Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelitilauspalveluiden vertailuketju: Xbox Game Pass, PS Now, EA Access, UPLAY+ yms.

@shamaniac ja @Ippenator : Teidän viimeaikaiset jutut eivät liity enää mitenkään aiheeseen, vaan väännätte jostain sanamuodoista ja väittämistä.
Ei kyse ole sanamuodoista vaan siitä että keskustelussa on väitetty muiden sanoneen asioita, joita ei ole sanottu ja sitten niitä keksittyjä tai tulkittuja väitteitä vastaan argumentoidaan. Ei siinä ole kauheasti järkeä.

Mutta yritetään vielä kertaalleen:

Kyllä täällä niin väitettiin joidenkin toimesta, ettei sitä latausmahdollisuutta ehkä olisi sitten tulevaisuudessa, vaan kaikki pelaaminen voisi olla ainoastaan striimin kautta.
Niin väitettiinkin, mitä tulee tulevaan. Sen kirjoitin jo useamman kerran eikä tästä ole mitään epäselvyyttä ollutkaan. Nimenomaan tulevaa on mutuiltua, pelätty ja ennustettu.

Mm. sinä itse kirjoitit sen suuntaisesti, mutta myös joidenkin muiden toimesta sellaista todettiin. Ja sitä vastaanhan minä tässä olen koko ajan argumentoinut, kun en itse usko tuohon skenaarioon.
Kyse ei nimenomaan olekaan tästä meidän tulevaisuuteen liittyvästä näkemyserosta. Siinä on ihan ok että on eri ajatukset ja voi perustella kukainen miten haluaa. Kyse oli yhä siitä, mitä vihjailit muusta, mutta näköjään kiellät homman täysin vaikka se tuolla on lainattuna. Tai siis et enää kiellä vaan kerrotkin sen tarkoittavan ihan muuta mitä siinä lukee.

Tuollaista en ole täällä väittänyt, enkä edes siihen mitenkään vihjannut. Olen vain käyttänyt nykytilannetta esimerkkinä siitä miten tilauspalveluiden kuviot toimivat niin, että striimaus sekä lataaminen ovat mahdollisia, ja hyvin toimivatkin niin. Tällä kommentillani: ”Ja edelleen totean, että elokuva- ja musiikkipalvelutkaan eivät ole pelkkään striimaamiseen sidottuja, vaikka kuinka täällä yritetään asiaa muuhun asentoon joidenkin toimesta kääntää.” tarkoitin vain sitä, kun jotkut (sinä mm.) mitätöivät sen merkitystä, että elokuvien ja musiikin tilauspalveluillakin on ollut iät ja ajat tallennusmahdollisuus, jota osa niiden asiakkaista on käyttänyt varsin paljonkin.
Hyvä että linkitit tuon itse vielä mukaan, sillä tuo on ärsyttävä aina hakea oikein lainattuna tänne. Mutta melko erikoista miten tuo lause tarkoittaakin ihan muuta mitä siinä lukee. Minusta siinä nimenomaan vihjaillaan että muut olisi "kääntäneet eri asentoon" sitä että "striimipalvelut eivät ole striimaamiseen sidottuja" kun kukaan ei ole missään kohtaa väittänyt että striimipalvelut olisivat sidottuja vain striimaukseen.

On kyllä tosiaan mutuiltu, arvailtu ja pelätty että tulevaisuudessa se latausmahdollisuus voi jäädä pois. Tosin minä tarkoitan nimenomaan pelien suhteen, sillä kyllähän nyt leffat, musiikki ja sarjat pyörii yhä puhelimellakin. Ne tarvitsee pelkästään säilytystilaa kun taas pelin pyörittäminen vaatii melkoisesti enemmän sitä pyörittävältä laitteelta. On siis aika loogista että miksi juuri pelien kohdalla offline-lataus poistuisi striimauspalvelusta ennen muuta viihdettä.

Etkö muka itse näe kuinka tuo alkuperäinen lauseesi tarkoittaa siis ihan muuta mitä nyt väität tai mitä halusit sanoa? :O

Sille en voi sinänsä mitään, jos ymmärsit asian väärin. Niin en siis kuitenkaan ole täällä väittänyt, että kukaan sinänsä kiistäisi tilauspalveluilla olevan tallennusmahdollisuuksia. Mutta tallennusmahdollisuutta ja sen merkitystä kuitenkin voimakkaasti mitätöitiin joidenkin toimesta. Lue itse huolellisemmin ketju mihin innokkaasti ja pitkällisillä viesteillä kirjoitat.
Ei tuota voi oikein väärin tai muuten tulkita. Eikä minulla ole mitään vastaansanomista tuohon "mitätöintiin" (jota kutsuisin itse kyseenalaistamiseksi, koska en lähtisi sitä "mitätöimään") koska sen ominaisuuden tärkeyden tosiaan kyseenalaistin. Koen myös että olen lukenut ketjun tarpeeksi tarkasti mutta sinä et nyt tunnu pystyvän lukevan tuota yhtä lausettasi uusiksi vaan väität mustaa valkoiseksi.

