Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Höpö höpö.

Jokos täällä on muuten jengi pyydellyt arit73 anteeksi? Reilu vuosi pelkkää ilkkumishymiötä lähettelitte kaverille kun tämä näki ainoana täällä kristallipallostaan kuinka diili ei mene läpi. Ja tässä sitä nyt ollaan. Sanoisin että jokaiselta ilkkujalta lyhyt anteeksipyyntö tiktok-tanssin muodossa menisi hyvästä anteeksipyynnöstä. Saa toimittaa. :)

Missä me ollaan? Ymmärtääkseni ei ole ollut vielä lopullinen naula arkussa.
 
Ilmeisesti CAT voi tehdä päätöksen hyväksyä kauppa, hylätä se tai viedä takaisin CMA:n arvioitavaksi.
CAT arvioi vain CMA päätöksentekoprosessin laillisuutta, ei päätöstä itsessään. Jos CAT päätyy siihen, että päätös on tehty virheelliseti, se lähetetään CMA:lle takaisin arvioitavaksi. CAT ei ota kantaa pitäisikö kauppa hyväksyä vai ei, ainoastaan päätösprosessin oikeellisuuteen.
CMA on viime vuosina blokannut useita yrityskauppoja, eikä niistä mikään ole "kääntynyt hovissa", vaikka haastajana on ollut Meta/Facebook kaltaisia jättejä, kuten oli viime vuoden Meta/Giphy-kaupassa, jonka CMA hylkäsi ja CAT vahvisti, että hylkäyspäätökseen oli päädytty laillisesti.
 
CAT arvioi vain CMA päätöksentekoprosessin laillisuutta, ei päätöstä itsessään. Jos CAT päätyy siihen, että päätös on tehty virheelliseti, se lähetetään CMA:lle takaisin arvioitavaksi. CAT ei ota kantaa pitäisikö kauppa hyväksyä vai ei, ainoastaan päätösprosessin oikeellisuuteen.
CMA on viime vuosina blokannut useita yrityskauppoja, eikä niistä mikään ole "kääntynyt hovissa", vaikka haastajana on ollut Meta/Facebook kaltaisia jättejä, kuten oli viime vuoden Meta/Giphy-kaupassa, jonka CMA hylkäsi ja CAT vahvisti, että hylkäyspäätökseen oli päädytty laillisesti.
En sen tarkemmin tuota prosessia tiedä, mutta viittasin siis tähän vastaukseen:


Ehkä tuo on väärää tietoa. Siksi sanoinkin ilmeisesti. En ollut varma.
 
Missä me ollaan? Ymmärtääkseni ei ole ollut vielä lopullinen naula arkussa.
En ole yhdestäkään lähteestä vielä lukenut, että Microsoftilla olisi hyvät mahdollisuudet saada tämä kääntymään. Haastavat tietenkin vielä, koska mitä muutakaan voivat tässä vaiheessa tehdä? Olosuhteet huomioonottaen sanoisin diilin olevan sinettiä vaille taputeltu ja anteeksipyyntö arit73:lle on monella paikallaan!
 
En ole yhdestäkään lähteestä vielä lukenut, että Microsoftilla olisi hyvät mahdollisuudet saada tämä kääntymään. Haastavat tietenkin vielä, koska mitä muutakaan voivat tässä vaiheessa tehdä? Olosuhteet huomioonottaen sanoisin diilin olevan sinettiä vaille taputeltu ja anteeksipyyntö arit73:lle on monella paikallaan!
No, kauppa ei siltikään ole vielä taputeltu. Odotellaan ja katsotaan mitä seuraavaksi tapahtuu.

Kai muuten myöskin pyydät anteeksi niiltä kenen viesteihin olet nauruhymiöitä laittanut? Tiktok videota ei tarvita, pelkkä anteeksipyyntö riittää.
 
No, kauppa ei siltikään ole vielä taputeltu. Odotellaan ja katsotaan mitä seuraavaksi tapahtuu.

