Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi


Mielenkiintoista nähdä kuinka isosti numerot lähtevät nousuun jahka ne todelliset "heavy hitterit" saapuvat palveluun. Silti hieman yllättävää, että tavoitelukuihin ei päästy vaikka Microsoft on isosti palveluun panostanut tänä vuonna.
 

Mielenkiintoista nähdä kuinka isosti numerot lähtevät nousuun jahka ne todelliset "heavy hitterit" saapuvat palveluun. Silti hieman yllättävää, että tavoitelukuihin ei päästy vaikka Microsoft on isosti palveluun panostanut tänä vuonna.
Kasvua kuitenkin 37%, vaikkei asetettuun tavoitteeseen päästykään.

Se mikä tuossa on mielenkiintoista että artikkelin mukaan Game Pass -tilaajat on Microsoftin ainoa pelialan statistiikka, joka viedään isojen pomojen pöytään asti tulostavoitteeksi. Tahtoo sanoa, että palveluun panostetaan aivan hulluna, ja kyllähän se toki meille kuluttajille näkyykin.
 
Kasvua kuitenkin 37%, vaikkei asetettuun tavoitteeseen päästykään.

Niin, eihän tuokaan tietenkään huono ole ja tämä kasvu on saavutettu samaan aikaan saatavuus haasteiden kanssa. Ja vielä olisi esimerkiksi Forza Horizon 5, Age of Empires IV ja Halo Infinite tulossa tässä ennen kuin vuosi 2021 loppuu.

Miksiköhän muuten Microsoft on asettanut 48% kasvun tavoitteeksi ennen kuin nuo kolme isoa julkaisua on edes ulkona? Tai melkein toisinpäin, mitä kasvua MS odottaa sitten tältä kaudelta?
 
Kasvua kuitenkin 37%, vaikkei asetettuun tavoitteeseen päästykään.

Se mikä tuossa on mielenkiintoista että artikkelin mukaan Game Pass -tilaajat on Microsoftin ainoa pelialan statistiikka, joka viedään isojen pomojen pöytään asti tulostavoitteeksi. Tahtoo sanoa, että palveluun panostetaan aivan hulluna, ja kyllähän se toki meille kuluttajille näkyykin.
Joo, siellä varmasti tarkkaan seurataan osakkeenomistajien puolesta mitenkä palvelu kehittyy. Tällä hetkellä palvelu ei kumminkaan voittoa tuota heille ja vaikka siihen isosti panostetaan, niin eivät hekään varmasti pitkään menoa katsele jos jatkossakin kasvu jää siitä mihinkä on tähdätty. Heillä on kumminkin varsin iso valta päätöksiin tälläisissä tilanteissa jossa tulostavoitteet ei toteudu isoista rahallisista panostuksista huolimatta.

Seuraava tilikausi voi olla todella suuntaa antava siitä mitenkä oma iso julkaisu nostaa palvelun käyttäjämäärää. Siihen Microsoft varmasti tähtää, että uusi Halo nostaa käyttäjämäärää isolla kädellä.
 
Joo, siellä varmasti tarkkaan seurataan osakkeenomistajien puolesta mitenkä palvelu kehittyy. Tällä hetkellä palvelu ei kumminkaan voittoa tuota heille ja vaikka siihen isosti panostetaan, niin eivät hekään varmasti pitkään menoa katsele jos jatkossakin kasvu jää siitä mihinkä on tähdätty. Heillä on kumminkin varsin iso valta päätöksiin tälläisissä tilanteissa jossa tulostavoitteet ei toteudu isoista rahallisista panostuksista huolimatta.

Seuraava tilikausi voi olla todella suuntaa antava siitä mitenkä oma iso julkaisu nostaa palvelun käyttäjämäärää. Siihen Microsoft varmasti tähtää, että uusi Halo nostaa käyttäjämäärää isolla kädellä.

Microsoft on panostanut viimeaikoina todella paljon, kuvitteleeko joku oikeesti että tuloksia näkyisi jo? Tuollaiset näkyy kaukana lähitulevaisuudessa joss näkyy. Turha huudella vielä pitkään aikaan ketä tätä peliä jaksaa katsella.

Kasvua on vaikka konsoleita ei saada maailmalle ja isoimmat pelit puuttuu vielä. Eiköhän siellä ihan tyytyväisiä olla.
 
