Vastaus: PlayStation 3
Azu sanoi:
Ikävä rikkoa kuplasi, mutta PS2-versiot noista molemmista möivät huomattavasti paljon huonommin kuin Cubella.
Olet aivan oikeassa että ei PS2-versio aina ja automaattisesti myy paremmin. Sanoinkin vain että se todennäköisesti myy paremmin, koska useimmiten niin on. Lähdinkin hieman tonkimaan myyntilukemia. Tarkkoja lukemia on yleensä kovin vaikea löytää minnekään muualle kuin Japaniin, mutta yritetään.
Resident Evil 4:n myynti Japanissa vuonna 2005 oli 370580 kappaletta PS2:lle ja 220799 kappaletta Cubelle (lähde:
http://www.the-magicbox.com/Chart-BestSell2005.shtml). Myyntiajat olivat 11 kuukautta Cube-versiolle ja yksi (!) kuukausi PS2-versiolle. Minusta se siis on myynyt PS2:lla melkoisen paljon paremmin. Voi tietysti spekuloida länsimaisen ja japanilaisen pelimaun erilaisuudesta, ja tässäkin tapauksessa peli on tainnut vedota enemmän länsimaiseen makuun. Jatketaan sitten siitä, että Capcom on juuri mainostanut pelin saavuttaneen kolmen miljoonan rajan. Perustuen syksyn lukemiin (noin miljoona kappaletta Cubelle maailmanlaajuisesti) on täysin perusteltua olettaa, että koska Cube-versio ei varmasti myy enää yhtä nopeasti kuin vuosi sitten voisi alustajakauma olla jopa lähes 50-50. Cube-version julkaisusta on 15kk, PS2-version julkaisusta 5kk. Edelleen PS2-versio on myynyt melkoisen paljon paremmin, ja puolen vuoden päästä on aivan varmasti kappalemääräisestikin kaukana Cuben edellä.
Itse asiassa minäkin tunnen useamman henkilön joka omistaa sekä Cuben että PS2:n, mutta on ostanut
Resident Evil 4:n vasta PS2:lle koska sen on saanut merkittävästi halvemmalla ja mukana on pikkuisen bonusmateriaaliakin.
Viewtiful Joe tuntuukin sitten sekavammalta tapaukselta. Vaikka se oli arvostelumenestys ei se ollut myyntimenestys, ja juurikin vaatimattomien myyntilukemien vuoksi se portattiin PS2:llekin. No, ilmeisesti todellakin PS2:lla myyntilukemat olivat vieläkin vaatimattomammat, ja myönnän ettei se oikein käy esimerkiksi tähän asiayhteyteen. Peli lienee yksinkertaisesti liian niche ja liian retro suurelle yleisölle, ja halpishinnastaan huolimatta se hukkui PS2:lla valtavaan pelitarjontaan. Se ei kuitenkaan muuta pointtiani mihinkään, eli julkaisijat luonnollisesti välittävät eniten siitä alustasta jolla pelit myyvät eniten.