasti närkästyä siitä, että joku julkaisija viitsii tehdä taloudellisesti vähemmän varmoja ratkaisuja ja näin laajentaa tarjontaa tyypillisimpien räiskintöjen ulkopuolelle.

Todellakin näin. Firaxisille ja 2K:lle suuret kiitokset XCOM:in uudelleenlämmittelystä. Kymmenen vuotta on kuitenkin lähes sukupolven mittainen aika pelimaailmassa ja jos monille entuudestaan paljolti tuntemattomasta brändistä poljetaan pystyyn laadukas uusioversio, niin mieluusti vingutan luottokorttiani Steamissa ja Apple Storessa jatkossakin. Toinen erinomainen esimerkki tästä on suomalaisen Almost Humanin tekemä Dungeon Masterin ja Eye of the Beholderin henkinen seuraaja Legends of Grimrock, joka jo jonkin aikaa sitten oli saavuttanut 600 000 myydyn kappaleen rajapyykin. Se on noinkin nichelle tuotteelle melkoisen kova saavutus eikä se olisi mielestäni ollutkaan mahdollista ilman niin korkeaa laatua kaikin puolin, mitä LoG edustaa. Kakkososa on tekeillä ja sen edistymistä toki seuraillaan.

Tässähän on se ongelma, ettei liene olemassa yhtä yleisesti hyväksyttyä määritelmää indie-studiolle tai -pelille.

Tästähän taisi olla puhetta juuri toisessa ketjussa. Onko joku "Minecraft" edelleen "indiepeli"? Tuntuu että määritelmä on aika paljon laajentunut nykyään ja "indie" sanalla on alettu markkinoimaan (ja sitä kautta myymään) aika monenlaisia pelejä. Ja ehkä osa tarttuu termeihin vähän liikaakin.

Ideaalitilanteessa eri tyyppiset, "kokoiset" ja eri genren pelit myyvät. Eli siis että "hittejä" tulee kaikilta rintamilta. Surkea tilanne pelimaailmassa olisi se että uusia IP:itä ei enää tulisi vaan mennään pelkillä jatko-osilla tai tiettyyn sarjaan liittyvillä peleillä.

EA:n CEO Andrew Wilson:lla on asiaa kirjeen muodossa.

Pilvilinnoja rakennetaan:
"I envision EA as the World’s Greatest Games Company."

Lisäksi poimintana perusteesit tami-tyylillä:
"Looking ahead, my focus will be on three things:

1. Continued transformation for our digital future;

2. Delivering amazing games and services across platforms; and

3. Instilling a culture of execution that will drive profitable growth."

A MESSAGE FROM CEO ANDREW WILSON - EA.com

Edit: Ai hemmetti, nyt vasta näin kuvan uudesta CEO:sta. Sehän on se lipevä kaveri EA Sportsin esityksistä. Nuorehkolta kaverilta vaikuttaa aikaisempiin sauruksiin verrattuna. Tuossa vielä Andrew Wilson yhdessä UFC-pomo Dana Whiten kanssa E3:ssa.
[video=youtube;3be61N6xjoM]http://www.youtube.com/watch?v=3be61N6xjoM[/video]

Itse olen ollut nyt kahdessa pelialan firmassa töissä ja tulevaisuudessa enemmän ja enemmän firmat siirtyvät pois työntekijöiden palkkaamisesta. Enemmänkin etsitään liikkuvaa osaajaa, joka palkataan toimittamaan jokin palvelu firmalle. Sopimus on yleensä ensin kuukauden pituinen ja jätetään auki niin, että sitä voidaan jatkaa tarvittaessa. Tämä tarkoittaa sitä, että työntekijä on itse vastuussa omista veroistaan sun muusta laillisista jutuista. Esimerkiksi tuo PS4n kehittäjä, mikä sen nimi nyt olikaan, oli juurikin ns. independent contractor Sonylla ja vasta nyt on tullut suoraan Sonyn palkkaamaksi. Näin saadaan keploteltua veroissa sun muissa helpotuksia ja työvoima maksaa omasta palkastaan työnantajan kulut.

Muutenkin koko ala on erittäin raadollinen. Voit tehdä niskalimassa duunia hemmetin kauan, olla lojaali työnantajallesi (tai siis palvelun ostajalle), mutta tuon sopimuksen takia sinut voidaan koska tahansa pistää kilometritehtaalle 28 päivän ilmoituksella.

