Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Mietin täsmälleen samaa asiaa. Olisi mielenkiintoista nähdä, mikä on tilanne esim. vuonna 2030. Microsoft on kuitenkin polttanut näihin hankintoihin mielettömän määrän rahaa, eikä vielä olla saatu markkinoille yhdenyhtä tuotetta esim. Bethesdan suunnalta, joka olisi kuolettanut dollariakaan noista hankinnoista. Vaikka Microsoftilla liki pohjaton kassa onkin, niin kyllähän he nuo rahat, tai ainakin ison osan niistä, jollain tavalla takaisin haluavat tienata.

Millä tavalla ne tienataan? No rahastamalla asiakkaita tietenkin! Sieltä voi olla tulossa vaikka mitä Windowsiin, Officeen ja Xbox-palveluihin liittyvää lisämaksua tulevaisuudessa. Kuukausimaksullinen Windows? Officen kuukausimaksun korotus? Xboxin puolella varmasti kuukausittaiset palvelumaksut tulevat nousemaan jossain vaiheessa. Varmasti siinä vaiheessa, kun ensimmäiset Bethesdan ja ActiBlizzardin tuotteet pamahtavat Game Passiin day one, niin aletaan lähestymään Game Passinkin kohdalla 20 €/kk hinnoittelua vähintään.

Noista korotuksista kun parikin toteutuu jossain vaiheessa, niin voidaan sitten kysyä, kuka enää kotialttarinsa edessä polvistuu Phil Spencerin kuvalle. Onko kiva maksella extraa Windowsista/Officesta ja kalliimpia Xbox-kuukausimaksuja sen takia, että Microsoft osti studioita, joiden peleistä ei välttämättä itse välitä? Se nyt on kuitenkin fakta, että kukaan ei niitä kaikkia Game Passin pelejä pelaa, vaan jokaisen tilaajan pelimakuun osuvat ne muutamat nimet. Kukaan ei voi olla kiinnostunut kaikista tarjolla olevista nimikkeistä, eikä kellään voi olla aikaa pelata jokaista niistä. Tarjonta laajenee ja sen takia hinnat nousevat, vaikkei niitä pelejä pelaisikaan yhtään sen enempää.

Jäädään seuraamaan tilannetta ja odottamaan sitä hetkeä, kun pääsen sanomaan "Mitäs minä silloin 2020-luvun alussa sanoin?". En toki pidättele hengitystäni odotellessani, että nyt Game Passin ja Phil Spencerin nimeen vannovat tulisivat tai pystyisivät sitten aikanaan ääneen myöntämään, etteivät ne studiokaupat pelialaa varsinaisesti edistäneetkään ja hinnatkin nousivat, vaikka tuollaisten kauhukuvien maalailun pitikin olla vain kateellisten panettelua.

Activison Blizzardin tuotteet tuovat ihan hillittömästi rahaa per vuosi taloon. Pelkästään Candy Crush tuottaa puoli miljardia vuodessa puhdasta voittoa. Siihen päälle ne IP:t, joita ei vielä edes käytetä. Microsoftilla ei ole tarvetta alkaa perseilemään hintojen kanssa, kun heille tulee rahavirtaa kaikista lähteistä. Jopa Minecraft maksoi itsensä takaisin parissa vuodessa.

Nousevatko hinnat tulevaisuudessa? Varmasti. Mutta se ei ole uniikkia Microsoftille. Kuka muistaa vielä Sonyn lupaukset siitä, miten digitaalisten pelien piti laskea hintoja, kun enää ei tarvinnut painaa levyjä tai maksaa Gamestopille myynnistä? Jep, eipä sekään käynyt toteen ja nykyään digitaaliset pelit on aluelukittuja ja entistä kalliimpia.

Nyt eletään muutoskautta, jossa katsotaan miten paljon asiakkaat sietävät eri tilauspalveluita. Se lähti liikkeelle jo Netflixistä, eikä varmasti tule kestämään ikuisesti. Ajan myötä kupla puhkeaa samalla tavalla kuin kaapelikanavien tilauksetkin. Silloin niin Microsoft kuin Sony joutuvat miettimään menoa uudestaan.

