Mielenkiintoista myös miksi tälläisen diilin tekoon meni näin pitkä aika eikä esimerkiksi alusta asti puhuttu kuinka halu on myös tuoda nämä pelit Nintendolle samalla tapaa kuin nyt. Miksi alunperin Sonylle tarjottiin kolmen vuoden diiliä CoDista mutta painostuksen myötä oltiinkin heti valmiita lisäämään vuosia. Hieman tulee tälläisestä mieleen pelkästään PR-liikkeet jotta saadaan diili menemään läpi ja sitten seuraavassa sukupolvessa kun diilit raukeaa voidaan tehdä Microsoftin toimesta ihan mitä halutaan näiden vanhojen tunnettujen multiplatform-IP:eiden osalta.
Miten minusta tuntuu, että tämä keskustelu on kanssasi käyty ennenkin? Sillä kyllähän ihan alusta saakka Microsoft on kommunikoinut CoD:n tulevan jatkossakin kaikille nykyisille alustoille ja lähinnä laajentuvan myös uusille alustoille, Minecraftin tapaan. Ja näitä jo alusta saakka ilmoitettuja suunnitelmia on nyt vain tosiaan kirjattu sopimuksiksi, joita esimerkiksi Minecraftista ei ole tehty - ja hyvin on mennyt siltikin.
"Call of Duty specifically will be available on PlayStation," Spencer said. "I'd love to see it on the Switch, I'd love to see the game playable on many different screens. Our intent is to treat Call of Duty like Minecraft." For reference, Minecraft is available on just about every platform you can think of despite being a Microsoft-owned IP. Spencer seems to be suggesting that Call of Duty could follow a similar route and eventually become available on a multitude of platforms.
Ja jos Microsoft Gaming veisi CoD:n jälleen uusille alustoille, kymmenien miljoonien uusien pelaajien saataville, niin kaupalliset intressit eivät kyllä ole sitten yhtäkkiä viemässä peliä pois näiltä uusilta, tai myöskään nykyisiltä alustoilta. Osakkeenomistajatkin olisivat ihmeissään kun miljardien myynneistä yhtäkkiä kieltäytyisivät.
Tässä kun ikää tulee, menoerät kuukausittain kasvaa ja pelaaminen muutenkin vähenee, niin olisi ihan kiva pärjätä sillä yhdellä konsolilla millä ennenkin on pärjännyt.
Niin kauan kuin yksinoikeudet on olennainen osa kilpailukykyä, ei tasaisilla markkinaosuuksilla jakautuvilla konsolimarkkinoilla ole tosiaan lähtökohtaisesti sellaista tilannetta syntymässä, jossa vain yhdellä alustalla "pärjää", jos siis oikeasti on kaikkiruokainen pelaaja.
Itse en kokenut "pärjääväni" yhdellä alustalla tässäkään sukupolvessa, jokaiselle konsolialustalle kun kuitenkin aina tulee mielenkiintoista pelattavaa myös yksinoikeudella, joten edes teoreettisesti ei omalla kohdallani ole ollut mahdollista jumahtaa "yhden tempun poniksi", vaan pysyä monialustaisena.
Ja siis jokaisessa sukupolvessa tehdään uusia hankintoja, ei se PS5 ole ainakaan minulle sama asia kuin PS2, vaikka samalta korporaatiolta tuote tuleekin. Jokaisessa sukupolvessa nämä korporaatiot saavat todistaa uudelleen, että minun kannattaa heidän tuotteensa ostaa, enkä siis ymmärrä mitään yhdelle korporaatiolle vannottua brändi-uskollisuutta.
Ja aikaa ei ole toki ollut pitkään aikaan pelata edes kaikista kiinnostavampia Series-sukupolven ja Switchin pelejä, joten varsinaisesti tarvetta ei ole uusille hankinnoille ole, mutta siltikin meinasi lähteä Jenkeistä mukaan 399 dollarin PS5 tuossa muutama viikko sitten (siellä kun saatavuutta oli hienosti) ja Steam Deck on ollut ostoskorissa jo pitkään. Vielä toistaiseksi olen katsonut kymmenien pelien backlogia ja onnistunut järkeilemään, ettei tarvetta ole, mutta tuskin tätä kauaa enää kestää.
Siinä mielessä tässä ei kyllä mikään muu alusta kuin Microsoft voita vaikka tämän päivän uutinen jotenkin siltä voisi tuntua
Niin siis jos objektiivisesti asiaa tarkastelee, vähintään CoD:n osalta tässä voittaisi ainakin Xbox-konsolialusta (Game Pass vaihtoehtoisena tapana kuluttaa), PC-pelaajat (julkaisu Steamissa sekä mahdollisuus kuluttaa Game Passin kautta) ja Switch-pelaajat. Ja tosiaan, myös ihan kuka vaan, joka on valmis pelaamaan näitä pilven kautta (xCloud ja NVIDIA GeForce Now).
Kysymys onkin, kuka häviää tässä?