Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien hinnoista

Nintendon peleissä on vielä se ongelma, että hinnat eivät tunnu tippuvan millään. Monet kaupat myyvät esimerkiksi Super Mario Odysseyta ja BOTW:iä täyteen hintaan vielä tänäkin päivänä. Ainoa vaihtoehto itselleni on siis kahmia Nintendon pelit käytettynä tai kyttäillä black fridayn tyylisiä tarjousaikoja.
Minusta on tavallaan jopa kunnioitettavaa, ettei Nintendo ole lähtenyt vinguttamaan peliensä hintoja niin kuin muilla julkaisijoilla on tapana. Tulee sellainen olo, että Nintendo seisoo peliensä takana vuosien perästäkin, koska eihän pelit varsinaisesti mihinkään "kulu". Esim. BotW on sama peli nyt kuin 6 vuotta sittenkin, joten hintakin olkoon sama. Näin Nintendo asiaa varmaan katsoo.

Positiivisena puolena tuossa on se, että vanhoistakin Nintendon peleistä saa käytettyjen markkinoilla edelleen aika hyvin rahaa takaisin. Kun vertaa tilannetta vaikka pleikkaripeleihin, joita ei vuosien päästä huolita kuin käytännössä ilmaiseksi, niin onhan tässä puolensa ja puolensa.
 
Tämä video pitää laittaa tänne muistutuksena parin vuoden välein:


Tärkein pointti tulee 3min sisään, jos ei jaksa koko videota katsoa.
 

Onkos tämä nyt sitten ensimmäinen peli Nintendon studioilta joka maksaa 70 dollaria? Voisi kuvitella, että Zeldan jälkeen mennään myös tuolla 70 dollarin hintalapulla muissakin first party peleissä.
Ei hyvä suunta ollenkaan, mielenkiintoista nähdä miten hinnoitellaan kivijalkakaupoissa Euroopassa.

Mitä mieltä itse olet asiasta? Kyseessä kuitenkin on yksi Nintendon keihäänkärjistä pelisarjojen osalta.
 
Ja oma mielipide: Ihan hanurista jos Zeldasta joutuu julkaisussa maksamaan yli 60 euroa, mutta olisihan se jopa erikoista, että Nintendo pysyisi tuossa jo vuosikymmenten ajan vakkariksi nousseessa "peli maksaa julkaisussa 59.99 euroa" jos tämä ei pidä enää kilpailijoilla paikkaansa.
Varsinkin jos heillä on yksi historiansa odotetuimmista julkaisuista tulossa.

Hanurista mahdollinen hinnannosto silti on, kuten todettua.
 
Mitä mieltä itse olet asiasta? Kyseessä kuitenkin on yksi Nintendon keihäänkärjistä pelisarjojen osalta.
Samaa mieltä kuin muiden valmistajien pelien hinnoittelun kanssa. Periaatteessa kymmenen euron hinnannousu juuri tämän pelin kohdalla ei olisi maailmanloppu koska se laatu ja skaala on varmasti eri planeetalta kuin 99% videopeleistä ja täten koen maksavani hieman premiumia paremmasta laadusta. Mutta sittenhän luonnollisesti tuo hinta nousee muillakin peleillä jotka eivät pysty tarjoamaan samaa laatua ja skaalaa kuin nämä Zeldat, God of Warit ja Starfieldit, niin tämä hinnannousu muodostuukin pieneksi ongelmaksi itselle ja saa kyllä miettimään monen AAA pelin kohdalla day one ostoa kahta tarkemmin.
 
Ja oma mielipide: Ihan hanurista jos Zeldasta joutuu julkaisussa maksamaan yli 60 euroa, mutta olisihan se jopa erikoista, että Nintendo pysyisi tuossa jo vuosikymmenten ajan vakkariksi nousseessa "peli maksaa julkaisussa 59.99 euroa" jos tämä ei pidä enää kilpailijoilla paikkaansa.
Varsinkin jos heillä on yksi historiansa odotetuimmista julkaisuista tulossa.

Hanurista mahdollinen hinnannosto silti on, kuten todettua.
Mielestäni tuo pelien hinnankorotus on tuotu vaivihkaa uuteen konsolisukupolveen siirtyessä.