Jos mietitään lähivuosien tapahtumia, veikkaisin itse että Microsoft panostaa vielä pari vuotta halvempiin hintoihin, että väki saadaan ostamaan konsolia. Sitten nähdään ainakin marginaalinen nosto hinnoissa, viimeistään kun Xbox Gold kuopataan ja yhdistetään Games Passiin. Tähän mennessä Sony on jo julkaissut oman versionsa tilauspalvelusta, joka taas määrittelee miten Microsoft vastaa asiaan.

Turha siis vielä maalailla piruja seinille. Peliala on harvoin staattinen pitkään.
 
Itseäni enemmänkin huolettaa saadanko nauttia sonyn peleistä vielä kymmenen vuoden päästä. Microsoft pelaa nyt niin "likaista peliä" että tuleeko Sony pysymään mukana. Tuohon vielä EA tai Ubi niin se on kylmää kyytiä.
Sonyn pelipuolen liikevaihto taitaa edelleen olla isompaa kuin tulevan Xbox +Activisionin (pelipuoli), joten en vielä jaksaisi kovin isosti huolestua Sonyn bisneksen puolesta.
 
Kiikarissa voi ollakin, mutta olen lähes 100% varma, ettei MS tee mitään isoja kauppoja, ennen kuin Activision Blizzardin kauppa on saatu finaaliin. Tuollaisen saaliin integroiminen organisaatioon kestää myös vähintään vuosia, eli ei vain ole organisatorisia resursseja heti ostaa noita isompia vaikka rahaa riittäisi. Voinhan olla väärässsäkin, mutta uudet hankinnat olisivat jo ihan holtittomia riskejä.
Juuri näin, tämä on niin suuri möhkäle sulautettavaksi, joten Games-divisioonan fokus on Activisionin (ja edelleen Bethesadan) integroimisessa ja sen ongelmien korjaamisessa vielä pitkään. Mikään yhtiö ei pysty menestyksellä fuusioimaan montaa yritystä lyhyen ajan sisällä.

Microsoftin historia yrityskauppojen osalta on myös ylipäätään melko synkkä ja menestyksekkäistä yritysfuusioista heillä ei ole juurikaan kokemusta. Epäonnistuneista sitäkin enemmän. Aiempi isoin yrityskauppa eli LinkedInin osto ei ole johtanut oikein mihinkään, mutta ei ole ainakaan vielä kuollutkaan. Nokian matkapuhelinbusiness jo kuopattiin.

Analyytikot ovat antaneet tämän kaupan läpimenolle viranomaistarkastelussa vain 60% todennäköisyyden, joten mahdolliset muut isommat ostot pelialalla todennäköisesti saisivat kilpailuviranomaisilta kielteisen päätöksen.

Nähtäväksi jää onnistuuko Microsoftin agressiivinen "ostamalla onneen"-strategia. Steve Jobs totesi 1995 Microsoftista: "They don't have taste, they don't think of original ideas, their products lack spirit...they just buy and flex their money."
 
Mitä isompi tarjonta erilaisia pelejä, sen enemmän potentiaalisia tilaajia. Ei kai tämä sen kummempaa ole. Kenenkään ei ison tarjonnan edessä tarvitse olla kiinnostunut jokaisesta pelistä, ei se olisi mitenkään loogista.
Laaja pelikirjasto tarkoittaa myös sitä, että tilaajat saadaan pidettyä tilaajina pidempään, sillä pelattavaa riittää. Sama Netflixissä on, eli suurin osa tavarasta on B-luokan sontaa, mutta aina löytyy jotain katsottavaa jokaiselle, kun tarpeeksi selailee.
 
Laaja pelikirjasto tarkoittaa myös sitä, että tilaajat saadaan pidettyä tilaajina pidempään, sillä pelattavaa riittää. Sama Netflixissä on, eli suurin osa tavarasta on B-luokan sontaa, mutta aina löytyy jotain katsottavaa jokaiselle, kun tarpeeksi selailee.
Kyllä, juuri näin. Siihen päälle vielä niin monta studiota, että uusia pelejä tippuu tasaiseen tahtiin. Tätähän tässä haetaan.
 
