Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Sony tekee fiksusti ja maksimoi tuottojaan. Se pitää puolet valttikorteistaan yksinoikeutena ja jos loput tuo viiveellä pc:lle niin se ei suuremmin syö konsolipuolta ja tarvetta konsolille.
PC pelaajat kun eivät ole kovin kiinnostuneita ostamaan alle keskinkertaista rautaa vastaavia konsoleita niin saavat nauttia edes osan peleistä Sonyn puoleltakin. Microsoftin pelithän ne saavat kokonaisuudessaan joten konsolia ei tarvitse senkään vertaa.
 
Sony tekee fiksusti ja maksimoi tuottojaan. Se pitää puolet valttikorteistaan yksinoikeutena ja jos loput tuo viiveellä pc:lle niin se ei suuremmin syö konsolipuolta ja tarvetta konsolille.
PC pelaajat kun eivät ole kovin kiinnostuneita ostamaan alle keskinkertaista rautaa vastaavia konsoleita niin saavat nauttia edes osan peleistä Sonyn puoleltakin. Microsoftin pelithän ne saavat kokonaisuudessaan joten konsolia ei tarvitse senkään vertaa.
Niin, tämän voi nähdä "lasi puoliksi tyhjä" tai "lasi puoliksi täynnä" -tilanteena. Uusi Xbox myy yllättävän hyvin siihen nähden ettei sitä kukaan tarvitse, koska pelit on PC:llä. Tähän vedoten uskon, että aika vähän tämä Sonyn PC puolen panostus tulee syömään pleikkarin myyntejä, mutta pelit saavat enemmän pelaajia. Kuten sanoit, ei ne PC-pelaajat ostaisi alitehoista konsolia muutenkaan, mutta nyt niille saadaan myytyä Sonyn pelit kuitenkin.

Hankala tätä on nähdä muuna kuin Win-Win tilanteena.
 
En tiedä kuinka moni ostaa pelilaitteen sen teknisten ominaisuuksien perusteella mutta vaikea nähdä, että käytännön suorituskyvyssä konsolit olisivat keskitason PC:tä heikompia. Aika paljon vaaditaan ylimääräistä tehoa, että PC- versio olisi ylivoimainen muuta kuin modauksen ja säädettävyyden suhteen. PC on Sonylle vain uusi alusta, jolla voi kasvattaa myyntejä ja ehkä houkutella vähän käyttäjiä omalle alustalle, kun pelit markkinoivat samalla Sonya pelintekijänä. Ikääntyvän PC:n omistajalle tulee houkutus hankkia pelilaite uuden näytönohjaimen hinnalla.
 
En tiedä kuinka moni ostaa pelilaitteen sen teknisten ominaisuuksien perusteella mutta vaikea nähdä, että käytännön suorituskyvyssä konsolit olisivat keskitason PC:tä heikompia. Aika paljon vaaditaan ylimääräistä tehoa, että PC- versio olisi ylivoimainen muuta kuin modauksen ja säädettävyyden suhteen.
Eipä siihen konsolien 2060 Super tason suoritukseen isoja panoksia tarvita joten voisi olettaa tämänpäivän pc ostajan olevan vähintään tuolla tasolla liikkeellä vaikka olisi pienellä budjetilla liikenteessä. Prossuhan niissä konsoleissa on hyvä mutta pc:llä on siihenkin pitkä lista parempaa tarjolla.
Poikkeuksetta konsolipelit ovat paljon alemmilla graafisilla asetuksilla eikä fps pysy juuri missään pelissä vakaana 60fps joka on lähinnä hyvä lähtötaso pc maailmassa. Eilen kun katselin Elden Ringin peluuta Twitch lähetyksen kautta mietin miksi peli näyttää niin paljon skarpimmalta kuin läpi pelaamani PS5 versio. No tyyppi pelasi ohjaimella pc versiota joten ihmekkö tuo.
Nyt kun tuo näytönohjaimien saatavuus paranee ja hinnat laskee niin pc päivitys tulee entistä houkuttelevammaksi konsolin sijaan. Lisäksi uudet huimasti tehokkaampi näytönohjainsukupolvi ovat jo tuloillaan joka repii tehokuilua entisestään.
PC on Sonylle vain uusi alusta, jolla voi kasvattaa myyntejä ja ehkä houkutella vähän käyttäjiä omalle alustalle, kun pelit markkinoivat samalla Sonya pelintekijänä. Ikääntyvän PC:n omistajalle tulee houkutus hankkia pelilaite uuden näytönohjaimen hinnalla.
Tuo siellä juuri on mielessä. Jos pelejä tuodaan reilulla viiveellä pc:lle niin se ei syö "yksinoikeuksia" pois konsolilta ja saattaa jopa laittaa pc pelaajia ostamaan konsolin koska odottavan aika on tunnetusti pitkä.
Niin, tämän voi nähdä "lasi puoliksi tyhjä" tai "lasi puoliksi täynnä" -tilanteena. Uusi Xbox myy yllättävän hyvin siihen nähden ettei sitä kukaan tarvitse, koska pelit on PC:llä. Tähän vedoten uskon, että aika vähän tämä Sonyn PC puolen panostus tulee syömään pleikkarin myyntejä, mutta pelit saavat enemmän pelaajia. Kuten sanoit, ei ne PC-pelaajat ostaisi alitehoista konsolia muutenkaan, mutta nyt niille saadaan myytyä Sonyn pelit kuitenkin.

