Vastaus: PES vs. FIFA - virallinen taisteluketju (kaikki vuodet ja alustat)
Itse omistan Pes4:n, 5:n & 6:n ja omistin 2008:n. Näistä peleistä paras oli mielestäni Pes5, mutta selvästi edelle meni Fifa 08, Euro 2008 ja sitten tietysti näistä paras, Fifa 09. Siis en todellakaan pysty palaamaan pelaamaan mitään Pes 5:sta. Vanhat Fifat olivat täyttä kuraa verrattuna Pesseihin näinä aikoina. Mutta nykypäivänä uusimmat next-gen konsoleiden Fifat jyräävät minun pelivalikoimassani ylivoimaisesti Pes5:n ja muut vanhemmat Konamin futispelit. En mahda sille mitään, mutta nykypäivänä nuo vanhatkin Pessit ikävä kyllä tuntuvat arcade-futikselta uusien fifojen rinnalla, puhumattakaan sitten Pes 2008:sta. Kyllähän Thomas Puhakin sanoi ennakkoarvostelussaan, että mikäli tykkää arcadefutiksesta, valitsee tänä vuonna pessin, mutta se joka tykkään realistisemmasta jalkapallosta, valitsee Fifan. Ja tässä ei ole kahta sanaa kumman valitsen, vaikka Pes 2009:ää en ole edes vielä pelannut. Tai sitten Puhan on kyllä täytynyt puhua jotain ihan muuta, jos Pes 2009 tuntuisi realistisemmalta kuin tämänvuotinen uusi Fifa.
Ja onneksi ei tarvitse haahuilla vanhojen futispelien perään, joissa visuaalinen ulkoasukin on karmiva, kun nykyiset pelit tarjoavat paljon enemmän ja vielä hienommalla ulkoasulla ja nykyaikaisilla kokoonpanoilla ja pelipaidoilla. Joo ja ei tarvitse sanoa, että "kyllähän pes5:eenkin saa haettua patchit netistä" -kiitos ei, koska en näe siihen mitään syytä, kun selvästi parempaa on tarjolla nykyiaikaisilla grafiikoilla yms.
Lazuri, minä olen väittänyt ainoastaan Pes 2008:aa täydeksi arcade-futikseksi. Eipäs mennä yleistämään. Niinkuin sanoin, vanhemmat Pes-sarjat ovat ihan menevää kamaa, mutta nykyisiä Ea sportsin teoksia ne eivät voita sitten millään ja niiden rinnalla nekin tuntuvat jopa hieman arcadelta.