Kai muuten myöskin pyydät anteeksi niiltä kenen viesteihin olet nauruhymiöitä laittanut? Tiktok videota ei tarvita, pelkkä anteeksipyyntö riittää.
Juupajuu, taitaa olla foorumi täynnä vain huonoja häviäjiä kun yksinkertaisen virhearvion myöntäminen tuottaa näin paljon selittelyä. :D

Ei kai minun tässä tarvitse pyydellä anteeksi mitään. Vai onko jäänyt joku keissi mieleen josta pitäisi pyytää anteeksi? Ne nauruhymiöt joita olen jakanut on taasen mennyt tasan sinne osoitteeseen josta ne on alunperin tullutkin. :)
 
En sen tarkemmin tuota prosessia tiedä, mutta viittasin siis tähän vastaukseen:
Tuo @hartzu :n kuvaus yllä pitää tässä tapauksessa paikkansa. Fuusio tapauksissa CAT voi vain palauttaa tapauksen CMA:lle uuteen harkintaan.

Tässä tapauksessa tuntuu, että CMA tiesi vastauksen ennen kuin keksi perustelut, joten kaupan läpimeno lienee käytännössä hyvin lähellä nollaa.
 
Juupajuu, taitaa olla foorumi täynnä vain huonoja häviäjiä kun yksinkertaisen virhearvion myöntäminen tuottaa näin paljon selittelyä. :D
Minkä virhearvion? Eihän kukaan siinä kohtaa tiennyt miten tulee käymään. Se ei ole edes vieläkään varmaa. Jos se on virhearvio, että henkilöt, jotka hyötyvät kaupasta toivoivat sen menevän läpi, niin täällä tehdään silloin aika paljon muitakin "virhearvioita". :D
Ei kai minun tässä tarvitse pyydellä anteeksi mitään. Vai onko jäänyt joku keissi mieleen josta pitäisi pyytää anteeksi? Ne nauruhymiöt joita olen jakanut on taasen mennyt tasan sinne osoitteeseen josta ne on alunperin tullutkin. :)
En minäkään ole nauruhymiötä kovin montaa kertaa käyttänyt pilkallisessa mielessä (jos kertaakaan), vaan pelkästään laittanut sitä hauskoihin juttuihin.

Mutta miksi yhtäkkiä tässä yhdessä tapauksessa kenenkään pitää pyytää anteeksi nauruhymiötä, kun sitä tässä ketjussa viljellään aikalailla jatkuvasti milloin kenenkin toimesta? Olen saanut ainakin itse nauruhymiöitä ihan sellaisiin viesteihin missä puhun totta, joten jos nyt arit73 arvasi lopputuleman joskus vuosi sitten ja hän sai siitä nauruhymiöitä, niin miksi se on nyt se anteeksipyynnön paikka?
 
En sen tarkemmin tuota prosessia tiedä, mutta viittasin siis tähän vastaukseen:

Ehkä tuo on väärää tietoa. Siksi sanoinkin ilmeisesti. En ollut varma.

Tämä on CAT:n päätöslauselman pykälästä 125 Meta/Giphy-kauppaan liittyen:

"it is our task not to consider whether the CMA has “got it right”, but whether the decision it made was lawful or not”.

Vaikka CAT lähettäisikin tapauksen CMAlle uudelleen arvioitavaksi, olisi päätös suurella varmuudella edelleen sama, jollei jotain merkittävää muutosta sillä välin olisi kauppaan liittyen tapahtunut. Kuten kirjoitin, viime vuosilta ei ole yhtään tapausta, jossa CMA päätös olisi muuttunut CAT-valituksen jälkeen.

Kun USA:ssa FTC on asettunut kauppaa vastaan jo valmiiksi, ja nyt Brittien viranomainen teki päätöksensä, on kaupan läpimeno ainakin nykyisessä laajuudessa ja muodossa melkoisen epätodennäköistä. EU:n linja lienee hyvin saman suuntainen, koska EU on ollut USAta ja UKta tiukempi yleensäkin. Muiden alueiden päätöksillä ei sen jälkeen ole enää käytännön merkitystä.

