Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Howlongbeat.com mukaan ragnarökin tarinan läpäisee noin 26 tunnissa. Ei se tietenkään kuulu lyhyimpiin yksinpeleihin, mutta ei se myöskään mikään roolipelien kaltainen ikuisuusprojekti ole. Kyllä jengi sen suhteellisen nopeasti läpäisi. Tämän näki hyvin siitä, että peli tosiaan tuli julkaisun jälkeen nopeasti käytettynä myyntiin.

Jos oikein muistan, itselläni taisi mennä läpäisyyn pari viikkoa, ja mulla ei ole kuin 2-3 tuntia aikaa päivässä pelata. Ja läpäisyllä tarkoitan tarinaa ja muutamia sivutehtäviä. Ei ole tapana hinkata pelejä 100% läpi. :)
Ja Skyrimin tarinan 34 tunnissa, sitähän pidetään lyhyenä pelinä. :) Imo lyhyt peli on maks. 10h sivutehtävineen. Itellä meni Ragnarökin läpäisyyn 60h, niin se ei todellakaan ole lyhyt peli. Pelin suurimmat kentät missaa täysin jos pelkästään juonen pelaa. Oletko varma läpäisikö kaikki, jotka pelin laittoivat myyntiin, kokonaan? Varmasti osa on sen kesken jättänyt.
No eihän tuollaisia Gowin tapaisia voi ikinä verrata johonkin roolipelien kaltaisiin mihin johonkin saa vaikka sata tuntia.

Monissa pelkkä edes takas juoksentelu ja dialogi voi olla sen 26h :D
Tottakai niitä pitää verrata ER:än ja RDR2:en pituuteen, eihän niistä muuten mitään kritisoitavaa löydä. :D
 
Mielenkiintoista, että jo nyt huhuillaan PS5 Prosta, vaikka kovin montaa pelkästään nykyisellä sukupolvella toimivaa peliä ei ole. Moni Sonynkin yksinoikeuksista on tuotu vielä PS4:lle. Ei mahdollinen PS5 Pro toki huono asia olisi. Ne ostaa, ketkä kokee tarvetta.
 
No nyt kyllä tulee melkoista tuubaa sieltä. Puhut Microsoftista kuin sen peleihin ja Xboxiin liittyvää yksikköä jotenkin määrättömästi subventoitaisiin koko suuren emoyhtiö-Microsoftin toimesta ja kuin sen suuren emoyhtiön toimesta saneltaisiin kuinka peliyksikkö toimii. Näin ei kuitenkaan ole, vaan kyllä sen peliyksikön tehtävä on ihan itse toimia kannattavasti ja pystyä kehittämään sen toimintaa nimenomaan sen oman johdon näkemysten mukaisesti.
Voit tietysti kuvitella, että Microsoftin Gaming-divisioona on sympaattinen indietoimia Nintendon ja Sony kaltaisten megajättien puristuksessa, joka ei mitenkään käytä ja hyödy koko konsernin voimavaroista ml. taloudelliset voimavarat, mutta ei se siitä totta tee. Liiketoimintayksikön tulos- ja kannattavuustavoitteet ovat eri asia. Kuten aiemminkin sanoin, itsenäisenä toimijana Gaming-divisioona ei olisi koskaan pystynyt tekemään tarjousta AB:sta, vaan kauppa toteutuessaan tapahtuu konsernin muun liiketoiminnan rahoittamana.

Kyllä Sonylla on aivan selkeä etulyöntiasema, jonka se toki saavutti edellisessä sukupolvessa omalla hyvällä toiminnallaan Microsoftin vastaavasti hölmöillessä kyseisessä sukupolvessa. Mutta liian suureksi ja määrääväksi se Sonyn asema on jo kasvanut ja tekee juuri hintojen nostamisen heille aivan liian helpoksi, ainakin toistaiseksi.
Mitä esimerkkejä nostaisit esiin tästä liiallisesta suuruudesta ja määräävästä asemasta? Itse en keksi yhtään.
 
