Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Toivottavasti hinta ja saatavuus ovat hyvää luokkaa PSVR2:lla. Olisi mielestäni jo aika kun tämä VR-teollisuus alkaa ottamaan isoja askelia eteenpäin.

Paljon puhutaan nykyään AAA-pelien innovatiivisuuden puutteesta. Mielestäni nykyajan kasvavista teknologiailmiöistä VR:llä on isoin potentiaali tuoda videopeleihin jotain sellaista mitä pelkällä kontrollerilla ja televisiolla ei ole jo pystynyt kokemaan.

Sonya ei ole ikinä voinut teknologiansa suhteen yrityksen puutteesta voinut syyttää. DualSense kontrolleri on tästä viimeisin esimerkki. Tuskin menee paria vuotta pitempää, että haptics ja adaptive triggerit ovat nykypäivää jokaisen konsolivalmistajan kapulassa. Toivottavasti mahdollisesti onnistunut PSVR2:n julkaisu innostaa myös Xboxia ja Nintendoa panostamaan tuohon puoleen myös.
VR:n yleistymisen isoimmat ongelmat ovat mielestäni hinta, tilavaatimukset ja yleinen sopimattomuus kaikille pelaajille. En nyt jaksa etsiä lähdettä, mutta muistan nähneeni jonkun spekulaation että PSVR2 tulisi maksamaan 500e. Se on kallis, vaikka onkin halvempi kuin jotkin PC:n VR-setit.

Itse en pysty pelaamaan VR:llä kuin tietyn tyyppisiä pelejä. Muuten tulee paha olo ja oksennus. Tuskin olen ainoa, joka kokee näin. Tämä rajaa ainakin jonkin verran potentiaalista käyttäjäkuntaa pois. Toki tekniikka kehittyy ja ehkä nämä pahan olon aiheuttajat saadaan kytkettyä pois, mutta aika kallis on ostaa 500 euron laite vain kokeillakseen tuleeko oksennus.

VR:n on esim. Half Life Alyxin kanssa jo osoittanut kyntensä, mutta että se olisi todellista mainstreamia - siihen voi mennä vielä hetki.
 
Toisaalta kyllähän sitä esimerkiksi PC-puolella miljoonien toimesta heitetään isompiakin summia osiin kuin 500 euroa jos sillä vain saa paremman pelikokemuksen. Siinä kohtaa jos pelkkien PSVR2-pelien sijaan saisimme enemmän VR-ominaisuuksilla vaikkapa isoja first person pelejä, niin voisi hypätä kiinnostus VR:ää kohtaan isosti eteenpäin.

Resident Evilit ja Star Wars Squadron ovat hyviä esimerkkejä perinteisistä AAA-peleistä jotka ovat ainoastaan parantuneet peleinä VR-ominaisuuksien myötä. Half-Life: Alyx taas näytti kuinka upea pelikokemus AAA-peli voikaan olla kun peli suunnitellaan puhtaasti VR-mielessä.
 
Siitä kyllä samaa mieltä, että olihan VR-lasien vetäminen päähän pitkästä aikaa sellainen "oooo, pelit voivat olla tällaisiakin"-kokemus, joita AAA-peliteollisuus tarjoaa enää aniharvoin.
Tästä huolimatta en pidätä hengitystä sen suhteen, että virtuaalilasit lyövät läpi edes omassa taloudessa pysyvästi.
 
VR on huikea keksintö mutta ne vaativat niitä pelejä. Siis kunnollisia isoja nimikkeitä. Nyt on Sonylla paikka vaikka riskillä tuottaa niitä ja lyödä VR tekniikka lopullisesti läpi.
 
Haluaisin, että omistaisin VR-lasit, mutta joka kerta, kun olen kokeillut niin tulee hirveää pahoinvointia ja migreeni. Sen takia myin mun aiemman VR-lasit. Ehkä vielä joskus pystyn käyttää laseja kunnolla.
 