Olisi Nintendomaista heittää nyt kymppi lisää hintaa uusille julkaisuille Sonyn ja Microsoftin vanavedessä ja sitten Switchin seuraajan julkaisuun toinen kymppi :D
 
On tässä topikissa tainnut tulla aiemminkin esiin, mutta ollaanhan me videopelaajat oltukin tavallaan hemmotellussa asemassa jo tovi. Mä maksoin Wind Wakerista julkaisupäivänään 59 euroa toukokuussa 2003 ja nyt olen raivoissani, jos en saa uutta Zeldaa 59 eurolla tasan 20 vuotta myöhemmin. Maailmassa, jossa inflaatio on nostanut aivan kaiken hintaa jo tämän yhden vuoden aikana.
Sangen harvan hyödykkeen hintakehitys, tai pikemminkin kehityksen puute, on ollut ihan samanlaista (annettakoon kuvitteellinen puolikas taloustieteen opintopiste ekalle, joka keksii toisen vastaavan esimerkin).
With that said olen silti vähän raivoissani, jos pitäisi maksaa yli 59 euroa :D

Nyt kun jäin miettimään, niin mä olisin ehkä ottanut vuosia sitten sellaisen 10 euron hinnankorotuksen uusiin peleihin paremmin vastaan, jos videopeliteollisuus ei olisi näinä vuosina tehnyt ihan kaikkeaan k*settaakseen rahojani jokaisessa mahdollisessa nurkassa. Jos peleihin ei olisi ängetty mikromaksuja, loot box -pelleilyä, revitään jo tehdystä pelistä joku osa ennakkotilauksen/dlc:n taakse -puljauksia ja muuta, olisi hinnannosto tuntunut kenties reilummalta diililtä.
 
Nyt kun jäin miettimään, niin mä olisin ehkä ottanut vuosia sitten sellaisen 10 euron hinnankorotuksen uusiin peleihin paremmin vastaan, jos videopeliteollisuus ei olisi näinä vuosina tehnyt ihan kaikkeaan k*settaakseen rahojani jokaisessa mahdollisessa nurkassa. Jos peleihin ei olisi ängetty mikromaksuja, loot box -pelleilyä, revitään jo tehdystä pelistä joku osa ennakkotilauksen/dlc:n taakse -puljauksia ja muuta, olisi hinnannosto tuntunut kenties reilummalta diililtä.

No tämä. Ja lisäksi niiden varsinaisten pelintekijöiden jatkuva kaltoin kohtelu. Nämä ylimääräiset eurot eivät heidän taskuun valu ja työolot eivät kehity.

Paitsi näemmä goodguy Nintendo: https://pelaaja.fi/uutiset/nintendo...den-palkkoja-kymmenella-prosentilla-japanissa
 

Onkos tämä nyt sitten ensimmäinen peli Nintendon studioilta joka maksaa 70 dollaria? Voisi kuvitella, että Zeldan jälkeen mennään myös tuolla 70 dollarin hintalapulla muissakin first party peleissä.
Tearssin hinta Euroopassa diginä on 70 euroa, sama kuin Breath of the Wildilla.
 
Kyllä siitä juuri kuitenkin on kyse. Jos ei olisi, niin eivät jo muutaman kuukauden sisällä tiputtelisi hintoja helposti alle puoleen alkuperäisestä hinnasta. Niin se vaan on, että kun pari-kolme kuukautta odottaa, niin melkein minkä tahansa pelin saa jo ihan hitokseen paljon halvemmalla. Saatikka, jos odottaa seuraavaan juhlapyhään, jolloin alennukset ovat yleensä sitten todella reippaita. Poikkeuksena nihilisti-Nintendo, joka on todella huono alentamaan hintoja varsinkin uusille peleilleen. Toki kivijalkakaupoista Nintendonkin pelejä saa varsin pian ihan ok aleista. Diginä ei juurikaan.
Samaa mieltä mutta vaikea tykätä viestistä kun siellä on jotain "nihilisti"-haukkuja :D Nintendo kyllä on niitä, jotka ei hinnoistaan tingi, eli puhut totta, mutta tuo termi tökkii itselle. Ja Metroid Primen sai 40 eurolla. Ostin heti. Myös Sony on aiemmin myynyt remakeja halvemmalla mutta sittenhän ne otti kaiken huippuna juuri remaken sen 80 euron ajamisen eturintamaan.

PS. Piti tarkistaa vielä wikipediasta nihilistin määre:

Nihilismi on vallitsevat arvot ja käsitykset kieltävä ajatussuunta. Nihilistiä vallitsee mielettömyys ja yhdentekevyys; millään ei ole merkitystä.