Nyt tartut joka tapauksessa jo niin pahasti lillukan varsiin ja viet keskustelua sinänsä täysin epäolennaiseen, joten totean, etten ainakaan tähän sinun viimeaikaisen vänkäämiseen aio enää tämän enempää vastailla,
No justiinsa. Siinä ollaan toki samalla linjalla että turhaksi menee mutta koen että se ongelma on enemmän se, mistä alunperinkin huomautin ja josta tähän inttämiseen päädyttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan vain tilanteen rauhoittamiseksi sanon, että Ipen on turha tuohon edelliseen viestiin vastata. Keskustelu ei tuosta enää lisää vänkäämällä parane.

Eteenpäin, sanoi mummo kun ei mustikkaan mahtunut.
 
Pelikonsoleita myydään kuten autoja, mielikuvilla. Sony on onnistunut luomaan Teslamaisen statuksen itselleen, oletettavasti muutamilla top notch yksinoikeuksillaan. Itseäni harmittaisi suuresti jos MS vetäytyisi konsolimarkkinoilta! Vaikka multiplättärin tapauksessa usemmiten ostankin PS version. En edes tiedä miksi. Varmaan koska mielikuva?

Ihmiset on lopulta aika helposti ohjailtavissa. Onhan esim MS Game Pass ihan mielettömän upea tuotos - ainakin meille kuluttajille! Tuostakin huolimatta mennään Teslaan mikä maksaa enemmän kun vaikka joku sähkö Golf tms mikä antaa suunnilleen samat parametrit. Tai sitten me ei olla valmiita vielä tähän 'pelien netflixiin' tms?
Xbox Series S+ Gamepass kombinaatio on esim. Vähävaraisille ihan ylivoimainen kaksikko. Konsolin saa reilulla 200e ja reilun 14e kuukausimaksulla saa hurjasti pelattavaa. Eli periaatteessa ei tarvitse kaupasta ostaa 70e uutuuspelejä välttämättä ollenkaan.
 
Se on lähinnä halpa vuokrauspalvelu, ei mitään muuta. Upeus on toki katsojan silmässä, mutta en itse näe mitään hyvää kuluttajan näkökulmasta tällaisen mallin yleistymisessä. Et siis puhu ainakaan tämän kuluttajan puolesta.


Vähävarainen ei tarvitse mitään kuukausimaksuja riesakseen, ja tuskin videopelaaminen on muutenkaan ensimmäisenä siellä prioriteeteissa. Ja vähän väsynyt on tuo 70e uutuuspeli-hokema. Kukaan vähänkään lompakkoaan seuraava ei osta tuollaisella rahalla jotain peruspeliä. Vähävaraiselle paljon parempi optio on jokin vanhempi kone ja sille pelit kirpparilta tai torista jopa (ihan oikeasti) ilmaiseksi. Toki et tarkentanut, että mitä se vähävarainen tässä tarkoittaa.
Esim. Vaikka 3 lapsen yksinhuoltaja, joilla tekee rahasta tiukkaa. Silloin tuo kombo on loistava. Pelattavaa löytyy joka makuun taatusti, jos vaikka eri ikäiset lapset. Microsoft inhostasi huolimatta voit katsoa, asioita välillä puolueettomasti. Mitä enemmän pelaamiseen on vaihtoehtoja, on se vain kaikille positiivinen juttu.
 
Esim. Vaikka 3 lapsen yksinhuoltaja, joilla tekee rahasta tiukkaa. Silloin tuo kombo on loistava. Pelattavaa löytyy joka makuun taatusti, jos vaikka eri ikäiset lapset. Microsoft inhostasi huolimatta voit katsoa, asioita välillä puolueettomasti. Mitä enemmän pelaamiseen on vaihtoehtoja, on se vain kaikille positiivinen juttu.
Ja game passiin tulee kuitenkin day one julkaisuja sekä suhteellisen uusia pelejä muutenkin. Löytyy jokaiselle jotakin. Ehdottomasti hintansa arvoinen.
 
Se on lähinnä halpa vuokrauspalvelu, ei mitään muuta. Upeus on toki katsojan silmässä, mutta en itse näe mitään hyvää kuluttajan näkökulmasta tällaisen mallin yleistymisessä. Et siis puhu ainakaan tämän kuluttajan puolesta.