Hankala tätä on nähdä muuna kuin Win-Win tilanteena.
Voisi se Series myydä paljon paremminkin koska sitä on saanut kaikenaikaa hyllytavarana. Lisäksi on näitä korottomia osamaksutilauksia tarjolla joka köyhempääkin auttaa ostospäätöksen teossa.
Sonyn konsolipuolen myynteihin se ei juuri vaikuta jos pelejä tuodaan viiveellä. Ne ketkä eivät halua konsoleita ostella pelaa sitten kun tulee pc versio. Itse en jaksaisi jotain hittipeliä odotella jos se edes koskaan tulee vaan ostan sen konsolille ja pelaan sillä tasolla mihin laite kykenee. Jos oikein hyvä peli on niin ostan sen myös pc:lle ja nautin toisesta kierroksesta.

PC pelaajat tässä voittaa mitä enemmän pelejä sille julkaistaan. Parhaassa tilanteessa kaikki tulisivat sille suoraan day 1 mutta se ei ole aina taloudellisesti kannattavin joten mieluummin tämä ratkaisu ja Sony voi tuottaa kovia hittipelejä jatkossakin.
 
Viimeksi muokattu:
unknown.png

Samalla voitaisiin laittaa vähän myyntilukuja PC versioista, hyvin ovat myynnit kehittyneet ja varmana tämä kannustaa puskemaan pelejä PC:lle tihiämpään tahtiin.
 
Eipä siihen konsolien 2060 Super tason suoritukseen isoja panoksia tarvita joten voisi olettaa tämänpäivän pc ostajan olevan vähintään tuolla tasolla liikkeellä vaikka olisi pienellä budjetilla liikenteessä.
Paino sanoilla voisi olettaa. Suurin osa PC:n hankkijoista on jo vuosien ajan hankkinut kannettavan tietokoneen ja kannettavissa tietokoneissa keskitaso ei ole lähelläkään tuota 2060 Super tasoa. Lisäksi suurin osa PC-käyttäjistä pelaa useita vuosia käytössä olleella laitteella. Tässä on nyt tehokäyttäjäharha taas, kun tietynlainen pieni segmentti on tekemisissä vain keskenään ja yleistää oman toimintamallinsa koskemaan selkeästi isompaa tarkasteltavaa ryhmää.
 
Sony tekee fiksusti ja maksimoi tuottojaan. Se pitää puolet valttikorteistaan yksinoikeutena ja jos loput tuo viiveellä pc:lle niin se ei suuremmin syö konsolipuolta ja tarvetta konsolille.
PC pelaajat kun eivät ole kovin kiinnostuneita ostamaan alle keskinkertaista rautaa vastaavia konsoleita niin saavat nauttia edes osan peleistä Sonyn puoleltakin. Microsoftin pelithän ne saavat kokonaisuudessaan joten konsolia ei tarvitse senkään vertaa.
Kas kummaa kun on niitäkin, jotka eivät PC:llä pelaa lainkaan. Itse toki yksi heistä. Itse asiassa en käytä PC:tä kuin ajoittain töissäni. Kaikilta muilta osin se on itselleni täysin turha kapistus. Korvattu täysin konsoleilla, tabletilla ja kännykällä työn ulkopuolisessa käytössä.
 
Kas kummaa kun on niitäkin, jotka eivät PC:llä pelaa lainkaan. Itse toki yksi heistä. Itse asiassa en käytä PC:tä kuin ajoittain töissäni. Kaikilta muilta osin se on itselleni täysin turha kapistus. Korvattu täysin konsoleilla, tabletilla ja kännykällä työn ulkopuolisessa käytössä.
Ja juuri tästä syystä myös Xbox myy, vaikka on kuulemma tarpeeton. Joku ei halua pelata konsolilla ja toinen ei halua pelata PC:llä. Toinen kaipaa helppokäyttöisyyttä ja toinen enemmän vaihtoehtoja. Vaikka peli olisi sama, niin kohdeyleisö voi olla hyvinkin eri.