Ei kuulosta Nintendolta, sillä juuri sillä on arvona se, että pelien arvo ei laske. Minä yhdyn siihen koska pelit on yhtä hyviä/huonoja siitä riippumatta milloin ne itse pelaan. Mielettömyys ja yhdentekevyys ei myöskään osu, sillä firma on ollut se, jonka linja on pisimpään ollut vakio. Selkeä selittävä tekijä ja merkitys on olemassa.

Me vain ollaan totuttu siihen että pelit laskee hinnoissa ja sitä vastaan Nintendo on. Minusta jopa loogisella perusteella. Mutta tietysti itsekin olen tottunut että ei tarvitse maksaa parin hetken jälkeen kuin puolet, joten siksi Nintendon linja tuntuu kuluttajana omassa kukkarossa. Ymmärrän silti paljon paremmin kuin muiden vuosikymmenten valitukset "nousevista kuluista" vaikka samaaa perustetta käytetään ihan joka pelissä riippumatta minkä kokoinen teos on kyseessä. Rahaa siellä vain kinutaan ja perusteet keksitään siinä matkalla. Olkoonkin että siinäkin piilee varmasti totuutta mukana mutta ei kaikki pelit ole AAA jne.

Hyvin on menneet pr-ukkojen ja -akkojen puheet läpi, jos joku ihan oikeasti ajattelee, että 80 euron hinta pelistä on ihan ok ja reilu hinta.
Riippuu pelistä, kuten itsekin sanot. Minulle sen pitäisi olla goty tai erikoisversio. Peruspelistä en maksaisi tuota summaa. Remakesta voin maksaa 40 euroa ja uudesta pelistä ehkä 60 euroa JOS on ihan pakko pelata heti. Ennen tuo uuden pelin kipuraja oli minullakin varmaan 50 eurossa, joten kyllä se nousee itselläkin kun joutuu sopeutumaan. Joskin hyvin harvoin ostan täysin uusia pelejä enää.

Annoin vaan esimerkin että pitkällä aikavälillä jossain vaiheessa käy näin että tuotteiden hinta nousee. Nouseehan töissäkäyvien palkatkin.
Eri asia sitten onkin että mikä syy hinnannousulle on ja miten se perustellaan. Kaikkea ei tarvitse sulattaa. Enkä jaksa uskoa että joku pieni nousu palkoissa kompensoi kaikkea hinnan nousua. Varsinkaan pelien, joissa prosentuaalinen hinnan nousu on 14 % (70->80e).

Peleistä kuten muistakin tuotteista minulle yleensä painaa vaakakupissa myös muut asiat kuin hinta. Tottakai hinnalla on merkitystä, mutta ei minun talous mene kuralle jos maksan jostain parikymppiä enemmän.
Niimpä niin. Minulla ja minulla. Se vain kun mitä useammalle on ok niin sitä enemmän ne maksaa myös meille, joilla ei ole niin vähän väliä. Ei minunkaan talous "kuralle" mene mutta vähemmän haluaisin ostaa ja aina se vähäkin on pois muualta.

Esim. leffateatterissa käynnit on jääneet jo siinä vaiheessa kun lippujen hinnat nousi kymmenen euron tietämille. Katsoin eilen paljonko maksaa Mario-leffan liput ja se oli 21,90 euroa. Lapsiltakin jotain 15 euroa. Ei mitään järkeä.

Voin suoraan sanoa että ei ole pelit tai leffat tuon arvoisia minulle. Toivoisin ettei olisi muillekaan koska on tuo ihan järjetöntä. Kaikkeen sontaan ei kannattaisi tottua.

Se piirtää kenellä on liitua.
No huoh. Täytyy olla ylimääräistä rahaa tai jossain pörssiyhtiön listoilla tms. että jaksaa heitellä tällaista. Mutta onhan se tietysti kiva osallistua keskusteluun sillä asenteella että koska itsellä rahaa löytyy niin ei ole ongelmiakaan missään.
 
Samaa mieltä mutta vaikea tykätä viestistä kun siellä on jotain "nihilisti"-haukkuja :D Nintendo kyllä on niitä, jotka ei hinnoistaan tingi, eli puhut totta, mutta tuo termi tökkii itselle. Ja Metroid Primen sai 40 eurolla. Ostin heti. Myös Sony on aiemmin myynyt remakeja halvemmalla mutta sittenhän ne otti kaiken huippuna juuri remaken sen 80 euron ajamisen eturintamaan.

PS. Piti tarkistaa vielä wikipediasta nihilistin määre:

Nihilismi on vallitsevat arvot ja käsitykset kieltävä ajatussuunta. Nihilistiä vallitsee mielettömyys ja yhdentekevyys; millään ei ole merkitystä.

