Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien hinnoista

Tämä vuosi olikin mielenkiintoinen heitto, koska vuoden 2010 70 euroa vastaava rahamäärä on nykyisellään sen 80e. :D Hauska yhteensattuma oikeastaan, mutta se siitä...
70 euroa? Minä muistaakseni maksoin silloin jotain 50 euroa (tai alle) per peli että en tiedä mistä tuo 70 on otettu :p Mutta vaikka nyt olisikin niin kuten sanoin, se oli hatusta heitetty ja pointti oli se että hintoja nostetaan joka sukupolven kohdalla eli nousussa käsittääkseni ollaan.

Minusta 70 euroa on sellainen summa mikä on ollut PS4-aikaan pelien ovh? Sitä aiemmin oli 60e ja oliko sitten joskus sen 50e, en tiedä.

Mutta onko nyt tosiaan sittenkin niin että pelien hinta ei ole nousussa jos vertaillaan vähän nykyaikasempien laitteiden hintoja? En suoraan sanottuna katsonut/tarkistanut mitään vaan luotin vain omiin muistoihini. Ne aika vahvasti kertovat että se 10 euroa on suunnilleen aina tullut uuden sukupolven mukana.

Tietenkin voi, ihan aidosti vain ihmettelin. Minulle 70e on yhtä lailla liikaa kuin 80e pelistä. Toki jos tässä hintaa perusteltaisiin muullakin (vaikkapa fyysisn julkaisujen turvaamisella) kuin voittojen maksimoinnilla, voisin ehkä ostaakin yli 30e maksavia pelejä useammin.
Kyllä. Minäkin voisin tuollaisen syyn vuoksi maksaakin sen ekstran.
 
Missä kohtaa sellainen on nähtävissä? Minä olen lukenut vain alelaarista ostamisia ja sitä että jos ei ole pelannut niin voi ostaa täydellä hintaa.
En nyt tahdo täällä ketään lähteä erikseen mainitsemaan. Jokainen varmasti tietää onko ostanut 70 euron pelin ja kirjoitellut vaikkapa enemmän kuin yhden viestin 70 euron pelien hinnoista ja siitä kuinka olisi hyvä jos ihmiset äänestäisivät lompakollaan.

Mutta eipä siinä, kyllähän minäkin mieluusti kympin vähemmän maksaisin tietyistä peleistä jos se vain mahdollista olisi. Mutta tavallaan näen pelaamisen vielä kumminkin sen verran erinomaisena ja edullisena harrastuksena ettei itsellä riitä samalla tapaa energiaa kritisoida pelialaa (=Sonya) nyt tästä kymmenen euron noususta jossakin uuden God of Warin parissa joka ainakin tulee itselleni olemaan suurella todennäköisyydellä yksi tämän sukupolven parhaimpia pelejä - eikä varmasti mikään lyhytkään peli tule olemaan jolloin viihdettä saa roimasti euroa kohden tunnilta.

Eri asia sitten onko joku 70 euroa Säkkipojasta liikaa - mielestäni on jonka takia en peliä ostanutkaan vaan odottelen isoa alea pelille tai sen saapumista tilauspalveluun. Tämä on tietenkin oma mielipide kuinka arvostan God of Waria verrattuna Säkkipoikaan. Loppujen lopuksihan yhtiöt eivät ketään pakota näitä pelejä ostamaan heti julkaisupäivänä.
 
No sen vuoksi niitä esimerkkejä olisin kaivannut kun ei täällä minusta sellaista ole havaittavissa mitä väitettiin. Tosin enpä ole pitänyt kirjaa tai nähnyt sellaista tarpeelliseksi. Melkoista omistautumista kyllä on jos nuo asiat on kaivanut täältä viesteistä talteen. Noin yleisesti ottaen en siis ole hoksannut että mitään sellaista olisi nähtävissä että porukka kritisoi mutta ostaa silti. Kyllä siellä aina jokin selitys tms. on ja ne jotka oikeasti on sitä vastaan niin en ole huomannut että silti olisivat ostamassa.

Mutta ehkä en vain muista tms.
 
Tähän ketjuun heitän oman mielipiteeni asiasta.
Jos jonkin pelin haluan heti julkkarissa, niin maksan mukisematta pyydetyn "X" määrän euroja. Toki yritän kyseistä peliä etsiä julkkaritarjouksesta, jos sellaista on esim. gigantissa.
Muut pelit sitten joskus alelaareista.
Jokainen toki tyylillään.
Vaikea vastata missä sitten menisi se oma ns. kipuraja noissa pelien hinnoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Pelaaminen voi olla halpaa tai kallista riipuen siitä, mitä pelaa ja miten. On pelejä, joihin laitetaan kiinni satoja tai tuhansia euroja. Pelejä myös tuputetaan muutamalla eurolla tai ilmaiseksi. Olen pelannut kuukausimaksullisia pelejä ja niihin nähden ei tunnu alle 100 € kertamaksu missään. Jos ostaa koko ajan tarjouspelejä, kyllä siinäkin rahaa kuluu. 80-luvulla, kun aloittelin pelaamista, lähes kaikki pelit olivat piraattiversioita ja vain äärimmäisessä hädässä ostettiin joku peli. Jos nyt joidenkin pelien hinta nousee, se ohjaa varmaan kuluttajia toisten pelien pariin, jos hinta on se ostopäätöksen peruste. Minua ei kyllä rehellisesti sanottuna kiinnosta, jos pelien hinta vähän nousee. Enemmän kiinnostaa, jos sähkölasku moninkertaistuu. Jos olisin rationaalinen kuluttaja, en ostaisi enää yhtään peliä enkä välttämättä uusisi edes Game passia. Niin paljon on ilmaistarjontaa ja pelejä jo hankittuna.
 