Vähävarainen ei tarvitse mitään kuukausimaksuja riesakseen, ja tuskin videopelaaminen on muutenkaan ensimmäisenä siellä prioriteeteissa. Ja vähän väsynyt on tuo 70e uutuuspeli-hokema. Kukaan vähänkään lompakkoaan seuraava ei osta tuollaisella rahalla jotain peruspeliä. Vähävaraiselle paljon parempi optio on jokin vanhempi kone ja sille pelit kirpparilta tai torista jopa (ihan oikeasti) ilmaiseksi. Toki et tarkentanut, että mitä se vähävarainen tässä tarkoittaa.
Tämä on se ikuinen juttu, että toiset haluaa kaiken nimenomaan omistaa, ja toiset taas ajattelevat, että riittää hyvin kun saa oikeuden niille peleille mitä milloinkin enemmän pelaa. Ja sitten on tässäkin asiassa hybridimalli. Eli suurimman osan peleistä voi vuokrata ja pelata alta pois niin, että ei sitten koskaan tule enää niihin peleihin palattua, mutta kuitenkin joitakin todellisia klassikoita tai muuten vaan omia suosikkeja halutaan sitten ostaa fyysisiksi kappaleiksi pelikirjastoon. Itse kuulun ehkä tähän hybridiporukkaan, mutta kuitenkin aika digipainotteisesti. Jotenkin tiedostanut enemmän ja enemmän, etten useimmilla peleillä tee ainakaan kymmenen vuoden päästä yhtikäs mitään, saatikka siitä vielä pidemmällä ajalla. Ja kyllä tuo saatavuus peleissä sen kymmenen vuotta vähintään on taattu digitaalisesti tai vuokramuodossa.

Vähävaraiselle voi olla vielä vähemmän tärkeää saada nimenomaan omistaa ne pelit, joten kyllä tuo Game Pass ja vaikkapa Series S-konsoli sellaiselle ihmiselle on todellakin hyvinkin varteenotettava vaihtoehto monipuoliseen pelaamiseen. Juu, ei tuo vuokrapelaaminen kaikille toki ole sopiva ja mieleinen malli, mutta kyllä sille ihan selvästi paikkansa pelimarkkinoilla on. Itse näen siltikin hybridipelaamisen jatkuvan tulevaisuudessakin. Toki painotus lisääntyy edelleen digimyynnin sekä vuokraamisen osalta, mutta itse en sitäkään pahana tai pelottavana asiana pidä.
 
Tämä on se ikuinen juttu, että toiset haluaa kaiken nimenomaan omistaa, ja toiset taas ajattelevat, että riittää hyvin kun saa oikeuden niille peleille mitä milloinkin enemmän pelaa. Ja sitten on tässäkin asiassa hybridimalli. Eli suurimman osan peleistä voi vuokrata ja pelata alta pois niin, että ei sitten koskaan tule enää niihin peleihin palattua, mutta kuitenkin joitakin todellisia klassikoita tai muuten vaan omia suosikkeja halutaan sitten ostaa fyysisiksi kappaleiksi pelikirjastoon. Itse kuulun ehkä tähän hybridiporukkaan, mutta kuitenkin aika digipainotteisesti. Jotenkin tiedostanut enemmän ja enemmän, etten useimmilla peleillä tee ainakaan kymmenen vuoden päästä yhtikäs mitään, saatikka siitä vielä pidemmällä ajalla. Ja kyllä tuo saatavuus peleissä sen kymmenen vuotta vähintään on taattu digitaalisesti tai vuokramuodossa.

Vähävaraiselle voi olla vielä vähemmän tärkeää saada nimenomaan omistaa ne pelit, joten kyllä tuo Game Pass ja vaikkapa Series S-konsoli sellaiselle ihmiselle on todellakin hyvinkin varteenotettava vaihtoehto monipuoliseen pelaamiseen. Juu, ei tuo vuokrapelaaminen kaikille toki ole sopiva ja mieleinen malli, mutta kyllä sille ihan selvästi paikkansa pelimarkkinoilla on. Itse näen siltikin hybridipelaamisen jatkuvan tulevaisuudessakin. Toki painotus lisääntyy edelleen digimyynnin sekä vuokraamisen osalta, mutta itse en sitäkään pahana tai pelottavana asiana pidä.
Jossain ketjussa tähän otinkin jo kantaa, että pelaamisessa striimaminen yms. digijutut tulevat lisääntymään jatkuvasti kuten on käynyt musiikissa, elokuvissa yms. Sillä ei ole väliä mitä siitä kukin on mieltä, koska niin tulee käymään joka tapauksessa.
Hmm. Nimenomaan vähävarainen "tarvitsee riesakseen" kuukausimaksuja. Eihän vähävaraisella voi olla varaa ostaa mitään kalliimpaa kertamaksulla. Sitten ollaan vissiin pelaamatta mitään?
Tai ainakaan mitään uudempia pelejä ei vähävaraiset pelaisi ilman kuukausimaksuja.
 
