Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tilannehan on pelialalla nyt se, että korona-aikana meni myynnillisesti mahtavasti ja painettiin lisää kaasua. Rahaa tuli ovista ja ikkunoista. Nyt sitten tuli vastaan tiiliseinä ja monet painavat jo paniikissa jarrua. Iso osa ongelmasta on se, että vaikka rahaa tuli korona-aikana, tuotanto oli jumissa.
 
Coalition ja 343i eivät ole vastahankittuja studioita. MS:n osalta irtisanomiset ovat siis kohdistuneet sellaisiin studioihin, jotka ovat olleet pitkään toiminnassa MS:n alaisuudessa. Tässä nyt kuitenkin ihmeteltiin sitä, miksi porukkaa laitetaan pihalle sellaisista studioista, jotka on juuri hankittu miljardikaupoilla. Sama voi toki olla edessä myös MS:lla, koska ABK:n työntekijämäärä on valtava. Käytännössä se muodostaa nyt suurimman osan koko MS:n pelituotannosta. Toivotaan kuitenkin, että irtisanomisilta vältytään suurimmaksi osaksi esimerkiksi siirtämällä työntekijöitä yhtiön sisällä eri tehtäviin.
 
Tässä on varsin mielenkiintoinen kirjoitus Konsolifin sivuston toimittajalta:

Tää on mun mielestä vähän hölmöä et syyttävä sormi menee Microsoftin suuntaan kun mietitään Redfallia. Oikeastihan syypäänä on Zenimax joka jo aiemmin lähti tavottelemaan sitä paljon parjattua GAAS/live-service touhua ja samalla tahri pari IP:tä vahingossa.

Fallout 76 oli näistä se eka ja ehkä se pahin esimerkki. Bethesda muutenkin tunnettu siitä et pelit on bugisia julkasussa ja siihen kun lisätään se ikävä tosiasia et menivät käyttämään Creation Engineä tähänkin joka jo muutenkin sisältää vanhat luut ja ei ollenkaan verkkokoodia tai mitään muutakaan moninpeliin liittyvää. Jesaripurkkaviritelmähän sieltä sit oletetusti tuli ja pelin sisältökin jätti aika paljon toivomisen varaa. Nykyään tilanne kai jo vähän parempi, mut eipä tuota paskan pelin mainetta ihan hirveen helpolla saa pyyhittyä pois.

Wolfenstein kanssa vedettiin jostain syystä co-op räiskinnäks ja sen lopputulos oli tosi kehno valtaosan mielestä. Ei sopinut yhtään aiempiin osiin ja kaikki oli oikeastaan huonompaa. Vissiin hopeareunuksena oli se co-op, mutta peli itessään aika luokaton niin minkäs teet.

Sitten se Redfall. Tästä on uutisoitu aika paljon ja on jo tässä vaiheessa selvää et Arkane ei ite olis tuota peliä halunnut edes tehdä. Eikä valtaosa siihen suostunutkaan ja studiosta lähti porukkaa sen verran kävelemään et voidaan puhua et osaaminenkin siirtyi tän myötä muihin hommiin. Lopputuloksena huonon ja täysin mitäänsanomattoman välillä tasapainotteleva peli joka ei oikeastaan juuri kenellekkään maistunut. Jos studio ei itekään tota peliä halunnut tehdä, niin ei tarvi kovinkaan fiksu olla päätelläkseen et kuka sitä tahtikeppiä on siinä tapauksessa heiluttanut. Vastaushan on aika korkealla varmuudella Zenimax. Peliä pelatessa tulee myös aika nopeasti selväksi se et siitä on riisuttu jotain ominaisuuksia, ja oon ite aika vakuuttunut siitä et tosta oli suunnitteilla vielä enemmän live service/gaas tyyppinen teos kun se mitä lopulta saatiin. Aika moni asia siihen kuitenkin viittaa ja Zenimaxilla on ollu aika kova kiima sitä kohtaan viimevuosina. Epäilen että sit Microsoftin alaisuudessa kun saivat vapaat kädet, yrittivät vielä pelastaa sitä parhaan mukaan, mut kun pohjapiirrustus on pielessä niin siinä ei kovin kummosia ameriikan temppuja tehdä