Kai se Deathloop jotain myi.


Starfield ja Deathloop tulee Game Passiin ensi syksynä/loppuvuodesta. Meinaatko, että silloin ollaan 20e/kk hinnassa?


Mitä isompi tarjonta erilaisia pelejä, sen enemmän potentiaalisia tilaajia.
Varmasti myi joo, mutta Deathloop oli samalla myös vielä multiplattari. Sen myynnillä Microsoft ei vielä Bethesda-kauppojaan päässyt kuolettamaan, koska peliä myytiin muillakin alustoilla. Deathloopin takia ei varmaan montaa Xboxia myyty, eikä varmaan kovin montaa Game Pass tilaustakaan.

Kunhan noita uusien ostettujen studioiden pelejä alkaa Game Passiin ilmestymään day one, niin kyllähän se hinnannostopaineita kasaa. Kun joku Starfieldin kaltainen peli tulee kuukausimaksulliseen tilauspalveluun samana päivänä, kun peli ilmestyy kauppojen hyllyille, niin kyllähän se tulee syömään niitä omaksi ostettujen pelien myyntejä. Silloin paine nostaa sen kuukausimaksullisen palvelun hintaa kasvaa. Jostainhan se kyseiseen peliin sijoitettu raha on yritettävä saada, eikä määrättömyyksiin asti voida myydä 13 €/kk.

Mitä isompi tarjonta eri studioiden ja tekijöiden pelejä, niin sitä suurempi määrä eri paikkoja, joiden suuntaan Microsoft joutuu maksamaan. Suurempi määrä studioita ja pelintekijöitä, joiden kuluja ja palkkoja joudutaan maksamaan. Näitä menoja sitten joudutaan kuolettamaan tavalla jos toisella ja yleensä se kuolettaminen tehdään rahastamalla asiakkaita. 13 €/kk ei riitä määrättömyyksiin asti, koska tilaajamäärätkään eivät voi määrättömyyksiin asti kasvaa.

Ei tarvitse olla kummoinen meedio ennustaakseen, että jossain vaiheessa kuukausimaksullisten tilauspalvelujen hintoja nostetaan - olipa syy sitten vaikka vaan inflaatio.
Tämä on toki osin totta. Inflaatio tosin usein nostaa hintoja muutamia prosentteja, jos se on puhtaasti ainoa syy hinnan nousulle. Jos Microsoftin kuukausimaksullisten palveluiden hinnat nousevat huomattavasti enemmän, niin silloin ei voitane puhua mistään inflaatiokorotuksista.
 
Ei tarvitse olla kummoinen meedio ennustaakseen, että jossain vaiheessa kuukausimaksullisten tilauspalvelujen hintoja nostetaan - olipa syy sitten vaikka vaan inflaatio.
Netflix on tässä jo nyt. USAssa ja Kanadassa juuri julkistettiin hinnankorotukset ja Eurooppaan ne lienevät luvassa kevään kuluessa. Syynä tähän on se, että Netflixin kasvu on pysähtynyt. Ei ole enää markkinaa, missä voisi kasvaa samalla lailla, miten ovat kasvaneet tähän asti. Lisäksi tietysti yhä kasvavat oman sisällöntuotannon kustannukset rasittavat tuloksen tekemistä.

Menee jo reilusti ohi aiheen, mutta veikkaan, että myös tv/elokuvaviihteen suoratoistomarkkinassa nähdään vielä konsolidoitumista ja yksin jääneet, kuten Netflix, ostetaan lopulta pois isompien toimesta. Apple isoista toimijoista on ehkä eniten jäljessä tällä sektorilla, joten Apple jättimäisellä kassallaan voisi ostaa kenet tahansa, ja luulenpa Netflixin olevan heidän listallaan melko korkealla, vaikka ostamalla kasvaminen ei ole perinteinen Applen strategia ollutkaan.
 
