Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

@Noobeinstein et ole väärässä, mutta kannattaa muistaa ettei Xboxin SSD ole mikään nuhapumppu sekään. Se on myös suoraan kiinni kannassa ja vaikka siirtonopeus on hitaampi, niin emme vielä tiedä kuinka paljon tämä ero oikeasti merkitsee. Sen kuitenkin tiedämme, että graafisessa laskentatehossa PS5 jää yli kokonaisen PS4 verran jälkeen. Prossu on myös nopeampi Xboxissa. Samoin suurin osa RAM muistista. Eroa tullaan näkemään puolin ja toisin yksinoikeuspeleissä, mutta on aika mielenkiintoista nähdä mennäänkö multiplattareissa tehokkaamman ehdoilla. Toisinsanoen ei välttämättä käytetä PS5:n SSD koko potentiaalia. Joka tapauksessa paperilla Xbox on jopa aika selvästi tehokkaampi.

Nyt kun speksit on molemmilta ulkona, niin pitäisiköhän taas huolestua mahdollista hinnoista. Nämä eivät ole halpoja vehkeitä.
 
@Noobeinstein et ole väärässä, mutta kannattaa muistaa ettei Xboxin SSD ole mikään nuhapumppu sekään. Se on myös suoraan kiinni kannassa ja vaikka siirtonopeus on hitaampi, niin emme vielä tiedä kuinka paljon tämä ero oikeasti merkitsee. Sen kuitenkin tiedämme, että graafisessa laskentatehossa PS5 jää yli kokonaisen PS4 verran jälkeen. Prossu on myös nopeampi Xboxissa. Samoin suurin osa RAM muistista. Eroa tullaan näkemään puolin ja toisin yksinoikeuspeleissä, mutta on aika mielenkiintoista nähdä mennäänkö multiplattareissa tehokkaamman ehdoilla. Toisinsanoen ei välttämättä käytetä PS5:n SSD koko potentiaalia. Joka tapauksessa paperilla Xbox on jopa aika selvästi tehokkaampi.

Nyt kun speksit on molemmilta ulkona, niin pitäisiköhän taas huolestua mahdollista hinnoista. Nämä eivät ole halpoja vehkeitä.

Eihän me nyt aleta huolia hommaan tai kauhistelemaan hintoihin liittyen. Seurataan tilannetta maltillisesti.
 
@Noobeinstein et ole väärässä, mutta kannattaa muistaa ettei Xboxin SSD ole mikään nuhapumppu sekään. Se on myös suoraan kiinni kannassa ja vaikka siirtonopeus on hitaampi, niin emme vielä tiedä kuinka paljon tämä ero oikeasti merkitsee. Sen kuitenkin tiedämme, että graafisessa laskentatehossa PS5 jää yli kokonaisen PS4 verran jälkeen. Prossu on myös nopeampi Xboxissa. Samoin suurin osa RAM muistista. Eroa tullaan näkemään puolin ja toisin yksinoikeuspeleissä, mutta on aika mielenkiintoista nähdä mennäänkö multiplattareissa tehokkaamman ehdoilla. Toisinsanoen ei välttämättä käytetä PS5:n SSD koko potentiaalia. Joka tapauksessa paperilla Xbox on jopa aika selvästi tehokkaampi.

Nyt kun speksit on molemmilta ulkona, niin pitäisiköhän taas huolestua mahdollista hinnoista. Nämä eivät ole halpoja vehkeitä.
129 prosenttia tehokkaampi SSD kuulostaa vain aika isolta overkilliltä jos sillä ei selvästi ole laskettu olevan isoa käytännön eroa.

Vaikka Series X specseiltään kuulostaakin tehokkaammalla, on se myös hieman perinteisempi "PC" rakenteeltaan kun taas PS5 tuntuu olevan hieman erilaisemmin rakennettu millä tarkoituksena auttaa korjaamaan monet ongelmat joidenka kanssa devit ovat vuosia joutuneet painimaan. Käsittääkseni näitä ongelmia ei ihan pelkällä CPU/GPU-boostilla korjata vaan ne ongelmat ovat pikemminkin PS360/PS4One-aikakauden konsoleiden rakenteessa olleet ja siinä kuinka eri alueet ovat olleet riippuvaisia toisistaan mutta nyt kaikki informaatio kulkee ilman "välikäsiä".

