Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelitilauspalveluiden vertailuketju: Xbox Game Pass, PS Now, EA Access, UPLAY+ yms.

Microsoft on maailman johtava bisnesanalytiikan osaaja. Tuskin kenenkään tarvitsee pelätä, että firma tekisi hölmöyksissään paskoja ratkaisuja ja polttaisi rahojaan. Aika harva firma kertoo kaikkia talouslukujaan julkisuuteen eikä MS:n tarvitse hankkia uskottavuutta kertomalla, miten Game pass menestyy. Muutenkaan MS:n hankinnat eivät välttämättä liity ollenkaan tai ensisijaisesti Game passiin. Menee tämä spekulaatio taas vähän foliohattuasteelle. Mitenkään tämä talouskeskustelu ei vaikuta mielestäni pelitilauspalveluiden väliseen vertailuun, jossa keskiössä on palvelun toimivuus ja sen sisältö olettaakseni.

Game passilla on paras sisältö ja toimivuus, siksi sitä pidetään parhaana diilinä kuluttajille. Mistään palvelusta ei saa samanlaista hyötyä kahdelle merkittävälle alustalle ja lisäksi vielä mobiili- ja pilvipelausmahdollisuudet, jotka voivat tulevaisuudessa olla tärkeämpiä. Nyt lienee olennaisinta Game passin uskomaton tarjonta PC:llä ja Xboxilla. Jos pystyy hyödyntämään molempia alustoja, pelitarjonnan erilaisuus tuo vielä merkittävää lisäarvoa palvelulle.

Kunnon pelejä arvostavalle on myös tärkeää, että Game pass voi tulevaisuudessa houkutella kökköihin mobiilipeleihin tottuneita älytelkkareilla tai kännyköillä pelaavia kunnollisten pelien pariin, jolloin peliharrastus kehittyy ja isommille markkinoille on mahdollista tehdä enemmän laadukasta sisältöä. MS on siis pelastamassa pelialaa mobiilipelaamiseen ja ilmaispeleihin liittyviltä ongelmilta, kuten helposti manipuloitavien pelaajien taloudelliselta riistolta esim. loot boxien ja freemium-mallin avulla. Iso rahahan liikkuu pitkälti nk. ilmaisissa peleissä, joissa rahat lypsetään peleihin koukuttuneilta käyttäen hyväksi kehittyneitä psykologisen manipulaation muotoja. Itse ainakin haluan pelata pelejä, jotka eivät ole koko ajan myymässä minulle jotain kultaisia tissiliivejä tai erikoiskristalleja.

Makuasioita paljon tässäkin viestissä. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että talouskeskustelu ei tähän ketjuun liitykään, joten se siitä. Foliohattuvittuilut voi tosin jättää hiekkalaatikolle, ellei sieltä nyt sitä kristallipalloa löydy omasta takaa.
 
MS:n nykyfilosofiana tuntuu olevan inklusiivisuus, ei eksklusiivisuus. Siksi yksinoikeuksien sijaan tärkeämpää on pelien tarjoaminen mahdollisimman monelle eri kanavien kautta. Sehän on japanilaisille kilpailijoille vieras ajatus, että keinotekoisen poissulkemisen sijaan voi menestyä antamalla kuluttajille enemmän vaihtoehtoja.
 
Nykyisellä hinta-laatu suhteella tämä häviö olisi kuitenkin meille kuluttajille melko merkittävä. Joten toivottavasti palvelu jatkaa pyörimistään. Ollakkin, että tuskin näillä nykyhinnoilla homma enää kauaa pyörii.
Toki. Palvelun loppuminen olisi iso harmi.
 
Isoja lukuja, mutta kuitenkin kohtuullisen mitättömiä kun suhteutetaan tilaajamäärään. Oletetaan, että Game Passilla on 20M tilaajaa.* Sitten oletetaan, että GotG:in lisäys on kustantanut MS:lle tuon 10M. Nopealla jakolaskulla päästään siihen, että peli kustantaa 0,5€ (vai $?) per tilaaja. Tämä kaavaa pätee, jos oletetaan, että MS kuittaa summan heti ensimmäisen(!) kuukauden aikana. Lopputuloksena eivät nämä summat mitenkään mahdottomilta tunnu.