Bloombergillä on aika hyvä artikkeli tosta Redfallista missä käydään läpi pitkälti samoja asioita, lukasin sen nyt uudestaan läpi tätä kirjottaessa ja suurin osa tuli ulkomuistista ainakin riittävällä tarkkuudella. Microsoft ei kaiketi missään vaiheessa ottanut kauheasti kantaa Redfallin kehitykseen, mutta en usko että oli niillekkään yllätys et tässä kävi miten kävi.


Tosiasia kuitenkin on se et pelin kehitykseen menee nykyään helvetisti aikaa ja menee vielä useampi vuosi ennenkun nähdään täysin Microsoftin alaisuudessa kehitettyjä pelejä. Toki jos se sopii omaan narratiiviin, niin joo onhan se helppo osottaa sormella Microsoftia ja unohtaa se tosiasia et Starfield, Redfall, Ghostwire Tokyo ja jopa Hi-Fi Rush on saanut vihreetä valoa ennen tota Microsoftin kauppaa.

Oikeastaan toi artikkeli on aika huono. Redfallin epäonnistuminen on Microsoftin syytä, mutta Starfieldin onnistuminen on Bethesdan ansiota? Mitä? Kauppojen tapahtuessa Redfall oli jo sen verran pitkällä kehityksessä ettei siihen kauheasti ollu tehtävissä, toki Microsoft olis voinu ottaa enemmän osaa kehitykseen, asia minkä Phil on jo myöntänyt et se meni vähän vihkoon, mut jos perusteet on valettu jo aikasemmin ja ne on huonot, niin ilman täysin uudelleenalottamista sitä on vaikea karsia enää kasaan. Lisäks toi että viitataan et studiokauppojen takia Arkanelta lähti väkeä on vaan nyt suoraan väärä väite, porukka lähti kalppimaan muista syistä. Osa kaiketi bloombergin artikkelin mukaan jäi siinä toivossa että ton kaupan myötä asia paranis ja Redfall oltais saatu vielä pelastettua tai kokonaan peruttua.

Käytännössä tosta artikkelista puuttuu puolueettomuus tai sit vaan yksinkertasesti ei ole tehty riittävää taustatyötä selvittääkseen pitääkö omat väitökset paikkaansa. Tai sit pusketaan sitä omaa narratiivia joka itestä tuntuu mukavalta, mille nyt en ihan äkkiseltään keksi syytä miks näin toimittais. Toivottavasti jatkossa paremmin sit, tää nimittäin meni ihan yhtä vihkoon kun Redfallikin.
 
Sekoilusta en tiedä, mutta jo alkuvuodesta myös Microsoftilta pistetiin jengiä kilometritehtaalle. Näennäisen loputtomista varoista huolimatta myöskään MS ei taida säästyä tältä ikävältä trendiltä.

"Kotaku has confirmed that a number of developers at 343 Industries, The Coalition, and Bethesda Game Studios are being laid off."

Ei nyt tainnut kuitenkaan liittyä noihin nimenomaisiin studiokauppoihin? Niistä ainakin itse ymmärsin tässä meidän puhuneen. Ostetaan studioita ja laitetaan lihoiksi ja potkitaan porukkaa ulos massiivisesti. Tätä siis jotkut ovat viime aikoina tehneet. Itse en sinänsä noilla mainitsemillasi irtisanomisilla näkisi olevan suoraa yhteyttä MS:n tekemiin studiokauppoihin.

Toki ehtiihän noihinkin liittyen jotain vastaavaa tapahtua vielä, sitä vastaan en ala väittämään. Eivät silti mitään puhdistuksia ainakaan välittömästi tehneet, mikä varsin usein tapahtuu fuusioiden yhteydessä. Ja Bethesda -kaupasta alkaa olla jo jonkin verran aikaakin, joten siinä voidaan ainakin todeta, ettei kovia henkilöstötoimia toteutettu ainakaan suoraan itse yrityskauppaan liittyen.
 