VR-lasit eivät tule menestymään massamarkkinoilla vielä moneen vuoteen, jos koskaan. Hyvä, että pelejä ja laitteita kehitetään, mutta VR jää pienen marginaalin iloksi näillä näkymin. Sitten kun VR-lasit saa satasella, tilanne voi olla parempi, jos ei nyt tule jotain merkittävää innovaatiota, joka saisi ihmiset ostamaan kalliimpia laitteita. Mitään sellaista ei ole näköpiirissä luullakseni. Bisneksen kannalta on fiksua yrittää laajentaa käyttäjäkuntaa eikä supistaa sitä. Siksi VR ei ole ainakaan lyhyellä aikavälillä hyvää bisnestä.
 
Kyllähän tuo oli jo tiedossa viime kesältä jos Applen ja Epicin vääntöä seurasi.

Ei ole yllättävää, että isoimmat hillot kolmansilta partnereilta käärivä markkinajohtaja vaatii esimerkiksi markkinointisopimuksia kyhätessään studioilta pykälää sopimukseen siitä, että tätä meidän markkinoimaa peliä ei sitten day one Game Passissa nähdä.

Eiköhän siellä ole jo vuosiksi eteenpäin molemmilta yhtiöiltä kyhättynä diilejä jossa se ja se peli ilmestyy ainoastaan meidän tilauspalvelussa. Pakko siihen joku syy on olla miksi molempien tilauspalveluihin ei ikinä samaa peliä ilmesty vaan aina vuoron perään jomman kumman.
 
Kyllähän tuo oli jo tiedossa viime kesältä jos Applen ja Epicin vääntöä seurasi.

Ei ole yllättävää, että isoimmat hillot kolmansilta partnereilta käärivä markkinajohtaja vaatii esimerkiksi markkinointisopimuksia kyhätessään studioilta pykälää sopimukseen siitä, että tätä meidän markkinoimaa peliä ei sitten day one Game Passissa nähdä.

Eiköhän siellä ole jo vuosiksi eteenpäin molemmilta yhtiöiltä kyhättynä diilejä jossa se ja se peli ilmestyy ainoastaan meidän tilauspalvelussa. Pakko siihen joku syy on olla miksi molempien tilauspalveluihin ei ikinä samaa peliä ilmesty vaan aina vuoron perään jomman kumman.

Ilmeisesti tämä kommentti liittyy siihen, että Sony ostaa ajallisia yksinoikeuksia, jotka samalla estetään julkaisemasta esimerkiksi Game Passissa julkaisupäivänä. Jostain syystä se on väärin, mutta koko julkaisijan ostaminen toisen nimeltä mainitsemattoman yrityksen toimesta on pelaajien parhaaksi. Jälkimmäisessä skenaariossa kun yksinoikeudet ovat pysyvämpää sorttia.
 
Toisaalta kun MS ostaa studioita niin niiden uudet pelit on todennäköisesti heti julkaisussa gamepassissa.
Kun sony ostaa studioita niin niiden uudet pelit on tarjolla 80e hintalapulla psn storessa.
Ei mun ainakaan tarvitse miettiä kumpi on pelaajille parempi skenaario.

Tietenkin niille se on paskempi homma jotka ei jostain syystä voi koskaan edes harkita sen toisen valmistajan koneen ostamista.
Mä olen jo useamman konsolisukupolven ajan ostanut kaikkien kolmen valmistajan koneet koska kaikilla on kiinnostavia pelejä joten mulle on aivan sama kuka ostaa ja mitä, mutta selvästi eniten mä hyödyn siitä jos MS ostaa studioita.
 
Toisaalta kun MS ostaa studioita niin niiden uudet pelit on todennäköisesti heti julkaisussa gamepassissa.
Kun sony ostaa studioita niin niiden uudet pelit on tarjolla 80e hintalapulla psn storessa.
Ei mun ainakaan tarvitse miettiä kumpi on pelaajille parempi skenaario.