*Edellinen ilmoitus oli, että 25M tilaajaa, mutta tällainen lasi puoliksi tyhjä kaveri olettaa, että korona rajoitusten poistaminen on verottanut tilaaja määrää.
Tuon game pass kk tulon lasku kaavakin on hieman vaikea koska halpahinta kikkailijoita taitaa olla suurin osa tilaajista..
 
MS:n nykyfilosofiana tuntuu olevan inklusiivisuus, ei eksklusiivisuus. Siksi yksinoikeuksien sijaan tärkeämpää on pelien tarjoaminen mahdollisimman monelle eri kanavien kautta. Sehän on japanilaisille kilpailijoille vieras ajatus, että keinotekoisen poissulkemisen sijaan voi menestyä antamalla kuluttajille enemmän vaihtoehtoja.
Tämähän nyt on ihan hölynpölyä. Samalla tapaa Microsoft evää yksinoikeudella uusimman Doomin jatkon pleikkarilla tai Nintendolla samalla tapaa kuin Sony evää God of Warin tulon muille alustoille tai Nintendo Marion. Miksi he jättävät päältä 200 miljoonan konsolipelaajan ilman näitä pelejä jos tarkoituksena on tuoda pelit mahdollisimman monen ulottuville. Tuskin Sonylla tai Nintendolla olisi mitään vastaan jos Microsoft pelinsä haluaisi portata heidän alustoilleen.

Kaikki Microsoftin puheet pelien tuomisesta mahdollisimman monelle alustalle liittyy ainoastaan siihen, että heillä on maailman johtavat PC ja streamausalustat jo valmiiksi käytössä toisin kuin Japanin kilpakumppaneilla. Ei heidän ideologia yksinoikeuksien suhteen eroa mitenkään muuten Japanin kilpakumppaniensa toiminnasta, kunhan vain hyödyntävät omia alustojaan joita on enemmän ja jotka tätä kautta tuovat vielä enemmän kahisevaa Microsoftille.

Myös mitä tarkoitat keinotekoisella poissulkemisella mitä Microsoft ei myös harrastaisi?
 
Tuon game pass kk tulon lasku kaavakin on hieman vaikea koska halpahinta kikkailijoita taitaa olla suurin osa tilaajista..
Ei voida mitenkään tietää onko halpahintakikkailijoita suurin osa vai pieni vähemmistö. Pitää kuitenkin muistaa, että esim. tällä foorumilla saa vähän eri kuvan todellisuudesta Game Pass -kikkailijoiden suhteen kuin mitä totuus voi massan seassa olla. 25 miljoonaa tilaajaa. Aika hurjaa olisi jos edes puolet tilaajista olisi näitä "ostan live aikaa jostain hämäräsivustolta ja annan Game Pass -tilauksen kulua loppuun, jotta voin tankata live aikaa ja tilata Game Passin eurolla" -tyyppejä.

Kokonaiskuvaa on ihan mahdoton sanoa tarkasti.

Tämähän nyt on ihan hölynpölyä. Samalla tapaa Microsoft evää yksinoikeudella uusimman Doomin jatkon pleikkarilla tai Nintendolla samalla tapaa kuin Sony evää God of Warin tulon muille alustoille tai Nintendo Marion. Miksi he jättävät päältä 200 miljoonan konsolipelaajan ilman näitä pelejä jos tarkoituksena on tuoda pelit mahdollisimman monen ulottuville. Tuskin Sonylla tai Nintendolla olisi mitään vastaan jos Microsoft pelinsä haluaisi portata heidän alustoilleen.
Mahdollisimman monen ulottuville on markkinointitermi, mutta on siellä myös totuus takana. Vaikka pleikkari ja Nintendo suljetaan pois, mutta samaan aikaan tuodaan pelit pelattavaksi käytännössä jokaiseen älypuhelimeen ja jopa suoraan telkkareihin, niin sillä katetaan myös suurin osa pleikkarin ja Nintendon konsolien omistajista. Ja paljon siihen päälle. Suoraan kilpaileville konsoleille julkaiseminen ei edistä Game Passia, joten siinä syy. Jos toiset konsolit sallisivat Game Passin, niin silloin pelit löytyisivät varmasti sieltäkin.
 