Hankala noita irtisanomisia on liittää yrityskauppoihin oikeastaan mitenkään. Coalition ja 343 on kuitenkin ollu jo omistuksessa pitkään ja on Bethesdan kaupoista tosiaan sen verran jo aikaa et käytännössä mahdotonta väittää et suoraan liittyis siihen, kuten ylhäällä jo todettiin. Yritykset kuitenkin joutuu ns. trimmaamaan sitä läskiä jos vaikuttaa siltä et niin on tehtävä, sen sit näkee tulevaisuudessa et oliko oikea veto vaiko ei. Toki valitettavaa et ihmisiä menettää työpaikkoja.

Jos esimerkkiä kaipaa yrityskaupoista johtuneista irtisanomisista niin ihan hirveen kauas ei tarvi katsoa. Embracer Group näyttää mallia miten tehdään fiksuja päätöksiä ja ostetaan studioita ja IP:eitä ns. lainarahalla johon ei oikeasti ole varaa ja nojataan siihen että joku kaavailtu kauppa menee tulevaisuudessa läpi. Riskienhallinnassa olis varmaan jotain parantamisen varaa koska Murphyn laki yllätti ja jäi Saudi-Arabian 2 miljardia saamatta, josta sitten seurauksena alettiin pistämään studioita lihoiksi ja porukkaa kortistoon.


Tossa myös aika hyvä muistutus siitä et bisnestähän tämäkin ala on ja tarkoitus tehdä voittoa, loppuun vielä suora lainaus artikkelista.

“These are difficult decisions and we do not take them lightly,” CEO Lars Wingefors wrote, shortly before pointing out Embracer is “focused on maximizing shareholder value.”

Itteä harmittaa tää lopputulema ihan kohtalaisen paljonkin. Kauppojen myötä heräs ajatus että Deus Ex ehkä saakin joskus jatkoa, jonka jälkeen aika nopeasti ajatus muuttukin siihen et sen sarjan tulevaisuus on aika synkän näköinen just nyt. Onhan tuolla paljon kaikkea muutakin mielenkiintosta, mutta toi nyt jäi päälimmäiseks.
 
Nyt kun on paljon uutta infoa Insomniac -vuodon myötä, niin osa siitä sopii hyvin tähän ketjuun.

Sonyn näkemyksiä nykyisestä ja varsinkin tulevasta markkinatilanteesta. Paineita muuttumiseen markkinan ja ihmisten pelikäyttäytymisen mukana on.

Yksi varmistus lisää siihen, että MS on puuhailemassa omaa mobiilikauppaansa.

1702991241497.png


Erittäin mielenkiintoinen vuosi mainittu Call of Dutyn yhteydessä. Miksi Call of Duty olisi uhka vasta 2027? Ulottuuko Sonyn COD markkinointisopimus sinne asti?

Pelitilauspalvelun paineet Game Passin suunnalta. Varsinkin jos siirtymää konsolien välillä tapahtuu esim. uusien day one -julkaisujen myötä.

Sonylla tarvetta laajentaa, jota ovat toki jo PC-julkaisujen kanssa tehneet. Ehkä nähdään vielä aggressiivisempaa laajentumista. Jopa day one PC-versioita? Sony panostaa edelleen premium sales -businessmalliin, joten tuskin jatkossakaan nähdään Sonyn omia day one julkaisuja PS+ -palvelussa.

1702991265755.png
 
n. 10x enemmän. olisiko microsoft sitten kymmenmiljardikorporaatio?

Oliko joku huolissaan myös Microsoftin voittomarginaaleista?

Sony on tosiaan takonut hyvää tulosta ja palkinnoksi siitä me kuluttajat olemme saanet tässä sukupolvessa korotuksia niin pelien, konsolien kuin kuukausipalveluidenkin hintaan. Onko siinä jotain hurraamista?

