Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tätä toivoisin itsekin, vertailua alustojen välillä ennen kuin ollaan julistamassa voittajia. Veikkaan kuitenkin että muiden alustojen kuvaa uudesta Unreal Enginestä nähdään vasta sitten kun pelimoottori on devaajilla käytössä ja ekat pelit esitellään, koska selkästi jokin "markkinointidiili" Sonyn ja Epicin välillä tässä on.

 
Tätä toivoisin itsekin, vertailua alustojen välillä ennen kuin ollaan julistamassa voittajia. Veikkaan kuitenkin että muiden alustojen kuvaa uudesta Unreal Enginestä nähdään vasta sitten kun pelimoottori on devaajilla käytössä ja ekat pelit esitellään, koska selkästi jokin "markkinointidiili" Sonyn ja Epicin välillä tässä on.


Joo, tämä olisi hyvä. Tottakai siellä joku diili on. Ihan yhtälailla kun jollain toisella pelitalolla voi olla Microsoftin kanssa. Ihan normijuttuja. Olisi hauska nähdä kääntyisikö sama demo Series X:lle korkeammalla resoluutiolla ja paremmalla frameratella "latausaikojen" ollessa pidempiä. Ehkä ei, mutta tätä emme varmaan saa koskaan tietää.

Tämä on taas mielipiteitä, mutta ennemmin ottaisin vaikka tuplasti pidemmän kapeikon, jossa kenttää ladataan, vaihdossa 60 ruudun sekuntivauhtiin.
 
Eihän tuota kapeikkoa nyt lataukseen käytetty. :D Vai onko porukka oikeasti siinä uskossa, että nyt kun ssd pystyy lataamaan tavaraa silmänräpäyksessä ruudulle, että tuollaisia kapeikkoja ei käytettäisi enää ollenkaan muista syistä, kuten vaikkapa siksi, että kuljetaan LUOLASSA. Edelleen tulee olemaan pelejä ihan yhtälailla joissa mennään kapeitakin reittejä mutta se ei johdu enää siitä, että tekniikan rajoitteet pakottavat siihen.
 
Aivan varmasti osa monialustapeleistäkin hyötyy PS5:n SSD:stä. Aivan kuten osa peleistä XSX:n suuremmasta tehosta. Se että ovatko erot isoja onkin toinen juttu, veikkaan että eivät ole.

Hauskaa näissä spekulaatioissa on se, että aina kun toinen konsolivalmistaja näyttää jotakin niin fanboyt alkavat puhumaan aivan kuten kilpaileva konsoli ei kykenisi lähellekään samaan ja olisi jotenkin rampa :D
Vähän tuntuu, että kun joku puhuuu oman suosikkikonsolinsa asioista hypettävään sävyyn, on se jonkun mielestä aina pois toiselta konsolilta.

Äh, tuo demo on full path tracingiä. Jolla saadaan kyykytettyä oikeastaan mitä tahansa. Jo se, että asiaa edes demotaan Series X:llä on aivan helvetin vaikuttavaa.

Tämän toki tietäisit itsekkin jos olisit katsonut linkkaamasi videon, etkä yrittäisi tehdä siitä pelkkää kiveä konsolisotaan.

RT:tä on monentasoista, myös sellaisia hybridi ratkaisuita, mitkä ei kyykytä konetta kuin konetta.
Kiitos asiallisesta vastauksesta ja selvennyksestä. Eli ilmeisesti huoleni RT:n mahdollisista suorituskyvyn dippauksista oli turhaa.
 
Eihän tuota kapeikkoa nyt lataukseen käytetty. :D Vai onko porukka oikeasti siinä uskossa, että nyt kun ssd pystyy lataamaan tavaraa silmänräpäyksessä ruudulle, että tuollaisia kapeikkoja ei käytettäisi enään ollenkaan muista syistä, kuten vaikkapa siksi, että kuljetaan LUOLASSA. Edelleen tulee olemaan pelejä ihan yhtälailla joissa mennään kapeitakin reittejä mutta se ei johdu enään siitä, että tekniikan rajoitteet pakottavat siihen.
Ei se latausnopeus SSD:ltä ole kuitenkaan sama kuin esim. RAM muistista. En olisi nyt ihan siinäkään uskossa, ettei mitään latausaikoja olisi enää ikinä missään. Ja jos niitä latausaikoja jatkossa on, niin eikö ne juuri tällaisiin kapeikkoihin kannattaisi naamioida?

Kapeat reitit voivat tottakai olla vain kenttäsuunnittelun tulos ilman mitään latausajan naamiointia, mutta mistäpä tuotakaan pystyy sanomaan, jos ei esim kehittäjä tätä itse vahvista.
Vähän tuntuu, että kun joku puhuuu oman suosikkikonsolinsa asioista hypettävään sävyyn, on se jonkun mielestä aina pois toiselta konsolilta.
Eihän se näin ole. Monesti se on niin että kun puhutaan hypettävään sävyyn omasta suosikista, niin samalla sanotaan tyyliin jotain että tämä ei toisella konsolilla onnistu jne. Tätä on nähtävissä ihan sinunkin viime aikojen viesteissä. Kyllä tämä on ihan tulkittavissa, että henkilö miettii että se on pois toiselta konsolilta.

Jos viestit olisikin vain oman konsolin hehkuttamista ilman näitä vertailuja tai toisen konsolin alasmaalailuja, niin tuskin tässä ketjussa tällaista keskustelua käytäisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Eli ilmeisesti huoleni RT:n mahdollisista suorituskyvyn dippauksista oli turhaa.

Arvaaan RT:n olevan varmin keino tipauttaa pilvissä leijuvat ruudunpäivitykset tukevasti maan pinnalle. :D Ehkä löytyy kevyempiä valaisuun liittyviä tekniikoita, kuten eilen nähty dynaaminen Global Illumination?

koska selkästi jokin "markkinointidiili" Sonyn ja Epicin välillä tässä on.

Oliko sulla tähän jotain linkkiä?
 
Viimeksi muokattu:
Arvaaan RT:n olevan varmin keino tipauttaa pilvissä leijuvat ruudunpäivitykset tukevasti maan pinnalle. :D Ehkä löytyy kevyempiä valaisuun liittyviä tekniikoita, kuten eilen nähty dynaaminen Global Illumination?

Varmasti löytyy kevyempiä tekniikoita. Löytyykö kevyempiä tekniikoita joilla saavutetaan sama kuin RT:llä, on paljon kiinnostavampi kysymys. Epäilisin että ei löydy.
 
Oli kyllä pettymys toi tech demo. Näytti niin samanlaiselta kuin shadow Of the tomb raider ja kuitenkin uudesta peli moottorista kyse.
 
Eihän se näin ole. Monesti se on niin että kun puhutaan hypettävään sävyyn omasta suosikista, niin samalla sanotaan tyyliin jotain että tämä ei toisella konsolilla onnistu jne. Tätä on nähtävissä ihan sinunkin viime aikojen viesteissä. Kyllä tämä on ihan tulkittavissa, että henkilö miettii että se on pois toiselta konsolilta.

Jos viestit olisikin vain oman konsolin hehkuttamista ilman näitä vertailuja tai toisen konsolin alasmaalailuja, niin tuskin tässä ketjussa tällaista keskustelua käytäisiin.
Lähinnä ihmetytti käyttäjän @Enemy heitto viestiini jossa en ollenkaan maininnut tai viitannut Microsoftiin. Ehkäpä viesti ei ollut pelkästään meikäläiseen kohdistettu.

Varmasti itselläkin rapatessa roiskuu välillä, mutta pyrin aina säilyttämään viesteissäni tietyt reaaliteetit konsolien välillä. Minulle ei ole vaikeaa myöntää olevani Sonyn fanipoika tätä nykyä, mutta en ole myöskään niitä henkilöitä jotka eivät pysty sanomaan mitään positiivista kilpailijasta. Hemmetti kahden sukupolven verran omistin Xboxin pääkonsolinani ja ensimmäiset viestinikin tänne vuonna 2005 koskivat kuinka saada koodit pyörimään King Kong-pelissä Xbox 360:lla. :D Orikin tällä hetkellä keikkuu meikän vuoden pelinä, joten kyllä sitä rakkautta täältäkin MS:n suuntaan löytyy.
 
Varmasti löytyy kevyempiä tekniikoita. Löytyykö kevyempiä tekniikoita joilla saavutetaan sama kuin RT:llä, on paljon kiinnostavampi kysymys. Epäilisin että ei löydy.

Varmaan samaan ei päästä, mutta ”riittävän” lähelle luomaan uskottava illuusio? PC-puolen kavereilta tullut lähinnä kielteistä kommenttia RTX:stä. Tehovaade suhteessa hyötyihin ei vielä kohtaa. Kallista lystiä.

Ei, tuo oli ihan omaa pohdintaani. Ei siis perustu mihinkään faktaan.

Tässä toimit juuri sillä tavalla kun toivoit etteivät muut tekisi. Kyseeenalaistat pelimoottorin kehittäjän kommentit vihjaamalla dollareista?
 
Lähinnä ihmetytti käyttäjän @Enemy heitto viestiini jossa en ollenkaan maininnut tai viitannut Microsoftiin. Ehkäpä viesti ei ollut pelkästään meikäläiseen kohdistettu.
Ei tosiaan ollut tarkoitus sinuun kohdistaa, ihan yleisellä tasolla mietiskelin :D Pahoittelut epäselvästä viestistä.
 
Koska konsolivalmistaja on se, joka pelien TRC:n eli Technical Requirement Checklistin määrää. Halutessaan voisivat laittaa yhdeksi ehdoksi, että ruudunpäivityksen täytyy olla 60 ruutukuvaa sekunnissa, tai peli ei mene sertifioinnista läpi.

TRC on toki muuttuva määritys sekin. PS3/X360-sukupolven alussa Microsoft vaati, että pelien resoluution täytyy olla vähintään 720p ja peleissä pitää olla vähintään jonkinlainen reunanpehmennystekniikka käytössä. Microsoftin E3 2005 -esityksessäkin näitä painotettiin:


Ja siellä oli joukossa mm. 720p ja anti-aliasing. Eli ennen X360:n julkaisua Microsoft piti noita oikeasti vaatimuksina, mutta niinpä siitäkin lipsuttiin vuosien myötä.



Vastaavasti Sony vaati PS4 Pron tullessa markkinoille, että ruudunpäivityksen tulee olla vähintään yhtä hyvä tai parempi kuin perus-PS4:llä, ja minimiresoluutioksi asetettiin 1080p, eli sen alle ei saanut mennä.

Eli kyllä konsolivalmistajilla olisi mahdollisuus pakottaa 60 fps -vaatimus jokaiseen seuraavan sukupolven peliin. Käytännössä silmäkarkki kuitenkin myy paremmin, joten siksi 30 fps -nimikkeitä tullaan näkemään varsinkin AAA-puolella vielä vaikka kuinka ja paljon.

Tämä on keskeinen syy, miksi säädettävyys reson ja ruudunpäivityksen suhteen on tärkeää. Siis minulle ainakin. Kun kuulin ekat hypet next-genin 8k resosta ja "varmasta" 4k ultra Ray tracing 120fps -tehoista, ahdistuin. Eikö pelaajat koskaan opi. Joka kerta sama hypejuna, ja petytään kun mainospuhe ei ollutkaan totta.

Jos next-gen paukuttaa 1440 p ultra, tasaista 60fps rt päällä, se on jo kova.

Pelaamisen suhteen, suurin next-gen -juttu (eli aito kehitysaskel pelaamisessa) oli tuo Nvidian hardwarepohjainen tekoäly-supersampling (DLSS 2.0) . Tosiaan, tuon avulla oman Rtx2060 - näyttiksen suorituskyky riittää sujuvaan high, 4k+ray tracing - pelaamiseen. Jos arvioidaan suoritustehoa Tflops-lukuina, rtx2060 tehot on 21 tflops (peli Control, 4k ultra, rt täysi). Eli teholuvut ovat noin tuplat next-gen konsoleihin.

Tehoarvio tehty iteroimalla, käyttäen vertailussa rtx2080ti fps-lukua ilman Dlssää. (2080 ti ilman dlss 25,8 fps. RTX2060 dlss 2.0 päällä 36,8 fps.)

Siinä missä AMD on kirinyt raudassa, Nvidia on tehnyt loikkia softan ja raudan yhteispelin suhteen. Koko RTX-sarja oli ylihintainen ja alitehoinen tähän asti. Hyvä kysymys on tämä: onko next-gen konsoleissa väärän valmistajan näyttikset?

Lisäys: Ennen kuin joku väittää pc-laitteiden korkeista hinnoista, kerrottakoon, että euro/tflops -hintasuhde koneessani on 38€ (control-esimerkin mukaan laskettu).
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti löytyy kevyempiä tekniikoita. Löytyykö kevyempiä tekniikoita joilla saavutetaan sama kuin RT:llä, on paljon kiinnostavampi kysymys. Epäilisin että ei löydy.
No koska RT ei ole vain yksi asia niin minusta tuossa demossa kyllä osottautui että GI osuus (eli iso osa, ellei suurin osa, valaistuksesta joka luo realistista ja tunnelmallista valaistusta) kyllä voidaan hoitaa noin. Dynaaminen GI on ollut nykytekniikalla aika vähissä joten tuo, noilla polygoni määrillä on kyllä huikea suoritus.
 
No koska RT ei ole vain yksi asia niin minusta tuossa demossa kyllä osottautui että GI osuus (eli iso osa, ellei suurin osa, valaistuksesta joka luo realistista ja tunnelmallista valaistusta) kyllä voidaan hoitaa noin. Dynaaminen GI on ollut nykytekniikalla aika vähissä joten tuo, noilla polygoni määrillä on kyllä huikea suoritus.

Voidaanko tästä löytää perusteita Mark Cernyn valinnalle panostaa näytönohjaimen huipputehojen sijaan SSD:n?

 
Viimeksi muokattu:
Voidaanko tästä löytää perusteita Mark Cernyn valinnalle panostaa näytönohjaimen huipputehojen sijaan SSD:n?

No tietyllä tavalla juu, jos ja kun geomeriaa voidaan tuoda ruuduntäydeltä SSD:ltä riittävää vauhtia niin silloin pääsee tuohon mitä esittivät demossa.. en silti usko että asia on niin yksioikoinen koska konsolin tulee kyetä pyörittämään monenlaisilla tavoilla tehtyjä pelejä, kaikki ei tule käyttämään juuri demossa esiintyvää tapaa, ei vaan ole tarve tai ei sovi peliin tai pelimoottoriin.

Ja eihän tuo demo poissulje xsx toimivuutta, tekniikka ei ollut alustasidonnainen, jos nyt karkeesti sanoisi niin siirtonopeuden puolittuessa, mainostetusta polygoni per pikseli tulisi polygoni per 2 pikseliä samalla resoluutiolla. Toki samalla puolittuu tekstuurien jne striimaus.

Sony kuten Ms ovat valinneet oman tyylisen budjettiin sopivan ratkaisun, molemmat on tällä hetkellä ihan yhtä oikeassa :) Tulevaisuus näyttää lopputuloksen molempien ratkaisujen äärilaidoissa.

Pitäisi laskinta naksutella ja katsoa mihin polygoni määriin tuolla esim. Ps5 ssd striimauksella pääsee.. tuommoisessa graafisella tiheydessä loppunee ensin koko ssd tilakapasiteetti jos noin pelikäyttöä ajattelee... kaipa ne siihenkin keksii jotan, vähän kuten Dreams "pelin" tapa pakata geometria..
Ja sitten jos demosta palataan Cernyn jutusteluun niin siellähän se esitti pointin CU yksiköiden määrä vs niiden kellotus. Idea taisi olla se että jos polygonien koko pienenee niin on tehokkaampaa laskea niiden dataa nopeammin vs. useammilla CU yksiköillä. Perustunee siihen että yleensä tuossa toimitaan polygoni tasolla, jos polygoni täyttää 10 pikselin alan niin siihen ei auta laittaa 40 CUta raksuttamaan. Sitä en tiedä juuri nyt että onko tuossa joku x jaollisuus miten voi varata mutta joka tapauksessa rinnakkaisajo kärsii siitä mitä pienempiä polygoneja tulee.

Muistelen että DF simuloi tuota pc peleillä (eri cu määrä mutta sama tfopsi) niin testatuissa "nykypeleissä" ei juuri eroa saatu -> polygonit riittävän isoja ? :)
 
Viimeksi muokattu:
No se täytyy todeta demosta että pirun hieno se on ja näiden esitysten myötä hypepallo on taas Sonylla. Luultavasti tässä käy kuitenkin aivan samoin kuin aikoinaan Killzone ja Emotion Engine demoissa, todellisuus on vähän rauhallisempi.

Tuota kommenttia on vaikeampi ymmärtää että SSD olisi jotain sellaista mihin PC:llä ei pystytä. Mitä se tarkalleen ottaen olisi? Nvme ja pcie 4.0 löytyvät esim. oman pc:ni emolevyltä.

Tässä on kyllä se pieni vaara että SSD:n hinta on ollut hurjassa nousussa alkuvuoden jälkeen ja siihen vahva satsaaminen voi tuoda hintapaineita. Lisäksi lisätallennustila tulee kalliiksi, jos SSD:n tuoman nopeuseron haluaa hyödyntää useammissa peleissä.
 
Tuota kommenttia on vaikeampi ymmärtää että SSD olisi jotain sellaista mihin PC:llä ei pystytä. Mitä se tarkalleen ottaen olisi? Nvme ja pcie 4.0 löytyvät esim. oman pc:ni emolevyltä.

Ilmeisesti olennaista ei ole SSD:n omat ominaisuudet, joita vastaavia on PC:llä tarjolla vaan se, miten SSD toimii yhteistyössä muiden komponenttien, lähinnä muistin kanssa. Teoriassahan SSD on lähes loputon lisämuisti, jos sitä käytetään siihen tarkoitukseen ja se on tarpeeksi nopea. Nopean muistin puute on yksi keskeisimpiä pullonkauloja peleissä. Se taitaa olla tällä hetkellä pleikkarin oljenkorsi siihen, että siitä tulee kaikkea muuta rulettava ylivoimainen superkone, jolle voi tehdä pelejä, joita ei voi tehdä PC:lle tai Xboxille. Käytäntö sitten osoittaa, onko kyseessä uusi Emotion Engine vai oikea vallankumous. Itse tietysti toivon jälkimmäistä.
 
Ilmeisesti olennaista ei ole SSD:n omat ominaisuudet, joita vastaavia on PC:llä tarjolla vaan se, miten SSD toimii yhteistyössä muiden komponenttien, lähinnä muistin kanssa. Teoriassahan SSD on lähes loputon lisämuisti, jos sitä käytetään siihen tarkoitukseen ja se on tarpeeksi nopea. Nopean muistin puute on yksi keskeisimpiä pullonkauloja peleissä. Se taitaa olla tällä hetkellä pleikkarin oljenkorsi siihen, että siitä tulee kaikkea muuta rulettava ylivoimainen superkone, jolle voi tehdä pelejä, joita ei voi tehdä PC:lle tai Xboxille. Käytäntö sitten osoittaa, onko kyseessä uusi Emotion Engine vai oikea vallankumous. Itse tietysti toivon jälkimmäistä.
Nopea SSD on hieno juttu, muuten sitä en ole vielä ymmärtänyt miten SSD massamuisti piirtää grafiikkaa ruudulle. Se tuntuu varsinkin Twitterissä monelta menevän ohi että prossua ja näytönohjainta edelleen tarvitaan. Se menee myös monelta ohi, että myös Series X:ssä on SSD. Joo, hitaampi kuin PS5:ssä, mutta nopea SSD siitä huolimatta.

Jännä tosiaan nähdä miten näitä uusia ominaisuuksia hyödynnetään. Siis ihan kummallakin konsolilla.
 
Tuota kommenttia on vaikeampi ymmärtää että SSD olisi jotain sellaista mihin PC:llä ei pystytä. Mitä se tarkalleen ottaen olisi? Nvme ja pcie 4.0 löytyvät esim. oman pc:ni emolevyltä.

Konsoleiden kohdalla voidaan moottoria myöten virittää pelit tälle vakiokokoonpanolle. Tietokoneella täytyy ottaa huomioon myös ne yhä fyysistä kiekkoa pyörittävät asiakkaat + muu kirjava joukko muisteja ym. komponentteja sisältävät kokoonpanot.

Onhan tietokoneilla nähty ram-levyjä jo ainakin kolmekymmentä vuotta. Moni meistä sellaisen rakensi config.sys ja autoexec.bateilla. Tämä PS5 huippunopea SSD voidaan kait mutkat suoristaen sellaiseksi myös nimetä, eräänlaiseksi muistin jatkeeksi josta nopeasti poimitaan mm. tekstuurit.
 
Ylös Bottom