Maksetaan siitä, että pelejä ei julkaista kilpailijan alustoilla.

Tämähän on siis Microsoftin väite, ja edelleen puhutaan tilauspalveluista siinäkin väitteessä. Mihin ne vaihtoehtoiset tavat pelata nyt muka hävisivät? Ja jos tätä puolestaan ajattelee faktana, niin miten se eroaa yksinoikeuspelistä kilpailevan laitteen omistajalle?
 
En kyllä jaksa uskoa että suurin osa kikkailee. Taitaa olla enemmän harrastajien toimintaa.

Uskoisin.
Tuokin on ihan perus markkinointia, että tarjotaan parempaa diiliä sellaisille, jotka ovat perillä asioista. Sillä saa mukavasti näkyvyyttä, kun nämä tyypit sitten hehkuttavat Game passia, jos tykkäävät ja halvalla saivat. Suurin osa asiakkaista on niin pimennossa, ettei tuollaiset kikkailut tule heille tietoon eikä monella ole jaksamista siihen myöskään. Itse kyllä kikkailen aina, jos siihen tarjoutuu tilaisuus vaikka en edes kovin paljoa pelaa Game passin kautta pelejä. Enemmän käytän sitä pelien testaamiseen, mihin se sopiikin. Sitten hankin omaksi ne pelit, jotka kiinnostavat eniten. En välttämättä edes maksaisi sitä normaalia 13 euroa Game passista nykypelaamisellani, kun ei ole tarpeeksi aikaa hyödyntää tarjontaa ja pelaan samoja suosikkipelejä pitkään mielummin kuin kokeilen aina uusia. Game pass säästää rahaa siinä, ettei tule ostettua semmoisia pelejä, jotka on siellä testattu ja huonoksi havaittu. Toinen tapa säästää on pelailla Game passissa ja ostaa sitten joskus peli, kun se on 75-80% alessa.
Tämähän on siis Microsoftin väite, ja edelleen puhutaan tilauspalveluista siinäkin väitteessä. Mihin ne vaihtoehtoiset tavat pelata nyt muka hävisivät? Ja jos tätä puolestaan ajattelee faktana, niin miten se eroaa yksinoikeuspelistä kilpailevan laitteen omistajalle?
Lol, se on siis MS:n väite, että Sony on ostanut yksinoikeuksia ja ajallisia yksinoikeuksia? Esim. Bethesda ihan ilmaiseksi päätti laittaa Deathloopin ja Ghostwire: Tokyon ajallisiksi yksinoikeuksiksi pleikkarille, koska Sony on vaan niin kiva? No, mielenkiintoista keskustelua taas..
 
Viimeksi muokattu:
Mahdollisimman monen ulottuville on markkinointitermi, mutta on siellä myös totuus takana. Vaikka pleikkari ja Nintendo suljetaan pois, mutta samaan aikaan tuodaan pelit pelattavaksi käytännössä jokaiseen älypuhelimeen ja jopa suoraan telkkareihin, niin sillä katetaan myös suurin osa pleikkarin ja Nintendon konsolien omistajista. Ja paljon siihen päälle. Suoraan kilpaileville konsoleille julkaiseminen ei edistä Game Passia, joten siinä syy. Jos toiset konsolit sallisivat Game Passin, niin silloin pelit löytyisivät varmasti sieltäkin.
Boldatusta olen samaa mieltä.