siihen menee viellä melkein 2 vuotta ennenkuin toi kauppa on selvä monopeli peli alalla ei ole kenekään kannalta hyvä ja sitä mikkisoftta yrittää kun ei muuten raukka pärjää markkinoilla
En mä jaksa uskoa että ainakaan pleikkarilla nuo nähtäisiin enää. Vähän sama juttu ku Bethesdan kanssa. Cod ja Crash kyllä kirpaisee vähän. Muut ovat itselle yhdentekeviä sarjoja
cod tulee jatkossakin playstatiolle koska siitä on sopimukset ja crash omistaa sony
Eivät varmaankaan, mutta tulevaisuudesta ei koskaan tiedä. Tällä hetkellä kaupat näyttävät tapahtuvan lopullisesti vasta lähempänä kesää tai myöhemminkin, jolloin nähdään oikeasti mitä muutoksia on luvassa. Itse en yllättyisi jos esim. CoDista tulisi ajastettu yksinoikeus, mutta silti useamman alustan peli. Ei Microsoft kuitenkaan halua heittää rahaa hukkaan.

Sen sijaan mielenkiintoisempaa on nähdä miten isommat julkaisut muuttuvat. Activision pakotti monet tekemään entistä isompia julkaisuja, kun piti tahkoa voittoa Kotickin pussiin. Microsoft ei välttämättä tarvitse tätä samaa kaavaa. Hyvällä tuurilla (idyllisessä maailmassa) pääsemme näkemään pienempiä pelejä, joissa on panostettu muuhunkin kuin mikromaksuihin.

Tässä on myös Sonylle erinomainen asema kilpailuun. Nyt jos koskaan tarvitaan kovia yksinoikeuksia, mikä on vain pelaajien kannalta hyvä asia.
18-24kk sen jälkeen ehkä on mikkisofta ostanyt otakin jos se menee läpi usa,euroopan ja aasian kilpailuviraomaisten
 
Mielenkiintoista olisi kurkata kristallipalloon kymmenen vuoden päähän ja katsoa juhlitaanko näitä Microsoftin kauppoja samalla tapaa vielä silloinkin. Yleensähän megakorporaatioiden alan omimisyritykset eivät ole sitä minkä puolesta moni tavallinen pulliainen liputtaa, mutta ilmeisesti videopelien kanssa tilanne on nyt eri.
Pitäisikö kurkata historiaan eli mitä on tapahtunut 10v sitten? Juhlittiinko silloin jotain, mikä ei sitten ollutkaan juhlinnan arvoista? Tai oliko pelkokuvia, jotka eivät todeksi osoittautuneet?

Netflix on tässä jo nyt. USAssa ja Kanadassa juuri julkistettiin hinnankorotukset ja Eurooppaan ne lienevät luvassa kevään kuluessa. Syynä tähän on se, että Netflixin kasvu on pysähtynyt. Ei ole enää markkinaa, missä voisi kasvaa samalla lailla, miten ovat kasvaneet tähän asti. Lisäksi tietysti yhä kasvavat oman sisällöntuotannon kustannukset rasittavat tuloksen tekemistä.
...
Netflixin ja suoratoistopalvelujen vastustajien kannattaa muistella aikaa ennen Netflixiä, Viaplayta, Spotifyita jne. Leffojen ja musiikin hankinta oli aikas kallista, käyttö työläämpää levyjen vaihdon myötä ja virheostoksia tuli tehtyä. Jos waretti kaiken, ei tätä ongelmaa tietysti ollut.

Itse tervehdin ilolla suoratoisto- ja vuokrapalveluja käyttötarkoituksiin, joissa käyttö on nopeatempoista ja vaihtelevaa sekä tarjonnan oltava laajaa. Näitä ovat leffat, urheilulähetykset ja musiikki. Pelaamiseni on sen verran vähäistä, että täsmähankinnat riittävät toistaiseksi.
 
Sijoittajat ainakin reagoivat uutisiin salamannopeasti: siellä on moni Wall Streetin meklari siivonnut salkkua Sony-omistuksista:

Käytännössähän tällä ei ole mitään vaikutusta mihinkään, mutta kertoopahan vain uutisen merkittävyydestä.
 