Itse olenkin siirtymässä pelialalta pois. Tuo on vain niin kylmää kyytiä Kokoomusnuorten tyyliin, etten itse jaksa sitä vääntää. Toisaalta, jos tilanteeni olisi toinen olisi minulla duuni puolen tunnin sisään jostain päin Eurooppaa. Nuo rupeamat ovat muutaman viikon pituisia: yksi tarjous oli Madridista kesällä (7 viikkoa), uusin oli Irlannista (6 kuukautta, mahdollisesti pysyvä). En kuitenkaan voinut laittaa tuon perusteella omaistani vanhainkotiin. 6 kuukautta + mahdollinen lupaus ei vain ole riittävä. Toisaalta meidän järjestelmämme täällä Suomessa on hyvinkin erilainen kuin muualla maailmassa. Meillä voit kierrättää palkkauksen osuuskuntien kautta (Eezy, Ukko) tai toiminimen kautta tai vastaavaa. Oma pestini (kesti lopulta kuukauden, olin jo etsimässä kämppää Lontoosta) meni pieleen siinä, että työntilaaja päätti, että osuuskunta olikin agentuuri josta minut palkattiin. Englannissa nämä urakoitsijat ovat yleensä agentuurin alaisia, siis kuten meillä on vuokratyövoima (Adecco sun muut). Muutenkin palkan saaminen tilaajalta oli hirveän duunin takana. Itse olin jo luopunut toiveista saada palkkaa, mutta Eezy kaivoi kuin kaivoikin sen minulle tilaajalta.

Eli siis, jos alalle halajaa (varsinkin isoon firmaan) kannattaa asennoitua niin, että sitä pitää lähteä toiseen maahan yksityisyrittäjäksi osaksi jotain agentuuria (itse olen kirjautunut vastaavaan OPM Jobsiin, ilmainen kirjautuminen, muuten. Koko ajan etsivät liikkuvia suomalaisia). Eli siis kaikki pestit ovat inhouse (firmassa sisällä), mutta et ole kyseisen firman työntekijä. Olet itsenäinen yrittäjä jolta tilataan työsuoritus.

Sopimus on yleensä ensin kuukauden pituinen ja jätetään auki niin, että sitä voidaan jatkaa tarvittaessa. Tämä tarkoittaa sitä, että työntekijä on itse vastuussa omista veroistaan sun muusta laillisista jutuista. Näin saadaan keploteltua veroissa sun muissa helpotuksia ja työvoima maksaa omasta palkastaan työnantajan kulut.

Muutenkin koko ala on erittäin raadollinen. Voit tehdä niskalimassa duunia hemmetin kauan, olla lojaali työnantajallesi (tai siis palvelun ostajalle), mutta tuon sopimuksen takia sinut voidaan koska tahansa pistää kilometritehtaalle 28 päivän ilmoituksella.

Voit toki kieltäytyä työsopimuksesta joka ei vastaa omia vaatimuksiasi, miksi yritys ei saisi tarjota moista työsopimusta jos se ei juuri sinua kiinnosta?
Aliurakointi toiselta yrittäjältä on ihan normaalia toimintaa monella muullakin alalla, sen aliurakoijan pitää silloin toki sisällyttää sopimushintaan myös työnantajan kulut. Jos ei halua ryhtyä yrittäjäksi, ei kannata ottaa vastaan semmoista sopimusta.
Jos yritys todella tarvitsee vain 1 tai 6 kuukauden ajaksi henkilöä tekemään tehtävä X, miksi ihmeessä yrityksen pitäisi sitoutua monen vuoden työsopimukseen? Suomessa lainsäädäntö yrittää kaikin mahdollisin keinoin estää tuollaisen ja usko tai älä, se vähentää tästä maasta paljon työpaikkoja. Ja tosiaan, jos sinä et halua lähteä Irlantiin 6kk takia töihin...ÄLÄ LÄHDE! Jokainen työpaikka ei välttämättä ole sulle sopiva.