Sonyn omat pelit myyvät samaan aikaan hyvin niin PC:llä kuin konsolilla, kuten @Miika_- :n postaamasta kuvasta voi nähdä. Ei ole mitään syytä miksei tätä strategiaa kannattaisi jatkaa tai jopa laajentaa. Se ei ole keneltäkään pois, mutta tuo pelit laajemmalle pelaajakannalle ja samalla Sonylle lisää rahaa. ROI on kuitenkin vissiin ollut aika selvästi plussan puolella näissä PC-porttauksissa.
 
Sony on päättänyt alkaa panostamaan isosti GaaS-segmenttiin ja on kertonut käyttävänsä 55% kehitysbudjetistaan vuoteen 2025 mennessä tähän kiisteltyyn taiteenlajiin ja jo nyt tämän vuoden lopulla käyttävät 49% budjetistaan näihin. Huikeat 12 eri GaaS-peliä on kehitysputkessa ja valmiina vuoteen 2025 mennessä.

Sony expects to spend 49% of its PlayStation Studios development budget on live service games by the end of the year. By 2025, Sony plans to bump that to 55%, up from just 12% in 2019. By the end of 2025, Sony projects that it will have 12 different live service games of its own, up from just one now.

Lähde: https://techcrunch.com/2022/05/26/sony-live-service-bungie-destiny/?guccounter=1
 
Sony on päättänyt alkaa panostamaan isosti GaaS-segmenttiin ja on kertonut käyttävänsä 55% kehitysbudjetistaan vuoteen 2025 mennessä tähän kiisteltyyn taiteenlajiin ja jo nyt tämän vuoden lopulla käyttävät 49% budjetistaan näihin. Huikeat 12 eri GaaS-peliä on kehitysputkessa ja valmiina vuoteen 2025 mennessä.

Lähde: https://techcrunch.com/2022/05/26/sony-live-service-bungie-destiny/?guccounter=1
Tuntuu, että kaikki nyt vuorollaan yrittävät luoda seuraavan Fortniten. Toiset vähän paremmalla menestyksellä kuin toiset. Se ei vaadi kuin yhden onnistumisen, niin arkkuun kilisee rahaa monta vuotta putkeen säännöllisesti. Sony varmasti haluaa olla seuraavan menestyvän GAAS-pelin takana jos vain mahdollista (kuten haluaa kuka tahansa muukin julkaisija). Sonyn yksinpelipainotteinen katalogi ei varmasti pistäisi pahakseen tällaisesta jatkuvan rahavirran tuojasta.
 
En ole tähän mennessä ollut suurin GaaS-pelien ystävä nykyisen tarjonnan perusteella, mutta on silti mielenkiintoista nähdä minkälaisen mausteen Sony pystyy tuomaan GaaS-sceneen. Yhtiön peleillä on aina ollut laatu kohdallaan ja tarinapuoleen on myös käytännössä aina panostettu. Jatketaanko samalla linjalla mistä yhtiö ollaan jo tunnettu?

Jostakin TLOU-universumista voisi helposti nähdä, että haluttaisiin luoda Destinyn ja Divisionin kaltainen hybridipeli jossa yhdistyisi PvP ja PvE-elementit eri ryhmittymien etsiessä kaupungista resursseja selviytyäkseen. Eli käytännössä vähän sama idea mitä alkuperäisessä Factionsissa, mutta paljon isommalla skaalalla. Tuohon luonnollisesti sitten hieman episodimaista tarinankerrontaa mukaan niin ainakin meikäläinen kiinnostuu konseptista. Ihan pelkkää PvP-peliä tuskin jaksaisin pitkään.

Toivottavasti Sony toisi muihinkin GaaS-peleihinsä, joihin se vaan sopii, myös sitä tarinaa mukaan tai ihan vain PvE-elementtejä ylipäätään PvP-puolen lisäksi. Mielestäni Destinystä on hyvä ottaa mallia siitä miten PvE ja PvP puoli yhdistyy yhdeksi kokonaisuudeksi.
 
Pistän tämän tuolta toisesta keskusteluta tänne, koska ei konsolit enää kilpaile vaan keskenään vaan mobiili on kohta rinnalla ja ei mene kauaa kun mennään jopa ohi. Vaikka sitä on tullut ajatelleeksi että eihän ne mobiilipelit nyt mitään ole. Älypuhelin kun sattuu löytymään joka toisen taskusta.
Peleissä laatu paranee kokoajan.
Diablo Immortal kyllä vie mobiili pelaamisen ihan uudelle tasolle et nyt ruvetaan olemaan lähellä konsoleita tai PC. Harmi sinänsä jos tämä peli tuottaa paljon rahaa niin onko pelaamisen tulevaisuuden panostus enemmän mobiilissa kuin esim. konsoleilla joka ei ole siis olenkaan hyvä juttu. Tätä peliä tekee yhtä iso tiimi kuin Diablo 3 ja 4
 
Minusta on hyvä juttu, jos pelaaminen menestyy mobiilialustoilla ja tulee oikeasti hyviä pelejä. Mobiililaitteet ovat teknisesti hyvällä tasolla ja käyttäjämäärät ovat suuria. Yleensä kehitys on hyvä juttu eikä ole pelaajilta pois, vaikka jokin alusta jäisi jalkoihin. Huono juttu on mobiilipelaamiseen liittyvät sairaat lieveilmiöt, kuten epäeettiset bisnesmallit.