Ei kuulosta Nintendolta, sillä juuri sillä on arvona se, että pelien arvo ei laske. Minä yhdyn siihen koska pelit on yhtä hyviä/huonoja siitä riippumatta milloin ne itse pelaan. Mielettömyys ja yhdentekevyys ei myöskään osu, sillä firma on ollut se, jonka linja on pisimpään ollut vakio. Selkeä selittävä tekijä ja merkitys on olemassa.

Me vain ollaan totuttu siihen että pelit laskee hinnoissa ja sitä vastaan Nintendo on. Minusta jopa loogisella perusteella. Mutta tietysti itsekin olen tottunut että ei tarvitse maksaa parin hetken jälkeen kuin puolet, joten siksi Nintendon linja tuntuu kuluttajana omassa kukkarossa. Ymmärrän silti paljon paremmin kuin muiden vuosikymmenten valitukset "nousevista kuluista" vaikka samaaa perustetta käytetään ihan joka pelissä riippumatta minkä kokoinen teos on kyseessä. Rahaa siellä vain kinutaan ja perusteet keksitään siinä matkalla. Olkoonkin että siinäkin piilee varmasti totuutta mukana mutta ei kaikki pelit ole AAA jne.


Riippuu pelistä, kuten itsekin sanot. Minulle sen pitäisi olla goty tai erikoisversio. Peruspelistä en maksaisi tuota summaa. Remakesta voin maksaa 40 euroa ja uudesta pelistä ehkä 60 euroa JOS on ihan pakko pelata heti. Ennen tuo uuden pelin kipuraja oli minullakin varmaan 50 eurossa, joten kyllä se nousee itselläkin kun joutuu sopeutumaan. Joskin hyvin harvoin ostan täysin uusia pelejä enää.


Eri asia sitten onkin että mikä syy hinnannousulle on ja miten se perustellaan. Kaikkea ei tarvitse sulattaa. Enkä jaksa uskoa että joku pieni nousu palkoissa kompensoi kaikkea hinnan nousua. Varsinkaan pelien, joissa prosentuaalinen hinnan nousu on 14 % (70->80e).


Niimpä niin. Minulla ja minulla. Se vain kun mitä useammalle on ok niin sitä enemmän ne maksaa myös meille, joilla ei ole niin vähän väliä. Ei minunkaan talous "kuralle" mene mutta vähemmän haluaisin ostaa ja aina se vähäkin on pois muualta.

Esim. leffateatterissa käynnit on jääneet jo siinä vaiheessa kun lippujen hinnat nousi kymmenen euron tietämille. Katsoin eilen paljonko maksaa Mario-leffan liput ja se oli 21,90 euroa. Lapsiltakin jotain 15 euroa. Ei mitään järkeä.

Voin suoraan sanoa että ei ole pelit tai leffat tuon arvoisia minulle. Toivoisin ettei olisi muillekaan koska on tuo ihan järjetöntä. Kaikkeen sontaan ei kannattaisi tottua.


No huoh. Täytyy olla ylimääräistä rahaa tai jossain pörssiyhtiön listoilla tms. että jaksaa heitellä tällaista. Mutta onhan se tietysti kiva osallistua keskusteluun sillä asenteella että koska itsellä rahaa löytyy niin ei ole ongelmiakaan missään.
Siinä mielessä näen juurikin Nintendon nihilistinä, että sitä ei yleensä tunnu kiinnostavan mitä kuluttaja ajattelee ja toivoo. Samaan suuntaanhan on myös Sony mennyt viime vuosien aikana hyvinkin voimakkaasti. Kyllä minä toistaiseksi olen kummankin tuotteita silti edelleen ostanut, enkä usko kovin helpolla jatkossakaan jättäväni niitä kokonaan ostamatta. Siihen toki niiden asennoituminen hinnoittelussa on johtanut, että yhä harvemmin ostan niiden pelejä lähelläkään julkaisuhetkeä.