Eikä tässä siis mitään pahaa ole, ihan normaalia markkinataloutta tämä on. Epäterveellistä suhtautumista viihde-elektroniikkaan tässä lähinnä ihmettelen, jos oikeasti kokee sen karmivaksi, jos yksi näistä miljardikorporaatioista joutuukin ehkä miettimään tarkemmin mm. meitä kuluttajia.
 
Oli markkinajohtaja kuka vaan, niin ilman Microsoftia Sonylla olisi aivan liian leppoisat oltavat tehokonsolimarkkinoilla. Se tarkoittaisi että käytännössä kaikki isot pelit olisivat yksinoikeuksia ilman mitään kilpailua. Tästä syystä on siis hyvä, että Microsoft panostaa kunnolla myös. Jos muistellaan tilannetta joskus vuonna 2016, niin näytti aika pahalta. Siksipä näin Xboxilla pääasiallisesti pelaavana olen tyytyväinen että kilpailu on kovempaa kuin sitten Xbox 360/PS3 -sukupolven.

Haluan että Microsoft pärjää, jotta jatkossakin omalla laitteellani on mahdollisimman paljon pelattavaa. Samaan aikaan toki toivon ettei Sonykaan hiivu, koska se tarkoittaa että Microsoftin on pakko tarjota jatkossakin hyviä pelejä, palveluita ja tarjouksia asiakkailleen.
 
Kilpailu ei itseasiassa ole kovin kovaa tällä hetkellä. Xbox menestyy heikosti konsoleiden myynnissä eikä kalliiden investointien tuloksia ole näkyvissä. Tilanne voi ehkä joskus muuttua, mutta on ennenkin pumpattu rahaa bisnekseen, joka ei lähde silti nousuun. Muutenhan nytkin surffailtaisiin jossain metaversumissa.
 
Oliko joku huolissaan myös Microsoftin voittomarginaaleista?

Sony on tosiaan takonut hyvää tulosta ja palkinnoksi siitä me kuluttajat olemme saanet tässä sukupolvessa korotuksia niin pelien, konsolien kuin kuukausipalveluidenkin hintaan. Onko siinä jotain hurraamista?

Eikä tässä siis mitään pahaa ole, ihan normaalia markkinataloutta tämä on. Epäterveellistä suhtautumista viihde-elektroniikkaan tässä lähinnä ihmettelen, jos oikeasti kokee sen karmivaksi, jos yksi näistä miljardikorporaatioista joutuukin ehkä miettimään tarkemmin mm. meitä kuluttajia.
Et siis näe ongelmaa että miljardikorporaation voitot valuu vielä isommalle kymmenmiljardikorporaatiolle? Miten ihmeessä se edesauttaa kuluttajien miettimistä. Et nyt oikeasti voi olla tosissasi jos tuo pitää ymmärtää niin että mielestäsi Microsoft on se kuluttajaystävällisempi.

Markkinoiden keskittyminen vähentää aina kuluttajien pelivaraa. Hetken se voi lämmittää kun markkinaosuuksista taistellaan, mutta lopulta lämpöarvo on sama kun lämmikkeeksi housuihin kusisit.

Rautapuoli lienee jaettu jo kolmen kotikonsolin kesken ellei jossain vaiheessa Metan VR kuviot sotke pakkaa. Mutta kyllä minä pidän sitä parempana mitä enemmän itsenäisiä pelitaloja on. Ja ihan sama onko ostajana Microsoft vai Sony.
 
Viimeksi muokattu:
Et siis näe ongelmaa että miljardikorporaation voitot valuu vielä isommalle kymmenmiljardikorporaatiolle?
Kysymys ei ollut minulle, mutta millä mekanismilla Sonyn rahastuksella saamat voitot valuisivat Microsoftille? Talous ei ole nollasummapeliä eikä samalla toimialalla toimivat ole aina toistensa keskeisiä tai pahimpia kilpailijoita. Sonyn rahastukseen kyllästynyt voi ostaa seuraavan cinemaattisen spektaakkelin sijaan vaikka pussin sipsejä ja sixpackin kaljaa ja katsoa Putousta telkkarista.
 