Voit tietysti kuvitella, että Microsoftin Gaming-divisioona on sympaattinen indietoimia Nintendon ja Sony kaltaisten megajättien puristuksessa, joka ei mitenkään käytä ja hyödy koko konsernin voimavaroista ml. taloudelliset voimavarat, mutta ei se siitä totta tee. Liiketoimintayksikön tulos- ja kannattavuustavoitteet ovat eri asia. Kuten aiemminkin sanoin, itsenäisenä toimijana Gaming-divisioona ei olisi koskaan pystynyt tekemään tarjousta AB:sta, vaan kauppa toteutuessaan tapahtuu konsernin muun liiketoiminnan rahoittamana.


Mitä esimerkkejä nostaisit esiin tästä liiallisesta suuruudesta ja määräävästä asemasta? Itse en keksi yhtään.
Sony voi nostaa hintoja miten huvittaa, vaikka maailman tilanne on se, että ihmisillä on todella paljon vähemmän ostovoimaa, kuin oli vielä vaikkapa kolmisen vuotta sitten. Sonyn katteet ja tuotot riittäisivät vallan mainiosti siihen, että eivät juuri näinä aikoina nostaisi hintoja ja olisivat nimenomaan markkinajohtajana maltillinen esimerkki. Sen sijasta ovat valinneet tien, jolla he nostelevat hintoja milloin heitä huvittaa ympäristöstään välittämättä ja asettavat sitten markkinoille benchmarkin, jota sitten yleisesti aletaan vähitellen seurata kilpailijoidenkin puolesta.

No, sinähän olet täällä niitä suuria Sony-fanittajia, joten et toki mitään tunnista tai myönnä. Itse taas omistan nuo kaikki kolme tärkeintä konsolia, ja ihan tosissani toivon nimenomaan niiden välille tasaisempaa kilpailutilannetta, koska se on nimenomaan meidän kuluttajien eduksi. Nykytilanne jossa Sony nostaa hintoja muista välittämättä, on kaikkien pelaajien kannalta huono.

Kovaa voittoa tekevien yritysten tulisi ylipäätään tällaisina aikoina nipsaista jonkin verran niistä jo ennestään valtavista tuotoista ja jättää ne hintojen nostot sellaisiin ajankohtiin, jolloin yleinen talouden tilanne ja suunta on hyvä. En kunnioita Sonyn tapaan toimivia yrityksiä ylipäätään, alasta riippumatta. Tilanne olisi toki toinen, jos yritys olisi selviytymistaistelussa, ja siitä syystä nostaisi hintoja myös vaikeina talouden aikoina. Tästähän ei Sonyn tapauksessa ole todellakaan kyse, vaan kyse on puhtaasta voiton maksimoinnista ja ahneudesta, jolle ei omassa arvomaailmassani löydy ymmärrystä tai hyväksyntää. Järkevä tuottojen tavoittelu, ympäristö ja ajankohta huomioon ottaen, on toki hyväksyttävää, mutta todellinen häikäilemätön voittojen maksimointi ei sitä käytännössä koskaan ole,
 
Kovaa voittoa tekevien yritysten tulisi ylipäätään tällaisina aikoina nipsaista jonkin verran niistä jo ennestään valtavista tuotoista ja jättää ne hintojen nostot sellaisiin ajankohtiin, jolloin yleinen talouden tilanne ja suunta on hyvä.
En kyllä pidätä hengitystä että näin tulee tapahtumaan.
Tästähän ei Sonyn tapauksessa ole todellakaan kyse, vaan kyse on puhtaasta voiton maksimoinnista ja ahneudesta.
Juuri näin! Sonyn yksinoikeuspeleissä hinta on noussut 10-20€ ja se että estetään DS4 käyttäminen PS5-peleissä on täyttä ahneutta ja voiton maksimointia. Saakohan pelien kehittäjät enemmän rahaa myydyistä peleistä? Vähän epäilen. Vai onko tämä sitä orgaanista kasvua?
 