Mitä sitten tulee pelien tuomiseen jatkossa ihmisten saataville älypuhelimen ja television kautta pilvessä, niin se nyt tuntuu pelkältä märältä rätiltä naamalle ja on myös se matalin aita jonka kautta näitä pelejä sitten voitaisiin tarjota myös Sonyn ja Nintendon pelaajille. Aika heikko diili kuluttajan kannalta joko sijoittaa muutama huntti uuteen konsoliin tai sitten pelata jatkossa näitä pelisarjoja heikommalla suorituskyvyllä mihin on tottunut. Tuskin kukaan on innoissaan näillä Sonyn ja Nintendon alustoilla siitä, että sentään jatkossa voidaan pelata sitä Doomia edelleen älypuhelimen kautta 300ms latensseilla. Kyllä minä sanoisin tuossa kohtaa, että pitäkää tunkkinne ja myöntäkää vain olevanne ihan samalla asialla kuin kilpailijanne mitä tulee yksinoikeuksiin. :D

Itselleni aika selvää, että pelkästään omaa napaa tuossa mietitään Microsoftin suunnalla, niin kuin bisneksessä kuuluukin, eikä minkäänlaisia palveluksia hyvänä samarialaisena tässä olla tekemässä muille yhtiöille saati näiden yhtiöiden ekosysteemissä viettäville pelaajille.

Toistan vielä, että mulla ei sinänsä ole mitään ongelmaa Microsoftin toimintaa kohtaan, lähinnä ihmetyttää miksi täällä edelleen ajetaan sisään tuollaisia narratiiveja Sonyn ja Microsoftin välillä. Tai kuvitellaan näiden internet foorumeilla luotujen narratiivien olevan oikeasti totta.

Maksetaan siitä, että pelejä ei julkaista kilpailijan alustoilla.
Ikävä kertoa, mutta Sonyhan ei yksin tätä harrasta vaan Microsoftilla on lukuisia keissejä myös tälläisestä toiminnasta. Aivan normaalia toimintaa videopelialalla.
 
Boldatusta olen samaa mieltä.

Mitä sitten tulee pelien tuomiseen jatkossa ihmisten saataville älypuhelimen ja television kautta pilvessä, niin se nyt tuntuu pelkältä märältä rätiltä naamalle ja on myös se matalin aita jonka kautta näitä pelejä sitten voitaisiin tarjota myös Sonyn ja Nintendon pelaajille. Aika heikko diili kuluttajan kannalta joko sijoittaa muutama huntti uuteen konsoliin tai sitten pelata jatkossa näitä pelisarjoja heikommalla suorituskyvyllä mihin on tottunut. Tuskin kukaan on innoissaan näillä Sonyn ja Nintendon alustoilla siitä, että sentään jatkossa voidaan pelata sitä Doomia edelleen älypuhelimen kautta 300ms latensseilla. Kyllä minä sanoisin tuossa kohtaa, että pitäkää tunkkinne ja myöntäkää vain olevanne ihan samalla asialla kuin kilpailijanne mitä tulee yksinoikeuksiin. :D

Itselleni aika selvää, että pelkästään omaa napaa tuossa mietitään Microsoftin suunnalla, niin kuin bisneksessä kuuluukin, eikä minkäänlaisia palveluksia hyvänä samarialaisena tässä olla tekemässä muille yhtiöille saati näiden yhtiöiden ekosysteemissä viettäville pelaajille.

Toistan vielä, että mulla ei sinänsä ole mitään ongelmaa Microsoftin toimintaa kohtaan, lähinnä ihmetyttää miksi täällä edelleen ajetaan sisään tuollaisia narratiiveja Sonyn ja Microsoftin välillä. Tai kuvitellaan näiden internet foorumeilla luotujen narratiivien olevan oikeasti totta.
Mutta pointti pysyy. Tarjotaan silti isommalle porukalle niitä pelejä. En missään vaiheessa sanonut että pelien streamaaminen olisi parempi vaihtoehto, mutta siihen tuo markkinointi ja massoille pelien tarjoaminen silti osuu. Pointti on myös se, että konsoliin ei tarvitse sijoittaa euroakaan.