Kysymys ei ollut minulle, mutta millä mekanismilla Sonyn rahastuksella saamat voitot valuisivat Microsoftille? Talous ei ole nollasummapeliä eikä samalla toimialalla toimivat ole aina toistensa keskeisiä tai pahimpia kilpailijoita. Sonyn rahastukseen kyllästynyt voi ostaa seuraavan cinemaattisen spektaakkelin sijaan vaikka pussin sipsejä ja sixpackin kaljaa ja katsoa Putousta telkkarista.
Niin tätähän minä koetin seuraavassa lauseessa selittää kun sanoin että keskittyminen on perseestä, eikä kukaan ole sen kuluttajaystävällisempi. Ei se rahastus lopu microsoftin eikä nintendon toimesta, vaikka markkinaosuudet elää sonyn suhteen. Aivan varmasti kaikki nuo vievät viimeisetkin centit taskusta kunnes kaikki ymmärtävät pelata PC:llä tai katsoa putousta kaljaa kitaten.

Jotenkin tästä keskustelusta syntyy sellainen hassu kuva että Nintendo ja Microsoft olisivat jotenkin kuluttajaystävällisempiä, kun puhutaan vain Sonysta rahastajana. Miksi Microsoft ja Nintendo eivät olisi samaan tapaan rahastajia.
 
Markkinoiden keskittyminen vähentää aina kuluttajien pelivaraa.

Kyllä, näinhän se on ja siksi onkin toivottavaa, että konsolimarkkinat tästä tasoittuisi, eivätkä jatkaisi keskittymistä. Markkinajohtaja Sonyn osuus on tosiaan kasvanut entisestään tänäkin vuonna.

Tasainen markkina on tosiaan kuluttajalle etu, aivan kuten on tullut jo kyllästymiseen asti todettua.
 
Luonnollisesti tämä keskustelu halutaan Microsoftin altavastaaja-aseteleman luomiseksi viedä aina siihen, että pelisektori sitä ja tätä. Aivan kuin Microsoft ei hyötyisi myös pelisektorillaan siitä mitenkään, että sen lonkerot ulottuvat esimerkiksi pilvipalveluihin, tekoälyyn ja kuluttajien PC-käyttöjärjestelmiin. Jätetään tästä esimerkistä vielä yhteydet poliitikkoihin ja armeijaan pois. Näillä taikatempuilla maailman rikkaimpiin kuuluva yritys muuttuukin miljardikorporaatio Sonyn heittopussiksi, en kyllä ymmärrä että miten.
Itse olen monesti miettinyt tätä ihan samaa. Ihmetellyt, kuinka mustan voikin selittää noin valkoiseksi. Microsoft on parin vuoden aikana kuluttanut noin 75 MILJARDIA Zenimaxin ja ActiBlizzardin ostoihin, eikä kukaan varmaan edes kuvittele, että nuo rahat olisi puhtaasti peliosaston hankkimia. Kyllä ne vaan ovat sieltä muilta osastoilta, monopoliasemalla muilla markkinoilla hankittuja, joita nyt sitten pumpataan toisille markkinoille. Hyvänä vertauksena käy vaikkapa jalkapallo, jonka puolella öljyvaroissa uivat valtiot käyttävät öljyrahaa joukkueiden ostamiseen ja täyttämiseen tähtipelaajilla. Täysin ulkopuolista rahaa käyttämällä ostetaan se menestys tai pelialan tapauksessa markkina-asema itselle. Se ei ole mitään reilua kilpailua ja jalkapallon puolelta näkyy varsin hyvin, mitä tuo namusetäily ja öljyraha on kilpailulle tehnyt. Parissa vuosikymmenessä lajista on tullut sellainen, että todellisia voittomahdollisuuksia on Euroopan ja maailman laajuisesti maksimissaan noin kymmenellä joukkueella, kun ennen tätä rahan aikakautta mahdollisuudet olivat moninkertaisella määrällä joukkueita.