Netflixin ja suoratoistopalvelujen vastustajien kannattaa muistella aikaa ennen Netflixiä, Viaplayta, Spotifyita jne. Leffojen ja musiikin hankinta oli aikas kallista, käyttö työläämpää levyjen vaihdon myötä ja virheostoksia tuli tehtyä. Jos waretti kaiken, ei tätä ongelmaa tietysti ollut.
Nyt se vasta kallista onkin, kun "joutuu" maksamaan monesta palvelusta yhtäaikaa kk-maksuja. Musiikin ostan aina fyysisenä kopiona jos mahdollista. Spotify on käytössä vain uusiin artisteihin/levyihin tutustumiseen ennen ostopäätöstä. En ole koskaan ymmärtänyt musiikin osalta "pikaruokakäyttäymistä", jossa joka paikassa ollaan luurit korvilla. Itse tykkään musiikin kuunteluun keskittyä, en pitää sitä vain taustahälynä.

Leffatkin katson mieluummin isolta kankaalta teatterissa tai kotona paremmalla laadulla BD/UHD-levyltä, kuin vajaalaatuisilta striimeiltä.

En suoratoistopalveluita vastusta, mutta en niitä pidä minään maailman pelastajanakaan. Käyttöoikeuden vuokraus ilman mitään sitoumusta on businesmallina mainio myyjälle, mutta huono ostajalle, koska ostajalla ei ole mitään oikeuksia mihinkään sen jälkeen, kun myyjä päättää ettei sitä enää ole. Fyysisissä kopioissa tätä ongelmaa ei ole. Pelipuolella en tule koskaan hankkimaan kk-maksullista pelipalvelua, enkä näe kuukausimaksullisessa massapelaamisessa oikein mitään järkeä. Pelit vaativat paljon enemmän aikaa kuin vaikkapa elokuvat, joten kuukaudessa ei "normaali" työelämässä oleva ihminen ehdi kovin kummoista pelimassaa kyntää.

Yksi potentiaalinen kehityssuunta/uhkakuva kk-maksullisten palveluiden ja "bulkkipelaamisen" yleistymisessä on se, että lopulta pelejä tehdään näiden palveluiden ehdoilla ja lyhytjänteisempään käyttöön. Peleistä tehdään entistä lyhyempiä ja yksinkertaisempia ja episodimalli yleistyy. Isoja kunnianhimoisia pelejä ei enää tehdä isojen kehityskustannusten takia, joita kk-maksut eivät samalla tavalla kata.

Leffatarjonnassa suoratoistopalvelut ovat mielestäni vain köyhdyttäneet ja yksipuolistaneet tarjontaa, mutta tv-puolella uusien toimijoiden mukaan tulo on rikastuttanut tarjontaa ja niissä on otettu jopa riskejäkin. Leffapuoli näyttää menevän pelkällä varmuuden maksimoinnilla ja 9/10 uudesta elokuvasta on naurettavia marveldctrikoosankaripökäleitä.
Sijoittajat ainakin reagoivat uutisiin salamannopeasti: siellä on moni Wall Streetin meklari siivonnut salkkua Sony-omistuksista:

Käytännössähän tällä ei ole mitään vaikutusta mihinkään, mutta kertoopahan vain uutisen merkittävyydestä.
Voittajia tässä tähän asti on olleet mm. Activisionin, EAn ja Take-Two osakkeenomistajat, sillä niiden kurssi nousi eilen. Sonyn kurssin ohella myös Microsoftin kurssi laski selvästi.
 
Varmasti myi joo, mutta Deathloop oli samalla myös vielä multiplattari. Sen myynnillä Microsoft ei vielä Bethesda-kauppojaan päässyt kuolettamaan, koska peliä myytiin muillakin alustoilla. Deathloopin takia ei varmaan montaa Xboxia myyty, eikä varmaan kovin montaa Game Pass tilaustakaan.
Ei tietenkään yhdellä pelillä koko kauppahintaan kuoleteta, mutta myipä Deathloop sitten pleikkarilla tai PC:llä niin rahaa siirtyy Microsoftille.

