Esimerkiksi Insomniac Games ja Bluepoint Games ovat olleet niin selvästi Sonyn konsoleihin kallellaan, että yksittäisten pelien julkaisu kilpailevalla alustalla ei merkitse mitään tässä yhteydessä (muuta kuin saivartelua). Housemarquenkin osalta vuodesta 2007 saakka on kuljettu Sonyn kyydissä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Tietenkin kun ei listata kuin ne muut julkaisut sieltä firman alkuajoilta saadaan totuus näyttämään erilaiselta. Esimerkiksi Bethesdastakin saadaan konsoleilla alkuperäinen Sonyn kumppani, kun kyseinen lafka julkaisi ennen Xboxin Morrowindia PS1- ja PS2-koneille läskisti nimettyä IHRA Drag Racing-ajopeliä.
Olet oikeassa mutta keskustelu lähti siitä että väitettiin studioiden tehneen vain ja ainoastaan pelejä Sonylle. Olen samaa mieltä että Sony edelleen ostaa lähinnä studioita, jotka ovat heille jo valmiiksi tehneet sisältöä.
Pääasiassa ja säännöllisesti multiplattareita julkaisevan tahon ostaminen yksinoikeuksien tekijäksi on aivan eri asia. Näissä ei ole tapana ollut ajatella PC-versioita, kun yleensä ajatellaan nimenomaisesti konsoliyksinoikeuksia. Ikäväksi tämä homma kuitenkin menee, kun nämä isommat toimijat alkavat ostamaan studioita itselleen. Ketään se ei palvele, korkeintaan joitakin fanipoikia.
Totta tämäkin mutta toistonkin uhalla kirjoitan tämän taas: jos pitää valita (kumpi taho studion X ostaa eli) Sonyn 60-70 euroa per peli tai MS:n Game Passiin "day one" tuleva malli, niin edelleen voin ainakin omalla kohdalla helposti sanoa kumman minä valitsen. Molemmissa tapauksissa pelin omaksi halutessani odottaisin alennuksia mutta MS:n tapauksessa voisin pelata sitä palvelun kk-maksulla ja samalla varmistaa että onko pelin paikka tosiaan hyllyssäni.
Yleisesti toki olisi edelleen parasta jos studiot pysyisivät itsenäisinä ja tekisivät pelinsä multiplattareina, jolloin jokainen voisi valita alustan jolla pelata.
Itsekin mieluusti valitsisin monet pelit PS5:lle jo sen paremman videokaappauksen vuoksi koska sillä voi tallentaa jopa tunnin pelaamista jälkeenpäin valitsemalla eikä niin että täytyy laittaa tallennus etukäteen päälle. Joskus esim. Apex Legendsissä vain on pelejä, jotka haluaa talteen eikä sitä etukäteen tiedä onko sellainen matsi vai ei. Xboxilla täytyy laittaa etukäteen tallennus päälle (ja senkin käyttö yli tunnin pätkille vaatii ulkoisen tallennustilan käytön) sillä jälkikäteen ei voi tallentaa kuin 1-3 minuutin pätkän, mikä on aika käsittämätön ratkaisu verrattuna Sonyyn. Toisaalta taas Apex Legends toimii Series X:llä jostain syystä merkittävästi paremmin ja sulavammin sekä tarkemmalla resolla kuin PS5:lla, minkä huomaaminen oli sekin asia, joka laittoi ihmettelemään että mitä Sonylla on oikein meneillään. Lieneekö liittyy siihen että peli käsittääkseni toimii taaksepäinyhteensopivuudella eli periaatteessa One (X) ja PS4 (Pro?) -versioina, jolloin MS:n merkittävästi parempi taaksepäinyhteensopivuus näkyy tällaiselle puusilmällekin, sillä en yleensä huomaa kuin selvät erot ja nyt huomasin eron jo heti ajatuksella "miksi tämä näyttää värikkäämmältä ja oudommalta" kun ero olikin se että kuvassa oli selvästi enemmän pikseleitä. Samalla peli tuntui reagoivan jotenkin paremmin vaikka kummatkin pitäisi pyöriä 60 fps. Asiaa ihmetellessä googlailinkin tuota ja en ollut ainoa joka oli tuon huomannut.
Piti sitten valita sen kautta että haluanko paremman video capturen vai sen että pelit menee paremmin sulavuuden vuoksi ja valitsin jälkimmäisen. Pelit on selvästi menneetkin paremmin ja taas tajuaa kuinka iso merkitys varsinkin nopeatempoisisssa peleissä on sillä miten peli pyörii.
25e/kk tekee 300e/vuosi. Tuolla saa helposti 5 AAA peliä "day one". PS5:n kaliimpien hintojenkin kanssa 4 peliä. Laadukkaita indiepelejä helposti tuplamäärän näihin verrattuna. Ainakin mun kohdalla tuo 5 peliä alkaa olla aika lailla maksimi, mitä vuodessa superkiinnostavia "pakko saada day one" pelejä edes julkaistaan.
Eli aika helposti saat ostaen samaan hintaan kyllä yhden Final Fantasyn tai Resident Evilin hankittua day one, jos haluat.
Kuten jo kirjoitettiin niin tuohon 25e/kk saa myös sen konsolin. Joskus on varmasti joutunut maksamaan osamaksulla saman tai enemmän pelkän konsolin saadakseen, joten tuo on oikein mahtava tapa saada itselleen konsoli ja samalla myös iso kirjasto pelattavaa. Siihen voi päälle ostaa sitten hyllyyn aina pelejä vaikka käytettynä 20-30 euroa kappale.
Oma tapani on se, että pelailen Game Passista pääosin indietä ja muuta, jota ei saa muutenkaan kuin diginä. Kovalevytila on niin vähissä näissä uusissa konsoleissa että noita ei muutenkaan tulisi säilytettyä, joten en tavallaan koe edes omistavani digipeliä samalla tapaa kuin fyysisellä levyllä olevaa. Täten minulle on täysin yksi ja sama pelaanko pelin diginä vuokraten vai onko se jossain tilillä "omistettuna".
Game Passista hyväksi todetut, fyysisesti saatavilla olevat pelit sitten pelaan GP:n kautta ja ostan sitten sopivaan hintaan fyysisenä. Kuten olen jo aiemmin kirjoittanut jonnekin, säästyn ostamasta niitä pelejä, joita en tarvitse hyllyyn. Esimerkiksi Gears of War 5, josta olen ostanut jokaisen osan aiemmin täyteen hintaan julkaisussa, en kokenut enää tarvetta ostaa ollenkaan sen kerran pelattuani (ja kun moninpelikään ei enää niin jaksanut innostaa). GP:n kautta koin siis sen mitä oli pelistä tarve ja säästin 60-70 euroa. Samana kuukautena pelasin palvelun kautta useita pienempiä teoksia ja muistaakseni myös Forza Horizon 4:sta, jonka ostin lopulta hyllyyn parilla kympillä.
Minusta varsin hyvä tapa pelata pelit heti julkaisussa ja ostaa sitten myöhemmin hyllyyn jos on tarvetta. Digipelit taas saa tuon kautta pelattua heti sen sijaan että vanhan tapani mukaan odottaisin aina vuoden verran kunnon digialennuksiin asti peliä edes testatakseni, jolloin ostos on yhä lähinnä arvaus siitä että voisiko peli olla omaan makuun sopia sen sijaan että GP:n kautta pelaan pelin heti ja saan tiedon pidänkö siitä vai en.