Tässä kuitenkin kannattaa muistaa se, että mitä käyt vaikka sieltä kirpputorilta hakemassa, voit myös sen aikanaan viedä sellaiseen takaisin. Vähän hankalaa viedä ykkösiä ja nollia palveluntarjoajan palvelimelta tai kuitteja kuukausimaksuista muille eteenpäin.
Tuo on toki totta. Mutta ei tuohon välttämättä ole tarvetta sitten kuitenkaan. Tai jos on, niin sitten tekee juurikin hybridisti pelihankintoja. Niin tein juuri itsekin, kun ostin 6 fyysistä peliä PS3:lle, koska sen kohdalla voikin tuo digipelien pelaaminen olla joskus tulevaisuudessa epävarmempi juttu. Ylivoimaisesti suurimman osan peleistä ostin aikoinaan PS3:lle fyysisenä, joten tuon konsolin osalta hommat ovat ihan mallillaan. Uudemmat konsolit ovatkin peliensä osalta sitten diginä yhteensopivia eri sukupolvien välillä ja suuntaus näyttäisi jatkuvan aina uuteen sukupolveen siirryttäessä, joten uudemmilla konsoleilla en varsinkaan näe niin suurta syytä omistaa fyysisiä kappaleita. Mutta kukin tavallaan, ja itselleni nyt on hybridikuvio toiminut oikein hyvin digi- ja vuokrapainotuksella uusimpien konsoleiden osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Niinhän tuolla jo aiemmin vihjasin, tai ainakin sen pelaamisen pitää olla käytännössä ilmaista. Ei siis mainospuheilmaista vaan ihan oikeasti ilmaista. Ei pelaaminen ole mikään...kröhöm...ihmisoikeus.

Elävää esimerkkiä vähävaraisesta ei tarvitse hakea peiliä kauempaa, jos samalla siirtyy yli vuosikymmenen ajassa taaksepäin. Kun rahat ovat vähissä, ei lennetä ulkomailla, käydä ulkona syömässä ja vaatteetkin käytetään ihan loppuun. Ja joo, ei ostella edes kuukausimaksulla viihdettä. Ei se ole kovin monimutkaista, vaikkei se myöskään kovin mielekästä ole.
En nyt ihan saa kiinni mitä yrität tarkoittaa. Tietenkään ei lennellä minnekään koskaan, koska se on täysin vastuutonta toimintaa, ja tietenkin vaatteet käytetään loppuun asti, eikö se nyt ole sanomattakin selvää? Ja vaatteet ostetaan kirpputoreilta/kierrätyskeskuksista, koska ainoastaan kiertotalous on järkevää. Vai tarkoititko päinvastaista jotenkin ovelasti? :D
 
Se on lähinnä halpa vuokrauspalvelu,
Menee minulta ehkä vähän uittuilun puolelle mutta ainakin tunnustat että se on edullinen. Joillain immeisillä tuo edullisuus menee varmasti edellä siihen nähden mitä pelattavaa materiaalia siihen saa. Enkä yhtään ihmettele. Kuten olen antanut ymmärtää oman kantani, Game Pass on kyllä mielestäni aikas hyvä kapistus. Eikä se ole poies Sony ihmisiltä varmaankaan, johan sen jo myyntikäyrätkin näyttää
 
Mielestäni tuossa ei ole mitään epäselvää. Laita tuon listan jatkoksi videopelit ja sinulla on asioita, jotka eivät ole prioriteettilistalla korkealla kun rahat ovat vähissä. Ei kirjoituksessani ollut mitään ovelaa. Rahat ovat vähissä = älä osta kuin välttämätöntä, videopelit = eivät ole välttämätöntä.


Taisin kirjoittaa, että se on halpa vuokrauspalvelu. Siis se on halpa siinä viitekehyksessä, tosin tietysti sekin on yksilöllisesti vaihtelevaa. Myönnän, että en ole tehnyt kattavaa hintavertailua pelien vuokrauspalveluiden välillä, mutta ainakin tämän foorumin perusteella GP on pyyteettömän megakorporaation lahja vähävaraisille yksinhuoltajille.

Vuokrauspalveluiden yleistyminen ei kosketa yksittäistä laitevalmistajaa, joten vaikutus on vähän muutakin kuin "Sonylta pois oleminen". Se keskustelu onkin sitten jo vähän pitkäveteisempi, kuten varmasti jostain ketjusta voi jo todeta.