Tuosta vielä, että kellä on liitua ja kuka piirtää. Luulisin, että moneenkin verrattuna täällä ja sielläkin löytyy sitä liitua, mutta toki on myös paljon niitä joilla on vielä paljon enemmän liitua piirtämiseen. Itselläni on tosiaan varaa kutakuinkin ostaa niitä konsoleita ja pelejä mitä haluan, mutta koska olen pelien suurkuluttaja, niin niitä ostettavia pelejä tulee helposti jopa kymmeniä vuodessa, tällöin se kympin tai kahden merkitys per peli alkaa olemaan varsin suuri itsellenikin. Ja kyllä minulla liikenee sympatiaa myös niillekin, joille ihan muutaman pelin ostaminen vuodessa vaikkapa 80 euron hintaan on kestämätön ajatus oman taloudellisen tilanteen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikkeen sontaan ei kannattaisi tottua.
Tässähän homma menee niin, että jatkossa ostat vain pelejä, joita oikeasti pelaat. Näistä tulee enemminkin sellaisia "premium"-tuotteita ja -kokemuksia.

Leffaan menet vasta puolison kanssa treffi-iltoina ja muut leffat katsot kotisohvaltasi suoratoistopalveluista samalla, kun muksut häärää jaloissa. Sama pelien kohdalla. Pelaat vanhoja pelejäsi elämäsi loppuun asti, ja ostat vain sen x kpl / vuodessa, entisen kuukausittaisen määrän sijaan.

Itse esim. huomasin, että silloin kun Jerseyn saarilta sai 25-40e:n hintaan tilailtua xbox360 -pelejä, niin tuli hommailtua kaikenlaisia pelejä, jotka kiinnostivat edes vähäsen. Nyt taas punnitsen paljon enemmän, mitä pelejä edes haluan pelata.
 
Tässähän homma menee niin, että jatkossa ostat vain pelejä, joita oikeasti pelaat. Näistä tulee enemminkin sellaisia "premium"-tuotteita ja -kokemuksia.

Leffaan menet vasta puolison kanssa treffi-iltoina ja muut leffat katsot kotisohvaltasi suoratoistopalveluista samalla, kun muksut häärää jaloissa. Sama pelien kohdalla. Pelaat vanhoja pelejäsi elämäsi loppuun asti, ja ostat vain sen x kpl / vuodessa, entisen kuukausittaisen määrän sijaan.

Itse esim. huomasin, että silloin kun Jerseyn saarilta sai 25-40e:n hintaan tilailtua xbox360 -pelejä, niin tuli hommailtua kaikenlaisia pelejä, jotka kiinnostivat edes vähäsen. Nyt taas punnitsen paljon enemmän, mitä pelejä edes haluan pelata.
Tai sitten ne pelit vaan ostetaan useammin aleista, ja entistä harvemmin lähelläkään julkaisua. Näin ainakin itselläni on tämä mennyt. Leffoissa käynti on omassa taloudessani loppunut myöskin lähes kokonaan. Kyllä ne leffat kotiteatteristakin ihan mukavasti katsoo, eikä tarvitse sitten ruuhkissakaan tungeksia
 
Tässähän homma menee niin, että jatkossa ostat vain pelejä, joita oikeasti pelaat. Näistä tulee enemminkin sellaisia "premium"-tuotteita ja -kokemuksia.

Leffaan menet vasta puolison kanssa treffi-iltoina ja muut leffat katsot kotisohvaltasi suoratoistopalveluista samalla, kun muksut häärää jaloissa. Sama pelien kohdalla. Pelaat vanhoja pelejäsi elämäsi loppuun asti, ja ostat vain sen x kpl / vuodessa, entisen kuukausittaisen määrän sijaan.

Itse esim. huomasin, että silloin kun Jerseyn saarilta sai 25-40e:n hintaan tilailtua xbox360 -pelejä, niin tuli hommailtua kaikenlaisia pelejä, jotka kiinnostivat edes vähäsen. Nyt taas punnitsen paljon enemmän, mitä pelejä edes haluan pelata.
Tätä huomaan muuten omassa ostokäyttäytymisessä myös. Leffoissa tulee käytyä nykyään tosi harvoin kun leffalippu on +15 euroa. Uusia 80 euron videopelejä tulee myös ostettua todella harvoin.

Ja sitten taas nimenomaan kun joku hyvä tarjous sattuu kohdalle niin ostan useamman pelin, vaikka kaikki eivät todellakaan ikinä olisi kiinnostanut 80 euron hintaan. Toisaalta osa omaa peliharrastusta on myös fyysisten pelien keräily, joten ehkä olen vähän huono esimerkki siinä mielessä. Edelleen ostan paljon pelejä vuodessa, mutta keskihinta on pysynyt samana kuin silloin joskus Jerseyn saarien ostoparatiisin aikoihin. Tämä tietysti tarkoittaa sitä, että alennuksien metsästystä joutuu tekemään aktiivisemmin ja käytettyjen pelien osto lisääntyy.