Heillä on kumminkin varsin iso valta päätöksiin tälläisissä tilanteissa jossa tulostavoitteet ei toteudu isoista rahallisista panostuksista huolimatta.

Tulostavoitteet on tietenkin vielä erikseen ja jos Xbox-yksikkö kokonaisuudessaan tekee tappiota, niin sitten toki strategiaa varmaan katsotaan uusiksi.

Meidän pelaajien kannalta toivotaan erinomaiselle Game Passille pitkää ikää ja menestystä, mutta tottakai yrityksen tasolla myös voittoa pitää tehdä. Näinhän ne busineksen kuviot aina menee.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, siellä varmasti tarkkaan seurataan osakkeenomistajien puolesta mitenkä palvelu kehittyy. Tällä hetkellä palvelu ei kumminkaan voittoa tuota heille ja vaikka siihen isosti panostetaan, niin eivät hekään varmasti pitkään menoa katsele jos jatkossakin kasvu jää siitä mihinkä on tähdätty. Heillä on kumminkin varsin iso valta päätöksiin tälläisissä tilanteissa jossa tulostavoitteet ei toteudu isoista rahallisista panostuksista huolimatta.

Seuraava tilikausi voi olla todella suuntaa antava siitä mitenkä oma iso julkaisu nostaa palvelun käyttäjämäärää. Siihen Microsoft varmasti tähtää, että uusi Halo nostaa käyttäjämäärää isolla kädellä.
Tuo tulostavoite oli annettu viime vuoden kesäkuussa, jolloin vielä kuviteltiin että Halo Infinite julkaistaan sen vuoden joulumarkkinoille. Siihen varmasti perustui iso osa tuosta kasvuennusteesta. Ilman Haloakin viime vuonna kasvua oli 37%. Tulostavoitteesta jäätiin, mutta eipä siellä ollut myöskään sitä pelijulkaisua, johon tavoite perustui. Nyt on sitten tupla-ammukset piipussa Forza Horizon 5:n ja Halo Infiniten voimin. Niin ja olihan tuossa Flight Simulator ja Psychonauts 2, jotka niin ikään näkyvät vasta ensi vuoden raporteissa.
 
Tuo tulostavoite oli annettu viime vuoden kesäkuussa, jolloin vielä kuviteltiin että Halo Infinite julkaistaan sen vuoden joulumarkkinoille.

Aivan, no tämä tietenkin entisestään parantaa tuota kasvua suhteellisesti, vaikka tosin johdon bonarit oli tuskin sidottu Halo-klausuuliin.

Sinänsä kyllä kertoo tämäkin jotain Game Passin kasvusta, että tuollainen irrallaan ajateltuna kova kasvuprosentti nähdään mahdollisesti epäonnistumisena.

Nyt on sitten tupla-ammukset piipussa Forza Horizon 5:n ja Halo Infiniten voimin. Niin ja olihan tuossa Flight Simulator ja Psychonauts 2, jotka niin ikään näkyvät vasta ensi vuoden raporteissa.

Ja se Age of Empires IV on myös ihan iso julkaisu siellä PC:n puolella, jossa kasvua ei rajoita myöskään konsoleita riivaavat saatavuuteen liittyvät haasteet.
 
Minusta raja, jonka jälkeen Game pass ei näytä enää marginaalipuuhastelulta, on jossain 50 miljoonassa. Kovin nopeasti sinne ei näillä kasvuluvuilla päästä. Veikkasin, että MS joutuu vaihtamaan strategiaa sukupolven puolivälissä, jos tulosta ei ala parissa vuodessa näkyä eli jos Game pass ei leviä konsoleiden ulkopuolelle. Nyt kun on hirvittävä määrä omia studioita, perinteinen pelien myyntikin voisi toimia, jos pelioikeuden vuokraus ei kannata. Tuskin MS:n kantti kestää sinne asti, että kaikki nyt tuotantoon laitetut pelit ovat markkinoilla ennen kuin palvelun kohtalosta päätetään.
 
Varmaan molemmat on mahdollisia, mutta painopiste voi siirtyä pois Game Passista, jos se ei täytä tavoitteita. Varmaan sitä silti pidetään yllä jonkin aikaa eikä pistettä kerralla poikki.
 