En toki tiedä ihan juuri tämän hetken tilannetta verrattuna vaikkapa kahden vuoden takaiseen, mutta kyllä nyt eletään videopelien (olisi hienoa jos keksittäisiin uusi termi ja toi video-etuliite poistuisi kokonaan) kulta-aikaa ja ikinä ennen ei ole maailmassa ollut näin paljon videopelialalla vakituisia työntekijöitä. Vakituisista huolimatta on tarvetta myös väliaikaiselle työntekijälle. Ihan näin vinkkinä kaikille alalla aloitteliville, sua palkataan pysyviin työsuhteisiin CV:n perusteella ja siihen auttaa kovasti tuommoiset väliaikaiset keikat. Jenkeissä monella alalla on ihan normi käytäntö että menet ensin yrityksiin harjoittelemaan *ilman palkkaa* ja siitä harjoittelusta saatava lisä CV:hen auttaa saamaan töitä sillä alalla. Toki aina on ammatteja joissa pääsee suoraan töihin, se on valintakysymys.

edit: on muuten aika hassua että erikseen mainitsit lojaalina olemisen työnantajalle...eikös se nyt ole ihan perusolettamus, riippumatta kuinka pitkä työsopimus on tehty. Vai onko joku raja jonka alle voi mennä kilpailijalle huuteleen salaisuuksia?

Voit toki kieltäytyä työsopimuksesta joka ei vastaa omia vaatimuksiasi, miksi yritys ei saisi tarjota moista työsopimusta jos se ei juuri sinua kiinnosta?
Aliurakointi toiselta yrittäjältä on ihan normaalia toimintaa monella muullakin alalla, sen aliurakoijan pitää silloin toki sisällyttää sopimushintaan myös työnantajan kulut. Jos ei halua ryhtyä yrittäjäksi, ei kannata ottaa vastaan semmoista sopimusta.
...
edit: on muuten aika hassua että erikseen mainitsit lojaalina olemisen työnantajalle...eikös se nyt ole ihan perusolettamus, riippumatta kuinka pitkä työsopimus on tehty. Vai onko joku raja jonka alle voi mennä kilpailijalle huuteleen salaisuuksia?
En nyt usko, että nämä asiat olivat viestin pääpointteja.

Silti erittäin valaiseva teksti monessakin asiassa. Kiitos tästä.
Itselläkin kavereina pelikoodareita ja -suunnittelijoita, joskin suurin osa heistä on Suomessa duunissa. Itse päätin 15 vuoden peliohjelmointiharrastuksen ja siirryin mainostoimistokoodariksi, jossa kohta on tullut naputeltua kymmenen.

Itse olen ollut nyt kahdessa pelialan firmassa töissä ja tulevaisuudessa enemmän ja enemmän firmat siirtyvät pois työntekijöiden palkkaamisesta. Enemmänkin etsitään liikkuvaa osaajaa, joka palkataan toimittamaan jokin palvelu firmalle.

Mitä periaatteessa teit? Mikä on se sinun erikoisosaaminen?
Itse tiedostan tämän pätkätyöllisyyden mahdollisuuden suureksi pelialalla ja osaan jo varautua siihen. Toki vakinainen tai muutaman vuoden paikka kiinnostaisi paljon enemmän.

Iplolle:

Lojaalius on paljon muutakin kuin vaan salaisuuksien pitämistä. Jännä, että sinulle tulee heti tietojen vuotaminen jonnekin. Kuulostaa siltä, että tiedät asiasta enemmänkin?

Lojaalius yhtiötä kohtaan on sitä, että venytään sen työsopimuksen ulkopuolelle. Kun olet sopinut työnantajan kanssa, että teet työn A tulee pomosi ja kasaa pöydällesi työn B, myöhemmin C, D, E ja vielä työn F. Teet ne vaikka palkka ei muutu, olethan hyvä työntekijä. Olet firmaan kallellaan. Palat työtaakan kanssa loppuun ja pyydät lisää rahaa. Sen sijasta työnantaja saattaa ehdottaa mielialalääkkeitä auttamaan työssä jaksamiseen. Sitten kun firmalla tulee raskasta sanovat he sinut irti. Tässä kohtaa ei firma ole sinua kohtaan lojaali.

Jeps. Tavallista kapitalismia. Pakko sen kanssa on elää, silittää pomon paidat, luoda sen lumet sun muuta. Mutta hei, onhan sulla duuni. Jos ei kiinnosta, niin äkkiä löytyy joku, jota kiinnostaa.

Tämän mentaliteetin takia pelialalla tulee ilmi koko ajan riitoja rahasta ja työoloista (Team Bondi, Infinity Ward, jne).

Capcomilla ei mene tällä hetkellä hirveän hyvin. Toisin sanottuna, he ovat taloudellisesti pienessä kusessa:

Capcom Has Only $152 Mil in the Bank | GaminRealm.comGaminRealm.com

According to GameIndustry, Capcom has a total of $152 million dollars in the bank.