Pelaajana en tietenkään ole kovin innoissani hintojen noususta, tosin se ei pc-puolella niin kauheasti vaikuta, varsinkaan kun lähinnä olen ostanut niche/indiepelejä, joihin harvoin tarvitsee 30 euroa enempää sijoittaa, yleensä ei edes noinkaan paljoa.

Mutta indiekehittäjänä, jonka ensimmäisen pelin julkaisu lähestyy pikkuhiljaa kaiken aikaa näen asiassa positiivisiakin puolia: Nimittäin itse pystyn tarjoamaan pelaajille (pelitavasta riippuen) 30-50h täysiveristä roolipelaamista 50 euroa pienemmällä hintalapulla. Toki varjopuolena on se, ettei minulla ole takanani valtavaa markkinointikoneistoa, mutta toisaalta tuskin tuotokseni massoja kosiskelisikaan, vaikka yhtymäkohtia johonkin Etrian Odysseyihin, Personaan ja Shin Megami -spinoffeihin sun muihin onkin nähtävissä. Mutta toisaalta kun kustannuksetkin ovat alhaisia, niin miljoonamyynteihin ei tarvitse päästäkään - ei sillä, että moisista myyntiluvuista kieltäytyisin. :cool:
 
Mikä helvetti siinä on että nykyään laitetaan 80€ lappu jopa vuosittain julkaistavaan peliin, tehdään pienellä vaivalla vuosipäivitys ja tykitetään 80€ lappu kylkeen. Ei tuossa ole suoraan sanottuna mitään helvetin järkeä, onneksi sentään osa julkaisijoista ymmärtää tämän ja tarjoaa peliä 40€, tosin näitä firmoja ei toistaiseksi johda sijoittajat.


Ottakaa valta tuosta puheesta pois ja korvatkaa se rahalla niin saatte EA:n sijoittajan esiin.


Tämä viesti taitaa kuulua sinne henkilökohtaisiin avautumisiin, eikä tänne pelien ja laitteiden hankintaketjuun.
 
Tämä viesti taitaa kuulua sinne henkilökohtaisiin avautumisiin, eikä tänne pelien ja laitteiden hankintaketjuun.
Oma pointti on se että olen kyllästynyt tuohon rahastukseen, tumpataan 80€ kylmästi tiskiin. Siinä vaiheessa kun sijoittajat pääsevät päättämään pelien hinnoista niin lopulta vain taivas on rajana. Kyse on sijoituksien maksimoimisesta, maksimoidaan se voitto.
 
Ja sitten ihmetellään miksi jengi harrastaa piratismia. Onhan tämä melko jäätävää. Toki aina voi jättää ostamatta ja luojan kiitos pelit eivät ole muuttuneet kokonaan digitaalisiksi ainakaan vielä. Se päivä jos koittaa niin tällä hintakehityksellä tämä seppä joko lopettaa pelaamisen tai kääntyy täyslihapiraatiksi. Arrrrrrrr! Tai miten se merirosvon karjahdus sitten ikinä meneekään. :D
 
Kevään jälkeen näyttäisi näin loppusyksystä tulevan pari peliä tarjolle, jotka PS5:lle ostan: COD MW II ja GoW Raknarök.

GoW on läpipeluukamaa ja sitten pois käsistä, joten sen voisi ostaa levynä.

Codi onkin sitten kinkkisempi. Nettipelejä pelaan mieluiten ilman levyn kanssa kikkailua, joten se puoltaisi storeostosta. Storessa hinta on vain aika karvas 80 euroa.

Tällä hetkellä ennakkoon tilaamalla molemmat ovat 70 eurolla tarjolla Gigantti/Power/Verkkis puljuissa. Mikä on arvon foorumilaisten näkemys kivijalkakauppojen julkaisuhinnoista näille peleille? Tulisiko Gigantilta perinteinen julkaisuviikonlopun tarjous 50-60€?
 