Ainoa viranomaisille riittävä toimenpide lienee ActBlizin pilkkominen osiin ja myyminen eri toimijoille, jos MS välttämättä jonkin osan siitä haluaa itselleen, mutta se tuskin palvelisi MS:n visiota.
 
Tämä on CAT:n päätöslauselman pykälästä 125 Meta/Giphy-kauppaan liittyen:

"it is our task not to consider whether the CMA has “got it right”, but whether the decision it made was lawful or not”.

Vaikka CAT lähettäisikin tapauksen CMAlle uudelleen arvioitavaksi, olisi päätös suurella varmuudella edelleen sama, jollei jotain merkittävää muutosta sillä välin olisi kauppaan liittyen tapahtunut. Kuten kirjoitin, viime vuosilta ei ole yhtään tapausta, jossa CMA päätös olisi muuttunut CAT-valituksen jälkeen.

Kun USA:ssa FTC on asettunut kauppaa vastaan jo valmiiksi, ja nyt Brittien viranomainen teki päätöksensä, on kaupan läpimeno ainakin nykyisessä laajuudessa ja muodossa melkoisen epätodennäköistä. EU:n linja lienee hyvin saman suuntainen, koska EU on ollut USAta ja UKta tiukempi yleensäkin. Muiden alueiden päätöksillä ei sen jälkeen ole enää käytännön merkitystä.

Ainoa viranomaisille riittävä toimenpide lienee ActBlizin pilkkominen osiin ja myyminen eri toimijoille, jos MS välttämättä jonkin osan siitä haluaa itselleen, mutta se tuskin palvelisi MS:n visiota.
Nyt kun MS:llä on tiedossa mistä kiikastaa, niin tässähän nyt nähdään mitä myönnytyksiä, pilkkomisia tai vastaavia voidaan tehdä.

Niin epätodennäköistä kun kaupan läpi meno olisikin, niin kaupan seuraavat kehitysaskeleet ovat hyvinkin mielenkiintoista seurattavaa.
 
Microsoft kuoppaa xCloudin, kauppa menee läpi ja siinä sitten pilvipelaamisen kehitystä innolla odottavan kuluttajan on helppo hymyillä voittajana.
xCloudhan on maakohtainen. Joten periaatteessa voisi sulkea sen esim. Briteissä. Silloin ei olisi mitään huolta MS:n pilvipelaamisen dominoinnista, jolloin CMA:n päätös ei olisi järkeenkäypä. Aika kaukaa haettu ajatus, mutta tietysti riippuu kuinka paljon MS haluaa kaupan toteutuvan. Heillä on se data hallussaan kuinka paljon Briteissä xCloudia käytetään verrattuna siihen millainen hyöty Activision Blizzardin omistuksesta olisi.

Kuten jo kirjoitin, niin ihan mielenkiinnolla tätä seuraa. Haetaanko isoja myönnytyksiä vai pyritäänkö CMA:n päätös kumoamaan invalidina.
 
Kuten jo kirjoitin, niin ihan mielenkiinnolla tätä seuraa. Haetaanko isoja myönnytyksiä vai pyritäänkö CMA:n päätös kumoamaan invalidina.

Toivottavasti Microsoft Gamingin keskittymiseen tämä ei vaikuta enää määräänsä enempää, vaan siellä johdossa pääsevät tämän ääreltä kehittämään myös muuta tekemistä, mutta kyllähän tässä sinänsä on joo ollut mielenkiintoista tutustua kilpailuviranomaisten toimintaan itselleen tutussa aihepiirissä ja sinänsä nähdä tämä erikoiselta haiskahtava CMA-CAT-CMA -kuvio loppuun. Miten voikin tosiaan olla, ettei kehittyneessä länsimaassa pysty viemään viranomaisen päätöstä ihan oikeaan tuomioistuimeen tarkistettavaksi.

Ja siis koska itse en ole juurikaan nykypäivän Activision-Blizzardin pelejä pelaillut, niin itselleni se nykyinen sisältö ei ole niin kiinnostavaa, että esimerkiksi haluaisin nähdä Googlen perässä myös Microsoftin jättävän pilvipelaamisen kokonaan vain saadakseen kaupat läpi, joten toivottavasti siihen tulokseen ei ainakaan päädytä.
 
