Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 3

Vastaus: PlayStation 3

keiu sanoi:
Hyvä pointti muuten, nyt saa PS3 kärsiä siitä mistä Xbox on kärsinyt eli koska multiplatterit tulevat hitaamman ehdoilla niin sitten erot peleissä tuppaavat olemaan mitättömät.
Minä sanoisin, että alusta asti multiplatformiksi aiotut pelit tehdään yleensä sen laitteen ehdoilla, jolla myydään 80% kyseisen pelin myynnistä. Jos se olisi Xbox olisi multiplatformien osuus varmasti pienempi, koska vähempimuististen laitteiden porttien tekeminen ei välttämättä olisi vaivan arvoista, mutta nykytilanteessa julkaisijoita kiinnostaa PS2 enemmän kuin mikään muu. Seuraavassa sukupolvessa tietysti sama juttu, ehdot sanelee se laite jota myydään selvästi eniten, mikäli sellaista laitetta nyt yleensä löytyy.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita että aina tehtäisiin näin, vastaesimerkkinä toimivat vaikkapa Splinter Cellit, joissa Xboxilla ei ole tehty kompromisseja ja levelit on suunniteltu kokonaan uusiksi PS2:n ja Cuben versioon mm. pienemmän muistimäärän vuoksi. Vaikka peliä ei alunperin multiplatformiksi suunniteltukaan tehtiin siitäkin kuitenkin PS2-portti, koska peli myy sillä joka tapauksessa valtavasti enemmän kuin Xboxilla. Ja sama pätee lähes kaikkeen, jos vain mahdollista pelistä halutaan versio koneelle jolla se myy eniten. Kas kummaa, Cube-eksklusiiveina aikoinaan pidetyistä Viewtiful Joeista tai Resident Evil 4:stä tuli PS2-versiot. Ja todennäköisesti myivät enemmän kuin Cube-versiot.
 
Vastaus: PlayStation 3

sph sanoi:
Kas kummaa, Cube-eksklusiiveina aikoinaan pidetyistä Viewtiful Joeista tai Resident Evil 4:stä tuli PS2-versiot. Ja todennäköisesti myivät enemmän kuin Cube-versiot.
Ikävä rikkoa kuplasi, mutta PS2-versiot noista molemmista möivät huomattavasti paljon huonommin kuin Cubella.
 
Vastaus: PlayStation 3

Azu sanoi:
Ikävä rikkoa kuplasi, mutta PS2-versiot noista molemmista möivät huomattavasti paljon huonommin kuin Cubella.

Puhkaisit (ilmeisesti) sph:n todennäköisen kuplan. Mikäs kupla se semmoinen on?
 
Vastaus: PlayStation 3

nakkerton sanoi:
Puhkaisit (ilmeisesti) sph:n todennäköisen kuplan. Mikäs kupla se semmoinen on?
Sen, että PS2-versiot myyvät automaattisesti paremmin kuin Cube-versiot.
 
Vastaus: PlayStation 3

Sehän on todettu, että PS3 tulee olemaan täysin taaksepäin yhteensopiva. Laitteessa ei näytä olevan muistikorttipaikkoja vanhoille muistareille, joten voiko PS1 ja PS2 pelit tallentaa kovalevylle. Ja pystyykö noi vanhat tallennukset siirtämään muistareilta kovolle? MaxDrive löytyy täältäpäin, joten PS2 tallennukset luulisi ainakin pystyvän siirtämään.
 
Vastaus: PlayStation 3

Azu sanoi:
Ikävä rikkoa kuplasi, mutta PS2-versiot noista molemmista möivät huomattavasti paljon huonommin kuin Cubella.
Olet aivan oikeassa että ei PS2-versio aina ja automaattisesti myy paremmin. Sanoinkin vain että se todennäköisesti myy paremmin, koska useimmiten niin on. Lähdinkin hieman tonkimaan myyntilukemia. Tarkkoja lukemia on yleensä kovin vaikea löytää minnekään muualle kuin Japaniin, mutta yritetään.

Resident Evil 4:n myynti Japanissa vuonna 2005 oli 370580 kappaletta PS2:lle ja 220799 kappaletta Cubelle (lähde: http://www.the-magicbox.com/Chart-BestSell2005.shtml). Myyntiajat olivat 11 kuukautta Cube-versiolle ja yksi (!) kuukausi PS2-versiolle. Minusta se siis on myynyt PS2:lla melkoisen paljon paremmin. Voi tietysti spekuloida länsimaisen ja japanilaisen pelimaun erilaisuudesta, ja tässäkin tapauksessa peli on tainnut vedota enemmän länsimaiseen makuun. Jatketaan sitten siitä, että Capcom on juuri mainostanut pelin saavuttaneen kolmen miljoonan rajan. Perustuen syksyn lukemiin (noin miljoona kappaletta Cubelle maailmanlaajuisesti) on täysin perusteltua olettaa, että koska Cube-versio ei varmasti myy enää yhtä nopeasti kuin vuosi sitten voisi alustajakauma olla jopa lähes 50-50. Cube-version julkaisusta on 15kk, PS2-version julkaisusta 5kk. Edelleen PS2-versio on myynyt melkoisen paljon paremmin, ja puolen vuoden päästä on aivan varmasti kappalemääräisestikin kaukana Cuben edellä.

Itse asiassa minäkin tunnen useamman henkilön joka omistaa sekä Cuben että PS2:n, mutta on ostanut Resident Evil 4:n vasta PS2:lle koska sen on saanut merkittävästi halvemmalla ja mukana on pikkuisen bonusmateriaaliakin.

Viewtiful Joe tuntuukin sitten sekavammalta tapaukselta. Vaikka se oli arvostelumenestys ei se ollut myyntimenestys, ja juurikin vaatimattomien myyntilukemien vuoksi se portattiin PS2:llekin. No, ilmeisesti todellakin PS2:lla myyntilukemat olivat vieläkin vaatimattomammat, ja myönnän ettei se oikein käy esimerkiksi tähän asiayhteyteen. Peli lienee yksinkertaisesti liian niche ja liian retro suurelle yleisölle, ja halpishinnastaan huolimatta se hukkui PS2:lla valtavaan pelitarjontaan. Se ei kuitenkaan muuta pointtiani mihinkään, eli julkaisijat luonnollisesti välittävät eniten siitä alustasta jolla pelit myyvät eniten.
 
Vastaus: PlayStation 3

Juu, tosiaan minulla oli aivan liian suuret luvut mielessä Pohjois-Amerikan myyntien osalta. Muistelin että RE4 olisi myynyt yksinään Pohjois-Amerikassa miljoona kappaletta, mutta näköjään se sitten olikin maailmanlaajuisesti. My bad. :eek:
 
Vastaus: PlayStation 3

sph sanoi:
Se ei kuitenkaan muuta pointtiani mihinkään, eli julkaisijat luonnollisesti välittävät eniten siitä alustasta jolla pelit myyvät eniten.
Itse olen vähän samaa mieltä, tosin tuo ei ole ainoa ohjenuora. Mutta ehkä kuitenkin se tärkein.

Varmasti jotkin pelitalot edelleenkin tekevät sitä, että kehittävät pelin ensisijaisesti jollekin alustalle, ja tekevät myöhemmin porttauksen. Ja lähes järjestään jälki on epäoptimaalista. Esimerkiksi GTA:t ovat alunperin PS-pelejä, ja niiden Xbox-versiot voivat olla alkuperäistä paremman näköisiä, mutta jos ne olisi alusta pitäen kehitetty boksille, ne olisivat vielä parempia.

Jos tilanne uudella sukupolvella tosiaan on se, että PS3 on tehokkaampi kuin X360, ja pelit kehitetään ensin pleikkarille, voi boksikäännöksestä tulla vieläkin kehnompi, kun joudutaan karsimaan sisältöä (pienemmän levykapasiteetin) ja ominaisuuksia (heikompi suorituskyky). Kun tähän vielä lisätään ne ongelmat, joita aina tulee alustanvaihdoksesta, voivat varsinkin pleikkarilta käynnistyneet multiplattarit olla aivan pelihelvetistä. Itse veikkaisin, että tuossa tilanteessa PS3-yksinoikeuspeleistä ei edes vaivauduttaisi tekemään käännöksiä, koska niiden myynti ei vain kattaisi kehityskustannuksia.
 
Vastaus: PlayStation 3

Uusin PSM kertoo kuulema, että PS3:n netissä voisi pitää omaa blogia ja muutenkin mukana on myspace.com -tyyppistä toimintaa. EyeToy:lla voi nauhoittaa omia videoitaan muiden nähtäväksi ja niitä voi lähettää kavereille. Tietty kuvia ja videoita voi siirtää myös PSP:ltä PS3:lle ja lähetellä kavereille.
 
Vastaus: PlayStation 3

Oliver sanoi:
EyeToy:lla voi nauhoittaa omia videoitaan muiden nähtäväksi ja niitä voi lähettää kavereille. Tietty kuvia ja videoita voi siirtää myös PSP:ltä PS3:lle ja lähetellä kavereille.

Minä en edes viitsi sanoa mikä riski tuossa on... :)
 
Vastaus: PlayStation 3

sph sanoi:
Minusta se siis on myynyt PS2:lla melkoisen paljon paremmin.

Se ei myynyt paremmin, koska USA:ssa ja Euroopassa peli floppasi totaalisesti. Alle 60 000 myytyä kopiota ensimmäisen kuun aikana USA:ssa on erittäin surkeasti. Euroopassa pelin limited edition joutui 1½ kuukaudessa alelaareihin kaikista isoimmissa verkkokaupoissa. Tosin tästä voidaan syyttää sekä Capcomin markkinointikoneistoa että peli tuli väärään aikaan. Joulun alla homma menee aina siihen että jotkut pelit myyvät huomattavia määriä, ja muut jäävät nuolemaan näppejään. Esim. Mario Party 6 myi koomisesti USA:ssa vuoden 2004 jouluna paremmin kuin Metal Gear Solid 3 tai Metroid Prime 2. Ja se on surkeaa se. Japanissa tilanne ei tuntuisi olevan myyntitilastojen perusteella aivan yhtä kieroutunut.

EDIT: Tehtiin pieni lisäys
 
Vastaus: PlayStation 3

Melankolistaja sanoi:
Sehän on todettu, että PS3 tulee olemaan täysin taaksepäin yhteensopiva.
Ei kai sentään aivan "täysin". Yhteensopivuutta on ainakin viime aikoina luvattu vain "Technical Requirements Criterian" täyttäneille peleille.

Lainaus PS3 Portalin jutusta.
At the PlayStation briefing on March 14, 2006 in Japan, Sony revealed that the PlayStation 3 will display legacy recoded PlayStation titles in high-definition resolutions. However, backwards capability will be limited to only games that have passed Sony's TRC (Technical Requirements Criteria). Estimates by game developers put the number of PS and PS2 titles that have passed the TRC to be around 50-85%

Sonyn Powerpoint slide asiasta
 
Vastaus: PlayStation 3

Teppo_Holmqvist sanoi:
Minä en edes viitsi sanoa mikä riski tuossa on... :)
;) Jos on tutustunut Myspace.comin touhuun, niin varmasti tunnistaa riskit. :cool:

Tosin tuohon Sonyn systeemiin varmasti rekisteröidytään vähintään Central Stationin tyyliin, joten väärinkäytösten jälkeen voi olla vaikeuksia päästä verkkoon konsolilla.
 
Vastaus: PlayStation 3

Maxx sanoi:
Yhteensopivuutta on ainakin viime aikoina luvattu vain "Technical Requirements Criterian" täyttäneille peleille.
Minä olen pitänyt alusta asti itsestään selvänä että yhteensopivuus voidaan taata vain peleille jotka on ohjelmoitu laitteiden virallisten ohjelmointispeksien mukaan, mutta ei-ohjelmoijille asia ei välttämättä ole niin selkeä. Kaikissa laitteissa on muistialueita ja rekistereitä jotka on merkitty tulevaisuutta varten varatuksi tai muuten vain kielletty koskemasta, sekä dokumentoimattomia ominaisuuksia (asioita jotka eivät välttämättä ole suunniteltuja tai tarkoituksellisia, mutta ovat olemassa yleensä jonkin muun asian sivuvaikutuksena), joita saa esille yleensä räpläämällä juuri näitä kiellettyjä kohteita. Ohjelmoijien on syytä pitää näpit irti tällaisista asioista, tai olisi teoriassa täysin mahdollista ettei koodi toimi enää edes saman laitteen seuraavassa revisiossa. Jos jotain asiaa ei ole dokumentoitu se voi toimia seuraavassa mallissa täysin eri tavalla, jos yleensä tekee yhtään mitään. Valitettavasti äärimmäistä suorituskykyä hakiessa jotain oikoreittejä saatetaan käyttää. Tämä tuli vastaan myös kun jotkin PSX-pelit eivät toimineet PS2:lla.

Tuo 50-85% kyllä kuulostaa alhaiselta, melkein veikkaisin että merkittävää osaa tämän ulkopuolelle jäävistä peleistä ei ole edes testattu. Onhan aina myös mahdollista että peli toimii vaikka ei laatuvaatimuksia täyttäisikään. Olen yllättynyt, jos lopullinen vanhojen pelien toimivuusaste jää alle 90-95%:n.

Ja toisin kuin tuo ps3portalin juttu sanoo, mielestäni kyse nimenomaan ei ole emulaatiokysymyksestä, vaan siitä, että PS3:een tuleva PSX/PS2-toteutus (joka siis on enemmän rautaa kuin softaa, toisin kuin XO:n Xbox-yhteensopivuus) täyttää juuri tasan laitteiden ohjelmointispeksit mutta ei enää kanna mukanaan vanhoja bugeja, sivuvaikutuksia ja muita epämääräisyyksiä joiden olemassaoloon jotkin pelit saattavat luottaa. Bug-for-bug -yhteensopivuuteen ei olekaan mitään järkeä lähteä, ja jos joku peli ei toimi speksien mukaan ja sitä kautta kieltäytyy toimimasta PS3:lla (tai vaikka PS2:n tuoreimmilla japanilamalleilla) on ohjelmoijien syytä katsoa peiliin. Tämä on realistinen uhka aina kun koodataan hyvin rautaläheisesti ja erityisesti tiukassa aikataulussa, pieni huolimattomuus tai laiskuus voi kostautua jos oikaistaan vaikkapa tyyliin "näyttää se toimivan vaikka tuota dokumentin mainitsemaa asiaa ei tekisikään". Samanlaisia yhteensopivuusongelmia on ollut olemassa aina kun alaspäin yhteensopivia laitteitakin, 80-luvun Amigoista ja PC:istä alkaen.
 
Vastaus: PlayStation 3

Sony ottaa jälleen varaslähdön E3-messuille 04.04.2006

Viime vuoden tapaan Sony järjestää E3-messuja edeltävän lehdistötilaisuuden maanantaina 8. päivä toukokuuta. Paikkakin on viime vuodelta tuttu Sony Picturesin studiokompleksi Culver Cityssä, hiukan Los Angelesin ulkopuolella. Tapahtuman sisältö on tietenkin vielä tarkoin varjeltu salaisuus, mutta odotettavissa on varmasti uutisia PS3:n ja PSP:n tiimoilta.

Varsinaiset E3-messut ovat avoinna 10.-12. toukokuuta Los Angelesin Convention Centerissä.
 
Vastaus: PlayStation 3

MS siirsi oman tilaisuutensa tiistaille. Viisastuivat viime vuodesta, jää enemmän aikaa damage controlliin. :p
 
NewsFlash

Sony-pomo: PS3 maksaa 499-599 euroa 05.04.2006

PlayFrancen mukaan Sony Computer Entertainment Francen johtaja ja Sony Computer Entertainment Europen varapääjohtaja George Fornay on kertonut ranskalaisen radiokanavan haastattelussa PlayStation 3:n hinnan asettuvan 499 ja 599 euron välille. Hänkin myönsi hinnan olevan kova pelikonsolille, mutta kohtalaisen edullinen teräväpiirtoon kykenevälle blu-ray -toistimelle.

Fornay mukaan maailmanlaajuinen julkaisu on iso haaste, mutta hän uskoo yhtiön olevan siihen valmis marraskuussa.
 
Vastaus: PlayStation 3

auts... Pitääpi koittaa suostutella vanhemmat siihen, että ps3 olisi synttäri+joululahja.
 
Vastaus: PlayStation 3

Ai helevetti jos tuo hintatieto pitää paikkansa. Tervetuloa xbOxin uusi kilpailuvaltti, hinta.
 
Ylös Bottom