Mikä on arvon foorumilaisten näkemys kivijalkakauppojen julkaisuhinnoista näille peleille? Tulisiko Gigantilta perinteinen julkaisuviikonlopun tarjous 50-60€?
Näkemykseni on että voi tulla tai voi olla tulematta. En tiedä kuka ne päättää tai arpoo mutta yleensä se on tuntunut olevan juuri se minua kiinnostava "viikon peli". On kai siellä saattanut useampiakin tarjouksia olla per viikko, joten varma vastaukseni on: ehkä.
 
Kevään jälkeen näyttäisi näin loppusyksystä tulevan pari peliä tarjolle, jotka PS5:lle ostan: COD MW II ja GoW Raknarök.

GoW on läpipeluukamaa ja sitten pois käsistä, joten sen voisi ostaa levynä.

Codi onkin sitten kinkkisempi. Nettipelejä pelaan mieluiten ilman levyn kanssa kikkailua, joten se puoltaisi storeostosta. Storessa hinta on vain aika karvas 80 euroa.

Tällä hetkellä ennakkoon tilaamalla molemmat ovat 70 eurolla tarjolla Gigantti/Power/Verkkis puljuissa. Mikä on arvon foorumilaisten näkemys kivijalkakauppojen julkaisuhinnoista näille peleille? Tulisiko Gigantilta perinteinen julkaisuviikonlopun tarjous 50-60€?
Itse olen kyllä kaikki isot julkaisut viimeisen 5v ajan hommannut Gigantista julkkariviikolla julkkarihintaan, eli 50-60e ja tuskin on muutoksia linjaukseen tulossa
 
Itselleni pelien hinnat ja päälle pakotettu maksullinen online olivat yksi syy siirtyä vain PC puolelle, toki VR puoli oli kans merkittävä tekijä. Sonyn yksinoikeuksien tulo PC:lle ajottui mainiosti tähän. Ainakin tällaiselle ennemmän pelaavalle yksinoikeus storejen hinnat ovat niin paksut, että koneen hinnan haukkaa nopeasti takaisin.

Elden Ring on ollut toistaiseksi kallein yksittäinen ostos, karvan yli 50€ julkkarissa. Muuten PC puolen hinnat ovat lähes naurettavat esim. kesällä tuli ulos ukraina bundlea, yli 100 peliä 36€:lla, ja mukana oli useita AAA pelejä kuten Metro Exodus.
 
Viimeksi muokattu:
Elden Ring on ollut toistaiseksi kallein yksittäinen ostos, karvan yli 50€ julkkarissa. Muuten PC puolen hinnat ovat lähes naurettavat esim. kesällä tuli ulos ukraina bundlea, yli 100 peliä 36€:lla, ja mukana oli useita AAA pelejä kuten Metro Exodus.
Mutta Elden Ring on vähintään 100 euron arvoinen, joten 50 euroa pelistä, joka on Elden Ring, ja joka pakkaa normiversioonsakin enemmän tilpehööriä kuin jotkin spessut, on aika pieni hinta.

Varmasti Elden Ringistä 50 euron maksamisen helppous tulee siitäkin että toisaalla pyydetään sitä 80 euroa (ainakin diginä) joistain vuosipäivityspeleistäkin.

Eikä minusta 50 euroa ole paha hinta pelistä vaan se on se 80 euroa. Ihan sama onko uusi vai remake mutta remakejen ja remasterien kohdalla aina vähän kulmakarva nousee kun on tottunut että niitä on kaupitelty halvemmalla tai onko esim. useampi peli, lisärit tai kokonainen trilogia paketissa.

Vaikea sellaisen jälkeen alkaa maksamaan 80 euroa. Tai sen jälkeen kun sen Elden Ringin sai 50 eurolla.

God of War 2 kiinnostaisi kieltämättä entistäkin enemmän mutta koska siitä ei tunnu tulevan järkevää Special Editionia (jotka nekin maksoivat ennen 80-90e), kuten yleensä Sonyn eksluista, niin ei ole ostamisella kiirettä ja saatan jättää odottelemaan että saa halvemmalla tai käytettynä. Tosin sen tietää jokainen pelaaja kuinka hyvin nämä aikomukset pitää kun alkaa julkaisuviikolla tulemaan hehkutusta joka tuutista.
 
Vaikka God of War on itselleni loppuvuoden odotetuin peli, ei mulla ole mitään ongelmaa odotella pari kuukautta hinnan alennusta. Kyseessä kuitenkin yksinpeli, jossa ei välttämättä ole läpipeluun jälkeen mitään uudelleen peluuarvoa, joten pelin saa melko varmasti tammikuuhun mennessä käytettynä alle 50 euron.
 
Vaikka God of War on itselleni loppuvuoden odotetuin peli, ei mulla ole mitään ongelmaa odotella pari kuukautta hinnan alennusta. Kyseessä kuitenkin yksinpeli, jossa ei välttämättä ole läpipeluun jälkeen mitään uudelleen peluuarvoa, joten pelin saa melko varmasti tammikuuhun mennessä käytettynä alle 50 euron.
Itse ostan heti ja myyn heti kun läpi niin saa melkei omansa takas :D
 
Ylös Bottom