Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5 Pro

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onpas nyt jäänyt tästä PS5 Prosta paska maku suuhun. Nimittäin kun olen kytkenyt tuon 8 teran USB-aseman, jossa on PS4-pelejä reipas määrä asennettuna, niin sinänsä kytkeminen onnistuu, mutta randomisti tulee sitten jossain vaiheessa ilmoitus siitä, että USB-kovoa ei ole sammutettu oikein, ja siksi se pitää korjata ja sitten asema alkaa tunnistaa siellä olevia pelejä uudelleen. Sellainen muutaman minuutin prosessi, joka on jo sinänsä ärsyttävää, mutta pahinta on kuitenkin se, että kun tuo voi tapahtua satunnaisesti koska vaan, niin eihän tuossa pelaamisestakaan tule sitten mitään. kun kesken pelinkin tuo voi tulla.

Kokeilin sitten vielä kytkeä USB-kovon tuohon pojan huoneessa olevaan orkkis PS5:een, ja kas kummaa, siinä ei ongelmaa sitten taas ollutkaan. Ja jos joku alkaa sanomaan, että pitää muistaa valita se turvallinen USB-kovon poistaminen, ennen kuin tuon aseman on irrottanut, niin toki sen olen tehnytkin. Siitä huolimatta noita ilmoituksia ja korjausprosessia tulee. Todella ikävä maku jää nyt hommasta. Sony onnistuu näillä teknisillä kuvioillaan vaan aina aiheuttamaan pettymyksiä itselleni. Tuntuu siltä kuin siellä olisi jotain amatöörejä tai harjoittelijoita hoitamassa tuota raudan ja softan suunnittelua. Kekkosen sanoin: ”Saatanan tunarit!” :mad:
Oletko kokeillut vaihtaa toiseen USB reikään? Ihan vaan arvailen että jos on jotain vikaa jossain noista USB koloista?
Tykkäsin kyllä tuosta sun loppukaneetista! :D

Nimittäin kun olen kytkenyt tuon 8 teran USB-aseman, jossa on PS4-pelejä reipas määrä asennettuna, niin sinänsä kytkeminen onnistuu, mutta randomisti tulee sitten jossain vaiheessa ilmoitus siitä, että USB-kovoa ei ole sammutettu oikein, ja siksi se pitää korjata ja sitten asema alkaa tunnistaa siellä olevia pelejä uudelleen.
Tuo ei ole suoranaisesti mikään Pro-spesifinen juttu. 4 teran USB-SSD:ni teki samaa niin julkkarimallin PS5 DE:llä kuin myös uudemmalla CFI-1200-revisiolla - ja nyt myös Prolla. Mitään selkeää kaavaa tuohon satunnaiseen ”irtikytkeytymiseen” en ole missään vaiheessa löytänyt tai keksinyt. Oma valistunut arvaukseni on, että se jotenkin liittyy USB-virransyöttöön ja/tai siihen, meneekö USB-levy ominpäin lepotilaan. Tai ihan vaan siihen, että USB3-laitteet ovat tunnetusti herkkiä aiheuttamaan häiriöitä 2,4 gigahertsin taajuudelle. Tuolta viimeksi mainitulta voi koettaa suojautua ottamalla omasta langattomasta verkosta 2,4 GHz:n taajuudella toimivat radiot pois. Lisäksi mikroaaltouunit ja jotkin langattomat kuulokkeet käyttävät samaa taajuusaluetta.

Jonkin verran sain ongelmia vähenemään, kun päivitin siihen USB-levykotelooni uudemman firmwaren. Mutta täysin sekään ei ole tuota ärsytystä poistanut.

Tuo ei ole suoranaisesti mikään Pro-spesifinen juttu. 4 teran USB-SSD:ni teki samaa niin julkkarimallin PS5 DE:llä kuin myös uudemmalla CFI-1200-revisiolla - ja nyt myös Prolla. Mitään selkeää kaavaa tuohon satunnaiseen ”irtikytkeytymiseen” en ole missään vaiheessa löytänyt tai keksinyt. Oma valistunut arvaukseni on, että se jotenkin liittyy USB-virransyöttöön ja/tai siihen, meneekö USB-levy ominpäin lepotilaan. Tai ihan vaan siihen, että USB3-laitteet ovat tunnetusti herkkiä aiheuttamaan häiriöitä 2,4 gigahertsin taajuudelle. Tuolta viimeksi mainitulta voi koettaa suojautua ottamalla omasta langattomasta verkosta 2,4 GHz:n taajuudella toimivat radiot pois. Lisäksi mikroaaltouunit ja jotkin langattomat kuulokkeet käyttävät samaa taajuusaluetta.

Jonkin verran sain ongelmia vähenemään, kun päivitin siihen USB-levykotelooni uudemman firmwaren. Mutta täysin sekään ei ole tuota ärsytystä poistanut.
Siinä mielessä ehkä tässä tilanteessa liittyy ainakin tuohon omaan PS5 Prohoni, kun tosiaan tuossa aikaisemmassa orkkis PS5:ssä tuota ei kuitenkaan samalla USB-kovoasemalla tapahtunut aiemmin, eikä nytkään, kun kokeilin uudelleen kytkeä asemaa kyseiseen pleikkariin. On nämä jonkinlaisia henkimaailman juttuja välillä. Kokeilin muuten tuota @Strooper12 ehdottamaa USB-portin vaihtoa. Samassa yhteydessä tuli jätettyä toistaiseksi kokonaan pois langattomien Pulse-kuulokkeiden mötikkä toisesta USB-portista.

Nyt ei tuota ongelmaa ole kertaakaan tapahtunut yli pariin tuntiin, joten olisiko nyt sitten portista kiinni, tai sitten tuosta langattomien kuulokkeiden mötikästä? Yleensä aiemmin tuota ongelmaa tuli kyllä tiheämmin. Varmaan alle tunnin välein yleensä. No, vielä en ihan varma uskalla olla. Jatketaan testailua. Jos nyt olisi jotenkin tuon kuulokkeiden mötikän aiheuttama ongelma, niin vähän onneton homma sekin olisi. Toki voisin kuulokkeet antaa pojalle ja harkita uusien kuulokkeiden ostamista tähän PS5 Pron yhteyteen, koska noita ongelmia ei siis nyt pojan käyttöön antamassani pleikkarissa noiden kuulokkeidenkaan kanssa ollut. Onko tietoa onko PS5 Prohon sopivia kuulokkeita langattomana niin, ettei tuollaista USB-mötikkää tarvita kuulokkeiden kanssa. En nyt mielelläni ihan hirveästi laittaisi kuulokkeisiin rahaa, joten jos mielellään alle 200 euroa maksaisi.

Hauskaa muuten, että nyt kun poikani sai omaan huoneeseensa pleikkarin, jolla voi pelata Astrobotia, niin vasta nyt häntä on alkanut kiinnostaa kyseinen peli. Aiemmin kun ehdotin sen pelaamista olohuoneessa olleella orkkis PS5:llä, niin hän halusi aina pelatakin jotain muuta kunnolla yhdessä iskän kanssa. Nyt kun minä en ole yhteiseen pelaamiseen juuri nyt saatavilla, niin nyt onkin Astrobot tosi kiinnostava, kun sitä voi omassa huoneessa omaan tahtiin pelata silloin kun huvittaa. Ja on kuulemma ihan mahtava peli! Kiva juttu, että nyt maistuu, kun peli oli kuitenkin varsinaisesti hänelle synttärilahjaksi ostettu. :)

Viimeksi muokattu:
Nyt ei tuota ongelmaa ole kertaakaan tapahtunut yli pariin tuntiin, joten olisiko nyt sitten portista kiinni, tai sitten tuosta langattomien kuulokkeiden mötikästä?
Se kuulokkeiden lähetin operoi juurikin tuolla 2,4 gigahertsillä, joten voivat hyvinkin häiritä toisiaan. Ite olen sijoittanut Pulse Eliten donglen PS5 Pron etupuolelle (USB-A-USB-C-adapterilla), ja USB-kiintolevy on liitetty konsolin takapuolen USB-liitäntöihin. Tuolla lailla ovat mahdollisimman kaukana toisistaan. Mutta todetaan vielä varmuuden vuoksi sekin, että mulla oli noita ongelmia jo kauan ennen kuin Pulse Elitet edes tulivat markkinoille.

Se kuulokkeiden lähetin operoi juurikin tuolla 2,4 gigahertsillä, joten voivat hyvinkin häiritä toisiaan. Ite olen sijoittanut Pulse Eliten donglen PS5 Pron etupuolelle (USB-A-USB-C-adapterilla), ja USB-kiintolevy on liitetty konsolin takapuolen USB-liitäntöihin. Tuolla lailla ovat mahdollisimman kaukana toisistaan. Mutta todetaan vielä varmuuden vuoksi sekin, että mulla oli noita ongelmia jo kauan ennen kuin Pulse Elitet edes tulivat markkinoille.
Kyllä se tosiaan taisi tuo kuulokkeiden donglen ja USB-kovon läheisyys olla se ongelma. Siksi ei varmaan tullut orkkis PS5:llä samaa ongelmaa, kun siinä oli edessäkin vanhan mallinen USB-portti, jossa minulla oli se dongle kytkettynä, ja vastaavasti kovo oli takapuolella olevaan USB-porttiin kytkettynä. Prossa ei tosiaan ole etupuolella sitä vanhanmallista USB-porttia, joten jouduin laittamaan sen donglen kiinni sen portin viereiseen porttiin, mihin USB-kovo oli kytketty. Ilmeisesti tuo noiden läheisyys ja tuo mainitsemasi 2,4 gigahertsin taajuus olivat nyt sitten se ongelma? Nyt on nimittäin toiminut koko illan virheittä laitekokonaisuus sen jälkeen, kun porttia vaihdoin, ja samalla sen donglen irroitin kokonaan. Pitää sitten varmaankin hankkia jostakin tuollainen mainitsemasi adapteri. Muistatko mistä itse hankit sen ja millainen pitää olla, että PS5 Prossa varmasti toimii niin kuin pitääkin.

Pitää sitten varmaankin hankkia jostakin tuollainen mainitsemasi adapteri. Muistatko mistä itse hankit sen ja millainen pitää olla, että PS5 Prossa varmasti toimii niin kuin pitääkin.
Tuo tuli joskus kauan sitten jonkin Chromecastin mukana. Mutta esim. tämä varmaan ajaa asiansa.

En ole ihan varma, onko pleikkarin sisällä lähellä peräpuolta jotain sellaista elektroniikkaa, joka häiritsee tuota dongelia. Itse joskus kokeilen OG-PS5:llä pitää donglea takapuolen reiässä, mutta yhteys kuulokkeisiin pätki aivan jatkuvasti. Siksi jouduin käyttämään etupuolen porttia, joka aiheutti sitten esteettistä haittaa, mutta pakko elää sillä mikä toimii.

Nyt kokeilin sitten uudelleen Prolla, että olisiko tilanne yhtään parantunut. Arvaatte varmaan, että ei, ja nyt ei edes edessä ole USB-A-porttia. No, laatikosta löytyi yksi käyttämättömäksi jäänyt kolmen metrin USB-jatkojohto, jonka avulla sain piilotettua donglen aika kauas itse konsolista. Vaikka voisi kuvitella, että tuollainen jatkojohto itsessään lisää häiriön mahdollisuutta, tämä setup tuntuu toimivan ihan ongelmitta.

Nyt on hyvä mieli.

Itse sijoitin sen pulse kuulokkeen dingelidongin taakse ihan sen takia etten halunnut että siinä konsolin etupuolella törröttää mitää "muistitikkua" ei ole kyllä ollut mittään ongelmia, etten sit tiie mistä voi johtua, mulla laite pystyssä telkkarin vieressä eikä mitään muita laitteita lähellä ja tilaa ympärillä reilusti et ehkä sen takia toimii ku mikään ei estele tjsp.

Otan myös kantaa tähän dongle-keskusteluun sen verran, että omalla kohdalla ei oo ollu ongelmia, vaikka on ulkoinen usb-kiintolevy ja dongle vierekkäin kiinni. Toki mulla on vain vanhemmat Pulse-kuulokkeet, mutta silti.

Otan myös kantaa tähän dongle-keskusteluun sen verran, että omalla kohdalla ei oo ollu ongelmia, vaikka on ulkoinen usb-kiintolevy ja dongle vierekkäin kiinni. Toki mulla on vain vanhemmat Pulse-kuulokkeet, mutta silti.
Nuo vanhemmat Pulset olivatkin noin yleisesti ottaen täysin ongelmattomat laitteiston kokoonpanosta riippumatta, kaikki nämä pätkimiset ja yhteysongelmat tulivat uuden Pulse Elite -mallin myötä.

Levyasema olis postissa, mutta menee kyllä loppuviikkoon sen asentaminen. Tässä on BG3 pahasti kesken ja AW2 viel sen jälkeen, nii eihän tässä kiire ole.

Sit ku ehtii nii GoW, RotR, DS ja LotF lähtevät ensimmäisinä fyysisinä levyinä testiin.

Että tämmöstä ketjuun liittyvää erittäin tärkeää asiaa tällä kertaa. :)

Ylös Bottom