Ja tässä vaiheessa huomaan, että ollaan ihan väärässä ketjussa. Viestit voinee siirtää johonkin sopivampaan ketjuun tai roskiin, miten vain näette sopivimmaksi.
Kyllä itselleni on ainakin ollut opiskeluaikoina sekä parin vuoden työttömyysaikana aikoinaan pelaaminen ollut sen verran tärkeä asia, että vaikka olin selkeästi vähävarainen, niin aika ajoin pelejä ostin. Varsinkin työttömänä aloin priorisoida pelaamista bilettämisen edelle, mikä kaveripiirissä joitakin ihmetytti, tosin osa kavereistani oli myös pelaajia, joten aloimme sitten enemmän satsata tosiaan kaljoittelun sijasta pelaamiseen. Kyllä ne rahat aina jotenkin riittivät, kun osti edullista ruokaa, eikä ihan hirveästi ollut muita kuluja. Eli pelejäkin pystyi silloin tällöin ostelemaan.

Henkilökohtaisesti pelaaminen on aina ollut hyvinkin korkealla prioriteeteissani. Toki aina asumiseen, toisiin ihmisiin sekä työntekoon liittyvien velvoitteiden jälkeen. Mutta siis joka tapauksessa noiden ihan ykkösprioriteettien jälkeen pelaaminen on ollut elämäni tärkeimpiä asioita, joten siihen on hankalissakin taloudellisissa tilanteissa yleensä ainakin jonkun verran tullut satsattua. Väittäisin näin olevan aika monella tosipelaajalla. Mielestäni pelaaminen ei ole täysin vähävaraisenkaan ihmisen ulottumattomissa. Ja varsinkin Game Passin kaltainen hinnoittelu todellakin mahdollistaa sen paremmin. Omien opiskeluvuosieni aikana Game Pass olisi ollut todellinen unelmien täyttymys ja olisi mahdollistanut paljon monipuolisemman pelaamisen, kuin silloin aikoinaan oli mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni tuossa ei ole mitään epäselvää. Laita tuon listan jatkoksi videopelit ja sinulla on asioita, jotka eivät ole prioriteettilistalla korkealla kun rahat ovat vähissä. Ei kirjoituksessani ollut mitään ovelaa. Rahat ovat vähissä = älä osta kuin välttämätöntä, videopelit = eivät ole välttämätöntä.


Taisin kirjoittaa, että se on halpa vuokrauspalvelu. Siis se on halpa siinä viitekehyksessä, tosin tietysti sekin on yksilöllisesti vaihtelevaa. Myönnän, että en ole tehnyt kattavaa hintavertailua pelien vuokrauspalveluiden välillä, mutta ainakin tämän foorumin perusteella GP on pyyteettömän megakorporaation lahja vähävaraisille yksinhuoltajille.

Vuokrauspalveluiden yleistyminen ei kosketa yksittäistä laitevalmistajaa, joten vaikutus on vähän muutakin kuin "Sonylta pois oleminen". Se keskustelu onkin sitten jo vähän pitkäveteisempi, kuten varmasti jostain ketjusta voi jo todeta.

Ja tässä vaiheessa huomaan, että ollaan ihan väärässä ketjussa. Viestit voinee siirtää johonkin sopivampaan ketjuun tai roskiin, miten vain näette sopivimmaksi.
Eli sanot, että täytyy olla hyvin toimeentuleva, että saa nauttia videopeleistä. Tämä selvä. Ja estoon vammaiset pellet.
 
Ja tässä vaiheessa huomaan, että ollaan ihan väärässä ketjussa. Viestit voinee siirtää johonkin sopivampaan ketjuun tai roskiin, miten vain näette sopivimmaksi.
Väärässä ketjussa? Väärässä foorumissa? Väärässä universumissa?
Samaa mieltä kanssasi siitä että varmaan roskakori olisi hyvä lopullinen paikka.
 
Pelikonsoleita myydään kuten autoja, mielikuvilla. Sony on onnistunut luomaan Teslamaisen statuksen itselleen, oletettavasti muutamilla top notch yksinoikeuksillaan. Itseäni harmittaisi suuresti jos MS vetäytyisi konsolimarkkinoilta! Vaikka multiplättärin tapauksessa usemmiten ostankin PS version. En edes tiedä miksi. Varmaan koska mielikuva?
Ei ehkä kannata kauhean laajasti puhua muiden puolesta. Itse pelaan PS5:lla ihan käytännön takia. Siellä on vielä yleisemmin levyillä dataakin mukana ja videokaappaus on merkittävästi parempi kuin boksilla. Sitä aiemman sukupolven aloitin PS4:lla, josta siirryin One X:ään ihan vain sen takia että oli tehokkaampi.

Eli ei välttämättä ole mitään "Tesla-statusta" vaan kyllä ihmiset saattaa tehdä niinkin erikoisia asioita, että päättää sen laitteensa tai ykkösvaihtoehtonsa jonkin ihan loogisen asian kautta. Minulla ne on nuo mainitut mutta toisilla voi olla pelivalikoima, kaverit tai mitä vain.