Itse taas omistan molemmista konsoleista perusversiot ja
silti aion myös ostaa mahdolliset pro-versiot.
Meillä homma menee niin, että ostan nuo Pro- ja XL-vekottimet varmaankin muutaman kuukauden sisään ilmestymisestään ja annan sitten pojalle nuo nykyiset vekottimet huoneeseensa. Hän on jo hetken aikaa haaveillut uusista konsoleista omassa huoneessaan, mutta toki ihan ok pelaa huoneessaan myös PS4:llä ja Xbox One X:llä. Yhdessä pelataan kyllä myös olkkarin uudemmilla konsoleilla välillä pelejä, että on hän toki pelaamaan päässyt noilla uudemmillakin konsoleilla.
 
Meillä homma menee niin, että ostan nuo Pro- ja XL-vekottimet varmaankin muutaman kuukauden sisään ilmestymisestään ja annan sitten pojalle nuo nykyiset vekottimet huoneeseensa. Hän on jo hetken aikaa haaveillut uusista konsoleista, mutta toki ihan ok pelaa huoneessaan myös PS4:llä ja Xbox One X:llä.
Itse olen aina antanut vanhemmat konsolit siskojen tai veljien lapsille kun hommannut uudet. :D
 
Sony voi nostaa hintoja miten huvittaa, vaikka maailman tilanne on se, että ihmisillä on todella paljon vähemmän ostovoimaa, kuin oli vielä vaikkapa kolmisen vuotta sitten. Sonyn katteet ja tuotot riittäisivät vallan mainiosti siihen, että eivät juuri näinä aikoina nostaisi hintoja ja olisivat nimenomaan markkinajohtajana maltillinen esimerkki. Sen sijasta ovat valinneet tien, jolla he nostelevat hintoja milloin heitä huvittaa ympäristöstään välittämättä ja asettavat sitten markkinoille benchmarkin, jota sitten yleisesti aletaan vähitellen seurata kilpailijoidenkin puolesta.
Ehkä et ole perehtynyt miten hinnanmuodostus yritysmaailmassa toimii, mutta tiivistetysti: haetaan maksimaalisen tuoton ja maksimaalisen myyntivolyymin leikkauspistettä, eli minkä hinnan markkina hyväksyy ilman, että myynti kääntyy laskuun. Markkina ohjaa mihin hintataso asettuu, sillä jos tuote on liian kallis se ei myy, joten hintaa joutuu laskemaan kun monopolista ei ole kyse. Yllättävän harva yritys tekee hyväntekeväisyyttä, vaikka Microsoft kaiketi näin toimii vaikka pelit ovat ihan saman hintaisia kuin kilpailijallakin. Microsoftin "katteet ja tuotot" riittäisivät hyvin konsolien jakamiseen vaikka ilmaiseksi, mutta ahneuksissaan eivät niin tee. Miksi ihmeessä? Konsolipelien alueella ei ole onneksi kenelläkään monopolia, joten kukaan ei pysty "määräämään" hintatasoa mihinkään suuntaan.

No, sinähän olet täällä niitä suuria Sony-fanittajia, joten et toki mitään tunnista tai myönnä. Itse taas omistan nuo kaikki kolme tärkeintä konsolia, ja ihan tosissani toivon nimenomaan niiden välille tasaisempaa kilpailutilannetta, koska se on nimenomaan meidän kuluttajien eduksi. Nykytilanne jossa Sony nostaa hintoja muista välittämättä, on kaikkien pelaajien kannalta huono.
Edelleenkään sinä tai kukaan muukaan ei ole useammasta pyynnöstä tuonut esiin yhtään seikkaa, jossa kilpailutilanne on nykyisellään jotenkin epätasainen.
Et myöskään ole perustellut miten yhden isoista kilpailijoista poistuminen markkinoilta tasoittaa kilpailutilannetta tai tuo hyötyä kuluttajille.