Jos katsotaan vain liikevaihtoa, mobiilipelaaminen on mennyt jo monta vuotta sitten ohi PC- ja konsolipelaamisesta ja on nykyään isompi bisnes kuin ne molemmat yhteensä. Voittoa mobiilipelit tekevät aivan selvästi paremmin kuin muut pelit, eli mobiililiiketoiminta on taloudellisesti kannattavampaa. Siksi isoimmat investoinnit tehdään usein mobiilimarkkinoille.

Eipä silti, suurin osa mobiilipeleistä on edelleen teknisesti kökköjä ja pelikelvottomia verrattuna konsolipeleihin, vaikka helmiä on alkanut ilmestyä entistä enemmän. Suosittelen kaikkia kokeilemaan ennakkoluulottomasti eri genrejen mobiilipelejä. Minulle oli esim. positiivinen yllätys kuinka hyvin Civ6 pyörii nykyään android-tabletilla, vaikka sitä on paljon haukuttu.
 
Jos dominoi Series X pleikkaria hardware puolella niin software puolella tilanne onkin taas päälaellaan.


 
Jos dominoi Series X pleikkaria hardware puolella niin software puolella tilanne onkin taas päälaellaan.



Yllättävän vähän PC omistaja menettää skipatessaan koko konsolisodan. Kaikki xbox exclut ja ps5 excluistakin kolme saa jo PC:lle. Ilmeisesti neljäskin eli Returnal on piakkoin tulossa. Switch toki oma lukunsa Nintendon peleineen.
 
No nyt kun yksinoikeuksista on päästy puhumaan niin nyt selvisi PlayStation yksinoikeus Final Fantasyn kohdalla:


SSD ja graafinen laatu, ei raha.. (tässä vaiheessa sarkastinen hymiö)
 
SSD ja graafinen laatu, ei raha.. (tässä vaiheessa sarkastinen hymiö)
Heh, mitä sitten tapahtuu kun PC versio saapuu :D

Jos taas puhutaan vakavammin, niin taitaa tuossa haastattelussa kehittäjä tarkoittaa sitä, että on PS5 yksinoikeus, eikä peliä sellaisenaan pystytä tuomaan PS4:lle (eli toisin kuin ensimmäinen FF7R). Ei niinkään sitä, etteikö se toimisi PC:llä tai uusilla Xboxeilla.

Jos dominoi Series X pleikkaria hardware puolella niin software puolella tilanne onkin taas päälaellaan.
Miksi näistä listoista jätetään lähes aina Gears Tactics pois? Jos en ihan väärin muista, niin se jopa julkaistiin samana päivänä kuin Xbox Series -konsolit, joten on ihan kelpo peli mukaan listoille. Deathloop ja Ghostwire Tokyo aiheuttaa myös hieman hymähdystä, mutta onhan ne kieltämättä tällä hetkellä konsoliyksinoikeuksia. Ja jos PS5:llä mainitaan joku Destruction AllStars, niin eikö Xboxin puolella voi mainita vaikkapa Shreddersiä tai The Gunkia tai Groundedia? No, nämä on näitä.

Yllättävän vähän PC omistaja menettää skipatessaan koko konsolisodan. Kaikki xbox exclut ja ps5 excluistakin kolme saa jo PC:lle. Ilmeisesti neljäskin eli Returnal on piakkoin tulossa. Switch toki oma lukunsa Nintendon peleineen.
Aivan totta. Kokoajan vähemmän ja vähemmän on ollut kipinää ostaa PS5 ja Xbox Series X:lläkin pelaan samoja pelejä ristiinrastiin tietokoneen kanssa, kiitos tallennusten automaattisen siirtymisen. Periaatteessa en siis sitäkään konsolia tarvitsisi. Toimii kuitenkin olohuoneen sohvalla löhöilypelatessa ihan kivasti.

Noista PS5 konsoliyksinoikeuksista on nyt PC:llä Deathloop, Ghostwire Tokyo ja FF7R. Seuraavaksi taitaa olla tulossa Spider-Man: Miles Morales vielä tämän vuoden aikana. Returnalille ei vissiin ole annettu sen tarkempaa päivämäärää? Onhan siellä muutamat muutkin näistä jo vilahdelleet esim. Nvidian vuodossa, joten kohtuu helppo on olettaa, että moni näistä löytää tiensä PC:lle tulevaisuudessa.
 
Ylös Bottom