Vastaus: Piratismi
Tossa asiassa mua hämää pari juttua.
1) Nettikeskusteluissa tunnutaan toistelevan sitä kuinka isoja yhtiöitä vastapuolella on. Itse asiaanhan sillä ei ole mitään tekemistä, vai olisiko varkaus tuomittavampaa jos varkaus kohdistuisi orpoon pikkutyttöön? Entäs jos sulta saisi varastaa auton, mutta naapurilta ei, koska naapuri tienaa puolet siitä mitä sinä. Länsimaalaiseen oikeuskäsitykseen sisältyy nimenomaan se että oikeus on sokea ja kaikki saavat saman kohtelun.
2) Suomalainen oikeuskäytäntö on perustunut siihen perusajatukseen että tuomituista rikollisista yritetään saada taas yhteiskuntakelpoisia. Siksi esimerkiksi murhasta joutuu istumaan yleensä maksimissaan 12 vuotta jne. Monissa maissa lukuisat tutkimukset on todistaneet yksiselitteisesti ettei kovat rangaistukset ehkäise rikoksia. Rangaistuksen huomioon ottaminen rikollista tekoa tehdessä kun tarkoittaisi sitä että tekijä olettaisi joutuvansa kiinni tai ainakin että kiinnijääminen olisi hyvinkin mahdollista. Näillä järjettömän kovilla rangaistuksilla nämä tuomitut ovat siis loppuelämäkseen syrjäytetty yhteiskunnasta ja siitä kärsii heidän lisäkseen sekä valtio että vastaajat. Eihän tommosta 800k korvausvaadetta kukaan lähde edes yrittämään maksella, järkevintä olisi samantien suunnata vaikkapa Thaimaaseen tai Vietnamiin ja aloittaa elämä alusta.
Oikeastaan mua hämää kolmaskin asia tässä jutussa.
Nyt kun nämä pari ihmistä on tuomittu koko hubissa liikkunut piraattimateriaali, niin se on tehty teorian mukaan eikä perustu todellisiin latausmääriin. Kyse oli siis siitä kuinka paljon materiaalia oli jaossa ja kuinka monella oli potentiaali sitä ladata. Jos verrataan sitä nyt vaikkapa talousrikoksiin, niin olisi jännä nähdä tuomio sen mukaan kuinka paljon kirjanpitorikoksen tehneellä olisi potentiaalisesti ollut mahdollisuus varastaa. Vastaavia esimerkkejä voisi tehdä paljon, mutta mainitaan nyt vain että verkkorikollisuus on vielä niin uusi aihe että menee 10-20 vuotta ennenkuin lainoppineissa on sellaisiakin ihmisiä joiden verkkokokemus ei perustus mihinkään kansalaisopiston "ATK-ajokorttiin".
Nojoo, kyllä mua hämää neljäskin asia tässä jutussa.
Nyt kun nää pari henkilöä on tuomittu koko hubin kaikesta matskusta vastuullisena, niin ilmeisesti ne 1498 muuta ihmistä on nyt täysin kuivilla. Mun oikeustajuun ei ainakaan mahdu että samoja korvauksia samoista varkauksista voisi enää muille ihmisille kohdistaa. Mutta tämä oli DC-hubi jossa periaatteessa kaikki liikenne hoidetaan yhden yhteystietokoneen avustuksella. Entäs sitten torrenteissa, joutuuko seuraava torrentista kiinni jäänyt ihminen vastuuseen kaikista torrenteista mitä verkossa liikkuu? Tässä on paradoksi joka johtuu oikeuden varsin erikoisesta tulkinnasta ja se vaikeuttaa yhtenäisen linjan luomisen ja siten kasvattaa eroa oikeuslaitoksen ja rivi-ihmisten oikeuskäsityksissä.