To those who may not be so knowledgeable when it comes to the financials of these gaming companies, that is not a lot of money by any means. That’s actually a dangerously minuscule amount. To put things into perspective, Nintendo made roughly more than this in their 3 months alone. This leads to Capcom making huge changes for this upcoming gen, including an even bigger focus on DLC than before.

Iplolle:

Lojaalius on paljon muutakin kuin vaan salaisuuksien pitämistä. Jännä, että sinulle tulee heti tietojen vuotaminen jonnekin. Kuulostaa siltä, että tiedät asiasta enemmänkin?

Lojaalius yhtiötä kohtaan on sitä, että venytään sen työsopimuksen ulkopuolelle. Kun olet sopinut työnantajan kanssa, että teet työn A tulee pomosi ja kasaa pöydällesi työn B, myöhemmin C, D, E ja vielä työn F. Teet ne vaikka palkka ei muutu, olethan hyvä työntekijä. Olet firmaan kallellaan. Palat työtaakan kanssa loppuun ja pyydät lisää rahaa. Sen sijasta työnantaja saattaa ehdottaa mielialalääkkeitä auttamaan työssä jaksamiseen. Sitten kun firmalla tulee raskasta sanovat he sinut irti. Tässä kohtaa ei firma ole sinua kohtaan lojaali.
Synonyymisanakirjasta lainaus: lojaalius, uskollisuus, luotettavuus.
Mikään noista ei tarkoita sitä että sun pitää tehdä ilmaiseksi jotain töitä tai palaa loppuun. Niille on ihan oma terminsä, mutta se ei ole lojaalisuus. Se että firma pistää osan työvoimasta ulos siinä kohtaa kun firmalla tekee tiukkaa, on sitä että yritetään säilyttää työpaikat edes joillakin työntekijöillä. Onko se sitten lojaalisuutta että mennään kaikki yhdessä konkurssiin? Jos laivalla on edessä karikoita, ei kapteeni pidä kaasua pohjassa vaan laivaa koitetaan hidastaa siten ettei se uppoa. Toinen hyvä verrokki tähän kohtaa on se, että pysyykö työntekijä vanhassa firmassa vaikka toinen firma tarjoaisi isompaa palkkaa. Jep, ihan yhtä ohuessa on lojaalisuus sekä työnantajan että työntekijän puolelta, olosuhteet määrittää motivaation.
Videopelipuolella harvoin onnistuu "nine-to-five" -ura. Tiukat deadlinet tarkoittaa urakkatyötä ja se tarkoittaa stressiä. Vaativa työ on huomioitu palkassa. Verrattuna koulutukseen, videopeliammattilainen tienaa huomattavan paljon. Ja tuo siis keskimäärin, kaikki ei ole tarpeeksi kokeneita, riittävän hyviä tai oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Dopingin käyttö on henkilökohtainen asia, en usko että mikään työnantaja sitä vaatii ja eiköhän ne vaadi lääkärin reseptiäkin.
Onnea unelmatyön etsintään, toivottavasti löytyy!

Synonyymisanakirjasta lainaus: lojaalius, uskollisuus, luotettavuus.
Mikään noista ei tarkoita sitä että sun pitää tehdä ilmaiseksi jotain töitä tai palaa loppuun. Niille on ihan oma terminsä, mutta se ei ole lojaalisuus. Se että firma pistää osan työvoimasta ulos siinä kohtaa kun firmalla tekee tiukkaa, on sitä että yritetään säilyttää työpaikat edes joillakin työntekijöillä. Onko se sitten lojaalisuutta että mennään kaikki yhdessä konkurssiin? Jos laivalla on edessä karikoita, ei kapteeni pidä kaasua pohjassa vaan laivaa koitetaan hidastaa siten ettei se uppoa. Toinen hyvä verrokki tähän kohtaa on se, että pysyykö työntekijä vanhassa firmassa vaikka toinen firma tarjoaisi isompaa palkkaa. Jep, ihan yhtä ohuessa on lojaalisuus sekä työnantajan että työntekijän puolelta, olosuhteet määrittää motivaation.
Videopelipuolella harvoin onnistuu "nine-to-five" -ura. Tiukat deadlinet tarkoittaa urakkatyötä ja se tarkoittaa stressiä. Vaativa työ on huomioitu palkassa. Verrattuna koulutukseen, videopeliammattilainen tienaa huomattavan paljon. Ja tuo siis keskimäärin, kaikki ei ole tarpeeksi kokeneita, riittävän hyviä tai oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Dopingin käyttö on henkilökohtainen asia, en usko että mikään työnantaja sitä vaatii ja eiköhän ne vaadi lääkärin reseptiäkin.
Onnea unelmatyön etsintään, toivottavasti löytyy!