Tietenkin niille se on paskempi homma jotka ei jostain syystä voi koskaan edes harkita sen toisen valmistajan koneen ostamista.
Mä olen jo useamman konsolisukupolven ajan ostanut kaikkien kolmen valmistajan koneet koska kaikilla on kiinnostavia pelejä joten mulle on aivan sama kuka ostaa ja mitä, mutta selvästi eniten mä hyödyn siitä jos MS ostaa studioita.

Sama homma itellä ku pellellä.
 
Ilmeisesti tämä kommentti liittyy siihen, että Sony ostaa ajallisia yksinoikeuksia, jotka samalla estetään julkaisemasta esimerkiksi Game Passissa julkaisupäivänä. Jostain syystä se on väärin, mutta koko julkaisijan ostaminen toisen nimeltä mainitsemattoman yrityksen toimesta on pelaajien parhaaksi. Jälkimmäisessä skenaariossa kun yksinoikeudet ovat pysyvämpää sorttia.
Eikö tämä liittynyt pikemminkin siihen kuinka Sony maksoi ja laittoi pykäliä markkinointisopimuksiin (esim. tapaus Resident Evil Village), jossa yhtäaikainen monialustajulkaisu ei saa tietyllä aikavälillä ilmestyä Game Passissa, vaikka julkaistaankin Xboxilla ihan samaan aikaan kuin pleikkarilla.

Yksinoikeuksien ostaminen on sitten ihan toinen case, vaikka tietysti silloinkin voi olla Game Pass -pykäliä mukana.
 
Sony on ilmoittautunut, ettei pysty tekemään parhaimmin menestyvien multiplattereiden tasoisia pelejä omana tuotantona (cod-case), joten kolmannen osapuolen diilit ovat elinehto pleikkarin selviytymiselle. Game pass on tuosta näkökulmasta tosi iso rasite Sonylle ja varmasti huoli on ihan aiheellinen, kun "ilmaista" vastaan on vaikea kilpailla.
 
Eikö tämä liittynyt pikemminkin siihen kuinka Sony maksoi ja laittoi pykäliä markkinointisopimuksiin (esim. tapaus Resident Evil Village), jossa yhtäaikainen monialustajulkaisu ei saa tietyllä aikavälillä ilmestyä Game Passissa, vaikka julkaistaankin Xboxilla ihan samaan aikaan kuin pleikkarilla.

Yksinoikeuksien ostaminen on sitten ihan toinen case, vaikka tietysti silloinkin voi olla Game Pass -pykäliä mukana.
Minusta tuo kuulostaa edelleen yksinoikeussopimukselta, vaikka kyse onkin vain markkinoinnista. Ja tätä tehdään varmasti kaikkien toimijoiden toimesta.

Sony on ilmoittautunut, ettei pysty tekemään parhaimmin menestyvien multiplattereiden tasoisia pelejä omana tuotantona (cod-case), joten kolmannen osapuolen diilit ovat elinehto pleikkarin selviytymiselle. Game pass on tuosta näkökulmasta tosi iso rasite Sonylle ja varmasti huoli on ihan aiheellinen, kun "ilmaista" vastaan on vaikea kilpailla.
Ei CODia pysty tekemään kukaan muukaan, koska maine ja pelaajamassat ovat jo olemassa. Tämän takia MS koko puljun ostikin, vaikkei vastaavan pelisarjan kehittäminen rahasta jäisikään kiinni.

Toisaalta kun MS ostaa studioita niin niiden uudet pelit on todennäköisesti heti julkaisussa gamepassissa.
Kun sony ostaa studioita niin niiden uudet pelit on tarjolla 80e hintalapulla psn storessa.
Ei mun ainakaan tarvitse miettiä kumpi on pelaajille parempi skenaario.

Tietenkin niille se on paskempi homma jotka ei jostain syystä voi koskaan edes harkita sen toisen valmistajan koneen ostamista.
Mä olen jo useamman konsolisukupolven ajan ostanut kaikkien kolmen valmistajan koneet koska kaikilla on kiinnostavia pelejä joten mulle on aivan sama kuka ostaa ja mitä, mutta selvästi eniten mä hyödyn siitä jos MS ostaa studioita.
Joopa joo, mikä voisikaan mennä vikaan, kun näin iso firma lähtee ostoksille. Kiva että sinä hyödyt ja että sinä ostat kaikkien valmistajien koneet.
 