En usko että Game Passista ihan hevillä luovutaan, jos kasvu jatkuu tällaisena. Toki jos tilaajamäärät lähtevät laskuun, niin tilanne on ihan toinen. Jos kuitenkin käyttäjämäärä kasvaa yli 30% vuosivauhdilla, niin en näkisi suurta huolenaihetta. Kun nyt tulevina vuosina Microsoftin omat studiot alkavat sylkemään yhä tihenevällä syklillä pelejä Game Passiin, niin palvelun arvo senkun kasvaa. Forza Horizon 5 ja Halo Infinite johtavat katrasta tänä jouluna. Ensi vuonna on Starfieldin vuoro.
 
Sinänsä kyllä kertoo tämäkin jotain Game Passin kasvusta, että tuollainen irrallaan ajateltuna kova kasvuprosentti nähdään mahdollisesti epäonnistumisena.
En usko, että pelaajat näkevät tätä niin isona epäonnistumisena kuin sijoittajat itse. Eivätkä hekään varmasti vielä mitään seis-näppäintä ole painamassa vaan pikemminkin tarkkailevat entistä tarkemmin miten palvelu lähtee kehittymään. Ei näitä tulostavoitelukuja ihan hevillä aseteta tähtäimeksi ja olankohautuksella sivuuteta jos niihin ei päästä, etenkin Microsoftin kokoisessa yhtiössä. Ei siellä olla päästy maailman isoimman yhtiön asemaan päitä silittelemällä ja tappiollisia osastoja vuosikausia ylläpitämällä.

En usko että Game Passista ihan hevillä luovutaan, jos kasvu jatkuu tällaisena. Toki jos tilaajamäärät lähtevät laskuun, niin tilanne on ihan toinen. Jos kuitenkin käyttäjämäärä kasvaa yli 30% vuosivauhdilla, niin en näkisi suurta huolenaihetta. Kun nyt tulevina vuosina Microsoftin omat studiot alkavat sylkemään yhä tihenevällä syklillä pelejä Game Passiin, niin palvelun arvo senkun kasvaa. Forza Horizon 5 ja Halo Infinite johtavat katrasta tänä jouluna. Ensi vuonna on Starfieldin vuoro.
Ei tietenkään Game Passista luovuta vaikka miten kävisi, koska monelle koko Xbox on yhtä kuin Game Pass. Olisi valtaisa PR-katastrofi jos sen suhteen luovutettaisiin.

Se on sitten asia erikseen jos tulostavoitteet ei toteudu, niin sitä rahallista menetystä lähdetään varmasti jossain kohtaa jotenkin paikkaamaan. On se sitten palvelun kuukausimaksun nosto, erilaiset premium-tierit tai sitten vain puhtaasti mikromaksuja lisäämällä peleihin. Vaihtoehtoja on monia, mutta mielestäni jo tässä kohtaa on selvä, että joskus vuonna 2025 kun TES6 ilmestyy niin sitä ei enää kympillä kuussa pelata, etenkin jos tilaajamäärät ovat alle 30M.

Luonnollisesti palvelun käyttäjämäärät nykyisestä vielä kasvavat, mutta jo täälläkin pyöritelty 50M tilaajaa palveluun voi olla iso urakka saavuttaa. Etenkin kun kasuaalipelaaja on sellainen joka pelaa sitä yhtä tai kahta peliä per vuosi eikä meidän tapaan kuluta niin montaa peliä vuodessa kuin vain ehtii. Moni varmasti tilaa Game Passin kuukaudeksi ja sitten lopettaa palvelun kun se peli on pelattu. Tämähän ei ole sitä mitä Microsoft tai kukaan muukaan tilauspalvelun ylläpitäjä käyttäjältään haluaa vaan tavoite on lukita käyttäjä pitemmäksi aikaa palveluun.

Monesti Game Passia verrataan Netflixiin ja tavallaan ihan aiheesta, mutta kyllä se vain on eräänlainen fakta, että on huomattavasti helpompaa keskivertokuluttajalle kuluttaa yhden tv-sarjan tuotantokausi läpi tai katsoa se parin tunnin elokuva kuin pelata yksi videopeli joka voi isoimmillaan olla monta kymmentä tuntia. Siinä mielessä tilauspalvelu peleille on aika ikävässä asemassa verrattuna muihin viihteenmuotoihin joita on vain helpompaa ja halvempaa kuluttaa.
 