Kunhan noita uusien ostettujen studioiden pelejä alkaa Game Passiin ilmestymään day one, niin kyllähän se hinnannostopaineita kasaa. Kun joku Starfieldin kaltainen peli tulee kuukausimaksulliseen tilauspalveluun samana päivänä, kun peli ilmestyy kauppojen hyllyille, niin kyllähän se tulee syömään niitä omaksi ostettujen pelien myyntejä. Silloin paine nostaa sen kuukausimaksullisen palvelun hintaa kasvaa. Jostainhan se kyseiseen peliin sijoitettu raha on yritettävä saada, eikä määrättömyyksiin asti voida myydä 13 €/kk.

Mitä isompi tarjonta eri studioiden ja tekijöiden pelejä, niin sitä suurempi määrä eri paikkoja, joiden suuntaan Microsoft joutuu maksamaan. Suurempi määrä studioita ja pelintekijöitä, joiden kuluja ja palkkoja joudutaan maksamaan. Näitä menoja sitten joudutaan kuolettamaan tavalla jos toisella ja yleensä se kuolettaminen tehdään rahastamalla asiakkaita. 13 €/kk ei riitä määrättömyyksiin asti, koska tilaajamäärätkään eivät voi määrättömyyksiin asti kasvaa.
Tämähän on kiinni aika pitkälti siitä montako tilaajaa Game Passilla on. Jos tarjonta kasvaa ja paranee, ja tätä kautta tilaajamäärät kasvavat, niin kuukausittainen kassavirta kasvaa siinä mukana. Tottakai mitä enemmän kuluja, sitä enemmän hinnannostopaineita, mutta tarkoitushan on nimenomaan kasvattaa tilaajamääriä, jotta rahaakin tulee enemmän sisään. Nyt Game Pass -tilaajia oli Spencerin lausunnon mukaan 25 miljoonaa. Jännä nähdä montako niitä on Starfieldin julkaisun alla. Tai montako tilaajaa on sen ensimmäisen Call of Dutyn julkaisussa, joka tulee suoraan Game Passiin.
 
Nyt se vasta kallista onkin, kun "joutuu" maksamaan monesta palvelusta yhtäaikaa kk-maksuja.
Niin. Spotify on vuodessa reipas 130 euroa ja sillä saisi 7-15 levyä. Kuuntelen aika paljon enemmän, joten halpa diili minulle.
Leffat maksoivat ennen 6-20 euroa kappale eikä änäriä tai useita valioliigapelejä tarvinnut haaveilevansa katsoa televisiosta. Nyt katson vuodessa Viaplayn kautta yli 50 leffaa ja vajaa 100 änäri/valioliigapeliä reippaalla 400 eurolla. Lisäksi kummatkin palvelut ovat helposti käytettävissä.

En siis sanoisi, että on kalliimpaa ja tarjonta on paljon parempi kuin ennen.

...Musiikin ostan aina fyysisenä kopiona jos mahdollista. Spotify on käytössä vain uusiin artisteihin/levyihin tutustumiseen ennen ostopäätöstä. En ole koskaan ymmärtänyt musiikin osalta "pikaruokakäyttäymistä", jossa joka paikassa ollaan luurit korvilla. Itse tykkään musiikin kuunteluun keskittyä, en pitää sitä vain taustahälynä.

Leffatkin katson mieluummin isolta kankaalta teatterissa tai kotona paremmalla laadulla BD/UHD-levyltä, kuin vajaalaatuisilta striimeiltä.

En suoratoistopalveluita vastusta, mutta en niitä pidä minään maailman pelastajanakaan. Käyttöoikeuden vuokraus ilman mitään sitoumusta on businesmallina mainio myyjälle, mutta huono ostajalle, koska ostajalla ei ole mitään oikeuksia mihinkään sen jälkeen, kun myyjä päättää ettei sitä enää ole. Fyysisissä kopioissa tätä ongelmaa ei ole. Pelipuolella en tule koskaan hankkimaan kk-maksullista pelipalvelua, enkä näe kuukausimaksullisessa massapelaamisessa oikein mitään järkeä. Pelit vaativat paljon enemmän aikaa kuin vaikkapa elokuvat, joten kuukaudessa ei "normaali" työelämässä oleva ihminen ehdi kovin kummoista pelimassaa kyntää.
Ymmärrän, että omistussuhde on sinulle tärkeää ja haluat kuluttaa niin musiikin, leffat kuin pelit huolellisesti (=laadukas äänite, kuva jne). Itse arvostan vielä enemmän tarjontaa (suhteessa hintaan), vaikka laitteistoni mahdollistavat laadukkaan kuuntelun ja katselun. Meitä kuluttajia on erilaisia ja valtavirta taitaa ohjata käyttöön missä vain. En muuten pidä pikaruokakäyttämisenä sitä, että napit korvilla kuntosalilla kuuntelen hyvää musaa, josta saan paremman fiiliksen treeniin. Lisäksi olen luopunut tavaroiden keräilystä (sis. leffa- ja musalevyt ja erityisesti pelilevyt), joten en näe omistussuhdetta tärkeäksi. En myöskään odota suoratoistopalveluiden hinnalla pysyvää omistussuhdetta laajaan valikoimaan saavani.

Pelipuolen osalta olen samassa tilanteessa kanssasi eli kuluttamiseni kannalta ei ole tarkoituksen mukaista maksaa kuukausipalvelusta.

Uskon suurimman osan kuluttajia niin leffa- kuin pelipuolella olevan sellaisia, että heitä ei kiinnosta läpikatsomisen tai -pelaamisen jälkeen palata kyseisen nimikkeen pariin. Silloin vuokrauspalvelu on paljon järkevämpi kuin omistaa itse nimike.

Yksi potentiaalinen kehityssuunta/uhkakuva kk-maksullisten palveluiden ja "bulkkipelaamisen" yleistymisessä on se, että lopulta pelejä tehdään näiden palveluiden ehdoilla ja lyhytjänteisempään käyttöön. Peleistä tehdään entistä lyhyempiä ja yksinkertaisempia ja episodimalli yleistyy. Isoja kunnianhimoisia pelejä ei enää tehdä isojen kehityskustannusten takia, joita kk-maksut eivät samalla tavalla kata.
Uhkakuvia voi esittää. Silti esim. Netflixin original-sarjoissa on laatutapauksia, kuten myös HBO:lla, joten miksi näin ei olisi myös pelipuolella. Mobiilipelaaminen taas kuittaa hyvin lyhytjänteisen pelaamisen tarpeet. Nythän olisi pitänyt jo näkyä trendi pelien muuttumisessa vähemmän "kunnianhimoisiksi"? Minä en ole tällaista tunnistanut pl. Ubisoft-avoin maailma pelien toistot. Pelit ovat parempia kuin koskaan niin teknisen suorituskyvyn kuin sisällön suhteen.

Leffatarjonnassa suoratoistopalvelut ovat mielestäni vain köyhdyttäneet ja yksipuolistaneet tarjontaa, mutta tv-puolella uusien toimijoiden mukaan tulo on rikastuttanut tarjontaa ja niissä on otettu jopa riskejäkin. Leffapuoli näyttää menevän pelkällä varmuuden maksimoinnilla ja 9/10 uudesta elokuvasta on naurettavia marveldctrikoosankaripökäleitä.
Olen eri mieltä. TV työntää nykypäivänä tositv/reality-sontaa oikein urakalla ja siksi olenkin lopettanut tv:n katsomisen pl. uutiset ja urheilu.

Samaa mieltä olen kyllä Marvel-DC tauhkasta.
 
Nyt Game Pass -tilaajia oli Spencerin lausunnon mukaan 25 miljoonaa. Jännä nähdä montako niitä on Starfieldin julkaisun alla. Tai montako tilaajaa on sen ensimmäisen Call of Dutyn julkaisussa, joka tulee suoraan Game Passiin.
Tuon luvun perusteella n. neljäsosa aktiivisesta Xbox-käyttäjäkunnasta on palvelun tilaaja tällä hetkellä (oletan PC-tilaajamäärän olevan varsin pieni). Jos lasketaan mutkat suoraksi business casea, niin teoriassa isoin realistinen tillaajamäärä olisi n. 50% käyttäjistä eli n. 50 miljoonaa tilaajaa, jolloin kuukausittainen liikevaihto tilausmaksuista olisi nykyisellä kympin kuukausihinnalla n. 500 miljoonaa. Tämä siis liikevaihtoa, ei liikevoittoa.