Mutta se tosiaan uudessa pleikassa pistää mietityttämään, että kuinka paljon 3rd party pelit loppujen lopuksi pystyvät hyödyntämään tuota tehokasta SSD:tä vai jääkö 1st party pelien leikkikaluksi. Toki voidaan myös spekuloida kuinka paljon Series X:n tehoista jaksetaan 3rd party tasolla ottaa irti vai jääkö tehot pikemmin varmistamaan isompaa/tasaisempaa suorituskykyä.
 
Hassua miten tosissaan jotkut ottavat pelkät tekniset speksit, joiden merkitystä reaalimaailmaan, eli peleihin, ei ole vielä mitenkään mitattu. Etenkin pelkkää teraflops-lukuja tuijottamalla tehdyt johtopäätökset huomioimatta kokonaisarkkitehtuuria on suorastaan pöhköä. Vähän kuin aikoinaan tuijoteltiin MIPS-lukuja :D
 
129 prosenttia tehokkaampi SSD kuulostaa vain aika isolta overkilliltä jos sillä ei selvästi ole laskettu olevan isoa käytännön eroa.

Vaikka Series X specseiltään kuulostaakin tehokkaammalla, on se myös hieman perinteisempi "PC" rakenteeltaan kun taas PS5 tuntuu olevan hieman erilaisemmin rakennettu millä tarkoituksena auttaa korjaamaan monet ongelmat joidenka kanssa devit ovat vuosia joutuneet painimaan. Käsittääkseni näitä ongelmia ei ihan pelkällä CPU/GPU-boostilla korjata vaan ne ongelmat ovat pikemminkin PS360/PS4One-aikakauden konsoleiden rakenteessa olleet ja siinä kuinka eri alueet ovat olleet riippuvaisia toisistaan mutta nyt kaikki informaatio kulkee ilman "välikäsiä".

Mutta se tosiaan uudessa pleikassa pistää mietityttämään, että kuinka paljon 3rd party pelit loppujen lopuksi pystyvät hyödyntämään tuota tehokasta SSD:tä vai jääkö 1st party pelien leikkikaluksi. Toki voidaan myös spekuloida kuinka paljon Series X:n tehoista jaksetaan 3rd party tasolla ottaa irti vai jääkö tehot pikemmin varmistamaan isompaa/tasaisempaa suorituskykyä.
Peleissä eniten merkitystä on. Prosessori, näytönohjain ja muistit.
 


Nämä pari kuukautta vanhat AMD:n testeistä vuotaneet tiedot tulevista konsoleista osuivat aika hyvin ja samaten Digital Foundry spekuloi tilannetta jo silloin hyvin.

Tuli myös muistin virkistämiseksi katsottua tämä joulun jälkeen julkaistu video SSD:stä tulevissa konsoleissa:


Lisäksi on ollut kiva huomata, että miten isona asiana pelinkehittäjät pitää Sonyn mielenkiintoisia ratkaisuja. Eiköhän ainoat huolenaiheet löydy internet foorumeilta ja asiantuntijat ovat vähän toisella sävyllä tulkinnut annettuja tietoja.
 
Hassua miten tosissaan jotkut ottavat pelkät tekniset speksit, joiden merkitystä reaalimaailmaan, eli peleihin, ei ole vielä mitenkään mitattu. Etenkin pelkkää teraflops-lukuja tuijottamalla tehdyt johtopäätökset huomioimatta kokonaisarkkitehtuuria on suorastaan pöhköä. Vähän kuin aikoinaan tuijoteltiin MIPS-lukuja :D
Ihan kiva näitä on spekuloida. :)
 
Hassua miten tosissaan jotkut ottavat pelkät tekniset speksit, joiden merkitystä reaalimaailmaan, eli peleihin, ei ole vielä mitenkään mitattu. Etenkin pelkkää teraflops-lukuja tuijottamalla tehdyt johtopäätökset huomioimatta kokonaisarkkitehtuuria on suorastaan pöhköä. Vähän kuin aikoinaan tuijoteltiin MIPS-lukuja :D

Tuossa vielä specsit. kyllä niitä muitakin vertaillaan ja aika suuri ero xbox series x hyväksi ja onhan se selvä että mitä paremnat komponentit sitä kovempi laite. Loppu on kiinni pelintekijöistä... molemmissa samanlainen työ kehittää pelit ja lähellä pc

Ps5 specs

CPU - 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency)
GPU - 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency)
GPU Architecture - Custom RDNA 2
Memory/Interface - 16GB GDDR6/256-bit
Memory Bandwidth - 448GB/s
Internal Storage Custom 825GB SSD
I/O Throughput - 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)
Expandable Storage - NVMe SSD Slot
External Storage - USB HDD Support
Optical Drive - 4K UHD Blu-ray Drive

Xbox Series X specs

CPU - 8x Cores @ 3.8 GHz (3.6 GHz w/ SMT) Custom Zen 2 CPU
GPU - 12 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU
Die Size - 360.45 mm2
Process - 7nm Enhanced
Memory - 16 GB GDDR6 w/ 320b bus
Memory Bandwidth - 10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s
Internal Storage - 1 TB Custom NVME SSD
I/O Throughput - 2.4 GB/s (Raw), 4.8 GB/s (Compressed, with custom hardware decompression block)
Expandable Storage - 1 TB Expansion Card (matches internal storage exactly)
External Storage - USB 3.2 External HDD Support
Optical Drive - 4K UHD Blu-Ray Drive
Performance Target - 4K @ 60 FPS, Up to 120 FPS
 
Ihan kiva näitä on spekuloida. :)

Juurikin näin, ei näistä spekuloineista mitään haittaa ole vaan ihan mielenkiintoista ja kivaa hommaa. Hyvä nähdä myös että täälläkin foorumilla on noita jotka ymmärtää tekniikan ja muun päälle paremmin niin saa vähän enemmän käsitystä että ahaa näin se toimii ja menee :D
 
Mites toi PS5, jos se laskee cpu/gpu tehoja ettei lämmöt nouse kauheasti, niin mitäs jos mä otan sen saunaan mukaan, niin onko pelien ruudunpäivitys kauhean huono?

Joku kuitenkin tätä kysyy jossain päin nettiä, niin ajattelin ehtiä ensin :)

Tämmöinen pieni kevennys näin illaksi, älkää ottako liian tosissanne :D
 
Tuossa vielä specsit. kyllä niitä muitakin vertaillaan ja aika suuri ero xbox series x hyväksi ja onhan se selvä että mitä paremnat komponentit sitä kovempi laite. L

Laitteiden arkkitehtuuri on sen verran erilainen, että noita pelkkiä numeroita vertaamalla ei voi vielä suoraan sanoa kummankaan paremmuudesta sen enempää. Kokonaisuus ja miten balanssissa paketti on, on paljon ratkaisevampaa ja tietysti miten kehittäjät ottavat alustan haltuun. Boksin arkkitehtuuri on melko perinteinen, mutta PS5:ssä on muutamia uusia ratkaisuita, joiden vaikutusta ei voi vielä varmaksi sanoa, muutoin kuin että PS5:n i/o-väylän nopeus tulee varmasti vaikuttamaan positiivisesti kokonaiskokemukseen.
 
Peleissä eniten merkitystä on. Prosessori, näytönohjain ja muistit.
Näinhän se on ainakin tähän mennessä ollut. Mutta jos nyt mietitään, että jo 1.8TF PS4 pystyi tuottamaan God of War-tason lähes fotorealistista grafiikkaa, pistää miettimään kuinka paljon tuota on enää mahdollista parantaa vaikka ensi genin laitteissa on monta kertaa tehokkaammat GPU/CPU:t. Tietenkin noille tehoille keksitään paljon lisäkäyttöä vielä kuten framerate/hiukset/taustat/tuhoutuvaa ympäristöä, mutta nähtäväksi jää kuinka paljon isommalta Microsoftin GPU/CPU-etu vaikuttaa kun verrataan Sonyn hieman muotista poikkeavaan mutta pelejä etunenässä suosivaan PS5-arkkitehtuuriin yhdistettynä tuolla SSD:llä.

Voi olla, että ensi genissä olemme siinä tilanteessa jossa Microsoftin pelit näyttävät fotorealistisimmilta ja täten ovat enemmän next gen graafisesti, kun taas Sonyn first party pelit tuntuvat gameplayn puolesta enemmän next gen, kun kaikki turha tahallinen hidastus on eliminoitu ja autopeleissä/Spidermanilla liitäessä pääset tuplasti tähän nähtyä kovempaa ilman, että grafiikkaa tarvitsee karsia erilaisilla motion blureilla kun SSD ja PS5-arkkitehtuuri välittää kaiken käytännössä instanttina ruudulle. Ja tämä kaikki vielä monta astetta paremmilla grafiikoilla mihin olemme PS4-eksluissa jo tottuneet.

Mielenkiintoiset ajat edessä ja jos jokin on faktaa niin se, että molemmat konsolit vaikuttavat erinomaisilta innovatiivisilta tuotteilta joihinka kannattaa sijoittaa niin kauan kuin hinta saadaan pidettyä järkevänä.
 
Vaikka Series X specseiltään kuulostaakin tehokkaammalla, on se myös hieman perinteisempi "PC" rakenteeltaan kun taas PS5 tuntuu olevan hieman erilaisemmin rakennettu millä tarkoituksena auttaa korjaamaan monet ongelmat joidenka kanssa devit ovat vuosia joutuneet painimaan. Käsittääkseni näitä ongelmia ei ihan pelkällä CPU/GPU-boostilla korjata vaan ne ongelmat ovat pikemminkin PS360/PS4One-aikakauden konsoleiden rakenteessa olleet ja siinä kuinka eri alueet ovat olleet riippuvaisia toisistaan mutta nyt kaikki informaatio kulkee ilman "välikäsiä".
Miten paljon välikäsiä Series X:n informaation kulussa on? Lähinnä haen sitä, paljonko mielestäsi Series X antaa tasoitusta jos verrataan PS5:een?
 
Eihän tuo hyvältä näytä PS5:n tehojen puolesta ja Sony sössi "julkaisun" totaalisesti.

Saa nähdä, että onko Sonylla vielä jotain takataskussa, mutta nyt kyllä vaikuttaisi siltä, että joutuu tekemään vaikean valinnan ylivertaisen yksinoikeus valikoiman ja graafisen loiston väliltä :confused:
 
  • Like
Reactions: XYU
Eihän tuo hyvältä näytä PS5:n tehojen puolesta ja Sony sössi "julkaisun" totaalisesti.

Saa nähdä, että onko Sonylla vielä jotain takataskussa, mutta nyt kyllä vaikuttaisi siltä, että joutuu tekemään vaikean valinnan ylivertaisen yksinoikeus valikoiman ja graafisen loiston väliltä :confused:

Haet varmaan sanaa julkistus ja tämähän ei tosiaan ollut se virallinen julkistus.
 
Miten paljon välikäsiä Series X:n informaation kulussa on? Lähinnä haen sitä, paljonko mielestäsi Series X antaa tasoitusta jos verrataan PS5:een?
Ei siinä taida olla mitään välikäsiä. Xboxin SSD on NVME SSD, eli on niin suoraan kiinni kuin mahdollista. Nopeus vaan ei ole niin korkea kuin PS5:llä. Ihan samalla tavalla Xboxin SSD:tä tullaan hyödyntämään niin paljon kuin mahdollista. Esim. jo esittelyssä useamman pelin Quick Resumessa.
 
Miten paljon välikäsiä Series X:n informaation kulussa on? Lähinnä haen sitä, paljonko mielestäsi Series X antaa tasoitusta jos verrataan PS5:een?
En tiedä. Lähinnä lueskellut kiitoksia tuosta PS5:n ratkaisusta devien suunnalta/Digital Foundrylta. Devit etenkin tuntuvat tykkäävän tuosta rakenteesta ja SSD. Toivotaan, että tuo näkyy kuluttajille asti peleissä eikä ainoastaan tee devien elämää helpommaksi. No eiköhän sitä kunnon devi käytä säästetyn ajan sitten muiden alueiden parannuksiin ja ilmeisesti myös pelien crunchaamiseen ennen julkaisua tällä voi olla iso merkitys.

Onhan se vähän kreisiä, kun nykyään keskiarvo ajassa Rockstarin/CDPR/Naughty Dog-pelien valmistumiselle on se 5-8v. Jos tuostakin saadaan se pari vuotta pois helpomman dev-vaiheen takia niin olisi se vain plussaa.
 
Katsokaa tuo jos on puol tuntia aikaa ja englanti taipuu. Kertoo konsoleista vähän syvällisemmin kuin "10 vs 12 flopsia".


Kaikki austin evans ja digitall foundry videot tulee katsottua. Mutta ei ne saa ps5 silti paljon huonommilla sisuskaluilla samalle tasolle. Ps4 pro hyppy xbox one x oli jo niin kova ja saa nähdä millaista on hypätä xbox one x kovemman laitteen kyytiin.
 
Onko noissa PS4 Pro ja One X peleissä muka valtava ero? Flopsien kannalta(mitkä ei kaikkea määrää) ero on 2 TF eli sama kuin näissä uusissa, paitsi että prosentuaalisesti ei läheskään niin iso enää.

Muutenkin hirveä haloo kun porukka luulee että PS5:llä ei tee mitään vaikka loppujen lopuksi peleissä ei varmasti nähdä mitään kovin isoa eroa. Olin itsekin lievästi pettynyt noihin tehoihin, mutta vähän aikaa asiaa sulateltua ja asiantuntijoiden näkökulmia lukeneena olen jo ihan turvallisin mielin.
 
Ylös Bottom