Se on sitten asia erikseen jos tulostavoitteet ei toteudu, niin sitä rahallista menetystä lähdetään varmasti jossain kohtaa jotenkin paikkaamaan. On se sitten palvelun kuukausimaksun nosto, erilaiset premium-tierit tai sitten vain puhtaasti mikromaksuja lisäämällä peleihin. Vaihtoehtoja on monia, mutta mielestäni jo tässä kohtaa on selvä, että joskus vuonna 2025 kun TES6 ilmestyy niin sitä ei enää kympillä kuussa pelata, etenkin jos tilaajamäärät ovat alle 30M.
Game Passin hinta nousee varmasti jossain vaiheessa, vaikka tulostavoitteisiin päästäisiin.

Tosin jos Game Passin tilaajamäärät ovat alle 30 miljoonaa vuonna 2025, niin silloin on mielestäni epäonnistuttu aika pahasti. Se tarkoittaisi vain vajaata 10 miljoonaa uutta tilaajaa tässä seuraavan reilun kolmen vuoden aikana. Se olisi selkeää kasvun heikkenemistä. Varsinkin kun tiedetään, että seuraavan kolmen vuoden aikana on tulossa paljon Microsoftin omaa sisältöä day one Game Passiin.

Tietysti kuluttajan näkökulmasta toivoisi, että Game Pass pysyy, mutta vielä enemmän toivoisi että Microsoft "joutuisi" jatkamaan näin aggressiivisesti palvelunsa kanssa kuin nyt ovat tehneet. Oman tuotannon lisäksi on kiva nähdä MLB the Shown ja Outridersin kaltaisia isojen pelien day one diilejä. Scarlet Nexuksen "neljä kuukautta julkaisusta ja Game Passiin" -diili on niin ikään aika jees. Tähän päälle paljon indie pelejä palveluun suoraan julkaisupäiväksi. Näitä saman kaltaisia sopimuksia toivottavasti nähdään myös tulevaisuudessa.
 
Ei näitä tulostavoitelukuja ihan hevillä aseteta tähtäimeksi ja olankohautuksella sivuuteta jos niihin ei päästä, etenkin Microsoftin kokoisessa yhtiössä.

Meneeköhän tässä myös vähän puurot ja vellit sekaisin? Tuossa artikkelissa mainitaan Game Passin kasvuprosenttien olevan yksi ainoista pelaamiseen liittyvistä mittareista, joiden perusteella ylimmän johdon bonareita maksellaan.

Tulostavoitteet puhtaasti rahan puolesta on sitten taas eri mittareita. Vaikka Game Pass jäi tuolla viime kesäkuussa päättyneellä ajanjaksolla alle tuon tavoitteen, niin puhtaasti rahassa mitattaviin tuloksiin tuossa ei oteta kantaa.

Vaihtoehtoja on monia, mutta mielestäni jo tässä kohtaa on selvä, että joskus vuonna 2025 kun TES6 ilmestyy niin sitä ei enää kympillä kuussa pelata, etenkin jos tilaajamäärät ovat alle 30M.

Kahden viimeisen ajanjakson aikana Game Pass on kasvanut ensin 2019-20 86% (tavoite oli 71%) ja sitten nyt 37% (tavoite oli 48%). En tiedä missä mennään absoluuttisesti tilaajamäärissä, mutta jos esimerkiksi 20 miljoonaa olisi nyt, niin 30 miljoonan tilaajan ylittäminen tuossa neljässä vuodessa vaatisi vain hyvinkin maltillista kasvua.

Esimerkiksi maltillinen vuosittainen 15% kasvu tarkoittaisi vuoteen 2025 mennessä:

2022: 23 miljoonaa
2023: 26,45 miljoonaa
2024: 30,42 miljoonaa
2025: 34,98 miljoonaa

Tämä 37% kasvu ihan esimerkin vuoksi olisi:

2022: 27,4 miljoonaa
2023: 37,54 miljoonaa
2024: 51,43 miljoonaa
2025: 70,46 miljoonaa

Kysymys on kuitenkin vielä enemmän siitä, että mihin lukemiin vuonna 2025 on oletettu pääsevän ja mikä riittää?

Palvelun kk-hinta taas tulee vastaamaan sitä hintaa, jonks yritys uskoo kuluttajien maksavan. Yrityksen idea on voittojen maksimointi. Nykyiselläänkin ainakin itse koen palvelun halvaksi, joten olisin lähinnä yllättynyt, jos tähän hintaan Game Pass olisi tarjolla vielä 2025.