Eikä siis omalla kohdalla kyse ole siitä, ettenkö voisi maksaa pelistä 80 euroa menemättä henkilökohtaiseen konkurssiin, mutta en todellakaan halua maksaa niin paljon.
 
Tässähän homma menee niin, että jatkossa ostat vain pelejä, joita oikeasti pelaat. Näistä tulee enemminkin sellaisia "premium"-tuotteita ja -kokemuksia.
Olen kyllä jo monen konsolisukupolven ajan ostanut vain pelejä, joita oikeasti pelaan. Se jonoon ostaminen on jäänyt jo X360-aikana kun tajusin ettei siinä ole mitään järkeä. Hinnalla ei siinä muutoksessa ollut merkitystä vaan sillä että tajusin ettei turhaa kannata ostaa halvallakaan.

Muussa elämässä olen elänyt samalla logiikalla. Varsinkaan missään alennusten ja markkinoiden sekopäivillä ja vastaavilla ei tule käytyä vain sen vuoksi että sellaiset järjestetään. Ostan kun on hyvä hinta tuotteella, jota myös tulen käyttämään.

Minusta on huono suunta jos hinnat nousee niin että niitä pitää alkaa kutsumaan sen vuoksi jo premiumiksi.

Leffaan menet vasta puolison kanssa treffi-iltoina ja muut leffat katsot kotisohvaltasi suoratoistopalveluista samalla, kun muksut häärää jaloissa. Sama pelien kohdalla. Pelaat vanhoja pelejäsi elämäsi loppuun asti, ja ostat vain sen x kpl / vuodessa, entisen kuukausittaisen määrän sijaan.
Ei kyllä huvita mennä leffaan sen enempää puolison kuin vihamiehenkään kanssa näillä hinnoilla. Koko leffojen katsominen on jäänyt murto-osaan siitä mitä se oli joskus ja varmasti isoin syy on hintojen nouseminen. Lisäksi ne oli kalliita mielestäni jo silloin kun ne maksoi alle 10 euroa.

Viimeksi olen tainnut käydä elokuvissa joskus 2010-luvun alkupuolella. Ja nyt heti perään pitäisi mennä katsomaan Mario-elokuva. Jälkikasvun vuoksi menen, muuten riittäisi kotisohva, joka on usein paljon parempi kokemus kuin teatteri. Varsinkin hintaan suhteuttaen.

En myöskään pelaa vanhoja pelejä uusiksi tai osta pelejä joka kuukausi. Enkä toisaalta ymmärrä miten pelien ostamisen tai pelaamiseen määrä liittyy siihen että pelit maksaa nykyään 80 euroa.

Vaikka ostaisin vain yhden pelin vuodessa niin 80 euroa on liikaa. Ei siinä tarvitse miettiä paljonko ostan ja milloin.

Nythän oma ostamistapa on ollut pitempään jo se, että ostan pari peliä julkaisuaikoihin tarjouksista (esim. Gigantissa monet uudetkin max. 60e julkaisussa) ja kaiken muun alesta ja käytettynä.

Tämäkin näkemys, neuvo tai mikä onkaan kuulostaa paljon joltain pörssiyhtiön tiedotteelta: jatkossa tuotteemme ovat premiumia, joten hinta nousee. Voitte köyhät olla kotona lasten kanssa jos ei massi riitä. Pelien kanssa voitte pelata niitä vanhoja.

Muutenkin tuo oletus että ostaisi kuukausittain pelejä on outo. Ostaako oikeasti? Täysihintaisia teoksia? Vähän vaikea uskoa.

Ja ylipäänsä tässä yritin keskittyä lähinnä siihen hintaan enkä siihen, miten sitä voi kompensoida.

Itse esim. huomasin, että silloin kun Jerseyn saarilta sai 25-40e:n hintaan tilailtua xbox360 -pelejä, niin tuli hommailtua kaikenlaisia pelejä, jotka kiinnostivat edes vähäsen. Nyt taas punnitsen paljon enemmän, mitä pelejä edes haluan pelata.
Hyvä jos/kun tajuaa ostaa vain tarpeeseen mutta minulla se tapahtui jo silloin X360-aikaan. Lopetin sen "kun halvalla sai"-ostelun jo siinä kohtaa.

Se ei kuitenkaan enää mitenkään liity nykyhetkeen tai kaikkiin niihin hetkiin siinä välissä.