En kunnioita Sonyn tapaan toimivia yrityksiä ylipäätään, alasta riippumatta. Tilanne olisi toki toinen, jos yritys olisi selviytymistaistelussa, ja siitä syystä nostaisi hintoja myös vaikeina talouden aikoina. Tästähän ei Sonyn tapauksessa ole todellakaan kyse, vaan kyse on puhtaasta voiton maksimoinnista ja ahneudesta, jolle ei omassa arvomaailmassani löydy ymmärrystä tai hyväksyntää. Järkevä tuottojen tavoittelu, ympäristö ja ajankohta huomioon ottaen, on toki hyväksyttävää, mutta todellinen häikäilemätön voittojen maksimointi ei sitä käytännössä koskaan ole,
Faktojen tarkistus:
  • Microsoft liikevoitto 2022: $135 miljardia (2021: $70 miljardia)
  • Sony liikevoitto 2022: $36 miljardia (2021: $9.16 miljardia)
Minkä osan tästä Microsoft luovutti hyväntekeväisyyteen tai muuhun kohteeseen, jolla he välttyvät "puhtaan voiton tavoittelun ja ahneuden" leimalta? Nähtävästi kuitenkin kunnioitat Microsoft tapaan toimivaa yritystä?
 
Ehkä et ole perehtynyt miten hinnanmuodostus yritysmaailmassa toimii, mutta tiivistetysti: haetaan maksimaalisen tuoton ja maksimaalisen myyntivolyymin leikkauspistettä, eli minkä hinnan markkina hyväksyy ilman, että myynti kääntyy laskuun. Markkina ohjaa mihin hintataso asettuu, sillä jos tuote on liian kallis se ei myy, joten hintaa joutuu laskemaan kun monopolista ei ole kyse. Yllättävän harva yritys tekee hyväntekeväisyyttä, vaikka Microsoft kaiketi näin toimii vaikka pelit ovat ihan saman hintaisia kuin kilpailijallakin. Microsoftin "katteet ja tuotot" riittäisivät hyvin konsolien jakamiseen vaikka ilmaiseksi, mutta ahneuksissaan eivät niin tee. Miksi ihmeessä? Konsolipelien alueella ei ole onneksi kenelläkään monopolia, joten kukaan ei pysty "määräämään" hintatasoa mihinkään suuntaan.


Edelleenkään sinä tai kukaan muukaan ei ole useammasta pyynnöstä tuonut esiin yhtään seikkaa, jossa kilpailutilanne on nykyisellään jotenkin epätasainen.
Et myöskään ole perustellut miten yhden isoista kilpailijoista poistuminen markkinoilta tasoittaa kilpailutilannetta tai tuo hyötyä kuluttajille.


Faktojen tarkistus:
  • Microsoft liikevoitto 2022: $135 miljardia (2021: $70 miljardia)
  • Sony liikevoitto 2022: $36 miljardia (2021: $9.16 miljardia)
Minkä osan tästä Microsoft luovutti hyväntekeväisyyteen tai muuhun kohteeseen, jolla he välttyvät "puhtaan voiton tavoittelun ja ahneuden" leimalta? Nähtävästi kuitenkin kunnioitat Microsoft tapaan toimivaa yritystä?
Nimenomaan huonoimmat bisnesjohtajat toimivat aina puhtaasti noiden esiin ottamiesi oppikirjamallien pohjalta. Hyvät bisnesjohtajat ottavat mukaan inhimillisempiä ja kestävämpiä arvoja sekä tilannetajun käyttöä johtamiseen ja päätöksentekoon. Voiton maksimointi ei ole pitkällä tähtäimellä rakentavaa ja kestävää toimintaa, mutta ei siitä tässä yhteydessä kuitenkaan enempää. Turha alkaa minua näissä asioissa kuitenkaan opettamaan tai väheksymään, sen verran minulla on nimenomaan rahantekoalalta työkokemusta jo yli 20 vuoden ajalta. Ja olen myös kolmen eri tahon hallinnossa mukana, joissa tehdään sijoituspäätöksiä miljarditason omaisuuksista,

Ei pelimarkkinoiden kilpailussa olla lähelläkään tilannetta, että olisi monopolia vaikka joku AB-kauppa tapahtuisikin. Konsolibinseksessä näin kuitenkin on. Sony ja Nintendo (erityisesti Sony) hallitsevat alaa liian ylivoimaisesti ja tekevät kumpikin juurikin sen kautta näitä hintojen nostoja sekä muitakin asiakkaita aliarvioivia ratkaisuja helposti. AB-kauppa tiivistäisi kilpailua nimenomaan konsolimarkkinoilla. Samalla se toisi AB:n resurssit sellaisen toimijan (Microsoft siis) hallintaan, jolla on ainakin omien puheidensa mukaan suunnitelmia käyttää kyseisiä resursseja laajemmin kuin niitä on tähän mennessä käytetty. Mm. elvyttämään joitakin nimekkäitä kauan haudattuna olleita perinteikkäitä pelisarjoja. Tuossa skenaariossahan nimenomaan pelaajat voittaisivat.