Toisaalta kun MS ostaa studioita niin niiden uudet pelit on todennäköisesti heti julkaisussa gamepassissa.
Kun sony ostaa studioita niin niiden uudet pelit on tarjolla 80e hintalapulla psn storessa.
Ei mun ainakaan tarvitse miettiä kumpi on pelaajille parempi skenaario.
Toivottavasti tämä viesti lopultakin lopettaa tuon "mikä tässä on pelaajien parhaaksi?"-ihmettelyn.

Toki jos istuu vaan itse itselleen kaivamassaan poterossa, niin voi jotkut päätökset aiheuttaa pahaa mieltä.

Otetaan rautalangasta:
Sony ostaa studion ja tekee peleistä yksinoikeuksia, pelaajat joutuvat edelleen ostamaan sen pelin erikseen julkaisussa. Xbox-pelaajat joutuvat ostamaan pleikkarin jotta voivat pelata jatkossa studion pelejä.

MS ostaa studion ja tekee peleistä yksinoikeuksia, pelaajat voivat valita ostavatko he pelin vai pelata sen GamePassin kautta(jos tilaa valmiiksi niin "ilmaiseksi"). PS-pelaajat joutuvat ostamaan Xboxin tai sitten pelaavat pelin PC:llä jos sellainen löytyy.

Kyllä täytyy aika vahvat värilasit olla päässä jos ei näistä näe kummassa pelaajat kokonaisuudessa voittavat enemmän. Lisäksi yleisellä keskustelufoorumilla vahvat periaatteet aiheuttaa ongelmia, koska niitä on vaikea perustella järkevästi. Vahvat periaatteet kun harvoin perustuvat mihinkään faktapohjaiseen asiaan.
 
Toivottavasti tämä viesti lopultakin lopettaa tuon "mikä tässä on pelaajien parhaaksi?"-ihmettelyn.

Toki jos istuu vaan itse itselleen kaivamassaan poterossa, niin voi jotkut päätökset aiheuttaa pahaa mieltä.

Otetaan rautalangasta:
Sony ostaa studion ja tekee peleistä yksinoikeuksia, pelaajat joutuvat edelleen ostamaan sen pelin erikseen julkaisussa. Xbox-pelaajat joutuvat ostamaan pleikkarin jotta voivat pelata jatkossa studion pelejä.

MS ostaa studion ja tekee peleistä yksinoikeuksia, pelaajat voivat valita ostavatko he pelin vai pelata sen GamePassin kautta(jos tilaa valmiiksi niin "ilmaiseksi"). PS-pelaajat joutuvat ostamaan Xboxin tai sitten pelaavat pelin PC:llä jos sellainen löytyy.

Kyllä täytyy aika vahvat värilasit olla päässä jos ei näistä näe kummassa pelaajat kokonaisuudessa voittavat enemmän. Lisäksi yleisellä keskustelufoorumilla vahvat periaatteet aiheuttaa ongelmia, koska niitä on vaikea perustella järkevästi. Vahvat periaatteet kun harvoin perustuvat mihinkään faktapohjaiseen asiaan.

Pelaajat saavat pelit ilmaiseksi, kun vain tilaavat Xbox Game Passin. Ja tässä ei ole värilaseja päässä? Mihin MS:n tekemät kaupat ovat jo johtaneet ja tämän viimeisimmän kaupan myötä johtavat? Esimerkiksi tunnetuista FPS-sarjoista siirtyy/on Mikkisoftan omistukseen ainakin

Doom
Quake
Wolfenstein
Call of Duty

Edes lähellekään vertailukelpoinen genren pelisarja on Battlefield, joka on pelattavissa molemmilla alustoilla. Jatkossa ostatkin sitten Pleikkarin lisäksi Xboxin ilmaisella Game Pass-jäsenyydellä, koska haluat pelata Doomia? Kerrotko vielä, että miten tässä pelaajat voittavat? Missähän rinnakkaistodellisuudessa tässä elää, kun Microsoft nähdään jonkinlaisena pelialan vapahtajana.
 