Turhaa ei kannata ostaa ikinä mutta onko nyt isompi osa tarjonnasta siis turhaa vain koska hinta on korkeampi? Ei se logiikka ehkä minun päässäni ainakaan noin mene. Varsinkin kun samanlaisia aikoja ei ole pitkään aikaan ollut, niin missä sitä tinkimistä muka on? Varsinkin kun kyse on uusien eikä tarjouspelien hinnoista. En minä X360-aikaankaan ostanut niitä uusia julkaisuja jonoon vaan niitä 10-20 euron alepelejä. Taidetaan siis senkin takia puhua ihan eri asioista.

Se oli merkittävä ero että pystyin ostamana kaiken kiinnostavan julkaisussa. Ikinä niitä ei jonoon kuitenkaan kertynyt enkä ostanut useampaa uutta peliä ennen kuin aiempi oli pelattu. Nykyään se on 1-2 julkaisussa ostettua peliä riippuen vuodesta. Muu tulee käytettynä tai tarjouksista, riippuen kummasta saa aiemmin järkihintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jaha tuli mietittyä tätä pelien hintakehitystä sen verran että oli ihan lähdettävä penkomaan.

Satuin selaamaan tämän ketjun vanhempia postauksia jossa näkee silloisen hintatason. Poimin yhden käyttäjän laittaman uusien pelien hinnan, joka silloin oli niinkin kova kuin 70€.

No lähdetään siitä, otetaan tämä lähtötasoksi ja katsotaan miten hyödykkeen rahallinen arvo on muuttunut vuosien aikana.

Tässä kuluttajahintaindeksi ilman tarkempaa tuotekategoriaa, valitettavasti tilastokeskuksen listoilta löytyi kaikkea muuta mielenkiintoista mutta ei juuri videopelejä :) Mutta lähdetään keskimääräisten hyödykkeiden tarkkuudella arvioimaan:

Kuluttajahintaindeksi (2015=100) muuttujina Vuosi ja Tiedot
Indeksipisteluku
70​
2015
100,00​
0,00 %​
0​
70​
2016
100,35​
0,35 %​
0,245​
70,245​
2017
101,10​
1,10 %​
0,77​
70,77​
2018
102,20​
2,20 %​
1,54​
71,54​
2019
103,25​
3,25 %​
2,275​
72,275​
2020
103,55​
3,55 %​
2,485​
72,485​
2021
105,82​
5,82 %​
4,074​
74,074​
2022
113,36​
13,36 %​
9,352​
79,352​

Lähde: https://pxdata.stat.fi/PxWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__khi/statfin_khi_pxt_11xc.px/

Eli; uusi peli josta maksoit vuonna 2015 70€, sen uusi arvo vuonna 2022 79,35€.

Jos tätä tilastoa katsoo niin ei minusta tämä yllätä että hinnat ovat nousseet n. 10€.
 
@shamaniac
No käytinkin tässä väärin "sinä"-passiivia, enkä siis tarkoittanu sillä juuri sinua.
En olettanutkaan mutta kuten yleensä, vastasin omat näkemykseni. Laitoin ne nyt kuitenkin spoilereihin ja lisäsin yleisempää vastausta sinne. Pointit ei kyllä kauheasti muuttuneet.

En myöskään usko että olen ainoa, joka on lopettanut pelien hamstraamisen ajat sitten. Erityisesti kun puhe on uusista peleistä eli siitä maagisesta 80 eurosta. Vai oliko muka joskus tapana ostaa kaikki pelit heti vaikka ei pelaisikaan? Muistelen että silloinkin kyllä tarkasti kerrottiin mikä menee ensin ostoon jne.
 
Viimeksi muokattu:
Jaha tuli mietittyä tätä pelien hintakehitystä sen verran että oli ihan lähdettävä penkomaan.

Satuin selaamaan tämän ketjun vanhempia postauksia jossa näkee silloisen hintatason. Poimin yhden käyttäjän laittaman uusien pelien hinnan, joka silloin oli niinkin kova kuin 70€.

No lähdetään siitä, otetaan tämä lähtötasoksi ja katsotaan miten hyödykkeen rahallinen arvo on muuttunut vuosien aikana.