Vähän vaikea uskoa että se olisi jokin "Tesla-status". Korkeintaan jokin jumittuminen tai tottumus. Itse pelasin aikoinaan pleikkarilla kakkoseen asti mutta kun PS3 oli mielestäni ihan liian kallis, niin avautui silmät että onhan sitä muitakin vaihtoehtoja. Sen jälkeen on ollut kaikki vehkeet joka sukupolvessa mutta se ykköskonsoli on sitten mikä milloinkin. Xbox 360 oli MS:n paras konsoli eikä se ole samanlaiseen kokonaisuuteen päässyt sen jälkeen, joskin Series X on laitteena kyllä oikein mainio.

Ihmiset on lopulta aika helposti ohjailtavissa. Onhan esim MS Game Pass ihan mielettömän upea tuotos - ainakin meille kuluttajille! Tuostakin huolimatta mennään Teslaan mikä maksaa enemmän kun vaikka joku sähkö Golf tms mikä antaa lähtökohtaisesti suunnilleen samat parametrit. Tai sitten me ei olla valmiita vielä tähän 'pelien netflixiin' tms?
Yhtä laillahan myös Game Pass on ohjailua, erityisesti kun sitä sai vuosia pilkkahintaan. Itsekin sitä sillä tilasin ja nautin tarjonnasta. Nyttemmin olen keskittynyt pelikokoelman hankkimiseen enkä vuokrapelaamiseen. Tosin merkittävin syy tilauksen päättymiseen oli se, ettei aika yksinkertaisesti riitä edes ostamieni pelien pelaamiseen.
Eli sanot, että täytyy olla hyvin toimeentuleva, että saa nauttia videopeleistä. Tämä selvä. Ja estoon vammaiset pellet.
Tämä nyt oli aika vapaasti tulkittu vaikka ei samaa mieltä kirjoittajan kanssa olisikaan.

Voin yrittää tulkita/selventää: jos ei ole rahaa kuin välttämättömyyksiin, niin ei välttämättä kannata ostaa pelejä. Ihan loogista. Vai onko pelit joku erikoisuus, josta tinkimistä ei saa ehdottaa? Mitenkäs sitten Netflix ja vastaavat? Saako nekin saman poikkeuksen?

Kyse ei nyt ole siitä että joku olisi sanomassa että köyhät, työttömät tai muut ei saisi muuta kuin kärsiä, vaan siitä että jos rahaa ei yksinkertaisesti ole kaikkeen, niin jostain pitää tinkiä.

Harrastuksista en itsekään tinkisi, olisi se sitten pelaamista tai mitä tahansa, mutta onhan tuo peruslogiikka ihan looginen siinä mitä minä tulkitsen tuossa sanottaneen. En tajua miten siitä voi vetää noin kärjistetyn olkiukon muuten kuin tarkoituksella.
 
Ei ehkä kannata kauhean laajasti puhua muiden puolesta. Itse pelaan PS5:lla ihan käytännön takia. Siellä on vielä yleisemmin levyillä dataakin mukana ja videokaappaus on merkittävästi parempi kuin boksilla. Sitä aiemman sukupolven aloitin PS4:lla, josta siirryin One X:ään ihan vain sen takia että oli tehokkaampi.

Eli ei välttämättä ole mitään "Tesla-statusta" vaan kyllä ihmiset saattaa tehdä niinkin erikoisia asioita, että päättää sen laitteensa tai ykkösvaihtoehtonsa jonkin ihan loogisen asian kautta. Minulla ne on nuo mainitut mutta toisilla voi olla pelivalikoima, kaverit tai mitä vain.

Vähän vaikea uskoa että se olisi jokin "Tesla-status". Korkeintaan jokin jumittuminen tai tottumus. Itse pelasin aikoinaan pleikkarilla kakkoseen asti mutta kun PS3 oli mielestäni ihan liian kallis, niin avautui silmät että onhan sitä muitakin vaihtoehtoja. Sen jälkeen on ollut kaikki vehkeet joka sukupolvessa mutta se ykköskonsoli on sitten mikä milloinkin. Xbox 360 oli MS:n paras konsoli eikä se ole samanlaiseen kokonaisuuteen päässyt sen jälkeen, joskin Series X on laitteena kyllä oikein mainio.


Yhtä laillahan myös Game Pass on ohjailua, erityisesti kun sitä sai vuosia pilkkahintaan. Itsekin sitä sillä tilasin ja nautin tarjonnasta. Nyttemmin olen keskittynyt pelikokoelman hankkimiseen enkä vuokrapelaamiseen. Tosin merkittävin syy tilauksen päättymiseen oli se, ettei aika yksinkertaisesti riitä edes ostamieni pelien pelaamiseen.

Tämä nyt oli aika vapaasti tulkittu vaikka ei samaa mieltä kirjoittajan kanssa olisikaan.