Mainitsin vertauksen siksi, että se on tosielämän esimerkki siitä, mitä voi tapahtua, kun ulkopuolisella rahalla vain ostetaan itselle se 'voitto' sen sijaan, että kilpailtaisiin reilusti. Microsoftilla kuitenkin oli iso kattaus studioita jo ennen noita 75 miljardin hankintoja ja näillä studioilla näyttöä laatupelien tekemisestä. Microsoft oli risteyksessä, jossa piti valita, lähteäkö jo olemassa olevilla studioilla kehittämään ja kokeilemaan jotain uutta, ottamaan niin sanotusti riskiä, vaiko ostaa multiplattarit muilta pois ja vain itselle. Tiedämme ja olemme nähneet hyvin, kumman tien firma valitsi. Valittiin se helppo ja pelkurimainen ratkaisu, koska rahaa oli ja ilmeisesti on. Tai ehkä pääkonttorilla ei ollut luottoa niihin omiin studioihin, että heillä olisi kykyä luoda uusia menestysnimikkeitä?

No saman toistoahan tämä taas ainakin osittain on. Me muutamat nimimerkit olemme täällä tästä aiheesta viimeisten vuosien aikana useampaan kertaan tästä asiasta muistuttaneet, mutta yleinen konsensus ei toki ole muuttunut mihinkään. Suurimmalla osalla Microsoftin faneista ajatusmaailma kun tuntuu pääasiassa menevän, että "Kunhan Game Passiin tulee mahdollisimman paljon pelejä vuokrattavaksi, niin muulla ei sitten väliä niin olekaan".

Reilu ja 'tasaväkinen' kilpailu on toki hyvästä ja ajaa kaikki kilpailijat yrittämään parhaansa. Jos oikeasti joutuu innovoimaan ja kehittämään uutta, niin jälki on varmasti parempaa ja mielenkiintoisempaa, kuin vain tuotteiden ostaminen muilta pois. Johan se on jo tässä nähty, että aika tasapaksua tavaraa ne Microsoftin uusimmat ostokset ovat markkinoille tuottaneet. Samalla kaavalla sitä samaa, mitä ennenkin, vähän suuremmalla määrällä blingblingiä, eli paremmalla grafiikalla. 75 miljardista huolimatta ei ole tullut GOTY-mainintoja, vaikka toki saatiin iso kasa nimikkeitä muilta pois, joka on toki isossa kuvassa ja pitkällä tähtäimellä markkinoiden ja lopulta kuluttajien kannalta huono asia. Henkilökohtaisesti voin tosin todeta, että ei harmita, vaikka Pleikkarille tulevaisuudessa noiden ostojen jälkeen todennäköisesti tuleekin vähemmän sitä tasapaksua tavaraa, koska en kyseisen tasoista tavaraa osta muutenkaan.

Toivottavasti Sony tekee ja patentoi jonkun hienon uuden keksinnön lähitulevaisuudessa, jonka johdosta se voi pumpsauttaa peliosastolleen..sanotaan nyt nätisti ja nöyrästi..vaikkapa 40 miljardia ylimääräistä rahaa. Olisihan se kiva sitten päästä näkemään ja lukemaan, mitä mieltä tuosta sitten oltaisiin tietyiltä tahoilta.

Toki loppuun pitää vielä todeta, että onhan Sony jo pitkään tehnyt jotain aivan hemmetin hyvin ja oikein, kun kilpailija joutuu käyttämään 75 miljardia extraa ja ulkopuolista rahaa, jotta se voi pitkällä tähtäimellä edes unelmoida saavuttavansa edes noin suunnilleen Sonyn tason ja aseman.
 
Ylös Bottom