Microsoft tottakai katsoo omaa napaa siinä mielessä, että tarjotaan pelejä niille alustoille, jotka edistää omaa tilauspalvelua. Microsoft ei tee mitään myönnytyksiä muiden alustojen pelaajille, mutta fakta silti on, että jos pleikkarin omistajalla on PC, älypuhelin tai Samsungin uusi telkkari, niin hän pystyy pelaamaan Xboxin pelejä. Pelikokemuksessa voi olla eroja, mutta samalla tavalla ne eivät ole yksinoikeuksia kuin pleikkarilla, eikä varsinkaan niinkuin Nintendolla.

Pelistreamauksen pitää parantua. Se on selvää. Silti se on vaihtoehto jo nyt ja varsinkin tulevaisuudessa.

Sitten jos tässä omakohtaista kokemusta miettii, niin Sonyn pelien tulo PC:lle tekee niistä peleistä minulle nimenomaan multiplattaripelejä. En tarvitse pleikkaria niiden pelaamisen. Ihan samalla tavalla tämä toimii myös Xboxin suuntaan.
 
Ikävä kertoa, mutta Sonyhan ei yksin tätä harrasta vaan Microsoftilla on lukuisia keissejä myös tälläisestä toiminnasta. Aivan normaalia toimintaa videopelialalla.
Toki MS:n historiassa on lukuisia tapauksia, ajalta jolloin MS toimi samalla tavalla kuin muut konsolivalmistajat. Aiemmassa viestissäni kirjoitin kuitenkin, että MS:n nykyfilosofia on inklusiivinen ja näkemykseni mukaan MS ei enää nykyään juuri harrasta kyseistä toimintaa, jossa blokataan pelejä muilta alustoilta, jotta voidaan tarjota eksklusiivista sisältöä. Tietenkään en pääse lukemaan sopimustekstejä, mutta mieleen ei viime vuosilta tule mitään merkittäviä MS:n yksinoikeusdiilejä. Joissakin tapauksissa MS on rahoittanut pienen pelistudion peliä ja silloin on saattanut olla ajallinen yksinoikeus tai peli on tullut suoraan Game passiin. Nykyään tuntuisi olevan tuo jälkimmäinen se toimintamalli. Pelin saa siis julkaista vaikka mille alustalle, kunhan se tulee myös day one Game passiin esim. vuodeksi.
 
Lol, se on siis MS:n väite, että Sony on ostanut yksinoikeuksia ja ajallisia yksinoikeuksia? Esim. Bethesda ihan ilmaiseksi päätti laittaa Deathloopin ja Ghostwire: Tokyon ajallisiksi yksinoikeuksiksi pleikkarille, koska Sony on vaan niin kiva? No, mielenkiintoista keskustelua taas..

Lollerot vaan, puhut tässä ihan eri asiasta. Oletin, että tarkoitit kommentillasi tätä viimeisintä väitettä Brasilian kilpailuviranomaisille.
 
Toki MS:n historiassa on lukuisia tapauksia, ajalta jolloin MS toimi samalla tavalla kuin muut konsolivalmistajat. Aiemmassa viestissäni kirjoitin kuitenkin, että MS:n nykyfilosofia on inklusiivinen ja näkemykseni mukaan MS ei enää nykyään juuri harrasta kyseistä toimintaa, jossa blokataan pelejä muilta alustoilta, jotta voidaan tarjota eksklusiivista sisältöä. Tietenkään en pääse lukemaan sopimustekstejä, mutta mieleen ei viime vuosilta tule mitään merkittäviä MS:n yksinoikeusdiilejä. Joissakin tapauksissa MS on rahoittanut pienen pelistudion peliä ja silloin on saattanut olla ajallinen yksinoikeus tai peli on tullut suoraan Game passiin. Nykyään tuntuisi olevan tuo jälkimmäinen se toimintamalli. Pelin saa siis julkaista vaikka mille alustalle, kunhan se tulee myös day one Game passiin esim. vuodeksi.
Jo tämän genin aikana on tullut aika lailla selväksi, että Microsoft myös harrastaa ajallisia yksinoikeuksia, PS5-versioiden rajoitusta ajallisesti kuin myös Bethesda ja Activision-kauppojen myötä ihan kokonaisien multiplatform pelisarjojen kääntämistä yksinoikeudella omalla alustalle.