Voin yrittää tulkita/selventää: jos ei ole rahaa kuin välttämättömyyksiin, niin ei välttämättä kannata ostaa pelejä. Ihan loogista. Vai onko pelit joku erikoisuus, josta tinkimistä ei saa ehdottaa? Mitenkäs sitten Netflix ja vastaavat? Saako nekin saman poikkeuksen?

Kyse ei nyt ole siitä että joku olisi sanomassa että köyhät, työttömät tai muut ei saisi muuta kuin kärsiä, vaan siitä että jos rahaa ei yksinkertaisesti ole kaikkeen, niin jostain pitää tinkiä.

Harrastuksista en itsekään tinkisi, olisi se sitten pelaamista tai mitä tahansa, mutta onhan tuo peruslogiikka ihan looginen siinä mitä minä tulkitsen tuossa sanottaneen. En tajua miten siitä voi vetää noin kärjistetyn olkiukon muuten kuin tarkoituksella.
No, kuten jo edellä totesin, itse elin hyvinkin vähävaraisena useamman vuoden opiskelija- ja työttömyysvuosinani. Pystyin siitä huolimatta ostamaan pelejä silloin tällöin. Mitä se vaati? No, sen, että söin todella vaatimatonta ruokaa, asuin pienessä ja vaatimattomassa kämpässä edullisella asuma-alueella, kuljin paljon polkupyörällä ja kävellen sekä vähensin erittäin merkittävästi kavereiden kanssa ”vihteellä” käymistä. Pelaaminen oli kuitenkin mahdollista, koska priorisoin sen varsin korkealle asiana. Hoidin toki velvollisuuteni, mutta tingin ruoasta, ja asumisen tasosta jonkin verran, koska pelaaminen oli jo silloin keskeisessä asemassa elämässäni.

En myöskään ole koskaan kokenut tehneeni jotenkin väärin noilla valinnoillani ja priorisoinneillani, joten on kieltämättä aika lailla ikävää lukea täältä sen tyylisiä kommentteja kuin, että vähävaraisella ei pitäisi olla mahdollisuutta pelata, tai ei pitäisi edes ajatella pelaamista, kun ei vaan riitä siihen rahaa. Olen itse elävä esimerkki siitä, että tuollainen puhe on paskapuhetta. Pelaamista voi harrastaa myös vähävaraisena. Erityisesti Game Passin kaltainen palvelu antaa siihen mahdollisuuden. Toki se tarkoittaa juurikin sitä että joidenkin muiden asioiden laadusta joutunee ainakin jossain määrin tinkimään. Mutta entäs sitten? Elämä on jatkuvaa valintojen tekemistä ja asioiden priorisointia, ja jos noita asioita tekee niin, että kuitenkin hoitaa omat vastuunsa, niin siihen ei sitten pitäisi kenelläkään muulla olla mitään sanomista.

Nykyisin toki itselläni on varsin hyväkin toimeentulo, mutta kyllä nuo 30 vuoden takaiset tilanteet ovat kuitenkin varsin tuoreessa muistissa.
 
Viimeksi muokattu:
No, kuten jo edellä totesin, itse elin hyvinkin vähävaraisena useamman vuoden opiskelija- ja työttömyysvuosinani. Pystyin siitä huolimatta ostamaan pelejä silloin tällöin. Mitä se vaati? No, sen, että söin todella vaatimatonta ruokaa, kuljin paljon polkupyörällä ja kävellen sekä vähensin erittäin merkittävästi kavereiden kanssa ”vihteellä” käymistä. Pelaaminen oli kuitenkin mahdollista, koska priorisoin sen varsin korkealle asiana. Hoidin toki velvollisuuteni, mutta tingin ruoasta, ja asumisen tasosta jonkin verran, koska pelaaminen oli jo silloin keskeisessä asemassa elämässäni.

En myöskään ole koskaan kokenut tehneeni jotenkin väärin noilla valinnoillani ja priorisoinneillani, joten on kieltämättä aika lailla ikävää lukea täältä sen tyylisiä kommentteja kuin, että vähävaraisella ei pitäisi olla mahdollisuutta pelata, tai ei pitäisi edes ajatella pelaamista, kun ei vaan riitä siihen rahaa. Olen itse elävä esimerkki siitä, että tuollainen puhe on paskauhetta. Pelaamista voi harrastaa myös vähävaraisena. Erityisesti Game Passin kaltainen palvelu antaa siihen mahdollisuuden. Toki se tarkoittaa juurikin sitä että joidenkin muiden asioiden laadusta joutunee ainakin jossain määrin tinkimään. Mutta entäs sitten? Elämä on jatkuvaa valintojen tekemistä ja asioiden priorisointia, ja jos noita asioita tekee niin, että kuitenkin hoitaa omat vastuunsa, niin siihen ei sitten pitäisi kenelläkään muulla olla mitään sanomista.