Kiitoksia.

Ongelma tossa dopingissa on se, että (nyt mennään mutu tuntumalla, minulla EI ole numeroita mutta hyvin vahva mutu ja kokemus) monessa isossa firmassa työpaikkalääkäri saattaa olla valmis hyvinkin heppoisin perustein määräämään piristäviä. Varsinkin kovan stressin duuneissa. Mitä taas tulee lojaaliuteen, niin olet tuossa kyllä oikeassa. Määritelmässä varsinkin. Toisaalta kyseinen termi voi olla kova ase tarvittaessa ja firmat useasti ymmärtävät lojaaliuden ihan eri lailla. Katso vaikka Ahdetta. Eniveis, enempää tuosta en saa sanoa.

Mutta kaikille jotka ovat alasta kiinnostuneita: nuo 12 ja puoli vuotta olivat parhaimmillaan aivan hemmetin mahtavia mutta tuo ala on koventunut aivan jumalattomasti. Jos alalle haluatte, niin suurin osa työpaikoista on pätkätyötä ja ne saadaan agentuurien kautta. OPM Jobs esimerkiksi on hyvä tähän ja he ovat koko ajan rekryämässä suomalaisia. Toiminimeä ei tarvita, voi käyttää myös osuuskuntaa (tunnetaan maailmalla Umbrella Corporation). OSKta käyttäessä kannattaa pyytää heiltä apua palkan maksun sopimiseen. Muitakin agentuureja ja jobeja löytyy Edgestä ja vastaavista, sekä tietenkin LinkedInin kautta.

Tietyllä tavalla aiheeseen liittyen:

V2.fi | Pelistudio blokkasi peliä haukkuneen Youtube-arvion

Day One: Garry's Incident -peli ei juuri aaltoja nostanut esittelytrailereidensa myötä, mutta nyt se on ainakin saanut roppakaupalla julkisuutta. Ei kovin positiivista, mutta ehkä kaikki julkisuus on hyvästä?

Jossain määrin tunnettu Youtube-persoonallisuus Total Biscuit oli saanut pelin arvioitavakseen, eivätkä miekkosen sanat olleet ylistäviä. Päinvastoin, käytettyjä adjektiiveja olivat muun muassa "hirveä" ja "kamala". Sitten video katosikin Youtubesta.

Syynä katoamiseen oli, että pelin tehnyt pelistudio oli tehnyt videosta tekijänoikeusvalituksen. Sellainen on Youtubessa kohtuullisen helppo tehdä - ja kohtuullisen helppo tapa saada epämieluisat videot pois näkyvistä. Virallisena selityksenä oli, ettei pelistudio "halunnut Total Biscuitin tienaavan heidän tuotteellaan".

Indiestatik -sivusto, monet muut mukaan lukien, tuumii videon katoamisen johtuvan kuitenkin siitä, ettei pelistudiota miellyttänyt arvostelun sisältö.

Kotakun mukaan pelistudio on perunut tekijänoikeusvalituksensa 'negatiivisen palautteen johdosta', mutta tätä kirjoitettaessa kyseinen video on ja pysyy piilossa.

Härskiä toimintaa rehellistä pelikriitikkoa kohtaan.

Total Biscuit valoittaa tilannetta uudella videollaan.
Aloituskuvan hämäävyydestä huolimatta kannattaa ihan rauhassa klikata video käyntiin:
[video=youtube;QfgoDDh4kE0]http://www.youtube.com/watch?v=QfgoDDh4kE0#t=309[/video]

Ja tässä on Total Biscuitin alkuperäinen arvio pelistä (toisen youtube käyttäjän uploudaamana), joka ammuttiin alas, koska se kaikesta päätellen ei ollut pelintekijöiden mieleen:

[video=youtube;UVH5XrQjB4M]http://www.youtube.com/watch?v=UVH5XrQjB4M&feature=c4-overview&list=UUMfpYia3m0W4yNQCGFbpHFA[/video]

Ylös Bottom