Pelaajat saavat pelit ilmaiseksi, kun vain tilaavat Xbox Game Passin. Ja tässä ei ole värilaseja päässä? Mihin MS:n tekemät kaupat ovat jo johtaneet ja tämän viimeisimmän kaupan myötä johtavat? Esimerkiksi tunnetuista FPS-sarjoista siirtyy/on Mikkisoftan omistukseen ainakin

Doom
Quake
Wolfenstein
Call of Duty

Edes lähellekään vertailukelpoinen genren pelisarja on Battlefield, joka on pelattavissa molemmilla alustoilla. Jatkossa ostatkin sitten Pleikkarin lisäksi Xboxin ilmaisella Game Pass-jäsenyydellä, koska haluat pelata Doomia? Kerrotko vielä, että miten tässä pelaajat voittavat? Missähän rinnakkaistodellisuudessa tässä elää, kun Microsoft nähdään jonkinlaisena pelialan vapahtajana.

En ole MS:stä tehnyt mitään vapahtajaa, vaan katson asiaa ihan siltä kantilta että kummassa tapauksessa pelaajat maksavat enemmän tai hyötyvät enemmän. On aika kornia väittää, että jos Sony ostaa studion ja ostat edelleen pelit normaalisti, on parempi vaihtoehto kuin se että MS:n tapauksessa miljoonat pelaajat pystyy pelaamaan sen pelinsä "ilmaiseksi". Katso nuo edelliset rautalangat jotka laitoin.

Kuten sanoin aikaisemmin, poterossaan istujat kyllä häviävät osti kumpi tahansa niitä studioita.

Hauskasti muuten katsot asiaa siltä kantilta että PS-pelaaja joutuu ostamaan Xboxin, mutta et toisinpäin. Laitetaan tällainen hassuttelukysymys loppuun: Mitä tapahtuu jos Sony ostaa studion yksinoikeudeksi ja pelaaja omistaakin vain Xboxin, onko tämä sitten jotenkin vähemmän huono skenaario, kun Xboxin omistaja joutuu ostamaan PS:n?

Kannattaa myös huomioida, että en ole vastauksissani ottanut kantaa onko studioiden osto hyvä vai huono asia. Ainoastaan ottanut kantaa siihen että jos näin tapahtuu, niin kummassa pelaajat kokonaisuutena voittavat enemmän/kärsivät vähiten.
 
Pelaajat saavat pelit ilmaiseksi, kun vain tilaavat Xbox Game Passin. Ja tässä ei ole värilaseja päässä? Mihin MS:n tekemät kaupat ovat jo johtaneet ja tämän viimeisimmän kaupan myötä johtavat? Esimerkiksi tunnetuista FPS-sarjoista siirtyy/on Mikkisoftan omistukseen ainakin

Doom
Quake
Wolfenstein
Call of Duty

Edes lähellekään vertailukelpoinen genren pelisarja on Battlefield, joka on pelattavissa molemmilla alustoilla. Jatkossa ostatkin sitten Pleikkarin lisäksi Xboxin ilmaisella Game Pass-jäsenyydellä, koska haluat pelata Doomia? Kerrotko vielä, että miten tässä pelaajat voittavat? Missähän rinnakkaistodellisuudessa tässä elää, kun Microsoft nähdään jonkinlaisena pelialan vapahtajana.
Se on tullut selväksi että sinä et missään nimessä näe Game Passia hyvänä asiana pelaajille jotka pääsevät käsiksi noihin mainitsemiisi mestariteoksiin "ilmaiseksi" sekä samaa aikaa sinulla ei ole mitään arvosteltavaa Sonyn 80e:n hinnoittelussa.

Kenelläköhän tässä ne värilasit päässä on?
 
Ylös Bottom