P
Poistettu jäsen 37867
Guest
Microsoft on maailman johtava bisnesanalytiikan osaaja. Tuskin kenenkään tarvitsee pelätä, että firma tekisi hölmöyksissään paskoja ratkaisuja ja polttaisi rahojaan. Aika harva firma kertoo kaikkia talouslukujaan julkisuuteen eikä MS:n tarvitse hankkia uskottavuutta kertomalla, miten Game pass menestyy. Muutenkaan MS:n hankinnat eivät välttämättä liity ollenkaan tai ensisijaisesti Game passiin. Menee tämä spekulaatio taas vähän foliohattuasteelle. Mitenkään tämä talouskeskustelu ei vaikuta mielestäni pelitilauspalveluiden väliseen vertailuun, jossa keskiössä on palvelun toimivuus ja sen sisältö olettaakseni.
Game passilla on paras sisältö ja toimivuus, siksi sitä pidetään parhaana diilinä kuluttajille. Mistään palvelusta ei saa samanlaista hyötyä kahdelle merkittävälle alustalle ja lisäksi vielä mobiili- ja pilvipelausmahdollisuudet, jotka voivat tulevaisuudessa olla tärkeämpiä. Nyt lienee olennaisinta Game passin uskomaton tarjonta PC:llä ja Xboxilla. Jos pystyy hyödyntämään molempia alustoja, pelitarjonnan erilaisuus tuo vielä merkittävää lisäarvoa palvelulle.
Kunnon pelejä arvostavalle on myös tärkeää, että Game pass voi tulevaisuudessa houkutella kökköihin mobiilipeleihin tottuneita älytelkkareilla tai kännyköillä pelaavia kunnollisten pelien pariin, jolloin peliharrastus kehittyy ja isommille markkinoille on mahdollista tehdä enemmän laadukasta sisältöä. MS on siis pelastamassa pelialaa mobiilipelaamiseen ja ilmaispeleihin liittyviltä ongelmilta, kuten helposti manipuloitavien pelaajien taloudelliselta riistolta esim. loot boxien ja freemium-mallin avulla. Iso rahahan liikkuu pitkälti nk. ilmaisissa peleissä, joissa rahat lypsetään peleihin koukuttuneilta käyttäen hyväksi kehittyneitä psykologisen manipulaation muotoja. Itse ainakin haluan pelata pelejä, jotka eivät ole koko ajan myymässä minulle jotain kultaisia tissiliivejä tai erikoiskristalleja.
Makuasioita paljon tässäkin viestissä. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että talouskeskustelu ei tähän ketjuun liitykään, joten se siitä. Foliohattuvittuilut voi tosin jättää hiekkalaatikolle, ellei sieltä nyt sitä kristallipalloa löydy omasta takaa.