Keskimääräinen liikevoittoprosentti on yleisesti 10% ja erinomainen prosentti olisi 20%. 500 miljoonan liikevaihdolla voittoa voisi kertyä tämän perusteella 50-100 miljoonaa kuukaudessa, olettaen että toiminta on voitollista ylipäätään ja yltää normaaliin tai hyvään liikevoittoprosenttiin. Tähän liikevoittoprosenttiin tuskin ylletään kovinkaan nopeasti, jos ollenkaan, sillä tehdyt investoinnit rasittavat tulosta vielä pitkään.

Joka tapauksessa pelkällä Gamepass lisämyynnillä ei MS ole itselleen perustellut 69 miljardin Activision-investoinnin järkevyyttä, koska se ei yksinään investointia pysty kattamaan. Toki Activisionin tuomat voitot tulevat siihen päälle, mutta siltikin.

Spencer on asian epäsuorasti näin todennutkin, sillä hän kertoi eilen, että kaupan tavoite on pitkän tähtäimen suunnitelmissa, ei lähivuosien tavoitteissa.
 
Joka tapauksessa pelkällä Gamepass lisämyynnillä ei MS ole itselleen perustellut 69 miljardin Activision-investoinnin järkevyyttä, koska se ei yksinään investointia pysty kattamaan. Toki Activisionin tuomat voitot tulevat siihen päälle, mutta siltikin.
Juu, en näin ajatellutkaan. Lähinnä vastasin tuohon Game Passin kuukausihinnan nostopaineeseen.

Mitä tulee potentiaalisiin tilaajamääriin, niin laskisin kyllä PC-puolen myös siihen mukaan. Varmasti konsolilla Game Passin tilaaminen on yleisempää, mutta on se niin hyvä diili PC:n puolellakin, ettei sitä ihan olankohautuksella ohiteta. Ei varsinkaan nyt kun sinne mitä todennäköisemmin tulee PC-puolelta tutun Blizzardin pelejä.

On myöskin otettava huomioon, että Xboxin käyttäjäkunta voi näiden ostosten myötä (tai ihan muutenkin) kasvaa, joten samalla myös potentiaalinen tilaajamäärä kasvaa.

Mutta siis tottakai näin ison kaupan tavoitteet ovat pitkän tähtäimen juttuja.
 
Vituttaa vaan jos ja kun MS jatkaa tällä linjalla ja ostaa lisää isoja julkaisijoita ihan vain koska voi. Vie siinä Sonyn ja Nintendon koneilta valtavasti isoja pelisarjoja jotka ovat aina olleet kaikkien saatavilla. Tulee vähän pay-to-win fiilisket, ei pärjätä omilla rahkeilla niin sitten ostetaan voitto. Tämä tietysti oma kärjistetty näkökanta, eikä vielä tietenkään kukaan ole mitään voittanut, mutta suunta on omasta mielestäni monopolin tavoittelu. Mikä ei MS huomioon ottaen ole mitään uutta.
 
Mitä tulee potentiaalisiin tilaajamääriin, niin laskisin kyllä PC-puolen myös siihen mukaan. Varmasti konsolilla Game Passin tilaaminen on yleisempää, mutta on se niin hyvä diili PC:n puolellakin, ettei sitä ihan olankohautuksella ohiteta. Ei varsinkaan nyt kun sinne mitä todennäköisemmin tulee PC-puolelta tutun Blizzardin pelejä.
PC-pelaajien osalta Microsoft kannibalisoi Activisionin businesstä, koska Blizzard pelien pelaajat ovat jo nyt asiakkaita, joten siinä tuskin dramaattista kasvua tapahtuu. Liikevaihto vain siirtyy toiseen paikkaan. En ole itse nähnyt lukuja boksi ja PC-tilaajien jakaumasta, mutta olettaisin sen olevan aika reilusti boksiin päin kallellaan, jopa 90/10 suhteella. PC-puolella kasvupotentiaalia kyllä riittää, muuta niin riittää kilpailuakin.

Viime tilikaudella Gamespass palvelun kasvu ei yltänyt Microsoftin tavoitteisiin, eikä edellisen kauden lukuihin.
 
Ylös Bottom