Nykyisin toki itselläni on varsin hyväkin toimeentulo, mutta kyllä nuo 30 vuoden takaiset tilanteet ovat kuitenkin varsin tuoreessa muistissa.
Mutta kun kaikki ei ole sinä. Ihan turha antaa jotain omakohtaisia kokemuksia kun yhtä hyvin joku voisi ihmetellä että miten kaikilla ei ole joka sukupolvessa kaikki konsoleita kun kyllä minulla ainakin on. Voisin itsekin heitellä kokemuksia työttömyyden aikaisesta pelaamisesta mutta en koe että minun subjektiivinen kokemus on tässä mitenkään merkittävä argumentti.

Koko homman pointti on sanoa, että on olemassa asioita, joista voi tinkiä JOS on tarvetta. Ei olla sanottu edes etteikö pelaamiseen voisi laittaa vähävarainenkin rahaa vaan että pelaaminen on asia, josta voi tinkiä yhtä lailla kuin vaikka Netflixistä ja muusta "turhasta".

Kyllä minä varsin hyvin tiedän että vähävaraisenakin voi pelata, siinä missä tehdä monia muitakin juttuja. Kyse on juuri siitä mistä itsekin puhut: priorisoinnista.

Voi kuitenkin olla, usko tai älä, että on myös niin vähävaraista porukkaa että ei pysty laittamaan edes siihen rakkaaseen harrastukseen rahaa. Joillain ei ole edes asuntoa, jos ihan sieltä pohjalta lähdetään tätä käsittelemään.

-- joten on kieltämättä aika lailla ikävää lukea täältä sen tyylisiä kommentteja kuin, että vähävaraisella ei pitäisi olla mahdollisuutta pelata, tai ei pitäisi edes ajatella pelaamista, kun ei vaan riitä siihen rahaa.
Missähän kohtaa näin on sitten sanottu? En edelleenkään ole tuollaista lukenut tai tulkinnut täältä.

On ihan eri asia sanoa että "pelaaminen ei ole välttämättömyys" ja "pelaamisesta voi tinkiä" kuin että olisi muka sanottu että "vähävaraisella ei pitäisi olla mahdollisuutta pelata" tai "ajatella pelaamista".

Melko vapaasti saa tulkita että saa kirjoituksista tuollaisia tulkintoja aikaiseksi.
 
Mutta kun kaikki ei ole sinä. Ihan turha antaa jotain omakohtaisia kokemuksia kun yhtä hyvin joku voisi ihmetellä että miten kaikilla ei ole joka sukupolvessa kaikki konsoleita kun kyllä minulla ainakin on. Voisin itsekin heitellä kokemuksia työttömyyden aikaisesta pelaamisesta mutta en koe että minun subjektiivinen kokemus on tässä mitenkään merkittävä argumentti.

Koko homman pointti on sanoa, että on olemassa asioita, joista voi tinkiä JOS on tarvetta. Ei olla sanottu edes etteikö pelaamiseen voisi laittaa vähävarainenkin rahaa vaan että pelaaminen on asia, josta voi tinkiä yhtä lailla kuin vaikka Netflixistä ja muusta "turhasta".

Kyllä minä varsin hyvin tiedän että vähävaraisenakin voi pelata, siinä missä tehdä monia muitakin juttuja. Kyse on juuri siitä mistä itsekin puhut: priorisoinnista.

Voi kuitenkin olla, usko tai älä, että on myös niin vähävaraista porukkaa että ei pysty laittamaan edes siihen rakkaaseen harrastukseen rahaa. Joillain ei ole edes asuntoa, jos ihan sieltä pohjalta lähdetään tätä käsittelemään.
Niin, no kaveriporukastanikin useampi henkilö toimi samaan tapaan noihin aikoihin, joten en nyt vaan ihan itsestänikään tässä puhu. Kaikki eivät myöskään ole kuten sinä, joten lopetahan nyt tuollainen yhteen muottiin ihmisiä puristava lässyttäminen. Enhän minä muusta edes puhunutkaan kuin siitä, että vähävaraisen on aivan hyvin mahdollista myös pelata, jos priorisoi pelaamisen riittävän korkealle ja silti hoitaa vastuunsa. Pitää toki olla valmis tinkimään jo aiemmin mainitsemissani asioissa, mutta jos pelaaminen on riittävän tärkeää, niin se on täysin mahdollista.

Kaikille pelaaminen ei ole niin tärkeää, ja sehän on todellakin täysin oikein. Mutta siinä ei silti ole mitään väärää, jos pelaamisen on valmis niin korkealle priorisoimaan, että tinkii muista asioista, kunhan hoitaa myös vastuunsa. Ja minä en todellakaan ole ainoa ihminen joka on siihen ollut valmis ja niin sitten lopulta myös toiminut.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom