Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Aika pitkään täytyy kuitenkin odotella yksinoikeuksien aleja. Esim. Demon's Souls, Miles Morales ja Ratchet & Clank: Rift Apart ovat edelleen Storessa täysillä hinnoilla, ja minkäänlaisiin aleihin en ainakaan itse ole törmännnyt.

Ja nämä yllä mainitut esimerkit on jo aikoja sitten ostettu muualta halvemmalla ja pelattu läpi.

Ankeeta olisi mun peliharrastukseni, jos joutuisin olemaan pelkästään PS Storen hintojen armoilla.
Kyllä Demon's Souls ja Returnal ainakin oli jo reilussa 20 prosentin alessa kesän alussa kun ne sai reilulla 60. Reilu vuosi sitten julkaistu TLOU2 on tällä hetkellä saatavissa reilulla parillakympillä.

Jos jaksaa odotella ja ostella ainoastaan pelejä alesta niin hyviä pelejä saa diginäkin pelattua käytännössä yhtä halvalla kuin fyysisiä kopioita metsästäessä. Tietenkin joutuu olemaan valitsevampi niistä peleistä joita ostaa, mutta suhteellisen halvalla pelaaminen onnistuu diginäkin.
 
Tietenkin joutuu olemaan valitsevampi niistä peleistä joita ostaa, mutta suhteellisen halvalla pelaaminen onnistuu diginäkin.

Onhan se näinkin, mutta joka tapauksessa fyysiset pelit ovat käytännössä aina halvempia, vaikka kuluja niiden kanssa on ihan eri tavalla kuin digin kanssa. Käytettyjen markkinoiden poistaminen pelaa myös nimenomaan myyjän pussiin. Loogista siis olisi, että pelit olisivat aina halvempia nimenomaan digitaalisesti kuin fyysisesti.
 
Sehän on näkökulmakysymys, mikä on loogista. Varmasti kauppapaikan omistajalle on loogista pitää hinnat sillä tasolla, että raha liikkuu parhaiten kaupan suuntaan. Ongelmana konsoleiden kauppapaikoilla on, että jos hinnat päästää tippumaan, ne tippuu hyvin syvälle. Sen huomaa, kun katsoo vaikka Googlen kauppapaikan pelien hintoja. Siellä 20 euroa on aivan äärimmäinen rahastus ja 5 euroa jo kova hinta pelille. Suljetulla alustalla ei oikeastaan polkumyynti kannata vaikka pelejä saisi haettua alekorista fyysisinä kappaleina. Eri kauppapaikka, eri säännöt.
 
Kyllä Demon's Souls ja Returnal ainakin oli jo reilussa 20 prosentin alessa kesän alussa kun ne sai reilulla 60. Reilu vuosi sitten julkaistu TLOU2 on tällä hetkellä saatavissa reilulla parillakympillä.

Jos jaksaa odotella ja ostella ainoastaan pelejä alesta niin hyviä pelejä saa diginäkin pelattua käytännössä yhtä halvalla kuin fyysisiä kopioita metsästäessä. Tietenkin joutuu olemaan valitsevampi niistä peleistä joita ostaa, mutta suhteellisen halvalla pelaaminen onnistuu diginäkin.
Reilussa 20% taitaa kertoa ilmeisesti kuinka hyviä alennuksia sielä sitten on :)
 
Reilussa 20% taitaa kertoa ilmeisesti kuinka hyviä alennuksia sielä sitten on :)
Onko heittää esimerkkejä minkälaisia alennuksia muilla kauppapaikoilla sitten on muutaman kuukauden vanhoille AAA-peleille? Käsittääkseni 20 prosentin alennus muutaman kuukauden vanhalle AAA-pelille kuten Returnal on ihan käypä diili.

No siihen on hyvä syy kun peli ei pahemmin taida myydä muuten kuin isoilla alennuksilla

Having reached the four million-milestone, in terms of launch success, TLOU2 sits at the top. And as it stands, The Last of Us Part II exceeds the sales for the same period, of both God of War, which sold over 3 million throughout the first three days, and Sony's smash-hit Marvel's Spider-Man

Ihan hyvin on myynyt.
 
Sehän on näkökulmakysymys, mikä on loogista. Varmasti kauppapaikan omistajalle on loogista pitää hinnat sillä tasolla, että raha liikkuu parhaiten kaupan suuntaan.

Niin, tottakai vailla kilpailua operoivan, suljetun kauppapaikan bisneksen tähtäin on saada isommat rahat kuluttajalta kuin kilpailuun joutuvat normaalit kauppapaikat saavat, se on selvää, vaikka kulurakenteen puolesta myös sille suljetulle alustalle tulisi lopulta pienemmälläkin myyntihinnalla paremmat katteet, mikä taas loppujen lopuksi voisi näkyä viivan alla positiivisesti myös halpuuttamalla digiä.

Kyllä se fyysisen pelin painaminen kansineen, jakeluun liittyvät kulut, puhdas logistiikka välivarastointeineen ja lopulta kauppojen katteet kun kuitenkin ovat melkoinen kuluerä, joita ei digitaalisen myynnin katteen rasitteena ole. Ja digiltä samalla poistuu käytettyjen pelien markkinat, jotka fyysisellä syövät lisää myyjien tuottoa.

Ja tässä siis tietenkin on se logiikka, josta kirjoitin aikaisemmin. Jos digitaalisen tuotteen kohdalla fyysisen myynnin kate riittäisi, niin näiden hinnoissa näkyisi etu nimenomaan digin suuntaan. Digitaalisen tuotteen pitäisi olla halvempi.
 
Eipä se PS Storekaan niin paha ole kuin usein maalaillaan. Nopeasti tulee ne uudemmatkin pelit aleen ja vanhoja pelejä näkee jatkuvasti parillakympillä tai alle tarjouksessa. Jos omaa hieman malttia eikä jokaista hiemankaan mielenkiintoista peliä osta day one niin ei tuolla edes hirveästi jää tappiolle. Unohtamatta niitä plussia myös mitä DE-konsoli tuo (hinta, hiljaisuus, säilytystilan ja ajan säästäminen kun ei tarvitse pelejä koko aikaa olla lyömässä koneeseen) niin sanoisin DE-konsolin olevan erinomainen ratkaisu jos ei halua harrastaa pelien vaihtoa tai myymistä jälkeenpäin jossa sitä rahaa alkaa saamaan vasta kunnolla takaisin.
Malttia nimenomaan täytyykin omata jos vertaa siihen kuinka nopeasti fyysisten hinta putoaa digiin verraten.

Digitaalisuudesta on toki hyötyjä jos ne kokee hyödyiksi. Minä maksan mieluusti 100 euroa enemmän että saan pyöritellä levyjä konsolissa ja hyllyssä ja kuluttaa aikaa siihen pyörittelyyn :D Niin ja en myy pelejä vaan ostan nimenomaan hyllyyn. Ne harvat käytetytkin mitä ostan saavat loppusijoituspaikan hyllystäni.

Silti saan aina ostettua kaikki haluamani pelit halvemmalla ja/tai aiemmin mitä diginä saisin.

Aika pitkään täytyy kuitenkin odotella yksinoikeuksien aleja. Esim. Demon's Souls, Miles Morales ja Ratchet & Clank: Rift Apart ovat edelleen Storessa täysillä hinnoilla, ja minkäänlaisiin aleihin en ainakaan itse ole törmännnyt.

Ja nämä yllä mainitut esimerkit on jo aikoja sitten ostettu muualta halvemmalla ja pelattu läpi.

Ankeeta olisi mun peliharrastukseni, jos joutuisin olemaan pelkästään PS Storen hintojen armoilla.
Näinpäs juuri. Esimerkiksi Miles Morales oli 20 euroa Telialta. Paljonkohan on ollut Storessa halvimmillaan? Käytettynä näitä pelejä saisi vielä halvemmalla.

Kyllä Demon's Souls ja Returnal ainakin oli jo reilussa 20 prosentin alessa kesän alussa kun ne sai reilulla 60. Reilu vuosi sitten julkaistu TLOU2 on tällä hetkellä saatavissa reilulla parillakympillä.
60 euroa on minulle uuden pelin hinta ja tuo että ne on "reilussa" alennuksessa ja hinta silti 60 euroa kertoo jo digistä kaiken tarpeellisen.

Lisäksi kannattaa ehkä katsoa muutakin kuin aleprosenttia sillä se ei yksinään merkkaa mitään jos ei ota huomioon lähtöhintaa. On muuten ihan hiton kalliita pelejä jos 60 euroa vielä 20 % alen jälkeen :S En ole edes aukaissut minkään konsolin storeja kuukausiin, joten en taas muistanut minkälaista riistoa se tosiaan on.

TLOU2 pitääkin saada parilla kympillä. Sen on saanut sillä hintaa fyysisenä jo pitkään. Totta kai digikin joskus pääsee samalle tasolle tai jopa alle mutta siinä vaiheessa (kun digi on oikeasti halpa) olen ainakin itse pelannut jo pelit jotka oikeasti kiinnostaa.

Jos jaksaa odotella ja ostella ainoastaan pelejä alesta niin hyviä pelejä saa diginäkin pelattua käytännössä yhtä halvalla kuin fyysisiä kopioita metsästäessä. Tietenkin joutuu olemaan valitsevampi niistä peleistä joita ostaa, mutta suhteellisen halvalla pelaaminen onnistuu diginäkin.
Tämä on täysin totta mutta iso ero on se että odottamista on digissä enemmän. Diginä että fyysisten kanssa voi päästä yhtä halvalla mutta vähemmällä odotuksella pääsee pelailemaan kun ostaa fyysisiä, varsinkin jos ottaa käytetytkin mukaan laskuihin. Ja vaikkei ottaisikaan niin silti ero lasketaan yleensä kuukausissa fyysisten hyväksi.
 
Jos jaksaa odotella ja ostella ainoastaan pelejä alesta niin hyviä pelejä saa diginäkin pelattua käytännössä yhtä halvalla kuin fyysisiä kopioita metsästäessä. Tietenkin joutuu olemaan valitsevampi niistä peleistä joita ostaa, mutta suhteellisen halvalla pelaaminen onnistuu diginäkin.
Tähän vahvaa komppia. Edellisessä sukupolvessa mulla oli ainoana konsolina PS4 ja ostin silloin melkein kaikki pelini diginä ja lähes kaikki olivat hintaluokassa 5-15€ ja jonkin verran 15-20€ mutta eipä juuri mitään tuota kalliimpia. Jos ei ole tarvetta saada pelejä uunituoreena niin tarkan markan digipelaaminen onnistuu aivan hyvin.
 
Malttia nimenomaan täytyykin omata jos vertaa siihen kuinka nopeasti fyysisten hinta putoaa digiin verraten.

Digitaalisuudesta on toki hyötyjä jos ne kokee hyödyiksi. Minä maksan mieluusti 100 euroa enemmän että saan pyöritellä levyjä konsolissa ja hyllyssä ja kuluttaa aikaa siihen pyörittelyyn :D Niin ja en myy pelejä vaan ostan nimenomaan hyllyyn. Ne harvat käytetytkin mitä ostan saavat loppusijoituspaikan hyllystäni.

Silti saan aina ostettua kaikki haluamani pelit halvemmalla ja/tai aiemmin mitä diginä saisin.


Näinpäs juuri. Esimerkiksi Miles Morales oli 20 euroa Telialta. Paljonkohan on ollut Storessa halvimmillaan? Käytettynä näitä pelejä saisi vielä halvemmalla.


60 euroa on minulle uuden pelin hinta ja tuo että ne on "reilussa" alennuksessa ja hinta silti 60 euroa kertoo jo digistä kaiken tarpeellisen.

Lisäksi kannattaa ehkä katsoa muutakin kuin aleprosenttia sillä se ei yksinään merkkaa mitään jos ei ota huomioon lähtöhintaa. On muuten ihan hiton kalliita pelejä jos 60 euroa vielä 20 % alen jälkeen :S En ole edes aukaissut minkään konsolin storeja kuukausiin, joten en taas muistanut minkälaista riistoa se tosiaan on.

TLOU2 pitääkin saada parilla kympillä. Sen on saanut sillä hintaa fyysisenä jo pitkään. Totta kai digikin joskus pääsee samalle tasolle tai jopa alle mutta siinä vaiheessa (kun digi on oikeasti halpa) olen ainakin itse pelannut jo pelit jotka oikeasti kiinnostaa.


Tämä on täysin totta mutta iso ero on se että odottamista on digissä enemmän. Diginä että fyysisten kanssa voi päästä yhtä halvalla mutta vähemmällä odotuksella pääsee pelailemaan kun ostaa fyysisiä, varsinkin jos ottaa käytetytkin mukaan laskuihin. Ja vaikkei ottaisikaan niin silti ero lasketaan yleensä kuukausissa fyysisten hyväksi.
Pointtini nyt ei ollut missään vaiheessa vertailla kumpi on parempi ja fiksumpi tapa pelata ja ostella videopelit vaan tuoda esille, että sinun ei tarvitse ostella pelkästään 60/80 eurolla tuotteita jos haluat pelata huippupelejä digikonsolilla. Useinhan puhe kääntyy digimallin oston olevan järjen vastaista toimintaa mihin olen useasti törmännyt fyysisten mallien ostajien puheen kautta, mutta eihän se nyt näinkään ole.
 
Pointtini nyt ei ollut missään vaiheessa vertailla kumpi on parempi ja fiksumpi tapa pelata ja ostella videopelit vaan tuoda esille, että sinun ei tarvitse ostella pelkästään 60/80 eurolla tuotteita jos haluat pelata huippupelejä digikonsolilla. Useinhan puhe kääntyy digimallin oston olevan järjen vastaista toimintaa mihin olen useasti törmännyt fyysisten mallien ostajien puheen kautta, mutta eihän se nyt näinkään ole.
Joo ja olin samaa mieltä että molemmilla voi pelata myös halvalla.

Minun huomioni oli vain se että jos edes ajoittain ostaa uudempia pelejä (mitä varmasti enemmistö tekee) niin säästää melkeinpä järkiään joka pelin kohdalla 10-20 euroa digiin verraten. Lisäksi pelaajat juurikin usein eivät jaksa odottaa kun on jokin hittipeli kyseessä joten on ihan loogista ottaa huomioon muutkin kuin vanhat pelit.

Se digikonsolin 100 euron säästö voi olla yllättävänkin äkkiä nollattu ja kaikki erot sen jälkeen on fyysisen eduksi. Ja vertailuahan pitäisi tehdä nimenomaan sen mukaan miten itse ostaa: paljonko joutuisin maksamaan jos ostaisin tämän nyt ostamani pelin X diginä fyysisen sijaan tai fyysisenä digin sijaan. Vuosien varrella olen huomannut että erot on melkoisen huimia. Nytkin useamman viikon peräjälkeen ollut Gigantissa uutuuspelejä (esim. Deathloop 50e, Metroid Dread 45e, NHL 2022 45e) todella edullisiin hintoihin, joita saa odotella pitkänkin hetkisen digipuolella.

Se että molemmilla voi päästä halvalla odottamalla tarpeeksi kovia alennuksia ei välttämättä ole kauhean yleinen tapa vaikka totta onkin. Jotenkin en vain näe että porukka malttaisi odottaa ja pelata vain alepelejä. Varsinkin mitä on kommentteja lukenut siitä että 70 euroa digistä ei ole paha kun pääsee heti pelaamaan tms.
 
Viimeksi muokattu:
Aika pitkään täytyy kuitenkin odotella yksinoikeuksien aleja. Esim. Demon's Souls, Miles Morales ja Ratchet & Clank: Rift Apart ovat edelleen Storessa täysillä hinnoilla, ja minkäänlaisiin aleihin en ainakaan itse ole törmännnyt.

Ja nämä yllä mainitut esimerkit on jo aikoja sitten ostettu muualta halvemmalla ja pelattu läpi.

Ankeeta olisi mun peliharrastukseni, jos joutuisin olemaan pelkästään PS Storen hintojen armoilla.
Itse ostin kyllä sekä Demon’s Soulsin että Miles Moralesin 49 euron hintaan storesta. Oli toki vain muutaman päivän kestäneet alet niissä. Muutama kuukausi sitten muistaakseni. Noita pika-aleita kannattaa kyllä kärkkyä suhteellisen uusistakin peleistä.
 
Onko heittää esimerkkejä minkälaisia alennuksia muilla kauppapaikoilla sitten on muutaman kuukauden vanhoille AAA-peleille? Käsittääkseni 20 prosentin alennus muutaman kuukauden vanhalle AAA-pelille kuten Returnal on ihan käypä diili.





Ihan hyvin on myynyt.

Onko heittää esimerkkejä minkälaisia alennuksia muilla kauppapaikoilla sitten on muutaman kuukauden vanhoille AAA-peleille? Käsittääkseni 20 prosentin alennus muutaman kuukauden vanhalle AAA-pelille kuten Returnal on ihan käypä diili.





Ihan hyvin on myynyt.
Tämä taisi olla se ensimmäinen kuukausi jonka jälkeen ei ole näkynytkään enää mitään uutisia myynneistä
 
Series s vaan jaksaa yllättää.

Itse nimenomaan odotan juurikin tätä noin suunnilleen 1080p 60fps suorituskykyä ja niin kauan kun tosiaan tällä tasolla pysytään, niin ainakin itse olen tyytyväinen siihen, että vaihdoin Series X ennakon Ässään.

Mutta tottakai, kaikille ei Series S ole, mutta meille kymmenille miljoonille myös Switchillä ihan mielellään pelaaville tämä taso on aivan riittävä.
 
Jos sillä hinnalla sit jo liikahtais hyllyistä.
Jos se jossain vaiheessa siihen hintaan laskee, niin sittenhän se nähdään. Tosin minun mielestä saisivat laskea ovh:n suoraan 199€. Silloin konsolit liikkuisi ja silloin se olisi sellainen heräteostos hinta.

Oli miten oli, uusin Far Cry pyörii 1080p@60fps, joten uskoisin että ainakin tämän pelin kohdalla Series S:n ostajat ovat ihan tyytyväisiä.
 
Jep, varsinkin autolla ajaessa huomannut että PS5 peli pudottaa frameja ja ruutu repeilee, mutta muuten kyllä aika tasaista menoa ollut. Nämäkin on asioita mitkä hoituisi pois VRR avulla.
Tässäpä tulikin se suurin syy miksi tämä(kin) peli tulee hankittua XSX:lle. Ärsyttävän kauan Sony munii noiden päivitysten kanssa.

First person -pelit ostaisin kyllä mieluiten PC:lle jo pelkästään FOV-säätönamiskan takia, mutta alkaa omasta reilut 5 vuotta vanhasta nuhapumpusta jo potku loppua, eikä nykyisillä riistohinnoilla oikein innosta päivitellä.

Tämän mukaan FOV on konsoleilla 75 astetta, joka on ainakin itselleni turhan klaustrofobinen:
 
Ylös Bottom