Eli täysin samaa harrastaa Microsoft kuin Sony, ehkä sitten eri pytyssä vain mikä hämää ihmisiä.
 
No ehkä se selviää tulevina vuosina paremmin, miten MS toimii. Minusta selkeä muutos on näkyvissä, mutta voihan olla, että MS palaa vanhoihin konnuuksiin ja muutenkin on vehkeillyt piilossa ties mitä diilejä. Jotenkin vain tuntuu siltä, että Mojangin toimintamalli olisi levinnyt laajemminkin MS:n pelipuolelle, eli pyritään siihen, että kaikilla on mahdollisuus osallistua. Voihan se olla toki enemmän idealistista unelmointia varsinkin kun MS:n aiempi historia on ollut aika karua aina viime vuosiin asti.
 
Niin, paino sanalla oletit. Kannattaa enemmän keskittyä siihen, mitä kirjoitetaan. No, klikkaa se nauruhymiö nyt sitten taas :D

"Maksetaan siitä, että pelejä ei julkaista kilpailijan alustoilla." Siinäpä lause, jonka voi tulkita liittyvän vain sillä hetkellä kirjoittajan tarkoittamaan asiayhteyteen.

Nauruhymiötä parempi ratkaisu taitaa näiden besserwissereiden kohdalla olla sivuutus.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jo tämän genin aikana on tullut aika lailla selväksi, että Microsoft myös harrastaa ajallisia yksinoikeuksia, PS5-versioiden rajoitusta ajallisesti kuin myös Bethesda ja Activision-kauppojen myötä ihan kokonaisien multiplatform pelisarjojen kääntämistä yksinoikeudella omalla alustalle.

Eli täysin samaa harrastaa Microsoft kuin Sony, ehkä sitten eri pytyssä vain mikä hämää ihmisiä.
MS:sän kohdalla on hyvä muistaa, että "yksinoikeudetkin" ovat lähtökohtaisesti monialustoja.

Hassua kun foorumeilla kuulee vuoroin porausta, että MS:llä ei ole yksinoikeuksia ja sitten välillä taas ne ovat ostaneet kaikki monialustat itselleen yksinoikeuksiksi.
 
MS:sän kohdalla on hyvä muistaa, että "yksinoikeudetkin" ovat lähtökohtaisesti monialustoja.
Joo niin taitaa olla Sonyllakin tänä päivänä kun pelejään tuovat PC:lle. Ei taida voida enää Spidermaninkaan kohdalla puhua yksinoikeuspelinä. Jengillä tietenkin eri käsitykset siitä mikä on yksinoikeuspeli ja mikä ei. Mutta mielenkiintoista nähdä kiihtyykö tahti PC-julkaisujen kanssa tulevina vuosina kun siellä on jo parit uudet PC-porttaus studiot ostettuna Sonylla tämän genin aikana.

Hassua kun foorumeilla kuulee vuoroin porausta, että MS:llä ei ole yksinoikeuksia ja sitten välillä taas ne ovat ostaneet kaikki monialustat itselleen yksinoikeuksiksi.
On tainnut tuo poru ihmisillä keskittyä lähinnä isojen AAA-yksinoikeuksien puutteeseen. Halon viivästymisen myötä ne puuttuivat next gen-konsolien julkaisusta kokonaan ja senkin jälkeen ne ovat aika lailla tähän päivään asti uupuneet Xboxin portfoliosta. En ihmettele porua jos ihmiset haluavat uudella lelullaan saada heti niitä pelejä pelattavaksi jonka takia uusi konsoli on ostettu.

Mutta vaikka Bethesdan ja A-B:n ostoista Microsoft ei tähän päivään mennessä ole juuri päässyt kostumaan vielä, niin selvähän se on, että joskus 2030 kun tilannetta tarkastelee, niin siellä on varmasti moni entinen monialustapeli käännetty yksinoikeudella Microsoftin alustoille.
 
Ylös Bottom