En ota kantaa siihen onko FF isompi kuin ARK 2 kun ei sillä loppupeleissä ole mitään väliä. Periaate on sama ja tätä yksinoikeuksien ostoa Microsoft on harrastanut välillä isosti ja välillä pienesti siinä missä Sonykin. Jos Microsoft haluaa ostaa Final Fantasyn itselleen, joutunee se pulittaa huomattavasti isomman summan kuin Sony ottaen huomioon Sonyn lähes kaksinkertaisen ekosysteemin. En tiedä kuinka kannattavaa bisnestä tuo lopulta Microsoftille olisi ja olisiko heillä samanlaisia neuvotteluvaltteja kuin markkinajohtajalla tälläisiä diilejä sopimaan.
on ff isomi se on yksinpeli ark on moninpeli
Missä me ollaan? Ymmärtääkseni ei ole ollut vielä lopullinen naula arkussa.
kyllä se oli cma puolelta toi saataa tulla takaisin cma mutta ne tekee samam päätöksen kuin nyt
 
Toivottavasti Microsoft Gamingin keskittymiseen tämä ei vaikuta enää määräänsä enempää, vaan siellä johdossa pääsevät tämän ääreltä kehittämään myös muuta tekemistä, mutta kyllähän tässä sinänsä on joo ollut mielenkiintoista tutustua kilpailuviranomaisten toimintaan itselleen tutussa aihepiirissä ja sinänsä nähdä tämä erikoiselta haiskahtava CMA-CAT-CMA -kuvio loppuun. Miten voikin tosiaan olla, ettei kehittyneessä länsimaassa pysty viemään viranomaisen päätöstä ihan oikeaan tuomioistuimeen tarkistettavaksi.

Ja siis koska itse en ole juurikaan nykypäivän Activision-Blizzardin pelejä pelaillut, niin itselleni se nykyinen sisältö ei ole niin kiinnostavaa, että esimerkiksi haluaisin nähdä Googlen perässä myös Microsoftin jättävän pilvipelaamisen kokonaan vain saadakseen kaupat läpi, joten toivottavasti siihen tulokseen ei ainakaan päädytä.
Henkilökohtaisesti en haikaile taas lainkaan pilvipelaamisen perään. Uskon siihen, että se ei tule koskaan olemaan todellinen vaihtoehto muuta kuin ns. kasuaalipelaajille, joille pilvipelaamisen myötä aina väistämättä pelaamisessa mukana oleva viive ei ole merkittävä asia. Pelaamiseen ja sen laatuun se vaikuttaa väistämättä. Nykyteknologialla ei viivettä riittävän pieneksi valitettavasti saada.

Itseäni kiinnostaisi nimenomaan se AB-kaupassa, että kauan haudattuja pelisarjoja mitä ilmeisimmin herätettäisiin jälleen eloon, ja lisäksi käsittääkseni Microsoftilla voisi olla intressiä kehitellä uusiakin pelisarjoja AB-studioiden kautta. Samalla myöskin sekä vanhoissa että uusissa peleissä olisi omistajalla intressi varmistaa mahdollisimman monesta pelistään myös konsoliversio pelkän PC-version lisäksi. Uskon, että tässä yhtälössä nimenomaan vannoutuneemmat pelaajat voittavat. Jos taas kauppa todellakin kariutuu, kaikki todelliset pelaajat häviävät, ja ainoastaan kasuaalipelaajille saattaa jotain kiinnostavaa löytyä sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyteknologialla ei viivettä riittävän pieneksi valitettavasti saada.

Stadia oli ensimmäinen pilvipalvelu, joka minut vakuutti teknisesti, mutta kyllä myös nykyisin xCloudillakin olen saanut erittäin hyviä kokemuksia aikaan. Kehitys on ollut hyvinkin positiivista ja toivottavasti näin myös jatkossakin. Konsoli tv:n alla itsessään on itselleni ihan turha, jos pilvipelaaminen lopulta ottaa sen viimeisenkin ison askeleen ja sitä askelta ainakin itse toivon.