Siinä mielessä tilauspalvelu peleille on aika ikävässä asemassa verrattuna muihin viihteenmuotoihin joita on vain helpompaa ja halvempaa kuluttaa.

En ymmärrä tätä logiikkaa. Eikö nimenomaan pelien kuluttamisen hitaudesta johtuen pelit toimi kuukausimaksulla toimivassa tilauspalvelussa juuri paremmin ja vähemmällä sisällön määrällä, koska pelien kuluttaminen on hitaampaa? Kun näin ollen pelipalvelulle se riittävän tarjolla olevan materiaalin määrä on hyvin paljon rajatumpaa kuin esimerkiksi Netflixissä, niin mielestäni sen on oltava nimenomaan etu pelipalvelulle. Kuratoidumpi ja paljon tiivimpi paketti kantaa helpommin, joten kattavan tarjonnan ylläpitäminen pitäisi olla halvempaa.

Nopeasti googletettuna näyttäisi olevan reilu 5800 julkaisua Netflixissä (jos ottaa eri jaksot ja kaudet niin 50 000), kun esimerkiksi Game Passissa on muutama sata peliä.

Pelit myös maksavat kuluttajalle enemmän kuin muu viihde, varsinkin digitaaliset konsolipelit. Nykyään saa maksaa uutena jopa 80€ kertaostoksena, joka ainakin omassa tapauksessa tekee pelipalvelusta nimenomaan houkuttelevamman vaihtoehdon. Rahat tulee takaisin helposti esimerkiksi Game Passin kautta, pelaa muutaman Day One pelin vuodessa.

Etenkin kun kasuaalipelaaja on sellainen joka pelaa sitä yhtä tai kahta peliä per vuosi eikä meidän tapaan kuluta niin montaa peliä vuodessa kuin vain ehtii.

Tämä ennen yhden tai kaksi peliä vuodessa ostava kuluttajakin voi innostua tilauspalvelun avulla pelaamaan useampia pelejä vuodessa, tämä kun on niin erilainen tapa kuluttaa lopulta.

Toki jos ei pelaa kuin muutaman tunnin kuukaudessa, niin ei välttämättä kuluttajana kannata sitoutua mihinkään tilauspalveluun.

Moni varmasti tilaa Game Passin kuukaudeksi ja sitten lopettaa palvelun kun se peli on pelattu. Tämähän ei ole sitä mitä Microsoft tai kukaan muukaan tilauspalvelun ylläpitäjä käyttäjältään haluaa vaan tavoite on lukita käyttäjä pitemmäksi aikaa palveluun.

Tavoite tietenkin on pitää joku tietty määrä tilaajia joka kuukausi maksamassa palvelusta. Jos tässä kuussa kaikki 20 miljoonaa nykyistä tilaajaa lopettaa ja 50 miljoonaa uutta aloittaa, niin tilauspalvelun tulovirran kannalta se on siltikin positiivista kehitystä, mutta tottakai näiden palveluiden ytimessä on pidemmän ajanjakson sitouttaminen ja tämä haaste on kaikilla vastaavilla palveluilla. Pitää pystyä luomaan kuukaudesta toiseen sellaista sisältöä, joka pitää asiakkaan sitoutuneena. Ja meille kuluttajille tämä on tietenkin positiivinen asia.

Varmaan molemmat on mahdollisia, mutta painopiste voi siirtyä pois Game Passista, jos se ei täytä tavoitteita.

Painopisteen siirtyminen pois Game Passista tarkoittaisi käytännössä MS:n omien pelien Day One julkaisuiden lopettamista - ja jälleen kerran virheelliseksi muodostuneen strategian hautaamista. Tämä ei kyllä ole ihan heti tapahtumassa, niin sitoutunut MS tähän palveluun kuitenkin on (johdon bonaritkin on sidottu osittain Game Passiin).

Mutta siis, on ihan täysin mahdollista, että MS:n pelit tuottaa perinteisellä myynnillä rahaa ja Game Pass sitten tuo sen lisäksi tulovirtaa - ja nämä yhdessä tekevät isompaa tulovirtaa kuin pelkästään perinteinen myynti olisi tehnyt. Tämähän siis myös onkin MS:n taktiikka, eli pelkästään tilauspalveluun firma ei ole sitoutunut, kuten esimerkiksi Netflix on.
 
En ymmärrä tätä logiikkaa. Eikö nimenomaan pelien kuluttamisen hitaudesta johtuen pelit toimi kuukausimaksulla toimivassa tilauspalvelussa juuri paremmin ja vähemmällä sisällön määrällä, koska pelien kuluttaminen on hitaampaa?
Ei, koska se kynnys kolmenkymmenen tunnin pelin aloittamiseen joka keskivertopelaajalla vie viikon tai kahden verran aikaa jättäen hyvin vähän vapaa-ajasta muihin aktiviteetteihin, on paljon isompi ylipäätään kuin sen yhden illan elokuvan katsomisen aloittaminen. Unohtamatta sitä kuinka kevyempää se elokuvan katsominen on verrattuna pelaamiseen etenkin raskaan työpäivän jälkeen.

Elokuvia ja musiikkia on aina yksinkertaisempaa ja helpompaa kuluttaa kuin videopelejä sellaiselle joka ei meidän HC-geimereiden tapaan hillu pelifoorumeilla ja seuraa jokaista alalla tapahtuvaa asiaa. Perustan aika paljon mielipidettäni kaveriini joka Xboxin omistaa, mutta pelailee niin kasuaalisti näitä codeja yms ainoastaan ettei itse Game Passia ole tilannut sen jälkeen kun sieltä sai ilmaiseksi kuukauden Disney Plussaa. Tätä logiikkaa on itseni vaikea ymmärtää miten ihminen ei pelaa enempää pelejä vaikka ne puoli-ilmaiseksi olisi tarjolla. Mutta kun ei vain kiinnosta ja aika on rajoitettua niin siinä sitä kai sitten ollaan.
 
Se mikä tuossa on mielenkiintoista että artikkelin mukaan Game Pass -tilaajat on Microsoftin ainoa pelialan statistiikka, joka viedään isojen pomojen pöytään asti tulostavoitteeksi. Tahtoo sanoa, että palveluun panostetaan aivan hulluna, ja kyllähän se toki meille kuluttajille näkyykin.

Isojen pomojen pöytään 5 prosentin painotuksella palkkiosta, joka on vielä pienentynyt viime tilikaudesta kahdella prosenttiyksiköllä. Tämä kertoo mielestäni aivan päinvastaisesta kehityksestä, eli tilaajamäärän merkitys on pienenemässä yrityksen strategiassa. Mitä tämä tarkoittaa sitten käytännössä, se jää nähtäväksi.
 
Ei, koska se kynnys kolmenkymmenen tunnin pelin aloittamiseen joka keskivertopelaajalla vie viikon tai kahden verran aikaa jättäen hyvin vähän vapaa-ajasta muihin aktiviteetteihin, on paljon isompi ylipäätään kuin sen yhden illan elokuvan katsomisen aloittaminen. Unohtamatta sitä kuinka kevyempää se elokuvan katsominen on verrattuna pelaamiseen etenkin raskaan työpäivän jälkeen.

No jos pelien tilauspalveluiden isoin haaste on se, että pelaaminen itsessään on työlästä ja hankalaa, niin argumentti ei sinänsä ole vain tilauspalvelua vastaan, vaan ihan pelaamista vastaan. Mielestäsi siis pelaaminen itsessään on ilmeisesti vaikea viihteen muoto, josta en ole samaa mieltä. Peleissäkin on ns. aivot narikkaan hömppää, joka soveltuu oikein hyvin työpäivän jälkeiseen nollaukseen. Mutta tottakai, mielipiteitähän nämä ja kaikilla on omansa.

Joka tapauksessa, jos jostain syystä pelaaminen nyt on sen verran kiinnostanut, että on sen jopa yli 500€ konsoliin laittanut kiinni, niin ehkä myös on turvallista olettaa, että myös niiden pelien kokeilu ja pelaaminen jonkin verran kiinnostaa. Toki esimerkiksi juuri Game Passiin liittyen alustoja on monia ja tietenkin PC sekä xCloud kasvattavat potentiaalisia markkinoita, mutta kuitenkin. Ja onhan näissä palveluissa tietenkin tarkoitus olla sekoitus vähän kaikenlaista pelaamista, jotta mahdollisimman monelle tuo tarjonta uppoaa. Ei siis pelkästään 30h pelejä, eikä pelkästään tietyn genren pelejä.