Tässä kuluttajahintaindeksi ilman tarkempaa tuotekategoriaa, valitettavasti tilastokeskuksen listoilta löytyi kaikkea muuta mielenkiintoista mutta ei juuri videopelejä :) Mutta lähdetään keskimääräisten hyödykkeiden tarkkuudella arvioimaan:

Kuluttajahintaindeksi (2015=100) muuttujina Vuosi ja Tiedot
Indeksipisteluku
70​
2015
100,00​
0,00 %​
0​
70​
2016
100,35​
0,35 %​
0,245​
70,245​
2017
101,10​
1,10 %​
0,77​
70,77​
2018
102,20​
2,20 %​
1,54​
71,54​
2019
103,25​
3,25 %​
2,275​
72,275​
2020
103,55​
3,55 %​
2,485​
72,485​
2021
105,82​
5,82 %​
4,074​
74,074​
2022
113,36​
13,36 %​
9,352​
79,352​

Lähde: https://pxdata.stat.fi/PxWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__khi/statfin_khi_pxt_11xc.px/

Eli; uusi peli josta maksoit vuonna 2015 70€, sen uusi arvo vuonna 2022 79,35€.

Jos tätä tilastoa katsoo niin ei minusta tämä yllätä että hinnat ovat nousseet n. 10€.
Itse asiassa ostovoima on Suomessa ja muuallakin maailmassa heikentynyt viime vuosina paljon merkittävämmin. Lähes kaiken hinta on tosiaan noussut paljon palkkakehitystä radikaalimmin, joten hintojen nostaminen on huonosti perusteltua, varsinkin nyt, pelien kaltaisten jo ennestäänkin ylihintaisten tuotteiden osalta, jotka eivät ole ihmisille edes millään tavalla välttämättömiä. Näistähän ensimmäisenä aletaan tinkimään silloin kun ruoan, asuntolainan, sähkön ja monen muunkin asian hinnat ovat merkittävästi enemmän nouseet kuin palkka.

Itse tienaan n. 80 000 euroa vuodessa ja olen kokenut, että sellaista varsin hyvää keskituloisen tulotasoa tuo olisi ollut. Siitä huolimatta nyt kun kaiken hinta on noussut paljon, paljon enemmän kuin tuloni ovat nousseet viime vuosina, niin olen joutunut entistä enemmän kiinnittämään huomiota ns. turhempiin kuluihin ja niistä nipistän ainakin siinä, millä hinnalla tuollaisia tuotteita sitten ostan. Tämä on johtanut juurikin siihen, että ostan suunnilleen yhtä paljon pelejä kuin ennenkin, mutta todella paljon vähemmän julkaisussa. Nyt odotan itse asiassa yleensä pelien hinnan tippumista alle 50 euron tasolle, kun ennen saatoin varsin usein ostaa pelin julkaisussa tai ainakin pian julkaisun jälkeen 50-70 euron hinnallakin.

Minulta pelifirmat siis ainakin saavat käytännössä hieman vähemmän rahaa kuin ennen, mutta ostan edelleen yhtä paljon pelejä. Ostan ne vain myöhemmin kuin ennen ja siten halvempaan hintaan. Kannattaako tämä sitten loppujen lopuksi pelifirmoille? Itse uskon, että saisivat parempaa myyntiä pelien hintoja tiputtamalla ja sitten vaikkapa jatkamalla sitä DLC:eiden ja microtransactionien kautta rahastamista sille halvemman ydinpelin ostaneelle suuremmalle joukolle. Ydinpelin hinnan nostaminen, erityisesti näinä huonoina aikoina on varsin lyhytnäköistä ja suorastaan kuluttajaa ylenkatsovaa ajattelua, eikä tosiaan ole missään tapauksessa kohdillaan nimenomaan siihen tavallisen kuluttajan heikkoon palkkakehitykseen nähden suhteessa kulujen nousuun.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa verotettavat mediaaniansiotulot ovat käsittääkseni jossain alle 30 000 eurossa vuodessa ja korkeimman desiilin raja on jossain 60 000 euron yläpuolella. Silloin 80 000 euron vuosiansioilla ei ole mitään tekemistä keskituloisuuden kanssa. Usein ihmisillä on sellainen harha, että oma elämä on jotenkin normaalia tai keskinkertaista, mutta harvemmin se on. Itsekin ihmettelen miten voi olla niin paljon pienituloisia palkansaajia Suomessa, mutta aika pienillä tuloilla täällä moni porskuttaa menemään. Sitten on vielä iso porukka työmarkkinoiden ulkopuolella. En usko, että keskituloisella on ongelmia ostaa pelejä, jos on talous järkevästi hallinnassa. Enemmän nykyään harmittaa ostaa ruokaa, kun sen hinta on Putinin ansiosta noussut kymmeniä prosentteja.
 
Ylös Bottom