Oletko jo kokeillut GeForce Now palvelua? Monet sitä hehkuttavat, mutta itse en ole vielä ehtinyt kokeilemaan. Nyt kun Microsoftinkin pelit tuonne saadaan jollain aikavälillä, niin viimeistään silloin pitää tarkistaa tämäkin palvelu.

 
Henkilökohtaisesti en haikaile taas lainkaan pilvipelaamisen perään. Uskon siihen, että se ei tule koskaan olemaan todellinen vaihtoehto muuta kuin ns. kasuaalipelaajille, joille pilvipelaamisen myötä aina väistämättä pelaamisessa mukana oleva viive ei ole merkittävä asia. Pelaamiseen ja sen laatuun. Nykyteknologialla ei viivettä riittävän pieneksi valitettavasti saada.

Itse xCloudilla pelailen ja paljon, koska pelailen Xbox One X:llä, enkä voi sanoa, että gigasella netillä viivettä olisin huomannut. Pelit näyttävät hyvältä ja pyörivät hyvin. Joskus on yhteys katkennut, sitäkin tapahtunut todella harvoin, ja päässyt heti jatkamaan. Joten en ainakaan itse halua, että xCloudia kuopataan. Sen kautta pelaaminen on vain niin simppeliä.
 
Stadia oli ensimmäinen pilvipalvelu, joka minut vakuutti teknisesti, mutta kyllä myös nykyisin xCloudillakin olen saanut erittäin hyviä kokemuksia aikaan. Kehitys on ollut hyvinkin positiivista ja toivottavasti näin myös jatkossakin. Konsoli tv:n alla itsessään on itselleni ihan turha, jos pilvipelaaminen lopulta ottaa sen viimeisenkin ison askeleen ja sitä askelta ainakin itse toivon.

Oletko jo kokeillut GeForce Now palvelua? Monet sitä hehkuttavat, mutta itse en ole vielä ehtinyt kokeilemaan. Nyt kun Microsoftinkin pelit tuonne saadaan jollain aikavälillä, niin viimeistään silloin pitää tarkistaa tämäkin palvelu.


Se ongelma on siinä, että viive on aivan liian suuri, vaikka palvelimet olisivat jopa samassa maassa. Olen toki tarkka siitä, että varsinkaan yksinpelejä pelatessa en hyväksy viivettä peleihin. Ainakaan sellaista viivettä mikä oman kokemukseni mukaan kaikissa pilvipalvelun muodoissa on. Nykynettititekniikan aikana siitä tietystä viiveestä ei vain valitettavasti päästä, vaikka mitä tehtäisiin. En siis näe sille tulevaisuutta muille kuin kasuaalipelaajille, ja jonkin tyyppisten kevyiden pelien tai staattisesti pelattavien pelien (vuoropohjaiset ja puhtaat tarinakliksuttelut) osalta.
Itse xCloudilla pelailen ja paljon, koska pelailen Xbox One X:llä, enkä voi sanoa, että gigasella netillä viivettä olisin huomannut. Pelit näyttävät hyvältä ja pyörivät hyvin. Joskus on yhteys katkennut, sitäkin tapahtunut todella harvoin, ja päässyt heti jatkamaan. Joten en ainakaan itse halua, että xCloudia kuopataan. Sen kautta pelaaminen on vain niin simppeliä.
Minulla on kyllä valitettavasti paljon huonommat kokemukset. Itsekin pelaan yleensä gigaisella netillä, ja sitten lisäksi löytyy tarvittaessa varalle 600 megainen 5g-yhteys. Molemmilla pelatessa samat kokemukset, eli kuvan laatu tippuu selvästi ja viive on ainakin itselleni täysin kestämätön muutamaa minuuttia pidempään pelaamiseen. Heti kun vaihdan pelaamisen konsolille ladattuun peliin, niin ero on kuin yöllä ja päivällä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom