Baron
Well-Known Member
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]
Joka tapauksessa: pätkä oli osa videopelien ja pelikehityksen historiaa, mutta myös kaiken kattava esitys Sonyn ja Playstationin historiasta. Kuuluisi periaatteessa joka pelaajan yleissivistykseen jos minulta kysytään. Esityksessä kävi selkeästi ilmi Sonyn heikkous PS3 luomisessa: elektronikka yhtiö teki insinöörien johdolla voimakkaan laitteen ja kysyivät vasta sitten mitä sillä voi saada aikaiseksi. Sonyn 1st party studiot (Cernyn johdolla) tekivät aivan mieletöntä ja raskasta (kallista ja aikaavievää) kehitystyötä ohjelmoinnin edistämiseksi ilman että Sonylla kukaan pysähtyi edes miettimään 3rd partyen kohtaloa ("nyt me näytetään niille"). Ihme että kukaan edes vaivautui tekemään pelejä PS3:lle...
Mark Cerny on niin oikea mies niin oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan, että pakko ihailla miehen halua ja tunteen paloa tehdä parempi pelikone pelikehittäjille. Jos Cernyn tilalla olisi ollut Sonyn yrityskulttuurista ponnistanut insinööri joka näkee pelikonsolin vain kasana huikeaa elektroniikkaa, niin auta armias mikä mötikkä sieltä olisi tullut. Jos valinta tehtiin kehittyneemmän Cellin ja nyt valitun polun väliltä, niin aikamoisen uroteon Cerny on tehnyt. Pakko nostaa hattua vaikka taaksepäin yhteensopivuus meni. Voi vain kuvitella kuinka tiukkaa vääntöä Sonyn sisällä on ollut eri osastojen välillä.
Pelinkehittämisen helppous ja nopeus kuulostaa hyvältä. Se ei välttämättä tee kehittämisestä yhtään sen halvempaa tai nopeampaa, mutta sijoitetulla ajalla ja vaivalla saadaan aikaan niin paljon enemmän kuin aiemmin. Ja tämä tulee lopulta näkymään peleissä, niin laadussa ja miksei myös määrässä. Olisi kiva saada Microsoftilta joku vastaava esitys aiheesta: miksi X1:sta tuli sellainen kuin tuli? Onko sillä pääsuunnittelijaa vai onko se jonkun komitean aikaansaama kompromissi joka tyydytti kaikkia palavereissa istuneita?
Ja lopuksi: niin tyhmältä kuin se kuulostaa, niin itselleni Knack tulee olemaan julkaisussa hankittava peli. Muistuttaa minua Raren kulta-ajan tuotoksista ja jos pelin takana on Spyron ja Crash Bandicootin isä, niin tulossa on raikkaasti erilainen peli isolla P:llä. Jos se on laadukkaasti tehty, niin minun lapseni tulevat ihastumaan siihen. Näitä nimikkeitä tarvitaan inFamouksien, DriveClubien, Watch Dogsien etc. rinnalla.
Aivan huikea puhuja. Katsoin koko 47 minuuttisen ilman että edes tajusin tunnin ajan kuunelleeni yhden ihmisen esitystä aiheesta x. Hitto kun omissa koulutuksissa olisi näin luontevia puhujia.Videon katsomisen jälkeen on melkoinen usko siihen, että SCE:llä on aivan oikeat miehet viemässä aivan oikeaa visiota eteenpäin. Ei ihmekään, että kehittäjät ovat innoissaan. On tuo Cerny syystä yksi arvostetuimpia nimiä videopelimaailmassa.
Joka tapauksessa: pätkä oli osa videopelien ja pelikehityksen historiaa, mutta myös kaiken kattava esitys Sonyn ja Playstationin historiasta. Kuuluisi periaatteessa joka pelaajan yleissivistykseen jos minulta kysytään. Esityksessä kävi selkeästi ilmi Sonyn heikkous PS3 luomisessa: elektronikka yhtiö teki insinöörien johdolla voimakkaan laitteen ja kysyivät vasta sitten mitä sillä voi saada aikaiseksi. Sonyn 1st party studiot (Cernyn johdolla) tekivät aivan mieletöntä ja raskasta (kallista ja aikaavievää) kehitystyötä ohjelmoinnin edistämiseksi ilman että Sonylla kukaan pysähtyi edes miettimään 3rd partyen kohtaloa ("nyt me näytetään niille"). Ihme että kukaan edes vaivautui tekemään pelejä PS3:lle...
Mark Cerny on niin oikea mies niin oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan, että pakko ihailla miehen halua ja tunteen paloa tehdä parempi pelikone pelikehittäjille. Jos Cernyn tilalla olisi ollut Sonyn yrityskulttuurista ponnistanut insinööri joka näkee pelikonsolin vain kasana huikeaa elektroniikkaa, niin auta armias mikä mötikkä sieltä olisi tullut. Jos valinta tehtiin kehittyneemmän Cellin ja nyt valitun polun väliltä, niin aikamoisen uroteon Cerny on tehnyt. Pakko nostaa hattua vaikka taaksepäin yhteensopivuus meni. Voi vain kuvitella kuinka tiukkaa vääntöä Sonyn sisällä on ollut eri osastojen välillä.
Pelinkehittämisen helppous ja nopeus kuulostaa hyvältä. Se ei välttämättä tee kehittämisestä yhtään sen halvempaa tai nopeampaa, mutta sijoitetulla ajalla ja vaivalla saadaan aikaan niin paljon enemmän kuin aiemmin. Ja tämä tulee lopulta näkymään peleissä, niin laadussa ja miksei myös määrässä. Olisi kiva saada Microsoftilta joku vastaava esitys aiheesta: miksi X1:sta tuli sellainen kuin tuli? Onko sillä pääsuunnittelijaa vai onko se jonkun komitean aikaansaama kompromissi joka tyydytti kaikkia palavereissa istuneita?
Ja lopuksi: niin tyhmältä kuin se kuulostaa, niin itselleni Knack tulee olemaan julkaisussa hankittava peli. Muistuttaa minua Raren kulta-ajan tuotoksista ja jos pelin takana on Spyron ja Crash Bandicootin isä, niin tulossa on raikkaasti erilainen peli isolla P:llä. Jos se on laadukkaasti tehty, niin minun lapseni tulevat ihastumaan siihen. Näitä nimikkeitä tarvitaan inFamouksien, DriveClubien, Watch Dogsien etc. rinnalla.