Sinä et ole vielä suostunut kertomaan miksi niin kovasti symppaat Sonya? Mitä niin hyvää tuo pelaajille, että Sonylla on konsolibisneksessä selkeä hallitseva markkina-asema? Se vain laiskistaa kyseistä firmaa hakemaan samoista tutuista kaavoistaan tuotot, ja nostamaan melko varmasti hintoja taas jatkossakin, mikäli tuo markkina-asema pysyy.

Microsoft ja sen luoja Bill Gates ovat nimenomaan panostaneet hyväntekeväisyyteen, joten ei todellakaan voida puhua pelkillä kovilla arvoilla toimivasta yrityksestä. Erittäin menestyksekkäästä ja hyvin hoidetusta toki.


 
Viimeksi muokattu:
Ippe ei ilmeisesti halua, että pelinkehittäjät saa voita leivän päälle, vaan joutuu kuivia leivänpäätyjä syömään. Se ei todellakaan meinaa sitä, että jos peli maksaa 80€, niin Sony vie siitä 79€. Kaikki muut hinnat ilmeisesti saa nousta, mutta pelien ei.
 
Kivahan se olisi, jos kaikki hinnat pysyisivät aina samoina, eikä mikään koskaan kallistuisi. Se vaan ei taida olla tosimaailman reaaliteetti, sillä inflaatio on käytännössä pysäyttämätön. Samalla kustannuksetkin väkisin nousevat, kehittäjille maksetaan korkeampaa palkkaa, kuin joskus viime vuosituhannella ja niin edelleen. En minäkään haluaisi maksaa peleistä yhtään ylimääräistä, mutta minkäs teet. Toisaalta nyt, kun asiaa muistelee, niin pelit ovat uutena maksaneet sen 60-70 euroa käytännössä siitä asti, kun euro valuutaksi tuli, ainakin melkein. Eli pelien kuluttajahinnat ovat pysyneet melkein paikoillaan melkein kaksikymmentä vuotta. Se on lopulta aika pitkä aika, kun samalta aikajanalta tarkastellaan monia muita hintoja ja kuinka ne ovat nousseet.

Ja mitä taas tulee Sonyn syyttämiseen, niin @Ihmehulttio lta tuossa yllä aivan mielettömän hyvä kuittaus. Microsoft tosiaan alkoi konsolipelaajilta nyhtämään verkkopelaamisesta rahaa ensimmäisenä ja Sony itse asiassa tarjosi vastaavasti kokonaisen laitesukupolven ajan pidempään, Playstation 3:n ajan, verkkopelaamisen vielä ilmaiseksi. Se oli sellainen 6-7 vuoden aikajana siinä, kun Sony osoitti 'hyväntekeväisyyttä' pelaajien suuntaan samalla, kun Microsoft toi uuden 'veron'/maksun pelaajien maksettavaksi. Tuona aikana Pleikkarilla pelaavat säästivät aika monta satasta ihan puhdasta rahaa verrattuna Microsoftin maksuja maksaneisiin.

Ja kun rahasta puhutaan, niin tähän loppuun voisi toki vielä muistella ja muistutella siitäkin, kuinka paljon kalliimpia Microsoftin omat lisälaitteet, lisämuistit ja muut vastaavat ovat olleet muihin vastaaviin tuotteisiin verrattuna vähintään sieltä X360:n ajoista asti. Että se siitä 'sympaattisesta Microsoftista' taas. Kyllä kaikki kilpailijat jollain keinoilla pelaajilta ne rahat itselleen kaapivat, vaikka kuinka koittaisikin asiaa muuten selitellä.
 
Ylös Bottom