Ja vähemmän pelaavalle esimerkiksi Game Passin arvo on siltäkin kannalta korkeampi, että myös vanhemmat pelit on jäänyt pelaamatta aikaisemmin ja näin tarjonta juuri hänelle on laajempaa kuin ihmiselle, joka on monet vähän vanhemmat julkaisut jo kolunnut.

Perustan aika paljon mielipidettäni kaveriini joka Xboxin omistaa

Ymmärrän. Tilauspalveluita lanseeraavat yhtiöt kuten Microsoft, Sony, EA ja Ubisoft kuitenkin tarkastelevat ja analysoivat asiaa laajemmin kuin yhden yksilön tasolla. He kyllä saavat dataa kuluttamisesta ja pystyvät arvioimaan kuinka paljon potentiaalia on markkinoilla.

Mutta tottakai, eihän tilauspalvelut kaikille ole ja siksipä esimerkiksi tilauspalveluilla on varmasti analysoitu tilaajamääriin joku katto ja niitä suunnitellaan sen mukaan. Eikä niitä kaikille ole tarkoitus myydä, vaan nämä toimivat perinteisen myynnin sivussa.
 
Ei, koska se kynnys kolmenkymmenen tunnin pelin aloittamiseen joka keskivertopelaajalla vie viikon tai kahden verran aikaa jättäen hyvin vähän vapaa-ajasta muihin aktiviteetteihin, on paljon isompi ylipäätään kuin sen yhden illan elokuvan katsomisen aloittaminen. Unohtamatta sitä kuinka kevyempää se elokuvan katsominen on verrattuna pelaamiseen etenkin raskaan työpäivän jälkeen.

Elokuvia ja musiikkia on aina yksinkertaisempaa ja helpompaa kuluttaa kuin videopelejä sellaiselle joka ei meidän HC-geimereiden tapaan hillu pelifoorumeilla ja seuraa jokaista alalla tapahtuvaa asiaa. Perustan aika paljon mielipidettäni kaveriini joka Xboxin omistaa, mutta pelailee niin kasuaalisti näitä codeja yms ainoastaan ettei itse Game Passia ole tilannut sen jälkeen kun sieltä sai ilmaiseksi kuukauden Disney Plussaa. Tätä logiikkaa on itseni vaikea ymmärtää miten ihminen ei pelaa enempää pelejä vaikka ne puoli-ilmaiseksi olisi tarjolla. Mutta kun ei vain kiinnosta ja aika on rajoitettua niin siinä sitä kai sitten ollaan.
Tämä. Taitaa se aika olla eniten pelaamista ja erityisesti pelikokeiluja rajoittava tekijä. Pelaaminen on aikasyöppöä touhua tässä kiireisessä ajassa, erityisesti verrattuna leffoihin. Normitallaajalla ei ole tietoa uusista peleistä, jotta kokeilukulttuuria tulisi aktiivisesti harrastettua. Siksi vanhat tutut ja turvalliset pelisarjat jylläävät (codit, fifat, AC:t jne). Tätä käyttäytymistä MS yrittää Game Passilla murtaa mm. myymällä sitä konsolin kanssa bundlena.

Itsekin mielelläni pelaisin enemmän, mutta ruuhkavuodet ja aikasyöpöt muut harrastukset syövät sen mahdollisuuden. Siksi valitsen pelattavat pelit aevostelujen ja aiempien kokemuksien perusteella, enkä käytännössä "kokeile" pelejä. Meikäläisen iltoja kuluttamaan pääsee vain AAA-pelit. Tämänkin osalta poikkeus vahvistaa säännön eli indie-peleistä Kenaa on tullut pelattua hiljattain. Jatkossa joudun kiinnittämään entistä enemmän huomiota pelin kestoon ja siksi 60h+ pelit jäänevät pois. Samaan aikaan en kyllä halua käyttää arvokasta aikaani kolmen tähden 10h indie-peliin. Laatupelejä järkevällä kestolla siis ja näitä ei kasva puissa niin paljon (eikä olisi aikaakaan useaa pelata), että Game Pass-tyyppinen palvelu olisi minua varten tällä hetkellä.

Niin ja tiedän useamman kaverin, jotka ostavat uuden konsolin vain ja ainoastaan fifaa/änäriä/codia varten. Siinä on vaikea myydä palvelua, joka tarjoaa pelikokeiluja, vaikka toisaalta tällainen asiakas voisi monessa mielessä olla hyvin optimaalinen Game Passille.
 
Ylös Bottom